Olielampje

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: Olielampje

Bericht door 9000-95 » zo 22 dec, 2024 21:44

Er horen helemaal geen particles in de olie te zitten. Pomp zit overigens voor het filter, waardoor alles wat uit het blok komt eerst door de pomp gaat voordat het filter het eruit haalt. Daarom kan je aan de pomp vrij goed zien of de boel gezond is.

Ik vind dit er dus vrij beroerd uitzien eerlijk gezegd. Hier is duidelijk een hoop vreemd materiaal door de pomp gegaan. En dat materiaal kan alleen maar ergens uit je blok zijn gekomen. Er is dus iets aan het slijten. Als je het filter open snijdt en uitpluist, krijg je misschien een idee wat het is.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » zo 22 dec, 2024 21:59

Dank voor jullie antwoorden!
Je kunt ze zeker met je nagel voelen, ik denk dat ze wel tot ongeveer een halve mm diep zijn.
Maar goed, ik heb het allemaal weer in elkaar gezet, heb weinig keus. (muv de pulley bolt, ik wilde dat eigenlijk niet met de slagmoersleutel doen, maar met de momentsleutel)

Ik had ook net de olie ververst en ik heb het oude filter nog! Dan zal ik morgen eens open gaan snijden dan.
55000 km geleden heeft een garage de koppakking vervangen. Misschien is er toen rommel in de olie gevallen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 22 dec, 2024 22:12

Om een wild gokje te wagen: een goede kandidaat voor de oorzaak hiervan is het tandwieltje van de voorste balansas. Daarvan slijten vroeg of laat de tandjes er compleet af, wat veel sporen geeft in de pomp. In dat geval zal je ijzerdeeltjes in het filter moeten vinden. Mijn ervaring is dat je dit probleem ergens tussen de 350-400 dkm kan verwachten. Maar da's sterk afhankelijk van onderhoud, gebruik, handbak/automaat etc.

Filter echt opensnijden, niet zagen. Anders weet je niet welk slijpsel van het zagen komt.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » zo 22 dec, 2024 22:48

Hmmm, als dat het geval is moet ik dieper de motor in duiken dan ooit. Maar ik lees dat de motor het zonder balansassen aan kan, dus dan volstaat het verwijderen van de balansketting (met het monteren van een Balance Shaft Delete kit.)
Het is een '97 B204 met 315k.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 22 dec, 2024 23:36

9000-95 schreef:
zo 22 dec, 2024 21:44
Er horen helemaal geen particles in de olie te zitten. Pomp zit overigens voor het filter, waardoor alles wat uit het blok komt eerst door de pomp gaat voordat het filter het eruit haalt. Daarom kan je aan de pomp vrij goed zien of de boel gezond is.

Ik vind dit er dus vrij beroerd uitzien eerlijk gezegd. Hier is duidelijk een hoop vreemd materiaal door de pomp gegaan. En dat materiaal kan alleen maar ergens uit je blok zijn gekomen. Er is dus iets aan het slijten. Als je het filter open snijdt en uitpluist, krijg je misschien een idee wat het is.
Olie is nooit vrij van particles. Ligt aan de fijnheid van het filter. Als je bijvoorbeeld een 25mu filter hebt dan gaan kleinere deeltjes er gewoon doorheen. Afhankelijk van de reinheid van de olie, zorgen deze deeltjes echt wel voor sporen. Nieuwe olie is ook niet vrij van particles.

O.a. in de hydrauliek wordt er voor elke toepassing een bepaalde reinheid voorgeschreven. Dit is vastgelegd in de iso 4406. De norm beschrijft hoeveel deeltjes met een grote van 4micron, 6micron en 14 micron mogen voorkomen per 1ml olie.
Voor motoren ligt de target op 17/15/12. 17 is meer dan 640 deeltjes groter of gelijk aan 4 mu. 15 is meer dan 160 deeltjes groter of gelijk aan 6 mu. 12 is meer dan 20deeltjes groter of gelijk aan 14mu…

Eén van de vele functies van olie is om vuildeeltjes aan zich te binden. Deze deeltjes worden er voor een groot deel uitgefilterd. Regelmatig verversen is dus daarom al belangrijk.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » zo 22 dec, 2024 23:43

Hm, ja, maar groeven van een halve mm diep zullen toch wel veroorzaakt worden door deeltjes die groter zijn dan 14 mu....

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 23 dec, 2024 0:06

jpprins schreef:
zo 22 dec, 2024 23:43
Hm, ja, maar groeven van een halve mm diep zullen toch wel veroorzaakt worden door deeltjes die groter zijn dan 14 mu....
Klopt. Daarom vroeg ik ook of je ze kon voelen.

Krassen in het huis is moeilijker op te lossen. Dan moet je gebruikte onderdelen zoeken die beter zijn. De pomp zelf is nog nieuw te koop geloof ik.

Maar de oorzaak moet wel eerst gevonden worden… anders heeft het weinig zin.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 23 dec, 2024 0:17

jpprins schreef:
zo 22 dec, 2024 22:48
Hmmm, als dat het geval is moet ik dieper de motor in duiken dan ooit. Maar ik lees dat de motor het zonder balansassen aan kan, dus dan volstaat het verwijderen van de balansketting (met het monteren van een Balance Shaft Delete kit.)
Het is een '97 B204 met 315k.
De motor moet in dat geval uit de auto… dus blijkt het kettingwiel van de voorste balansas versleten te zijn, dan ontkom je er niet aan. Er is anders geen ruimte. Er zullen foefjes bestaan om het toch insitu te vervangen, maar dan nog zal het niet een makkelijke klus zijn. Kun je gelijk de carterpan eronder weg halen om de zeef te inspecteren.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » ma 23 dec, 2024 10:24

Ik zie geen metaaldeeltjes in het filter. Nada! :) Nou ja, misschien 4 of 5 minuscule glittertjes onderin de beker, maar niets in het papier.
Afbeelding
Lijkt me dat het distributiedeksel openen om te kijken enigszins prematuur is dan toch?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 23 dec, 2024 11:10

Lijkt me nog niet nodig nee. Je kan als test eens dit proberen: motor stationair laten lopen, onder de motorkap de gasklep kort open trekken om op te toeren naar pakweg 3000 toeren en dan in één keer de gasklep dicht gooien. Als je tijdens de decelleratie een metalig schrapend of klapperend geluid hoort, komt de distributie eraan.
Andere niet te missen indicatie is als je heel sterke motortrillingen krijgt boven de pakweg 2500-3000 toeren die de ene rit sterker zijn als de andere.

Ter geruststelling, voor de distributie hoeft de motor er beslist niet uit bij een 9000. Is echt prima te doen in de auto. Blok moet alleen even een stukje omhoog om ruimte te krijgen tussen blok en subframe, wat nodig is om de carterpan er onderuit te krijgen.

Een balansas delete kan goed op een 2.0 (op een 2.3 zou ik het niet zo snel doen). Maar er moet net zo veel los. En als je alles los hebt neem je toch ook de nokkenasketting mee, want die zit gegarandeerd ook ver buiten spec dan. En dan is net zo veel werk om de balansas ketting en tandwielen gewoon te vernieuwen. Qua kosten maakt het ook niet veel uit als je een volledige distributie set koopt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 23 dec, 2024 11:40

Maar een balansas delete (waarbij je de balansassen zelf laat zitten) gaat niet de oliedruk verhogen in dit geval. De slijtage die op de lagers zit, gaat niet weg door de balansas niet meer te laten draaien (immers de lagerspeling blijft hetzelfde). Sterker nog, het probleem kan er groter mee worden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 23 dec, 2024 11:51

Klopt. Werkt alleen als je ze er helemaal uithaalt en de binnenste lagerbussen iets door tikt, zodat de olie boring dicht zit. En dan moet er ook een plug in de plaats van de voorste lagers

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » ma 23 dec, 2024 12:05

Gelukkig gaat bij mij het olielampje nog niet branden, ondanks de slijtage aan de oliepomp. Ik zou de balansketting in dit stadium alleen verwijderd hebben om het overlijden van het tandwiel voor te zijn, niet om de oliedruk te verhogen. Nu het filter schoon is kan ik alleen maar hopen dat de pomp niet snel verder zal slijten.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 23 dec, 2024 13:04

Sorry, ik ga er steeds van uit dat het om hier om een 900 gaat…

Dus gelukkig motor uitbouwen hoeft niet.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » ma 23 dec, 2024 13:18

Evengoed dank voor het meedenken!
Hoewel het eigenlijk ondenkbaar is slijten 9000's ook..... :P

Plaats reactie