Olielampje

1984-1997
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Olielampje

Bericht door 9323 » wo 23 okt, 2024 20:18

Hallo!
Het volgende: ik ging laatst uit rijden met ons eeuwigdurende project. Na snelwegritje ging opeens het olielampje branden, toen de auto stationair draaide nadat ik m had geparkeerd. Rademaker heeft de auto opgehaald. Afgelopen week hebben we de carterpan losgehaald. Zat wat prut in/onder de zeef, maar die zat zeker niet dicht. Boel schoongemaakt, nieuwe o-ringen geplaatst, en weer teruggebouwd.

Rademaker maakte vandaag een proefritje. En wat denk je: nadat de auto was opgewarmd weer een brandend olielampje. Daarna is nog een andere oliedruksensor geplaatst, maar dat bood geen soelaas.

Wat nu? Hebben we te maken met slijtage aan de oliepomp, waardoor deze niet genoeg capaciteit meer heeft? Zijn de lagers versleten, waardoor de motor daarlangs oliedruk verliest?

Aan de motor is verder niks te merken of te horen.

Ik hoor graag jullie inzichten!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Olielampje

Bericht door reiernumans » wo 23 okt, 2024 20:33

Ik zou eens beginnen met oliedruk meten. Toen de pan eraf lag had je de hoofd en drijfstanglagers praktisch in de hand, was een mooie kans geweest om die te controleren en indien matig/slecht te vervangen..

Ik ben bang dat je te maken hebt met de som der delen mbt slijtage. Beetje oliedrukverlies langs hoofd-/drijfstanglagers, beetje oliedrukverlies langs balansaslagers, en een niet optimale oliepomp. Dat laatste is eigenlijk niet echt goed te repareren. Distributiedeksel slijt in, dus nieuwe tandwielen helpt vaak niet heel erg. De rest is prima te fixen, ware het niet dat de motor eruit moet om bij de balansaslagers te komen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 23 okt, 2024 21:25

Ik verdenk niet zo zeer de t5 oliepomp... die zijn best robuust. Maar verder met Reier eens... de lagers zijn de eerste verdachte.
Of is er een balansasketting-delete uitgevoerd? Daar kan ook iets mis gaan met oliedruk.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 23 okt, 2024 22:51

Dank heren!
Paar keer diep zuchten dan maar, setje hoofdlagers en drijfstanglagers aanschaffen, kruisje slaan en aan de slag.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 24 okt, 2024 8:07

Als je dat dan van plan bent te doen, is het dan niet raadzaam om ook zaken preventief te vervangen? Afdichtingen, keerringen bijvoorbeeld.
Hoeveel kilometer heeft het blok gedraaid? Is de koppakking al eens vervangen? Je zou dan ook een complete revisie kunnen overwegen…

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 24 okt, 2024 10:27

Alle 3 de o-ringen gewisseld, ook die van het tussenpijpje?

Je kan nog het overdruk ventiel checken op vastzitten, dat kan van buitenaf. Grote zeskant onderaan het distributie deksel. Maar anders inderdaad motor lagers als eerste verdachte. Zie je niet zo vaak op een twee liter, maar alles kan. Fijn klusje helaas, carterpan demonteren op een 9000...

Oliepomp op een T5 heeft zoveel overcapaciteit dat ik het daar niet snel zou zoeken. Je kan hem er even uitpakken voor de zekerheid, da's zo gedaan. Heb je gelijk een beeld of er slijpsel door de motor is gegaan in het verleden. Oliefilter open snijden kan je ook nog proberen, maar als dat recent gewisseld is zegt dat niet veel meer.
Oliedruk meten heeft denk ik niet heel veel nut, de uitkomst kan je wel raden. Minder dan een halve bar stationair met warme olie gok ik zo :lol:

Voor je hoofd- en drijfstang lagers bestelt zou ik eerst de boel losmaken zodat je de staat van de krukas tappen kan beoordelen. Zou de eerste niet zijn waar het middelste hoofdlager compleet aan gort ligt met schade aan de tap.

Als je middelste hoofdlager inderdaad ver heen is, is de oorzaak eigenlijk altijd vergaande slijtage aan de balansas lagerbussen die diep in het blok geperst zitten. Dus dan heeft alleen een setje lagerschalen steken niet heel veel zin, die liggen er binnen een halve ton weer uit. Om de balansas lagers te wisselen is het blok er uit halen het makkelijkst. Of je moet heel creatief worden.

De kosten vallen nog wel mee, het werk daarentegen...

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 24 okt, 2024 13:51

Snelste check als je wat aan de hand is, is om het oliefilter open te maken inderdaad. Zit daar metaal slijpsel in dan weet je of het je echt een probleem hebt…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 24 okt, 2024 13:54

En inderdaad als het blok er toch uit moet zal ik het hele blok uit elkaar trekken.
Koppakking, distributie, klepseals, de hele mikmak😉

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 24 okt, 2024 14:07

Dank, dank. Volgende week zetten we m weer op de brug en nemen we de schade op. Goeie tip om niet nu al te investeren in lagers; eerst maar eens kijken hoe de boel erbij hangt.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » do 24 okt, 2024 15:38

De drie rubber ringen hadden we vernieuwd bij de cartenpaninspectie. Er was een hoopje black sludge achtige drap bij de zeef. Dat allemaal verwijderd. Er waren geen metaalresten of messingkleurtjes te zien, wat ik in andere carterpannen wel eens aantrof.
Het oliefilter was al eerder nieuw geplaatst. Had hooguit 100 km meegemaakt, dus daar kijken niet zo zinvol nu.
We gaan een paar keer diep ademhalen en dan maar weer eens openen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 07 nov, 2024 16:37

Carterpan weer losgehaald en schoongemaakt. Zat wel weer wat prut onder de zeef, waardoor ik het idee heb dat de motor intern flink vervuild is. Ook de lagers gecheckt; die zagen er keurig uit. Krukas ook gaaf. Toen hebben we de boel weer in elkaar gezet, de auto gestart en... Meteen een brandend olielampje, vergezeld van het geluid van heftig kantelende zuigers. Het leek wel een ouwe Simca.
Olie-overdrukventiel gecheckt; niks aan de hand. Blijft wat mij betreft alleen de oliepomp over, of de motor is gewoon zo dichtgeslibd dat van fatsoenlijke smering geen sprake meer kan zijn. In elk geval niet bovenin de motor; voor de lagers is het klaarblijkelijk allemaal goed genoeg. In elk geval moeten we de motor afschrijven vrees ik.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 07 nov, 2024 16:52

Waarschijnlijk heb je geen oliedruk omdat de pomp leeggelopen is en niet goed aan zuigt. Als echt alles leeg is, heeft de pomp het vaak erg lastig om de olie omhoog te krijgen. Je moet hem even helpen. Krukas poelie eraf, oliepomp demonteren, inpakken met vaseline, terug monteren, poelie weer op en dan nog eens proberen. Dikke kans dat je dan gewoon oliedruk hebt.
Dat geklepper zullen de klepstoters zijn die ook leeg zijn. Komt vanzelf goed.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 07 nov, 2024 18:13

Ha,

nadat carterpan de eerste keer is gecheckt heeft motor tijdje wel goed gelopen - er was toen dus wel oliedruk. Pas na verloop van tijd ging olielampje branden.

Aan de andere kant: wat jij zegt kan natuurlijk sowieso geen kwaad en heel veel werk is 't ook niet. Kunnen we bovendien meteen bekijken of het huis is ingevreten oid.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 07 nov, 2024 18:18

Je hebt het overdruk ventiel los gehad, dan loopt de pomp waarschijnlijk wel leeg. Da's de vorige keer niet gebeurd.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 07 nov, 2024 19:22

Hebben we pas losgehaald nadat de motor had gelopen... Maar goed, we gaan het gewoon proberen. Who knows!

Plaats reactie