99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Plaats reactie
Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Drama met de ontstekingsdelen

Bericht door Tissa » zo 23 feb, 2025 20:16

Ik heb net mijn ontzettend productieve weekend kunnen afsluiten door de auto weer terug op zijn plekje te zetten. Met dit heerlijke weer had ik hem voor op de oprit gezet, in het zonnetje.

Afgelopen week had ik de volgende ontstekingsdelen ontvangen: de rotor, de condensator, bougies en een verdeelkap. Dit heb ik vrijdag dan ook gemonteerd. Plus de contactpunten opgeschuurd en afgesteld. De rest van de draden heb ik nieuwe klemmetjes op gezet. Ik had ook getest hoeveel benzine uit de pomp kwam, en daar was ik niet van overtuigd, dus die vervang ik volgende week.

Toen heb vrijdag verder nog links eindelijk de stuurkogel vervangen. De reden waarom het zo verschikkelijk moeilijk ging, was omdat ik niet wist dat ik de moer juist de andere kant, verder de schroefdraad op, moest draaien :oops:
Al dat slijpen en vlammenwerpen voor niks, of misschien niet, maar goed. Hij is eraf! Toen wilde ik de nieuwe stuurkogel monteren, maar ik had gewoon WEER een verkeerd onderdeel gekregen. Beetje moe van onderhand... Toen snel op en neer gereden naar plaatselijke onderdelenzaak. Die hadden nog 1 liggen. Paste meteen!

AfbeeldingAfbeelding

Toen ook m'n mooie gerviseerde voorremmen erbij gepakt en erachter gekomen dat ik in plaats van twee linker, zoals ik dacht, twee rechter had. Toch gemonteerd links, meer voor het idee. En toen WEER iets verkeerds gegaan met bestelling. Stond bij: montageset 1 kant. Dus ik had er 2 gekocht. Blijken er 2 sets in 1 pakje te zitten. Werkelijk waar... Helaas heb ik alles in december besteld...
Anyways:

Afbeelding

Zie je ook mooi dat 'ie ondersteboven zit. Gaat dus nooit kunnen werken :| Net voor t donker werd nog gelukt om de ashoes vast te zetten, wat me nog niet gelukt was. Wat een gepriegel!

Toen vandaag in de ochtend aan de rechterkant de juiste rem erop gezet. (Ik snap alleen niet hoe de handrem zou werken, want de piston gaat niet vanzelf terug, maar er zit toch ook nergens iets dat die remblokken terug zou moeten duwen? )
En vervolgens deed ik het wiel er weer op. En toen liep 'ie vast. "Huh", dacht ik. Toen zag ik dat de binnenkant van het wiel tegen de remklauw vastliep :roll: Dat was snel opgelost door het wiel van achter op de voorkant te zetten. Dat ene wiel is dus net iets anders dan de andere 3 :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Deel twee later vanavond

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 23 feb, 2025 21:11

Deel twee:

Toen heb ik even pauze genomen om een heerlijk ritje op de achterbank van een T8 900 te mogen beleven :wink:

In de middag heb ik dus weer alle stroomdraadjes aangesloten en gezien dat de bougiekabel vanaf de bobine ook veel te kort is, dus die moet ik ook vervangen. Voor de rest had ik de smurrie rond de kabel vanuit de minpool naar de motor al zien zitten, maar nu denk ik dat daar ook een deel van het startprobleem kan zitten. Ik probeerde de lampen ook eens uit en met de gevarenlichten aan gingen de achterlichten harder en zachter schijnen wanneer de knipperlichten uit en aan gingen :? De massa zit ook niet goed op de accubak, die deels weggeroest is. Eigenlijk moet ik van alles even de aarde en weerstand checken. Zonde dat ik geen multimeter heb ;-(+

Afbeelding

Verder geprobeerd een onderdeel te vervangen in de radiator fan, omdat ik die nieuw mee had gekregen toen ik de auto kocht. Blijkt dat het onderdeel er helemaal niet in zit :-P+ Op de verpakking: saab 99 '77- & 90. En het was nog best een klusje om die fan weer in elkaar te zetten :crazy:

Toen nog even de thermostaat gecheckt. Die pakking moet ik toch vervangen, want er zat wel verdacht veel aanslag rondom. Thermostaat zag er naar mijn weten oke uit. Alleen wat aanslag.. Is recent een keer vervangen, denk ik. Ik test hem wellicht later nog wel eens.

AfbeeldingAfbeelding

En op het moment dat het schemer werd heb ik de boel weer ingepakt en de auto teruggeduwd. Het voelde heerlijk zo. Lekker weertje om in een T-Shirt in het zonnetje in, onder, op de auto te klimmen om te sleutelen! En het voelt goed om te voelen dat het project steeds duidelijker en overzichtelijker wordt. Ik begin er ook steeds meer vertrouwen in te krijgen. Ook krijg ik met dit weer wel heel veel zin om het hele interieur eruit te slopen en te deepcleanen en in orde te maken. Dan kan ik ook beter bij alle elektronica. Maar eigenlijk wilde ik eerst langs de RDW. Ach, we zien wel hoe het loopt. Ik heb in ieder geval wel zin in de cosmetische opknapwerkzaamheden.

"Maar had je dit weekend dan niks te doen voor je opleiding?" Jawel, maar lekker bezig zijn en veel over Saabjes en techniek leren is leuker dan op de bank zitten en de studieboeken lezen. Bewuste verwaarlozing noemt men dat. Nou, tot de volgende. Hier nog wat sfeerbeeldjes van dit prachtige weekend! :O:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » zo 23 feb, 2025 21:51

Mooi verslag weer Tissa! en de kleur van Beauregarde past uitzonderlijk goed bij de lucht vandaag! :D

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 23 feb, 2025 21:54

Mieters lekker bezig met dit project. Respect hoor! En je hebt het dan nog wel eens over verkopen, maar volgens mij rijd je hier volgend jaar apentrots in rond, echt waar.

Multimeter, gewoon kopen voor die paar tientjes (grote kans dat daarin je problemen zitten met die gecorrodeerde kabels en aansluitingen) en anders is dat bedrag zo ingezameld.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 23 feb, 2025 23:35

Roel95 schreef:
zo 23 feb, 2025 21:51
Mooi verslag weer Tissa! en de kleur van Beauregarde past uitzonderlijk goed bij de lucht vandaag! :D
Haha, zo had ik er nog niet over gedacht! :mrgreen:

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 24 feb, 2025 20:12

Goed bezig hoor!

En ik wil wel een donatie doen voor dit project (en je verdere klus carrière), ik heb nog wel een multimeter liggen die ik niet meer gebruik.
Stuur me een pb met je adres en instuur hem op.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » ma 24 feb, 2025 21:47

Die foto van de achterkant… zo mooi. Die eenvoud en die smalle enkele achterlichten. Echt genieten om te zien!

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 25 feb, 2025 0:53

Eens! Staat heel mooi.
Alleen was ik niet zo blij met hoe de lichten zelf zich gedroegen :-P+ :-P+

Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": De motor loopt!

Bericht door Tissa » zo 09 mar, 2025 22:02

HIJ LOOPT! En wat een heerlijk geluid!

Vorig weekend heb ik mij gefocust op dingen op een rijtje zetten en de andere Saab vertroetelen. Dit weekend was het weer de beurt aan Beauregarde. 3 dagen met heerlijk weer -> 3 hele middagen sleutelen aan het oudje. :D

Afgelopen week had ik bedacht hoe ik dingen ging doen en heb ik weer onderdelen besteld. Donderdag was alles binnen en vrijdag kon ik dus aan de slag! Allereerst de beurt aan de brandstofpomp. De oude gedemonteerd, voorzichtig rond het gat de oude pakkingen eraf geschraapt en het oppervlak glad gemaakt. Toen ik de nieuwe vasthad en naast de oude legde, leek het net alsof de oude wel en de nieuwe niet werkte. Maar goed, nieuw is nieuw, dus erop gezet. :wink: Toen de rest van de benzineleidingen nog vervangen en een nieuw filtertje geplaatst. Toen even de pomp getest en hij deed het!

AfbeeldingAfbeelding

Voor de oude bougies had ik al, onnodig, een 21mm sleutel gekocht (ik had een lange dop in mijn set). Toen ik een nieuwe bougie uit de verpakking haalde, was die 16mm... Dus ik had nog een sleutel gekocht. Naast de auto wilde ik de bougies erin doen. Was het opeens 21mm. Ik dacht dat ik me volledig vergist had, maar twee bougies verder had ik opeens 16mm. Ik had twee 21 en twee 16 gekregen. :-P+ Enfin, de nieuwe bougies erin gedaan en een lange genoege, nieuwe bougiekabel tussen de verdeelkap en de bobine geplaatst.
Afbeelding

Zaterdag eerst in de ochtend bezig geweest voor de 90 en toen in de middag aan de 99. Het was tijd om 'm te starten! Voor de koelvloeistof eerst nog een pakking moeten fabriceren voor het thermostaathuis. Toen een lange benzineslang in een jerrycan euro98 gehangen voor de optimale start. Contact om en VROEM. Zo makkelijk was het dus 8) Alleen de toerenteller deed het niet. Er lag achter de auto meteen aardig wat zooi vanuit de uitlaat.

Vervolgens de rechter stuurkogel nog vervangen. Dit ging een heel stuk makkelijker. Als je weet wat de bedoeling is he :mrgreen: Alleen wilde de moer niet echt meewerken, dus draaide de stang mee. Nu had ik dat links ook gehad, maar dat was geen probleem. Echter, toen ik de auto nu terugrolde op z'n plaats hoorde ik bij insturen een bonk.... Het wiel stuurt gewoon, maar in de binnenste stofhoes beweegt iets. Iemand die kan uitleggen wat daarbinnen gebeurt? Omdat de auto wel gewoon stuurt kijk ik er voorlopig nog niet naar om, maar toch wil ik even uitzoeken wat het is.
Afbeelding

Vandaag stond op de planning, de toerenteller maken en, omdat ik in die regio zat, kijken naar de claxon, de motor wat langer laten draaien en de waterpomp testen en, als die het deed, het koelsysteem doorspoelen.

Dus als eerste het paneel met de klokjes eruit getrokken en de draden uit de toerenteller gevolgd. Gezien de conditie van de rest van de auto is de staat van die klokjes echt geweldig goed! Er lagen in de motorruimte op het schutbord twee lange draden met plakbandjes met een lang vergaan opschrift. Ik wist maar niet waar die van waren. Nu weet ik 't! De toerenteller! Dus ik heb ze aan kunnen sluiten op de bobine. De claxon mist een complete draad die ik niet bij de hand had, dus dat heb ik links laten liggen.
Afbeelding
Afbeelding

Toen wederom de auto gestart en laten lopen. Als ik het ontluchtingnippel bij de kachel open zette gebeurde er niks, maar de slangen werden wel warm, dus de vloeistof ging wel rond. Ik had zaterdag de thermostaat uit het huis gehaald en het huis zonder weer in elkaar gezet. Ik wil de thermostaat even testen samen met die uit de 90. Twee vliegen in één klap dus. Zo kon ik nu dus ook lekker de vloeistof door laten stromen. Ik heb de slang tussen de motor en radiateur losgehaald, de radiateur afgestopt en de slang in een trechter gehangen die via een gat vooraan de auto naar een emmer liep. Met de tuinslang in het reservoir heb ik zo de motor door kunnen spoelen. Die emmer zat na afloop vol vies water. Ik denk wel dat ik zo kan concluderen dat de waterpomp werkt??

AfbeeldingAfbeelding

Wat mij ook opviel was dat hij heel luid liep en als ik de choke uittrok en dan juist weinig toeren liep (800-1000). Als ik de choke juist indrukte, liep 'ie toen 'ie warm was wat stiller en juist hogere toeren (+/- 2000). Als ik bij de motor het schuifje van de choke dat in verbinding staat met het gas wegduwde, ging vanzelfsprekend het gas open. Duwde ik 'm weg met het deel dat aan de kabel vastzit, dan ging 'ie slechter lopen. Ik neem aan dat de carb dan de lucht afsluit? Maar op deze manier zou mijn choke niet werken als de motor lucht nodig heeft :-S+

Belangrijkste is: na de condensator, contactpuntjes, contactklemmetjes, rotor, verdeelkap, bougies, -kabel, benzinepomp en het stroomcirquit te hebben gemaakt, doet de motor het weer en wat een genot. Alle pijltjes op het dashboard doen het en de koelvloeistof gaat mooi rond. Omdat ik geen video's toe kan voegen lever ik even het bewijs in de vorm van foto's van dingen die het resultaat zijn van een lopende motor, oftewel hij maakt toeren, de temperatuur gaat omhoog en hij stoot een gigantisch rookwalm uit :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hij liet ook een flinke roetplek achter op de oprit

Nu moet ik nog de koppeling goed zien te krijgen en de remmen, welke het grootste probleem gaan zijn denk ik.. Ook met de uitlaat ben ik nu druk bezig, waarbij deze auto precies tussen twee types invalt en ik dus even moet gaan knutselen. Dit verklaar ik later nader! :P

Wat mijn grote twijfelpunt nu nog is, is of ik de auto op de tank ga laten lopen. De aftapplug is dolgedraaid, dus dat maakt alles wat lastiger. Of ik ga proberen de tank eronderuit te krijgen en dan leeggieten, schoonmaken en de draad van de plug maken. Deze optie is het grondigste, maar ook het meest intensief en onzeker. Of ik slijp de plug weg en boor de rest ervan uit en laat zo de benzine eruit komen, waarna ik een nieuwe draad ga tappen en een nieuwe bout erin draai. Of ik koop een pomp en pomp de oude benzine eruit en gooi er verse benzine in. Of ik sluit m nu gewoon op de tank aan en brand de oude benzine op en gooi er steeds nieuwe benzine bij, zodat het uiteindelijk opgestookt is.
Elke optie heeft voor- en nadelen en zelf weet ik ze niet zo goed te wegen. Wellicht dat jullie de massa van elk van de argumenten beter weten in te schatten. :computer1:

Nu weer een weekje nadenken over de volgende stappen. Tot de volgende :O:

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 09 mar, 2025 22:17

Wat een heerlijke ontwikkelingen!! Super!

Vwb de rookwalm en het hoge toerental. Staat de ontsteking goed op tijd?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » zo 09 mar, 2025 22:17

Proficiat Thijs! Loon naar hard werken!!!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 09 mar, 2025 22:20

Diep respect!!!

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » zo 09 mar, 2025 22:20

Mooi verhaal!
Helemaal top dat je er zoveel voor over hebt om dit bijzondere model weer op de weg wilt brengen.

Maar het slijpen aan een gevulde benzinetank lijkt me niet bevorderlijk voor de voortgang van het project, nog afgezien dat jezelf er als een soort Niki Lauda uit kunt komen te zien.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 09 mar, 2025 22:20

theun schreef:
zo 09 mar, 2025 22:17
Vwb de rookwalm en het hoge toerental. Staat de ontsteking goed op tijd?
De rookwalm was van het starten, toen 'ie warm was, was het normaal. De afstelling van de carburateur enzo moet ik nog doen, want nu was het gewoon voor de eerste keer warmdraaien.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 09 mar, 2025 22:23

Rik H. schreef:
zo 09 mar, 2025 22:20
Maar het slijpen aan een gevulde benzinetank lijkt me niet bevorderlijk voor de voortgang van het project, nog afgezien dat jezelf er als een soort Niki Lauda uit kunt komen te zien.
Goed punt :wow: Die optie is inderdaad het minst gewild.

Plaats reactie