Nieuwe start 96V4 1969

1967-1980
Plaats reactie
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Nieuwe start 96V4 1969

Bericht door v4 hans » zo 08 dec, 2024 0:23

Zo, dat is een tijd geleden dat ik hier ben geweest.
Een tijdlang met allerlei andere dingen bezig moeten zijn maar we hebben de hobby weer opgepakt.
Want dit is toch te mooi om te niet te gebruiken?

Afbeelding

Ik heb de auto 1,5 jaar geleden in mijn garage box weggezet, zonder te beseffen dat hij ook 1,5 jaar moest wachten. En stilstand is achteruitgang. Het plan opgevat om hem mee naar huis te nemen om hem verder te inspecteren.
Drie weken geleden eerst maar de accu opgeladen. Twee weken geleden proberen te starten en ja, na wat door starten springt hij aan. Dat was alvast een meevaller. :D

Gelukkig stond hij in zijn vrij. Want het inschakelen van de versnelling ging niet. Wat is dat? :-S+ Met de motor uit ging het wel. De koppeling vastgeplakt?
Opnieuw gestart, met ingeschakelde versnelling en de voet op de rem. Ja, los. Voorzichtig de remmen wat beroerd en besloten om naar huis te rijden. Dat is 1,5 km dus bij pech niet heel erg, maar je wilt ook niet zonder remmen komen te zitten toch?

wordt vervolgd.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe start 96V4 1969

Bericht door MvR » zo 08 dec, 2024 10:11

Oh is wel een mooie! Compleet met USA gril! Meer foto's is geen bezwaar!

Ik snap dat Saab voor de US markt een aparte koplamp nodig had, vanwege de 'sealed beam headlights' in die tijd. Maar zou er nou nooit iemand in Trollhättan zijn geweest die dacht: "Goh, die ronde lampen en gril staan een stuk beter dan de rechthoekige! Laten we dat voor de rest vd wereld ook maar doen met halogeen."

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 08 dec, 2024 10:13

Prachtig! Dan krijg je een beetje het gevoel dat je een nieuw speeltje hebt terwijl je hem al had.

Mooie foto ook!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 08 dec, 2024 12:52

Welkom terug!

Nog maar eens een paar korte ritjes maken, dan krijg je vanzelf beeld wat er loos is. er is ook kans dat t vanzelf weer goed komt omdat het simpelweg losgereden moet worden.

ivantje
Donateur
Donateur

Bericht door ivantje » zo 08 dec, 2024 15:25

Wat leuk Hans, ik zag hem al nooit meer staan :D

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 08 dec, 2024 15:30

MvR schreef:
zo 08 dec, 2024 10:11
... zou er nou nooit iemand in Trollhättan zijn geweest die dacht: "Goh, die ronde lampen en gril staan een stuk beter dan de rechthoekige! Laten we dat voor de rest vd wereld ook maar doen met halogeen."
Met MY69 is Saab afgestapt van de ronde koplampen en heeft deze vervangen door rechthoekige. Ik denk dat ze daar heel goed over nagedacht gebben. :) Iets met veiligheid en betere lichtopbrengst in het achterhoofd, bijvoorbeeld? :wink:

Welkom terug, Hans!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 08 dec, 2024 17:06

En vergeet de koplampwissers niet. Met het gekozen mechaniek ging dat makkelijker met rechthoekige dan met ronde lampen.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 08 dec, 2024 17:32

Ronnes schreef:
zo 08 dec, 2024 15:30
Met MY69 is Saab afgestapt van de ronde koplampen en heeft deze vervangen door rechthoekige. Ik denk dat ze daar heel goed over nagedacht gebben. :) Iets met veiligheid en betere lichtopbrengst in het achterhoofd, bijvoorbeeld? :wink:

Welkom terug, Hans!

Dat van die koplampwissers kan ik wel volgen; Die waren vanaf 71 geloof ik verplicht in Zweden. Andere merken losten dat ook op met ronde koplampen. Daarbij: Saab liet op dat gebied wel meer steken vallen: de plastic 'fles' van de ruitensproeier vergroten en 'm bijna bovenop de uitlaat monteren... en het motortje van de koplampwissers zat wel op een heel beroerde plek.

Maar goed, die US specs zijn nog wel te vinden voor veel geld. Dus als ik nog eens rijk word...

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 09 dec, 2024 20:51

MvR schreef:
zo 08 dec, 2024 10:11
Oh is wel een mooie! Compleet met USA gril! Meer foto's is geen bezwaar!
interieur
Afbeelding

Afbeelding

exterieur
Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 09 dec, 2024 20:53

ivantje schreef:
zo 08 dec, 2024 15:25
Wat leuk Hans, ik zag hem al nooit meer staan :D
Hij is er nog Ivan :D
inmiddels heb ik hem al bijna 18 jaar.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 09 dec, 2024 21:34

Fijn, heel fijn. Wat is de herkomst van de stoelen?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 09 dec, 2024 21:55

Wat een fijne 96 is het toch! :clap:

Toen ik met mijn 96 begon had ik ook zoiets voor ogen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de stoelen...

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 09 dec, 2024 21:56

MvR schreef:
ma 09 dec, 2024 21:34
Fijn, heel fijn. Wat is de herkomst van de stoelen?
die heb ik lang geleden (nieuw) gekocht bij Martin Willems in Emmercompascuum.
https://www.martinwillems.nl/bf-stoelen

het zijn stoelen die wat lijken op de Saab sport stoelen uit de saab sport en rally catalogus:

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 10 dec, 2024 20:53

het vervolg:

Thuis gekomen heb ik de auto rondom op as-steunen gezet en de wielen gedemonteerd. Remolie gekocht om de remolie en koppelingsolie te verversen. Alles wat ingespoten met WD40 en begonnen met het doorspoelen van de remleidingen. De eerste drie hoeken gingen prachtig. Bij de laatste, links achter breekt de nippel af. ;-|+
En het restant kreeg ik niet uit de remcilinder. Dus maar besloten om de remcilinder te demonteren om te proberen het op de werkbank te doen. Tja, en dan blijkt ook het stukje vaste remleiding zo vast te zitten dat die ook scheurt bij het losdraaien vanaf de remcilinder. ;-|+

Ook op de werkbang krijg ik het restant van de nippel niet gedemonteerd. Dan maar een nieuwe cilinder aanschaffen. O ja, de remschijven die waren al wat aan de dunne kant, in wat ingevreten roest punten. Ze blijken 8.0 en 7,9mm te zijn. Ik heb geen idee wat afkeur is, maar heb besloten om ook die maar te vervangen. Samen met wat nieuwe remblokken natuurlijk. En de remzuigers zijn ook behoorlijk roestig. Die moeten dan maar van RVS (17 jaar geleden te zuinig geweest en geen RVS gekocht)

inmiddels zijn de spullen binnen en zit de achterrem weer in elkaar. Ik denk dat het zo goed zit:

Afbeelding

komend weekend maar eens aan de rest gaan werken

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » do 12 dec, 2024 10:15

Nog ooit de swap van 1500cc naar 1700cc gedaan ?

Plaats reactie