nieuwe projectstukje
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

nieuwe projectstukje
Beste Saab vriendjes,
Graag even jullie advies.
Halverwege januari gaat mijn Saabje naar de garage.
Ze gaan daar de motor en bak eruit halen.
Reden is dat de auto niet lekker schakelt.
Sinds ik 'm heb heeft ie dat nooit gedaan maar het wordt er niet beter op.
In dat probleem heb ik mij al verdiept en mijn garagist is ook geen kleine jongen, dat komt dus goed.
Advies vraag is eigenlijk:
Wanneer de motor er toch uit is, wat moet er dan nog meer gebeuren ?
Overbrenging bak naar wielen. Ik weet niet meer hoe dit heet maar de auto trilt bij optrekken.
Motorrubbers denk ik.
Wat nog meer ? Ze kunnen er dan wel lekker bij.
Alle advies is welkom.
Groet, Willem
Graag even jullie advies.
Halverwege januari gaat mijn Saabje naar de garage.
Ze gaan daar de motor en bak eruit halen.
Reden is dat de auto niet lekker schakelt.
Sinds ik 'm heb heeft ie dat nooit gedaan maar het wordt er niet beter op.
In dat probleem heb ik mij al verdiept en mijn garagist is ook geen kleine jongen, dat komt dus goed.
Advies vraag is eigenlijk:
Wanneer de motor er toch uit is, wat moet er dan nog meer gebeuren ?
Overbrenging bak naar wielen. Ik weet niet meer hoe dit heet maar de auto trilt bij optrekken.
Motorrubbers denk ik.
Wat nog meer ? Ze kunnen er dan wel lekker bij.
Alle advies is welkom.
Groet, Willem
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: nieuwe projectstukje
weet je zeker dat het niet op te lossen is met het schakelmechaniek beter af te stellen? (ipv motor en bak eruit te halen)willemwerkt schreef: ↑za 07 dec, 2024 22:52Reden is dat de auto niet lekker schakelt.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wat altijd een goede kans is bij 'motor eruit' : de achterste ophanging van de versnellingsbak vervangen. Moet de bak er ook even uit. Voor die ophanging is een steviger exemplaar te krijgen bij Onno Kempink. Maar informeer eerst even goed wat de voordelen zijn. Hetzelfde geldt voor de twee voorste motorsteun-rubbers. Daarmee zou het trillen bij het optrekken ook wel eens afgelopen kunnen zijn (of het is het aangrijpen van de koppeling op het vliegwiel)
Aan de achterkant van het blok zitten waterslangen waar je slecht bij kunt als het blok in de auto zit. En ook de 'waterpijpjes' zijn vaak van binnen-uit aan het rotten. Alles kun je straks goed wegnemen en vervangen voor nieuw. Of iig checken.
De waterpomp is nu ook goed te bereiken. En een nieuwe set kost maar een paar tientjes.
Koppeling en gaffel lijkt me een logische revisie. Neem even contact op met Johan T. of zijn zoon om precies te weten welke koppeling je moet hebben! En of er nog ander werk aan zit als je de koppeling vervangt. Ook al zit een koppeling nieuw in de doos, het is niet altijd 1,2,3, de beste oplossing voor je auto.
Sommige bouwjaren hebben geen stabilisatorstang (meer) maar nog wel de ovale gaten in de bodem onder het blok, links en rechts. Je zou kunnen overwegen om die te plaatsen als de stang niet in jouw auto zit.
Tja, en verder: schoonmaken, checken op roest, behandelen en mooi maken. Dit is je kans!
Tenslotte: vervang ALTIJD de brandstofslang die vanaf de leiding naar de pomp gaat. En ook die vanaf de pomp naar de carb. Makkie met het blok eruit en het voorfront eraf.
Succes! Enne... da's een leuke klus met direct resultaat.
Aan de achterkant van het blok zitten waterslangen waar je slecht bij kunt als het blok in de auto zit. En ook de 'waterpijpjes' zijn vaak van binnen-uit aan het rotten. Alles kun je straks goed wegnemen en vervangen voor nieuw. Of iig checken.
De waterpomp is nu ook goed te bereiken. En een nieuwe set kost maar een paar tientjes.
Koppeling en gaffel lijkt me een logische revisie. Neem even contact op met Johan T. of zijn zoon om precies te weten welke koppeling je moet hebben! En of er nog ander werk aan zit als je de koppeling vervangt. Ook al zit een koppeling nieuw in de doos, het is niet altijd 1,2,3, de beste oplossing voor je auto.
Sommige bouwjaren hebben geen stabilisatorstang (meer) maar nog wel de ovale gaten in de bodem onder het blok, links en rechts. Je zou kunnen overwegen om die te plaatsen als de stang niet in jouw auto zit.
Tja, en verder: schoonmaken, checken op roest, behandelen en mooi maken. Dit is je kans!
Tenslotte: vervang ALTIJD de brandstofslang die vanaf de leiding naar de pomp gaat. En ook die vanaf de pomp naar de carb. Makkie met het blok eruit en het voorfront eraf.
Succes! Enne... da's een leuke klus met direct resultaat.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Nee, het is echt de koppeling die aan de beurt is.Style&Co schreef: ↑zo 08 dec, 2024 10:10weet je zeker dat het niet op te lossen is met het schakelmechaniek beter af te stellen? (ipv motor en bak eruit te halen)
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

@ MvR.
Kijk, dit zet zoden aan de dijk.
Ik verzamel dit alles en geef het op een briefje aan de garagist.
Dank je wel
Kijk, dit zet zoden aan de dijk.
Ik verzamel dit alles en geef het op een briefje aan de garagist.
Dank je wel
-
jota
- Geregistreerd lid
Advies: haal de motor en bak er tegelijk uit. Kan nl zijn dat de gaffel van de bak is uitgesleten en die kun je alleen vervangen als de bak eruit is. Koppeling is een apart verhaal zoals Menno al schreef en zeker geen 'plug and play' activiteit.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

[]
Ja, ik heb gezegd dat alles eruit moet en dat ze alles moeten checken.
Wanneer ze het niet goed doen mag de hele boel er weer uit.
Nu zijn ze wel serieus daar en tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Dank voor het advies.
P.s. de gordel voor de achterbank past echt niet, jammer.
Ja, ik heb gezegd dat alles eruit moet en dat ze alles moeten checken.
Wanneer ze het niet goed doen mag de hele boel er weer uit.
Nu zijn ze wel serieus daar en tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Dank voor het advies.
P.s. de gordel voor de achterbank past echt niet, jammer.
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
op
- Donateur (4x)

voor het trillen kan je de bakklossen links en rechts verwisselen, kan ook daar in zitten.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

[]
Okidoki, maar is een bakklos iets anders dan een motorrubber ?
Excuus voor mijn vraag maar ik ben meer een mooimaker dan een sleutelaar.
Okidoki, maar is een bakklos iets anders dan een motorrubber ?
Excuus voor mijn vraag maar ik ben meer een mooimaker dan een sleutelaar.
-
op
- Donateur (4x)

De bakklossen zitten aan weerszijden van de bak en daarvan de aandrijfassen in. Dat slijt in op den duur in de richting die je altijd rijdt, als je de klossen eruithaalt en aan de andere kant terugzet kan het proces opnieuw beginnen op de minst gesleten kan.
Er is vast een saabgeleerde die het beter kan uitleggen, met foto's erbij.
Er is vast een saabgeleerde die het beter kan uitleggen, met foto's erbij.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Nee, da's prima uitgelegd.

Op de foto zie je vóór het watertankje aan de rechterkant een soort extra-dikke ijshockeypuck. Dat is een motorsteun. De motor rust er met een soort 3-hoekige steun op. Aan de ander kant vd motor zit er ook eentje. De derde is die achterste waar het uiteinde vd bak in schuift. En waarvan ik als eerste zei dat je die moet vervangen.

Op de foto zie je vóór het watertankje aan de rechterkant een soort extra-dikke ijshockeypuck. Dat is een motorsteun. De motor rust er met een soort 3-hoekige steun op. Aan de ander kant vd motor zit er ook eentje. De derde is die achterste waar het uiteinde vd bak in schuift. En waarvan ik als eerste zei dat je die moet vervangen.
-
albertk
- Donateur (3x)

[]
Wat een prachtige opbouw is dit. Als nieuw
Wat een prachtige opbouw is dit. Als nieuw
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Dit is inderdaad wel heel mooi.
Dat ga ik nooit redden ben ik bang
Dat ga ik nooit redden ben ik bang
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Om ervoor te zorgen dat de Saab niet stuk gaat voor hij naar de garage verdwijnt ben ik maar alvast gaan slopen.
Heb ik gelijk weer een leuk klusje.
Voorschermen en de gril eraf, kijken hoe erg het is daarachter
Valt reuze mee.
Motorkapvangers, onderste schermbouten en de keienvanger

En dan ga ik op zoek naar 2 schermen, moet wel te vinden zijn denk ik. Een 96 komt vaker voor dan een 95.
Richtingaanwijzers zijn lelijk en slecht en 1 koplamp heeft roest en vocht.

En dan ziet hij er voorlopig zo uit

Best stoer
Heb ik gelijk weer een leuk klusje.
Voorschermen en de gril eraf, kijken hoe erg het is daarachter
Valt reuze mee.
Motorkapvangers, onderste schermbouten en de keienvanger

En dan ga ik op zoek naar 2 schermen, moet wel te vinden zijn denk ik. Een 96 komt vaker voor dan een 95.
Richtingaanwijzers zijn lelijk en slecht en 1 koplamp heeft roest en vocht.

En dan ziet hij er voorlopig zo uit

Best stoer
-
el-barro
- Donateur (2x)

Leuk project zeg!
Schermen en koplamp heb ik wel liggen eventueel in Zoeterwoude. Mocht je interesse hebben pb je me maar.
Schermen en koplamp heb ik wel liggen eventueel in Zoeterwoude. Mocht je interesse hebben pb je me maar.