99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Plaats reactie
davidd
Donateur
Donateur

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": De motor loopt!

Bericht door davidd » zo 09 mar, 2025 22:46

Nice! Goed dat je gewoon door blijft buffelen aan deze 99

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » zo 09 mar, 2025 23:19

Hoi Thijs,
Ik heb er, bij mijn 95, na de aankoop alleen een nieuw benzinefilter tussen gezet.
Rijden en tanken en rijden.
Tot nu toe gaat dat goed.
Wanneer ik er aan toe ben gaat de tank er wel een keer uit.
Dit kun je proberen, geen garantie hoor.
Groet, Willem

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 09 mar, 2025 23:31

Hoi Willem,

Had die van jou ook zo lang stilgestaan dan? Want die benzine is niet schoon, laten we het daarop houden.

Fijne avond

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » zo 09 mar, 2025 23:39

Mijn 90 heeft bijna 20 jaar stilgestaan en is voor de eerste keer, nadat de motor was vervangen, gestart met de benzine die op dat moment nog in de tank zat.
Rookte hevig, maar nadat er weer verse benzine bijgetankt was, nooit problemen gehad.
Bij de laatste grote beurt, na 4 jaar rijden, niets gehoord over een vervuild benzinefilter.
De 90 heeft al wel een kunststof tank, weet niet of dat bij jouw 99 ook al het geval is.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » zo 09 mar, 2025 23:41

Ja, da's een goeie.
Hij stond al een tijd bij een handelaar die hem alleen af en toe verreed wanneer de Saab in de weg stond.
Maar ik weet niet hoe lang hij hem al had.
Zie je, maar goed dat ik geen garantie op mijn idee gaf.

Wel een leuk idee voor een nieuw topic;
'Hoe kom ik achter de historie van mijn auto'

Jij ook een fijne avond Thijs

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 10 mar, 2025 8:41

Rik H. schreef:
zo 09 mar, 2025 23:39
De 90 heeft al wel een kunststof tank, weet niet of dat bij jouw 99 ook al het geval is.
Nee, nog een hele mooie stalen tank, die ook niet al te fris is.

Wat ik overigens bedoel met niet frisse benzine:

AfbeeldingAfbeelding

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » ma 10 mar, 2025 9:06

Super om te horen Thijs van de voortgang!

Dit is wel het betere klusweer he!

Met superresultaat.

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Tissa » zo 13 apr, 2025 22:20

Steve-O schreef:
di 22 okt, 2024 12:20
Maar goed, je bent nu grondiger bezig. Ik zou dan de slavecylinder, leiding naar hoofdkoppelingscylinder en die laatste zelf op roest checken en zonodig vervangen/reviseren. Voor de hoofdcylinder bestaat een revisiesetje, misschien die er ook voor de slave, maar hopelijk hoeft dat niet eens. De leiding kun je eventueel vervangen door een zelfgemaakte. Koop koperen remleiding (per meter verkrijgbaar) en dit gereedschap bij een bedrijf als HBM-machines + de bijbehorend nippels voor zover nodig: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-r ... ng-felsset.
Ik was achter de reden gekomen dat de koppelingsleiding losbleef zitten in de slave cylinder, zelfs als ik de nippel helemaal erin draaide. De nieuwe nippel was namelijk iets korter dan de oude, met de oude gebeurde dit namelijk niet. Nou, dan de oplossing: de leiding snijden, nieuwe nippel eraf, oude nippel erop en weer felsen. Dus, hartstikke mooi dit setje gekocht, en wel de 14-delige.

AfbeeldingAfbeelding

Maar wat blijkt, een bubblefels is er niet meer te maken.... Daar is een ander adapter stukje voor nodig. Zelfs een dubbel fels wil eigenlijk niet lukken, terwijl je daar wel 't materiaal voor hebt. Ik ben dus zoooo dichtbij de oplossing, maar ben er dus net niet.
Ik zoek dus zsm iemand van wie ik die adapter stukje of zelfs flensset voor bubblefels kan lenen

Ik ben komende week vrij, dus wilde hard aan de slag, maar ja. Voor de rest ga ik aan de remmen en wil ik kijken naar de uitlaat.

Ook heb ik een vraag over de choke knop. Aan een stukje koperdraad trekken als ik 'm wil starte is niet ideaal Ik heb al eens een chokeknop gekregen die niet paste. Nu had ik bij onderdelenmagazijn dezelfde als voor de 90 meegenomen. Maar ook dit gat was te klein. De staaf heeft wel dezelfde vorm, maar is dikker dan in de 90... Heeft iemand een idee welke op dit chokesysteem moet of dat dit ook weer gevalletje gepruts door vorige eigenaren is.
Ik heb namelijk het dashboard uit elkaar gehaald om te kijken waarom het gat van de choke onder het lampje zat. In de 90 is dat omgedraaid. Zo zou de chokeknop die in de 90 zit ook niet werken omdat je tegen de rand van het dashboard komt. Eenmaal opengehaald (stuurstang losgemaakt en over heel de breedte alle schroeven en delen eruit) zag ik dat het lampje boven zat en de choke module eronder. Zag ook de gaten waar normaal die module in geschroefd zit. Maar er waren geen schroeven gebruikt, maar popnagels. Nu kan ik ze eruit boren en de module naar de bovenste twee gaten verplaatsen, maar zo lang ik niet weet of die chokeknop niet een ander model moet zijn, vind ik het risky. En zolang ik het niet weet, moet mijn dashboard open blijven liggen.. Dus, wie heeft t antwoord? :(

AfbeeldingAfbeelding

Excuses voor deze lange post voor twee eigenlijk simpele vragen... Ondertussen heb ik de motor gewoon laten lopen op de tank met oude benzine. Gaat prima, met wat meer rook zoals Rik H. al aangaf :D

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus (TE KOOP)

Bericht door Tissa » zo 13 apr, 2025 22:24

Roel95 schreef:
di 29 okt, 2024 8:03
De HBM set heb ik ook, tot volle tevredenheid....
Dan moet je me even vertellen of jij wel dubbele fels voor elkaar krijgt en of je dat gewoon op de koppeling gebruikt :confused:

Roel95
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Logistieke probleempjes

Bericht door Roel95 » ma 14 apr, 2025 6:53

Afbeelding

Was mijn eerste test stukje na ontvangst van de set
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 14 apr, 2025 8:18

Je hebt een felsset waar alles in zit om de dubbele fels te maken. Hier een handleiding waarin je een eind omlaag moet scrollen:

https://www.daffert.nl/remleiding-felse ... ingle-iso/

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 14 apr, 2025 9:32

Roel95 schreef:
ma 14 apr, 2025 6:53
Was mijn eerste test stukje na ontvangst van de set
Afbeelding
Dat ziet er mooi uit! :o Ik weet hoe ik de dubbele fels moet maken, maar het wil niet, omdat ik met het opzetstukje de leiding uit de houder duw, zelfs als ie compleet aangedraaid is. Dus de eerste stap van de dubbele fels lukt dus niet.
Volgens mij moet in de slavecylinder de bubblefels om goed aan te sluiten, of maakt dat niet uit?

Eelco9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Eelco9-3 » di 15 apr, 2025 22:00

Tijdens de zoektocht naar een uitlaat voor mijn 1971 Saab 99 kreeg ik bij Saabworld een NOS midden/einddemper aangeboden van een combi coupé. Ik heb uiteindelijk de juiste gevonden, maar wellicht is het wat voor jou 99.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » wo 16 apr, 2025 11:26

Bedankt voor de tip en het meedenken! Dat zou dan de demper zijn die in lengterichting onder de achterbank hangt? Of is het al de dwarse demper?

Ik heb waarschijnlijk de uitlaatkwestie al opgelost, want ik kan een gebruikte overnemen voor het latere type :D

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Een positieve update!

Bericht door Tissa » di 03 jun, 2025 22:17

Zo! Wees gerust, ik heb hier niet stil gezeten!

De afgelopen weken heb ik sluimerend wat dingen geregeld ook al heb ik niet veel aan de auto gesleuteld. Vandaag voor het eerst weer aan de auto gesleuteld. Ik ga nu 4 weken van tentamens in, maar dat betekent wel 6 dagen per week vrij, dus dat betekent dat ik in de avonden aan de auto's kan werken! :D

Afbeelding

Dus, dan vraag je je af, wat is er allemaal gebeurd in de tussentijd? Nou, dat zal ik eens zeggen!

Ik heb een linkervoorrem geregeld, dus nu heb ik als het goed is 4 werkende remmen. :bow: Alleen toen ik die wilde aansluiten op de leidingen, kwam ik erachter dat de schroefdraad van de remslangen voor verbogen is. Daar ga ik dus nog twee nieuwe slangen op monteren en dan kan ik testen of de leidingen verstopt zijn of dat de remcilinder werkt. Ik ben benieuwd.

Ook heb ik voor de uitlaat mijn plan gesmeed. Ik heb van Simon Bergman de eerdere uitlaat van zijn 99 kunnen overnemen. De enige aanpassing die ik dan nog moet maken is het uitlaat spruitstuk. Deze heeft nu maar 1 gat onderaan, en dat moet de versie met 2 gaten worden. Ik ben alleen nog even aan het twijfelen waar ik de dwarsdemper aan ophang. Ik heb vanavond m onder de auto gelegd hoe die zou moeten komen. Je ziet dat de bocht veel beter uitkomt en de dwarsdemper mooi in het gat komt te liggen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Vervolgens heb ik de oude verrotte demper eronder uit geslepen, vond ik leuk om alvast te doen. Bij het starten en lopen maakte ie nu nóg meer lawaai. Heerlijk! :-P+

Afbeelding

Ook ben ik de afgelopen weken langs garagebedrijven geweest om te kijken wie het onderste stukje van de koppelingsleiding kon maken... Niemand leek het. Zelfs bij Peter Mink konden ze mij er niet mee helpen. Gelukkig hadden zij wel de gouden tip: Showoff Imports in Dongen. Daar ben ik maandag heen gereden. Zeer kundige mensen en ze kunnen letterlijk alles qua hydrauliek namaken! Ik stond snel weer buiten met een staalomvlochten verlengstukje met nieuwe wartels van de juiste schroefdraad en lengte. Heerlijke showroom ook die gasten. Het bedrijf voelde allemaal een beetje overkill voor een pietleuterig oldtimertje, maar ik stapte blij de auto weer in. Perfect! 8) Mooi bedrijf wel:

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb m meteen vanavond in de auto gelegd! Hij zit goed, alleen moet ik de wartel in de werkcilinder net iets strakker aandraaien, maar de doorgeslepen ringsleutel heeft niet genoeg kracht en de steeksleutel krijg ik er niet tussen. Iemand een goede tip?

Afbeelding

Dus vandaag heeft hij weer mooi gelopen. Heerlijk geluid zo. Arme buren... :oops:

Ook heb ik via het forum een mooie radiateur kunnen kopen. Deze gaat in de 90 en die van de 90 gaan in de 99, zo maak ik ze allebei wat beter! De carburateur ga ik ook nog vervangen, want deze is vrij slecht en ik wil het effect wel eens zien. Misschien dat ik eerst eens die van de 90 erop zet om te testen, maar dan moet ik echt tijd over hebben :lol: Ook wil ik een andere chokekabel gaan monteren. Dan kan het hele dashboard na een schoonmaakbeurt ook weer eens dicht. Sturen gaat toch vrij lastig met een loshangend stuur kwam ik achter :oops: :wink:

Goed, veel te doen dus, maar wel een goed vooruitzicht en eindelijk eens overzicht! Ik hoop de laatste week van juni heel erg veel te kunnen doen en bijna klaar te hebben.

Ondertussen heb ik nog een leuk nieuwtje, maar daarover later, op een andere plaats meer...

Plaats reactie