bypassvalve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 26 jan, 2007 12:51

Style&Co schreef:
waxle schreef:
brinky schreef:Overigens, even voor de duidelijkheid... Speek verkoopt ook Forge dumpvalves.
Jajajaja, Brink, nou weten we het wel. Ouwe colporteur ;)

Afbeelding
hahahaha :D

he pssst... BOVje kopuh?
"Weugens het 60jarige jubileum van de Sweudse Automobielen Aktie Bogaleuden, exclusief beuteuweu "

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 26 jan, 2007 14:09

Style&Co schreef:
waxle schreef:
brinky schreef:Overigens, even voor de duidelijkheid... Speek verkoopt ook Forge dumpvalves.
Jajajaja, Brink, nou weten we het wel. Ouwe colporteur ;)

Afbeelding
hahahaha :D

he pssst... BOVje kopuh?
Heej jongens, waar kan ik zo'n snorretje kopen? Heb al ff in de Speektuning shop gekeken, maar kon ze niet vinden... ;)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 26 jan, 2007 14:23

die snorren worden sinds een jaar of 70 al geleverd in duitsland... vrij populair in de jaren 40... misschien bij www.ah.nl??? :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 26 jan, 2007 14:29

Mocht je toch nog willen dat er af en toe naar buiten wordt afgeblazen, dan moet je deze hebben. Klik op plaatje.

http://www.speektuning.nl/shop/images/d1560.jpg

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » vr 26 jan, 2007 14:45

die past niet op de originele plek....en dat zou k wel graag willen :wink:

wat nog wel een optie is:
Afbeelding
(turbosmart)

deze past volgens mij op de plek van de Bosch en is semi-circulerend..

ben niet perse op zoek naar de pshww, maar wil gewoon de eigenschappen die horen bij een goede dumpvalve. :lol:

[edit] denk trouwens dat zelfs deze wat te hoog is... en dus niet past op de originele plek

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » vr 26 jan, 2007 21:35

Ik heb ervaren dat die blow off valve,s niet lekker werken bypass
is beter voor de 900c.
Rij je niet met meer dan 1bar turbo druk dan is deze onderste de beste optie :arrow:
Het mooist is gewoon een nieuwe type bosch bypass die werkt het
best en is niet duur :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » vr 26 jan, 2007 22:08

taaffert schreef:Mocht je toch nog willen dat er af en toe naar buiten wordt afgeblazen, dan moet je deze hebben. Klik op plaatje.

Afbeelding
Ik heb hem besteld bij Speek...
Ik verwacht hem binnenkort; een zien hoe een 9-5 Aero er op reageert... :)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 27 jan, 2007 1:52

Een BOV op een T7? We zijn inderdaad benieuwd naar je ervaringen.

Doktorevil kwam tot dezelfde conclusie als Joachiem: een BOV werkt niet probleemloos met het motormanagementsysteem van een classic 900.

Over het algemeen werkt een BOV alleen probleemloos bij motoren die aangestuurd worden door een MAP-sensor, de T5 motoren dus.
Systemen met een LMM zijn gevoeliger voor het laten ontsnappen van lucht uit het inlaattraject.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 27 jan, 2007 9:42

Maarten schreef:Een BOV op een T7? We zijn inderdaad benieuwd naar je ervaringen.

Doktorevil kwam tot dezelfde conclusie als Joachiem: een BOV werkt niet probleemloos met het motormanagementsysteem van een classic 900.

Over het algemeen werkt een BOV alleen probleemloos bij motoren die aangestuurd worden door een MAP-sensor, de T5 motoren dus.
Systemen met een LMM zijn gevoeliger voor het laten ontsnappen van lucht uit het inlaattraject.
Dit is zo'n gecombineerde klep die en lucht bupassed en afblaast, die zou zonder problemen moeten werken op een T7.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 27 jan, 2007 12:05

Het blijft suboptimaal, door de lekkende lucht die niet wordt gemeten, gaat er minder lucht de motor in dan dat het motormanagement kan waarnemen, hierdoor zal te veel benzine worden ingespoten. Door een gecombineerde valve te gebruiken blow-out/recirculerend, minimaliseer je dit effect zodanig dat de te veel ingespoten brandstof binnen de marges van een "goed" lopende motor blijft zitten en binnen de marges van de foutdetectie in het motormanagement (geen check engine)..... dus ja het werkt, maar je moet je sterk afvragen waarom je het zou doen: je krijgt er een gaaf geluidje bij, maar doet (hoe gering ook) concessies aan de werking van je motormanagement.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » za 27 jan, 2007 12:26

Omdat ik die blowoff valves en dump valves altijd wel interessant vond klinken, maar niet wist wat het precies was, ging ik even kijken op Wikipedia.

Daar las ik iets wat misschien wel interessant is voor de mensen hier met een blowoff valve:
Wikipedia schreef:Motor sports governed by the FIA have made it illegal to vent unmuffled blowoff valves to the atmosphere. In the United States, Australia and Europe cars featuring unmuffled blowoff valves are illegal for street use.
Was dat al bekend? Ze zullen er vast niet zo hard op controleren, maar toch..

Stukje uitleg wat het nou precies is, voor de mensen die het net als ik niet weten/wisten:
Wikipedia schreef:Blowoff valves are used to prevent compressor surge. Compressor surge is a phenomenon that occurs when lifting off the throttle of a turbocharged car (with a non-existent or faulty bypass valve). When the throttle plate on a turbocharged engine running boost closes, high pressure in the intake system has nowhere to go. It is forced to travel back to the turbocharger in the form of a pressure wave. This results in the wheel rapidly decreasing speed and stalling. [..] Compressor surge is very hard on the bearings in the turbocharger and can significantly decrease its lifespan. In addition, the now slower moving compressor wheel takes longer to spool (speed up) when throttle is applied. This is known as turbo lag.

plaatje 1: schema met gasklep open

plaatje 2: schema met gasklep dicht
Nadat ik dat laatste dikgedrukte las, vroeg ik me af of zo'n ding voor mij interessant zou zijn. Wat zit er standaard op een 900 classic? En wat verbeter je met een andere dump valve/blowoff valve/..? In de open lucht afblazen is dus niet goed begrijp ik (jammer, dat fluitje vind ik wel leuk). Wat hebben de mensen hier op hun 900 classic gemonteerd en waarom?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 27 jan, 2007 12:26

MXL schreef:Dit is zo'n gecombineerde klep die en lucht bupassed en afblaast, die zou zonder problemen moeten werken op een T7.
En als dat niet zo is heeft Speek iets uit te leggen... :twisted:

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 27 jan, 2007 15:40

Rutger schreef:Omdat ik die blowoff valves en dump valves altijd wel interessant vond klinken, maar niet wist wat het precies was, ging ik even kijken op Wikipedia.

Daar las ik iets wat misschien wel interessant is voor de mensen hier met een blowoff valve:
Wikipedia schreef:Motor sports governed by the FIA have made it illegal to vent unmuffled blowoff valves to the atmosphere. In the United States, Australia and Europe cars featuring unmuffled blowoff valves are illegal for street use.
Was dat al bekend? Ze zullen er vast niet zo hard op controleren, maar toch..

Stukje uitleg wat het nou precies is, voor de mensen die het net als ik niet weten/wisten:
Wikipedia schreef:Blowoff valves are used to prevent compressor surge. Compressor surge is a phenomenon that occurs when lifting off the throttle of a turbocharged car (with a non-existent or faulty bypass valve). When the throttle plate on a turbocharged engine running boost closes, high pressure in the intake system has nowhere to go. It is forced to travel back to the turbocharger in the form of a pressure wave. This results in the wheel rapidly decreasing speed and stalling. [..] Compressor surge is very hard on the bearings in the turbocharger and can significantly decrease its lifespan. In addition, the now slower moving compressor wheel takes longer to spool (speed up) when throttle is applied. This is known as turbo lag.

plaatje 1: schema met gasklep open

plaatje 2: schema met gasklep dicht
Nadat ik dat laatste dikgedrukte las, vroeg ik me af of zo'n ding voor mij interessant zou zijn. Wat zit er standaard op een 900 classic? En wat verbeter je met een andere dump valve/blowoff valve/..? In de open lucht afblazen is dus niet goed begrijp ik (jammer, dat fluitje vind ik wel leuk). Wat hebben de mensen hier op hun 900 classic gemonteerd en waarom?
Zit gewoon een bosch bypas op je saab en deze is goed genoeg tot
bijna 1bar.
Wil je gewoon zeker weten dat je valve goed werkt koop en monteer
dan even een nieuwe van een 9-3 900NG.
Ik heb elke veer en ander opties geprobeerd met de forge dump valve
maar had een hoog verbruik en het gevoel dat het ergens door de valve
lekte...de orginele er weer op en het was weer maximaal genieten van
het turbo gevoel :wink:

Ps:die goedkope dingen van 100euries werken echt zeer slecht en
kunnen vaak niet veel druk aan.

Een instelbare van een goed merk en type is mischien een mooie optie?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 27 jan, 2007 19:12

correctie:
Een classic 900 8V Turbo heeft standaard geen by-pass of Blow Off Valve.
Een classic 900 16V Turbo (LPT/HPT) heeft standaard een Bosch By-Pass Valve.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 27 jan, 2007 19:14

RoccoH schreef: Een classic 900 16V Turbo (LPT/HPT) heeft standaard een Bosch By-Pass Valve.
Pas vanaf MY85 of MY86 hebben de 16 kleppers een BPV. De allereerste 16 kleppers waren zonder BPV.

Plaats reactie