Olielampje

1984-1997
jpprins
Geregistreerd lid

Re: Olielampje

Bericht door jpprins » ma 23 dec, 2024 13:52

Zo, die bout zit ook weer goed vast!
Afbeelding
(Waar een lange lijmklem al wel niet goed voor is.)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 23 dec, 2024 13:57

9000-95 schreef:
ma 23 dec, 2024 11:10
Een balansas delete kan goed op een 2.0 (op een 2.3 zou ik het niet zo snel doen).
Wat is het verschil? Het gaat om hetzelfde blok. Krukas en zuigers zijn ander bij een 2.0. Dat zijn naar mijn weten de grootste verschillen tussen een 2.0 en een 2.3.
Of vergeet ik iets?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 23 dec, 2024 14:47

Dat zal hem vooral komen door de langere slag denk ik. Oscillerende massa zal elkaar inderdaad niet veel ontlopen tussen een 2.0 en een 2.3. Maar een slag van 90 vs 78 mm scheelt behoorlijk.
Ik heb wel eens in een 2.3 zonder balans assen mogen rijden, vond het een erg rauwe onaangename motor op toeren. Zou ik zeker niet willen voor een daily driver. Maar ook de twee liter profiteert er van, zo rustig als zo'n B204 naar de 6000 toeren gaat doen niet veel blokken hem na. Net een V6. En dat was ook de opzet van Saab.

Eigenlijk kan je voor benzinemotoren voor personenwagens de vuistregel aanhouden dat je bij meer dan een halve liter per cilinder in de problemen gaat komen met de loopcultuur. Als je tenminste 5000-6000 toeren wil kunnen halen, wat weer nodig is om voldoende topvermogen te maken.

Je ziet daarom ook bijna geen vier cilinders boven de twee liter. Of er zitten dus balans assen in. Of het zijn van die Amerikaanse gebakjes die max 4500 toeren doen en niet veel meer dan 50 pk per liter maken.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 23 dec, 2024 16:20

Klopt, BMW heeft heel lang lopen verkondigen dat 500cc per cilinder het optimum is.

De draaiende massa is de inerta :wink: dat zal bij een 2.3 wellicht wat ongunstiger kunnen liggen. De kruktappen zullen groter zijn (straal).

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 20 jul, 2025 22:32

Het is al een tijdje terug, maar hoe staat het met de 9000 en het oliedruk probleem? Is de oplossing gevonden?

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » ma 21 jul, 2025 9:50

er is inmiddels zekerheidshalve een ander motorblok voorbereid om in deze 9000 plaats te nemen. Tijdgebrek & interne reorganisatie is de reden dat dit nog niet is gebeurd.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » di 22 jul, 2025 16:42

nterne reorganisatie
je gaat toch niet met pensioen toch?

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » di 22 jul, 2025 17:12

Ik ben me op de altijd ongewisse toekomst aan het voorbereiden.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 21 aug, 2025 11:08

9000-95 schreef:
ma 23 dec, 2024 14:47
Dat zal hem vooral komen door de langere slag denk ik. Oscillerende massa zal elkaar inderdaad niet veel ontlopen tussen een 2.0 en een 2.3. Maar een slag van 90 vs 78 mm scheelt behoorlijk.
Ik heb wel eens in een 2.3 zonder balans assen mogen rijden, vond het een erg rauwe onaangename motor op toeren. Zou ik zeker niet willen voor een daily driver. Maar ook de twee liter profiteert er van, zo rustig als zo'n B204 naar de 6000 toeren gaat doen niet veel blokken hem na. Net een V6. En dat was ook de opzet van Saab.

Eigenlijk kan je voor benzinemotoren voor personenwagens de vuistregel aanhouden dat je bij meer dan een halve liter per cilinder in de problemen gaat komen met de loopcultuur. Als je tenminste 5000-6000 toeren wil kunnen halen, wat weer nodig is om voldoende topvermogen te maken.

Je ziet daarom ook bijna geen vier cilinders boven de twee liter. Of er zitten dus balans assen in. Of het zijn van die Amerikaanse gebakjes die max 4500 toeren doen en niet veel meer dan 50 pk per liter maken.

Ik verbaas me daar ook steeds over.

100-110 in de 5 op de snelweg. Je hoeft weinig gas bij te geven maar de turbo is gelijk aan en de snelheid loopt mooi op zonder je er erg in hebt. Wat een rust en souplesse van dat blok. Hij trekt echt als een lier. En dat zelfs met standaard vermogen. Het heeft natuurlijk ook met je bakverhoudingen te maken maar in iedergeval de combinatie in de 900NG klopt gewoon erg goed. De 0-100 tijd vind ik totaal niet belangrijk.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 14 okt, 2025 8:35

Het verheugt mij jullie te kunnen mededelen dat deze auto inmiddels vrolijk rondrijdt. Met een ander blok, dat wel. Het oliedrukprobleem kregen we niet opgelost.

We zijn in totaal een jaar of drie bezig geweest met dit project. Alles wat stuk kan gaan aan een 9000, was ook daadwerkelijk stuk. En daarbij hielp het niet dat een vorige eigenaar er heel eigen ideeën over onderhoud en reparatie op na hield. Er klopte werkelijk waar echt helemaal niks van de auto. Maar, zoals altijd: de aanhouder wint!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 14 okt, 2025 20:17

Goed nieuws dus!!

Toch ben ik wel heel benieuwd wat het was… als je het oude blok nog hebt. Trek het uit elkaar. Wellicht kun je er toch iets aan ontdekken (moet haast wel)?

Ik was altijd enorm fan van ‘Aircraft investigation’. Ik ben altijd nieuwsgierig naar de oorzaak om herhaling te kunnen voorkomen

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 14 okt, 2025 21:22

Wellicht willen ze je het oude blok ter lering doneren en dan kun je helemaal losgaan :-)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 14 okt, 2025 21:56

Orphy schreef:
di 14 okt, 2025 21:22
Wellicht willen ze je het oude blok ter lering doneren en dan kun je helemaal losgaan :-)
Nou serieus dat zou ik wel willen :lol:

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » di 14 okt, 2025 22:04

Ok, kom maar gauw langs, want ik heb het hele blok gedemonteerd, dus krukas, zuigers en lagers zijn los te beoordelen. In eerste instantie geen bijzondere slijtage zichtbaar.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 14 okt, 2025 22:08

rademaker schreef:
di 14 okt, 2025 22:04
Ok, kom maar gauw langs, want ik heb het hele blok gedemonteerd, dus krukas, zuigers en lagers zijn los te beoordelen. In eerste instantie geen bijzondere slijtage zichtbaar.
Had ik wel leuk gevonden, echter ben ik komende week met vakantie.

Ik weet niet of je er drukte mee hebt, anders kom ik daarna wel een keer buurten…

Plaats reactie