Tijdje terug alweer dat ik hier wat gepost heb! Snövit rijdt nog steeds voortreffelijk, we zitten sinds vandaag alweer op 377.000km. De auto is vorige week even bij Sapphire (Lennard) geweest om de waterpomp te vervangen, evenals een nieuwe multiriem te plaatsen en (ongerelateerd) de hoogteregeling van de koplampen opnieuw te kalibreren. Een tijdje terug stond de Saab er namelijk zo bij:
Het bijna ondenkbare was toch gebeurd: een ReierParts LED had zichzelf opgeblazen. En helaas bleef het niet daarbij, ook de ballast was daardoor om zeep geholpen

Met als gevolg dat ik er door de weerspiegeling in een andere auto achter moest komen dat ik aan het knipogen was, want om de een of andere reden (waarschijnlijk door de dode ballast) kreeg ik nooit een melding in m'n tellerbak dat er iets loos was

Je ziet bovenaan de LED een zwart vlekje, welke dus aantoonde waar de LED boem heeft gedaan. Reier heeft een nieuwe LED verzonden gratis en voor niks, gezien ze net een jaar oud waren en LEDs normaal gesproken niet zo boem doen. Ik had nog een ballast liggen, dus met wat werk is zowel de LED als de ballast vervangen:
Doordat de ballast uit een andere auto kwam, was de hoogteregeling een beetje ontregeld, waardoor de auto dacht dat ze continu achterover hing. Lennard heeft dus eventjes de boel opnieuw ingeleerd, zodat het lichtbeeld weer netjes is zoals het hoort en de lenzen in de koplampen weer netjes op en neer bewegen zoals het hoort, afhankelijk hoe de auto op z'n veren staat.
Met het ophalen van de auto vorige week kwam Lennard met een opmerking welke mijn vermoeden van de laatste tijd bevestigde: meerdere luidsprekers van het Prestige Harman Kardon systeem zijn overleden. Als in, echt stuk stuk. Niet kraken, maar gewoon stil. Ik merkte al dat ik de middenlage tonen miste in de auto, alleen de hoge tonen en bass waren hoorbaar, wat ik ook deed met de instellingen van de EQ en volumeniveau's op de radio. Op de parkeerplaats voor het huis heb ik even speaker voor speaker geluisterd en inderdaad, beide voordeuren en de linker achterdeur blijven gewoon stil
Gelukkig is de versterker wel nog heel. Ik heb een losse luidspreker uit huis gepakt om even op de stekkers te zetten van de speakers die het niet deden en met die losse luidspreker komt er wel geluid uit, dus het zijn echt de speakers zelf die naar de eeuwige jachtvelden zijn. Nou wist ik dat er in Roosendaal op de Venyard een 9-5 stond met het HK AS3 systeem, daar heb ik vanochtend dan ook maar al te graag gebruik van gemaakt
De versterker gaat op de plank, de speakers uit de voordeuren zijn inmiddels weer schoongemaakt (en nog puntgaaf) maar de 5 tweeters (3x dashboard en uit beide achterdeuren) zijn allen in enige staat van (hevige) ontbinding. De conussen zijn nog wel heel en de spreekspoelen meten ook nog goed door met een multimeter, maar de foamen speakerranden zijn zoals gebruikelijk bijna foetsie. Die gaan dus eerst even gerepareerd worden, waarna ik de hele set van 7 speakers wissel met wat er nu in de auto zit, die daarna weer opgelapt kunnen worden om uiteindelijk de verkoop in te gaan. De subwoofer is vorig jaar al gerepareerd met een nieuwe rand, alles is dan weer helemaal nieuw