nog even de kabeltjes wat intapen.
Nieuwe start 96V4 1969
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: Nieuwe start 96V4 1969
inmiddels heb ik ook nog een 123 ignition gemonteerd.

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Deze zat erin.
dit is een electro-magnetische ontsteking van E-spark.

dit is een electro-magnetische ontsteking van E-spark.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Heb je de eSpark vervangen voor de upgrades van 123, of omdat het problemen gaf?
-
v4 hans
- Donateur (4x)

nee werkte prima, maar omdat ik wat meer controle wil over het onstekingstijdstip en wat wil kunnen fine tunen.redmervand schreef: ↑do 20 mar, 2025 22:11Heb je de eSpark vervangen voor de upgrades van 123, of omdat het problemen gaf?
En gewoon omdat ik het leuk vind om te proberen.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Ok, ben benieuwd hoe het bevalt, 123 staat ook nog op mijn wensenlijstje (met nog genoeg andere zaken)
Ik loop er volgende week bij de Nacht van het Oosten graag een rondje omheen
Ik loop er volgende week bij de Nacht van het Oosten graag een rondje omheen
-
davidvb
- Geregistreerd lid
Makkelijk geïnstalleerd? En hoe is die dan meer controleerbaar dan een gewone ontsteking?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Je kunt de vervroegingscurve helemaal naar eigen wens instellen. Er zit ook een temperatuursensor in die zo indirect een indicatie geeft van hoe warm de motor is, waar je (naar ik aanneem) extra tijdelijke vervroeging of vertraging mee kunt instellen. Hij heeft ook bluetooth waarmee je op een app alles kunt volgen en bijschaven. Het is naar mijn bescheiden mening niet het beste systeem maar wel veruit het makkelijkst installeerbare; oude verdeler eruit, 123 erin, op tijd zetten en klaar. Een Saabmaat hier in de buurt heeft er vorig jaar een geïnstalleerd en is er heel content mee. Hebben ze nog steeds ook een USB-aansluiting waarmee je kunt programmeren zonder dat de motor moet draaien?
Alex
Alex
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Ik kan er alleen via Bluetooth bij.Alex B schreef: ↑zo 30 mar, 2025 16:42Hebben ze nog steeds ook een USB-aansluiting waarmee je kunt programmeren zonder dat de motor moet draaien?
Afgelopen zaterdag avond de Nacht van het Oosten gereden. De auto deed het perfect.
Ik wil nog wel wat fijn afstemming doen in de sproeier bezetting. Stationeer staat het te rijk (naar mijn gevoel) en boven de 4000 toeren valt hij wat tegen. Een kijken of dat op te lossen is.
Ik de 123 gekocht bij Sweedspeed. Die heeft er mij ook een programma ingeladen. Maar heeft er iemand vervroegingsgetallen beschikbaar voor een iets opgevoerd blokje?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Is Sweedspeed als ongekroonde opgevoerde V4-blokkenkoning van Nederland niet de eerste die dat zou moeten kunnen leveren? En anders zou die je toch in de juiste richting moeten kunnen sturen? Staan er geen curves in het rallytuningsboek? Of gaat men daar uit van de oude truc van mechanische vervroeging op 36 graden zetten, vacuümvervroeging afkoppelen en gaan? Ik heb er nooit op gezocht dus ik weet het simpelweg niet.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Sweedspeed heeft netjes een programma ingeladen, maar ik wil proberen het zelf te begrijpen.
In mijn saab rally manual staat alleen dat je distributeur nr. xx moet vervangen voor nr. yy.
Is hier op het forum parate kennis of moet ik internet afspeuren?
In mijn saab rally manual staat alleen dat je distributeur nr. xx moet vervangen voor nr. yy.
Is hier op het forum parate kennis of moet ik internet afspeuren?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Er is zo snel erg weinig te vinden, maar ik vond dit, waarbij in ieder geval mechanische en vacuümvervroeging ieder apart worden gespecificeerd:
https://thewedgeshopstore.com/saab-v4-f ... searchid=0
Dit is voor een standaard motor. Het lijkt wel of curves voor getunede motoren het grote geheim van de smid zijn en dat degenen die wat weten het voor zichzelf houden. Misschien dat in mijn Megajolt-topic nog plaatjes staan, als ik het me goed herinner heeft Martin daar iets gepost. In de Sonettappendix van het wph staat een plaatje van een curve maar er staan een dubbele lijnen waar ik niet zo wijs uit word.
Ik denk dat het de kortste klap is als je Sweedspeed vraagt welke kant je op moet met een getunede motor, vervoegen of vertragen? Als alternatief kan je zelf simpel experimenteren door met Curve 2 te gaan spelen. Zet de hele curve een paar graden vroeger of later en ga rijden. Je zou dan moeten kunnen voelen en (nog beter) meten of je sneller of langzamer optrekt en of de motor zich happy voelt.
En niet te vergeten, vraag Siri of welke AI chatbot dan ook of een getunede motor meer of minder vertraging moet hebben, wie weet krijg je antwoord. Ik ga het proberen als ik met dit antwoord klaar ben.
Alex
https://thewedgeshopstore.com/saab-v4-f ... searchid=0
Dit is voor een standaard motor. Het lijkt wel of curves voor getunede motoren het grote geheim van de smid zijn en dat degenen die wat weten het voor zichzelf houden. Misschien dat in mijn Megajolt-topic nog plaatjes staan, als ik het me goed herinner heeft Martin daar iets gepost. In de Sonettappendix van het wph staat een plaatje van een curve maar er staan een dubbele lijnen waar ik niet zo wijs uit word.
Ik denk dat het de kortste klap is als je Sweedspeed vraagt welke kant je op moet met een getunede motor, vervoegen of vertragen? Als alternatief kan je zelf simpel experimenteren door met Curve 2 te gaan spelen. Zet de hele curve een paar graden vroeger of later en ga rijden. Je zou dan moeten kunnen voelen en (nog beter) meten of je sneller of langzamer optrekt en of de motor zich happy voelt.
En niet te vergeten, vraag Siri of welke AI chatbot dan ook of een getunede motor meer of minder vertraging moet hebben, wie weet krijg je antwoord. Ik ga het proberen als ik met dit antwoord klaar ben.
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Bijgaand artikel gaat in principe over hoe je een verdeler moet aanpassen aan een getunede motor, maar er staat wat handige uitleg over wat die nodig heeft tov een standaardmotor. Omdat in principe de cylindervulling beter moet worden kan je bij hogere toerentallen vertragen, terwijl je bij lagere toeren vervroegen moet omdat je door lagere luchtstroomsnelheid een minder goede cylindervulling krijgt.
http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... timing.htm
Je kunt je in ieder geval gaan vermaken
.
Alex
http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... timing.htm
Je kunt je in ieder geval gaan vermaken
Alex
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik lees dit nou al een paar dagen mee. Nu toch iets opmerken. Bezint eer ge begint.
Mijn TR3A heeft ook 1-2-3-ontsteking. In een getunede motor. (120 pk op de rollenbank in plaats van de standaard 98). Het vervroegen van de ontsteking, het effect en de gevolgen zijn erg afhankelijk van de brandstof die je er in gooit. Moderne benzine wordt heter bij verbranding en verbrandt ook eerder dan de benzine die er in ging toen Saab de diagrammen tekende. Vervroegen betekent sowieso al meer warmte en in het ergste geval pingelen.
Ik zou niet te veel gaan hobbyen met de getallen die bij Sweedspeed zijn ingeladen. Me dunkt dat die meneer wel wat ervaring heeft. En oh, neem je oude complete ontsteking mee wanneer je op pad gaat. Deed ik eerst niet, maar toen ik een keer bij het Concours op Het Loo twee mensen sprak met falende 1-2-3, heb ik snel mijn oude (complete) ontsteking achterin de TR gelegd. Natuurlijk heb ik 'm nooit nodig gehad. Maar Murphy heeft al aangetoond dat het anders zou zijn geweest wanneer 'ie niet achterin zou liggen...
Ik heb het er zo'n 15 jaar in de TR zitten. En het is een stuk minder uitgebreid dan de mogelijkheiden nu. Maar als ik dezelfde 1-2-3 weer zou moeten kopen voor mijn TR, zou ik het niet doen. (Beetje zoals audiokabels van Van de Hul of die van Mediamarkt: er zit vast verschil in, ik hoor het niet).
Mijn vorige 96 had elektronische ontsteking van de plaatselijke guru Peter Hulshof van Retronics. In combinatie met Beru bougies en een 34ICH carb. liep die 96 als een trein, voor een fractie van de prijs van de 1-2-3.
Mijn TR3A heeft ook 1-2-3-ontsteking. In een getunede motor. (120 pk op de rollenbank in plaats van de standaard 98). Het vervroegen van de ontsteking, het effect en de gevolgen zijn erg afhankelijk van de brandstof die je er in gooit. Moderne benzine wordt heter bij verbranding en verbrandt ook eerder dan de benzine die er in ging toen Saab de diagrammen tekende. Vervroegen betekent sowieso al meer warmte en in het ergste geval pingelen.
Ik zou niet te veel gaan hobbyen met de getallen die bij Sweedspeed zijn ingeladen. Me dunkt dat die meneer wel wat ervaring heeft. En oh, neem je oude complete ontsteking mee wanneer je op pad gaat. Deed ik eerst niet, maar toen ik een keer bij het Concours op Het Loo twee mensen sprak met falende 1-2-3, heb ik snel mijn oude (complete) ontsteking achterin de TR gelegd. Natuurlijk heb ik 'm nooit nodig gehad. Maar Murphy heeft al aangetoond dat het anders zou zijn geweest wanneer 'ie niet achterin zou liggen...
Ik heb het er zo'n 15 jaar in de TR zitten. En het is een stuk minder uitgebreid dan de mogelijkheiden nu. Maar als ik dezelfde 1-2-3 weer zou moeten kopen voor mijn TR, zou ik het niet doen. (Beetje zoals audiokabels van Van de Hul of die van Mediamarkt: er zit vast verschil in, ik hoor het niet).
Mijn vorige 96 had elektronische ontsteking van de plaatselijke guru Peter Hulshof van Retronics. In combinatie met Beru bougies en een 34ICH carb. liep die 96 als een trein, voor een fractie van de prijs van de 1-2-3.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ieder z'n meug en alles met mate. Het mooie van iets programmeerbaars is dat je het niet in de hele curve hoeft te doen. Een paar graden in een bepaalde toerenrange kan al merkbaar verschil geven zonder dat je meteen in de gevarenzone komt. En het is als het consumeren van alcoholische versnaperingen, altijd met mate(n)
. En het is nog maar de vraag of er in dit geval vervroegd moet worden. De artikelen die ik in de gauwigheid vond geven aan dat vertraging ook aan de orde kan zijn ivm betere vulling bij hogere toerentallen, dus dan voorkom je juist thermische overbelasting.
We weten niet of Hans bij Sweedspeed heeft gemeld dat het om een licht getuned blok ging en dus ook niet of de curve daar op is afgestemd. Dat moet als eerste boven tafel komen. Dan weet je ook waar er te finetunen valt.
Dit schoot me vanochtend te binnen in verband met de vacuümvervroeging op de 123, die werkt niet goed op ported vacuum. Bij stationair draaien dekt de gasklep het gaatje voor de vervroeger af en dan denkt het systeem dat de gasklep vol open staat en telt het niet het ingestelde aantal graden vacuümvervroeging bij de mechanische vervroeging op, waardoor de ontsteking veel te laat staat. Je hebt een aftakpunt nodig dat de druk in het inlaatspruitstuk onder de gasklep meet.
Alex
We weten niet of Hans bij Sweedspeed heeft gemeld dat het om een licht getuned blok ging en dus ook niet of de curve daar op is afgestemd. Dat moet als eerste boven tafel komen. Dan weet je ook waar er te finetunen valt.
Dit schoot me vanochtend te binnen in verband met de vacuümvervroeging op de 123, die werkt niet goed op ported vacuum. Bij stationair draaien dekt de gasklep het gaatje voor de vervroeger af en dan denkt het systeem dat de gasklep vol open staat en telt het niet het ingestelde aantal graden vacuümvervroeging bij de mechanische vervroeging op, waardoor de ontsteking veel te laat staat. Je hebt een aftakpunt nodig dat de druk in het inlaatspruitstuk onder de gasklep meet.
Alex