Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
Plaats reactie
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate: 370.000 km and counting

Bericht door vel0city » wo 11 dec, 2024 17:45

Afbeelding

We zijn de 370.000km gepasseerd :mrgreen: Dus is het weer tijd voor de vaste oliewissel op de vaste plek in Amsterdam en een algehele check op de staat van de auto, ook aan de onderzijde. Geen gekke dingen gezien, behalve dan een "smoking gun" wat betreft het vreemde trilgedrag van deze auto:

Afbeelding
Een worst-door-de-gang geval, die baksteun :oops: Maar even wat aan gaan doen binnen niet al te afzienbare tijd.

Dan nog een upgrade voor in de auto, voor in de nabije toekomst:

Afbeelding
Van het bekende onderdelenmagazijn in Slochteren, met witte stiksels omdat het toch een Dame Edna Griffin is :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door vel0city » zo 15 dec, 2024 19:44

Oud:
Afbeelding

En nieuw:
Afbeelding

Staat al een stuk beter en het kraakt ook niet meer, ikke blij :)

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate: leuke en minder leuke geluidjes

Bericht door Tho6 » ma 16 dec, 2024 20:27

Erg netjes, dit zijn de details waar je dagelijks plezier van hebt bij gebruik van de auto.

KeesB
Geregistreerd lid

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate: leuke en minder leuke geluidjes

Bericht door KeesB » ma 16 dec, 2024 21:44

Moet ik bij de mijne ook eens doen. Zijn ze makkelijk te wisselen, of moet eerst het hele deur paneel eraf?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 16 dec, 2024 21:56

Deze moeten eraf om het deurpaneel te kunnen demonteren, is dus redelijk makkelijk :)

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 21 dec, 2024 12:52

Ze zijn echt mooi, was zelf al op zoek voor m’n DE maar toen was het aanbod nog te mager. Had graag ook die non-premium grepen vervangen door deze…

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 30 dec, 2024 13:55

Fraaie upgrade die handgrepen! :D

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een MY10 Dame Edna Griffin Estate: 370.000 km and counting

Bericht door vel0city » vr 17 jan, 2025 17:06

vel0city schreef:
wo 11 dec, 2024 17:45
Afbeelding
Een worst-door-de-gang geval, die baksteun :oops: Maar even wat aan gaan doen binnen niet al te afzienbare tijd.
Vandaag een ritje naar Apeldoorn, waar de heren van Saab Apeldoorn meteen 4 nieuwe motorsteunen hebben geplaatst. Met een merkbaar verschil, de aandrijflijn geeft geen schok meer als je plots het gas wat dieper intrapt, of van de N naar de D schakelt. Men heeft meteen de thermostaat en temperatuursensor vervangen, de thermostaat was door Sapphire al eens gedaan maar ondanks dat het een nieuwe originele thermostaat was bleef het blok alweer snel gewoon veel te koel op de snel- en N-wegen. Da's nu ook weer verleden tijd, de 89 graden Gates thermostaat gaat aldus de eSID ook echt bij 89 graden open, in plaats van bij 80 :oops:

Ook alweer 30000 km gereden sinds ik de auto heb gekocht in oktober 2023. Tijd vliegt, net als de auto zelf :mrgreen:

En de handgrepen zijn inderdaad erg fijn, niet alleen qua afwerking en looks een upgrade maar ik ben ook van dat plastic-op-plastic geknars af, wat de oude handgrepen eigenlijk altijd deden zodra je er ook maar bij in de buurt kwam met je handen :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 14 feb, 2025 18:32

Het is vandaag Valentijnsdag. Een goed moment dus om even deze Dame te vertroetelen met wat nieuwe spulletjes :wink:

Op het programma stonden de kachelventilator, welke na 373.000km steeds meer geluiden begon te maken die niks te maken hadden met luchtstroming, en de ruitenwissermotor, welke het steeds moeilijker kreeg om de ruitenwissers op een nog enigszins normale snelheid te doen bewegen. Ik heb dat laatste opgelost met een 2ehands motor van de sloop welke ik even uit elkaar heb gehaald en opnieuw voorzien heb van vet in het tandwielkastje (nieuwe motortjes zijn godsgruwelijk duur, als ze al te krijgen zijn), de kachelventilator is nog nieuw te krijgen (origineel Valeo) dus die is dan ook nieuw geplaatst. Kan het allemaal weer eventjes een tijd voort :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De ruitenwissermechaniek is ook nog eventjes uit elkaar geweest om alle scharnierpunten schoon te maken en opnieuw in te vetten, wat natuurlijk alleen maar helpt met soepel heen en weer gaan :wink:

Afbeelding
Tip, als je het motortje vervangt van de ruitenwissermechaniek, check dan even dubbel hoe het armpje op de motor zit en markeer dit armpje even t.o.v. de basisplaat van de ruitenwissermechaniek. Dit zodat je hem niet zoals ik verkeerd om terug plaatst en de ruitenwissers maar al te graag de motorkap willen poetsen in plaats van het raam :oops: :-P+

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » vr 14 feb, 2025 23:35

Lekker bezig weer! Leuk om te lezen ga zo door.
Die van ons gaat volgende week weg voor nieuwe turbo, kleppen& koppakking apk. Kan die ie weer ff tegen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 18 apr, 2025 15:50

Tijdje terug alweer dat ik hier wat gepost heb! Snövit rijdt nog steeds voortreffelijk, we zitten sinds vandaag alweer op 377.000km. De auto is vorige week even bij Sapphire (Lennard) geweest om de waterpomp te vervangen, evenals een nieuwe multiriem te plaatsen en (ongerelateerd) de hoogteregeling van de koplampen opnieuw te kalibreren. Een tijdje terug stond de Saab er namelijk zo bij:

Afbeelding
Het bijna ondenkbare was toch gebeurd: een ReierParts LED had zichzelf opgeblazen. En helaas bleef het niet daarbij, ook de ballast was daardoor om zeep geholpen :? Met als gevolg dat ik er door de weerspiegeling in een andere auto achter moest komen dat ik aan het knipogen was, want om de een of andere reden (waarschijnlijk door de dode ballast) kreeg ik nooit een melding in m'n tellerbak dat er iets loos was :oops:

Afbeelding
Je ziet bovenaan de LED een zwart vlekje, welke dus aantoonde waar de LED boem heeft gedaan. Reier heeft een nieuwe LED verzonden gratis en voor niks, gezien ze net een jaar oud waren en LEDs normaal gesproken niet zo boem doen. Ik had nog een ballast liggen, dus met wat werk is zowel de LED als de ballast vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Doordat de ballast uit een andere auto kwam, was de hoogteregeling een beetje ontregeld, waardoor de auto dacht dat ze continu achterover hing. Lennard heeft dus eventjes de boel opnieuw ingeleerd, zodat het lichtbeeld weer netjes is zoals het hoort en de lenzen in de koplampen weer netjes op en neer bewegen zoals het hoort, afhankelijk hoe de auto op z'n veren staat.

Met het ophalen van de auto vorige week kwam Lennard met een opmerking welke mijn vermoeden van de laatste tijd bevestigde: meerdere luidsprekers van het Prestige Harman Kardon systeem zijn overleden. Als in, echt stuk stuk. Niet kraken, maar gewoon stil. Ik merkte al dat ik de middenlage tonen miste in de auto, alleen de hoge tonen en bass waren hoorbaar, wat ik ook deed met de instellingen van de EQ en volumeniveau's op de radio. Op de parkeerplaats voor het huis heb ik even speaker voor speaker geluisterd en inderdaad, beide voordeuren en de linker achterdeur blijven gewoon stil :roll:

Gelukkig is de versterker wel nog heel. Ik heb een losse luidspreker uit huis gepakt om even op de stekkers te zetten van de speakers die het niet deden en met die losse luidspreker komt er wel geluid uit, dus het zijn echt de speakers zelf die naar de eeuwige jachtvelden zijn. Nou wist ik dat er in Roosendaal op de Venyard een 9-5 stond met het HK AS3 systeem, daar heb ik vanochtend dan ook maar al te graag gebruik van gemaakt :wink:

Afbeelding

Afbeelding

De versterker gaat op de plank, de speakers uit de voordeuren zijn inmiddels weer schoongemaakt (en nog puntgaaf) maar de 5 tweeters (3x dashboard en uit beide achterdeuren) zijn allen in enige staat van (hevige) ontbinding. De conussen zijn nog wel heel en de spreekspoelen meten ook nog goed door met een multimeter, maar de foamen speakerranden zijn zoals gebruikelijk bijna foetsie. Die gaan dus eerst even gerepareerd worden, waarna ik de hele set van 7 speakers wissel met wat er nu in de auto zit, die daarna weer opgelapt kunnen worden om uiteindelijk de verkoop in te gaan. De subwoofer is vorig jaar al gerepareerd met een nieuwe rand, alles is dan weer helemaal nieuw :headphones:

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Bericht door RodeCabrio » vr 18 apr, 2025 18:01

Dat opnieuw inleren van de koplampen kan met een Tech2??

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 18 apr, 2025 20:16

Yes, dat moet via een Tech2. Je zet dan de gekalibreerde waarden gelijk aan de huidige waarden die uit de niveausensoren in het onderstel komen als de auto neutraal staat. Bij mij staan ze nu netjes gelijk voor en achter, maar ze stonden dus wel gelijk aan de voorkant, maar met bijna 40% afwijking voor de sensor op de achteras, waardoor de auto steeds dacht dat ze stevig achterover hing en dus de lampen bijna maximaal naar beneden bijstelde.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 28 apr, 2025 13:04

Hoe is het toch mogelijk dat een auto met zoveel km er nog zo mooi uitziet, complimenten! :D
Ben je nog steeds met je eerste turbo bezig? Die van mij was echt totaal versleten, er zat geen fatsoenlijke geometrie met op de blaadjes. Maar hij deed het nog wel redelijk goed. Ook nauwelijks speling en al helemaal geen olierook. Toch haalde hij de gevraagde flow net niet meer, en bleven vermogen en koppel voelbaar (en meetbaar) achter

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 30 apr, 2025 18:02

Van een afstandje is alles mooi :wink:

De turbo is origineel een Garret GT17, gezien deze Saab uit de fabriek een BioPower 2.3t was. In Zweden is er al een TD04 van een B235R gemonteerd, ergens vlak voordat de auto naar Nederland kwam begin 2021. Die turbo zit er nog steeds in en is nog steeds 100% aanwezig, eigenlijk 162% aanwezig na Dion's tune. Er zouden nu ongeveer 300 paarden uit moeten komen versus de originele 185, als je het gas intrapt lijkt het er ook op dat ze er nog allemaal zijn :wow:

Vandaag waren ook de gereviseerde luidsprekers terug gekomen, allen met een nieuwe rand. Gelijk maar ingebouwd natuurlijk :mrgreen:

Afbeelding
Alle tweeters met nieuwe randjes.

Afbeelding
De tweeters in de achterdeuren zitten in een frame geschroefd voor ze de deur in gaan. Het frame is voorzien van wat foam voor een luchtdichte afsluiting, maar na 20+ jaar was dat niet zo foamig meer. Gelukkig had ik nog wat van het spul op een rol liggen, dat zit er nu met een beetje knip- en plakwerk op :wink:

Afbeelding

De mid-base woofers in de voordeuren heb ik niet opgestuurd omdat de randen nog puntgaaf waren en de spreekspoelen nog de juiste weerstandswaarde aangaven op de multimeter. Ik dacht dus dat die het wel gingen doen. Mooi niet dus, een van de tweedehandsjes uit de sloopauto blijkt dus alsnog defect te zijn :oops: Dan maar even zo rondrijden:

Afbeelding

De rest zit weer op zijn plek:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de luidsprekerrevisiemeneer maar weer gemaild of hij wat kan doen voor de oude overleden speakers die uit de auto kwamen. Waarschijnlijk wel, als ik hun website zo zie, dus dat moet goed komen. Dan kan er nog een deurwoofer de auto in en is de concertzaal weer compleet :headbang2:

Plaats reactie