Olielampje

1984-1997
Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Olielampje

Bericht door Oosthoek » do 07 nov, 2024 19:47

100km geleden heb je het oliefilter vervangen schrijf je. Trek die er eens af, zit daar iets mis misschien?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 07 nov, 2024 20:31

Carterpan en oliefilter zijn er af geweest. De dikke olie zat onderin carterpan. Geen metaal deeltjes. Oliefilter opnieuw vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 07 nov, 2024 20:37

helemaal geen druk, dan moet de pomp leeg staan. Of er is een mega lek intern. Overdrukventiel goed teruggeplaatst? Eerst de plunjer, dan de veer, dan de dop met afdichtring. Tussenpijpje goed op z'n plek? Bij het afdichten van de carterpan ook een heel klein beetje loctite 518 rondom het aanzuiggat van de pomp gedaan?

Zolang je geen metaaldeeltjes in de olie hebt, is er hoop :wink:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 07 nov, 2024 20:55

Hoi,
Yes, alles zit goed op z'n plek! En idd wat Loctite 518 toegepast

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 07 nov, 2024 21:28

De klepstoters zijn er niet uitgeweest toch?… als je de nokkenas opnieuw monteert dan druk je eerst de klepstoters leeg. Maar ze lopen toch niet uit hunzelf leeg?

Bij hydrauliek pompen (dit kunnen eveneens pompen zijn met inwendige vertanding), moet je zorgen dat de boel afgevuld is. Oa. de lekleiding gooi je vol met olie om te zorgen dat de lagers niet drooglopen bij inschakelen van de nieuwe pomp. Wellicht had je beter de perszijde alvast kunnen afvullen met olie alvorens het deksel met de keerring te plaatsen…

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 07 nov, 2024 21:31

Oliepomp hebben we nog niks mee gedaan.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 07 nov, 2024 21:43

Klepstoters gaan gelijk tikken als de oliedruk laag is bij deze motor. Of als de motor lang niet gelopen heeft.

Mijn ervaring is dat je heel lastig oliedruk krijgt opgebouwd met de pomp leeg. Daarom iets erin stoppen dat de boel een beetje afdicht. Vaseline werkt prima en kan geen kwaad.

Beste bougies eruit en op de startmotor eerst oliedruk zien te bouwen. Als dat langer duurt dan zeg 30 sec, oliefilter een slagje losdraaien tot er olie uit komt en dan weer vast zetten.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 27 nov, 2024 15:54

Ik hoor goede berichten: De Rademakers hebben de oliepomp geprimed en dat lijkt te hebben geholpen!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 27 nov, 2024 16:09

Wat is dat precies?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 27 nov, 2024 17:00

Krukaspoelie eraf, oliepompdeksel eraf, oliepomp inpakken met vaseline, terugbouwen, starten zonder ontsteking totdat ie druk opbouwt. Dat is dus gelukt!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 22 dec, 2024 16:27

helaas, oliedruk zakt toch weer in als de motor warm wordt. Begint met 2 bar stationair, bij warme motor 0,6 bar. Aangezien het middelste hoofdlager er goed uit zag, verdenken we de lagers van de balansassen niet. Voorlopig lijkt het er dus op dat het oliepomphuis is beschadigd. En moeten we dus op zoek naar een ander blok.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 22 dec, 2024 16:31

Of distributie deksel en oliepomp overzetten. Niet meer nieuw te vinden helaas, maar goed gebruikt is ook goed.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 22 dec, 2024 16:34

Ben je er dan ook ja? Blokje hebben we nog wel staan. Daar kunnen we deksel en pomp vanaf halen.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » zo 22 dec, 2024 16:42

Om de O-ring te vervangen had ik toevallig een paar dagen geleden de oliepomp open gemaakt. Ik was wel een beetje geschrokken van de diepe krassen. Of stelt dit niets voor vergeleken bij jou?
Afbeelding
Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 22 dec, 2024 21:32

jpprins schreef:
zo 22 dec, 2024 16:42
Om de O-ring te vervangen had ik toevallig een paar dagen geleden de oliepomp open gemaakt. Ik was wel een beetje geschrokken van de diepe krassen. Of stelt dit niets voor vergeleken bij jou?
Afbeelding
Afbeelding
Als je de krassen niet met je nagel kunt voelen, dan is het niet echt een probleem. Je kunt het met scotch brite licht bijwerken maar ik zou er niet te veel aan doen.

Wat je ziet kan ook heel goed ontstaan door de particles in de olie. Het oliefilter haalt er natuurlijk niet alles uit..

Plaats reactie