Nieuwe start 96V4 1969

1967-1980
Plaats reactie
davidvb
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe start 96V4 1969

Bericht door davidvb » zo 09 feb, 2025 9:51

MvR schreef:Afbeelding
Prachtige onderkant. Met welk product is die behandeld?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 09 feb, 2025 11:53

Ik zal het eens vragen. Maar ik heb wel een vermoeden: 3M Bodyschutz gevolgd door een laag zwarte industriële chassislak die ook op vrachtwagens en/of aanhangers wordt gespoten. De auto is gespoten bij een bedrijf dat ook bedrijfswagens spuit.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 09 feb, 2025 15:34

MvR schreef:Ik zal het eens vragen. Maar ik heb wel een vermoeden: 3M Bodyschutz gevolgd door een laag zwarte industriële chassislak die ook op vrachtwagens en/of aanhangers wordt gespoten. De auto is gespoten bij een bedrijf dat ook bedrijfswagens spuit.
Ik kijk uit naar je antwoord.

Mocht je tijd en zin hebben, wil je eens kijken naar mijn vraag over het monteren van de carburateur?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 09 feb, 2025 15:54

Wil ik wel naar kijken. Maar voor mij zijn carburateurs raadselachtige dingen. Aan mijn 'advies' heb je precies helemaal niets.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 09 feb, 2025 17:26

MvR schreef:Wil ik wel naar kijken. Maar voor mij zijn carburateurs raadselachtige dingen. Aan mijn 'advies' heb je precies helemaal niets.
Voor mij ook.

Al helemaal opengemaakt en alles uitgeblazen, vlotter afgesteld, pakkingen vervangen … Helaas, motor start niet én carburateur loopt opnieuw over.

Bij het monteren van de carburateur, kreeg ik een klepje niet goed en ik begrijp de werktekening niet. Misschien weet jij meer. Alvast bedankt.

Renovatieproject Saab 96 - 1975
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 04 mar, 2025 17:15

wie heeft er ervaring met het omwisselen van de bakklossen?
kan dit "eenvoudig" vanaf de buitenkant met de motor en bak in de motorruimte, of moet dan de complete ophanging gedemonteerd worden?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 04 mar, 2025 17:29

Ik wipte ze er altijd gewoon uit als ik de homokineten los had liggen. Pas wel op dat je de naaldlagertjes van de homokineet niet kwijt raakt. Gewoon een bandenlichter er tussen en eruit met die dingen en dan omruilen.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 04 mar, 2025 21:08

Bedankt,
ik ben eigenlijk benieuwd of je ze eruit kunt halen als je alleen de onderste twee bouten van de ophanging losmaakt en zo de buitenste as uit de klossen trekt. Wellicht iets naar boven ophangen ?

ik bedoel deze twee bouten.

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 04 mar, 2025 22:16

ja dat is de manier

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 19 mar, 2025 23:14

afgelopen week (weken :? ) mijn "oude" Simons vervangen voor een Simons met Y voorkant.
Ik moet zeggen dat dit wel verschil maakt. Ik heb nu ook een flexibel stuk er tussen zitten. Het was even passen maar het kan.

Afbeelding

Afbeelding

gelijk ook maar een lambda sonde moer ingelast:
Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 19 mar, 2025 23:19

nog even ter leering ende vermaak,

mijn uitlaatringen zijn uitgedraaid naar rond 44.
De koperen pakking is rond 42. De Simons is rond 39. Tja, je kunt niet alles hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » do 20 mar, 2025 9:33

mooi. Daar win je toch wel 8 pk denk ik. Fijn bezig.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 20 mar, 2025 10:53

davidvb schreef:
zo 09 feb, 2025 15:34
Ik kijk uit naar je antwoord.

Mocht je tijd en zin hebben, wil je eens kijken naar mijn vraag over het monteren van de carburateur?
Ik ben je het antwoord nog schuldig. Maar het is precies wat ik vermoedde: 3M en industrie-trailer-lak. ("Het spul dat ze bij Damen Shipyards op hun schepen spuiten zou nog beter zijn" was het commentaar).

Heb je de uitlaatpoorten van de koppen ook vergroot? Op het internet is ergens (kan het niet zo snel vinden) een tekening te vinden met maatvoering. Zonder die modificatie is een sportuitlaat op zijn minst gezegd niet effectief.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 20 mar, 2025 11:39

Heb je de uitlaatpoorten van de koppen ook vergroot? Op het internet is ergens (kan het niet zo snel vinden) een tekening te vinden met maatvoering. Zonder die modificatie is een sportuitlaat op zijn minst gezegd niet effectief.
Jazeker, een paar jaar geleden al.
Ik reed ook al met een Simons rond.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 20 mar, 2025 12:04

:D :O: :D

Plaats reactie