1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 1,5 miljoen Saab kilometers

Bericht door collega » zo 07 apr, 2024 21:14

iets heel anders: op de oude Aero had ik steeds Hankook banden; zowel zomer als winter.
Op deze blauwe zitten - nog uit Spanje - Michelins, zomerbanden (what else, in Spanje).
Het lijkt wel of het geluid dat die dingen maken veel en veel zachter is. een verademing, waardoor de muziek nog beter tot zijn recht komt. Hebben anderen die ervaring ook?

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » ma 08 apr, 2024 18:44

https://www.saabforum.nl/viewtopic.php ... start=1470

Ken je dit topic? Heel veel banden ervaringen.😑

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 08 apr, 2024 18:52

collega schreef:
zo 07 apr, 2024 21:14
Hebben anderen die ervaring ook?
Ik ken de Michelin Primacy 4+ als een hele stille band, maar Hankook maakt ook banden die erg stil zijn. O.a. slijtagepatroon en bandenspanning kunnen enorm bijdragen aan het geluid dat banden produceren. Zegt niet per sé uitsluitend iets over de band.

Heeft Schut ook iets gedaan aan ontdreuning? Lijkt me erg interessant om daar eens mee te experimenteren in een 9-5. Over het algemeen zijn ze erg stil binnen, maar bandengeruis hoor je snel vind ik. Wellicht dat ze daar winst hebben behaald?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 11 apr, 2024 22:20

Ze hebben wel de deuren helemaal volgestopt met dempend materiaal. Bedoel je dat?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 11 apr, 2024 22:21

Overigens werkt je stuurbedieningsschakelaar als een zonnetje en het installeren was een fluitje van een cent: klik klak klaar!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 12 apr, 2024 9:00

Mijn ervaring is ook dat de michelins iets meer geluid maken dan Hankooks, maar ook wel minder snel slijten. Heb nu als zomerbanden de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (hoe lang kun je een bandennaam maken), en die band vind ik een perfecte combi tussen stil, slijtage en vooral rij/remeigenschappen. Absolute aanrader voor onder een 9-5 wat mij betreft.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 12 apr, 2024 12:24

collega schreef:
do 11 apr, 2024 22:21
Overigens werkt je stuurbedieningsschakelaar als een zonnetje en het installeren was een fluitje van een cent: klik klak klaar!
Da’s fijn!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 20 apr, 2024 7:43

Gele aero schreef:
vr 12 apr, 2024 9:00
Mijn ervaring is ook dat de michelins iets meer geluid maken dan Hankooks, maar ook wel minder snel slijten. Heb nu als zomerbanden de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (hoe lang kun je een bandennaam maken), en die band vind ik een perfecte combi tussen stil, slijtage en vooral rij/remeigenschappen. Absolute aanrader voor onder een 9-5 wat mij betreft.
Je kent die leus dat je er maar 2 van de 3 kan kiezen uit goed, goedkoop en snel
Als het goed en goedkoop gemaakt wordt kan het niet snel
Als het goedkoop en snel gemaakt wordt kan het niet goed
Als het goed en snel gemaakt wordt kan het niet goedkoop.

Nu ben ik een Saab-rijder, dus goedkoop is het sowieso niet :D , maar wat banden betreft zijn er 2 dingen die me interesseren: rijeigenschappen(incl. remmen) en geluid.
Als je dus slijtvastheid als criterium weglaat, wat zijn dan de beste banden voor een Saab 9-5 met 17-inch velgen?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 20 apr, 2024 8:48

De Eagle F1 Asym 6 :wink:
Voor mij de beste band die ik onder een 9-5 heb gehad.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 29 apr, 2024 21:17

Tsja, en toen ging er iets mis.
Was even naar Duitsland gereden om asperges te halen (Derks in Elten) en op de terugweg (naar de Gelredome voor bijna de laatste wedstrijd van Vitesse in de eredivisie) zag ik rook in mijn spiegel. Temperatuur nog goed, maar ik liet meteen het gas los en liet hem uitrollen naar het Esso-benzinestation).

Motorkap open en allemaal koelvloeistof over de motor.
KNAC gebeld (ik heb hun youngtimerservice, mn voor buitenlandse service, en wat langer leenauto's in Nederland (5dagen)).
Die waren er binnen een half uur.
Grote scheur in koelvloeistofleiding.
De monteur zei: vroeger had ik een groter busje met reserveslangen aan boord, maar dat past niet meer in dit peugeotje.
Hij waarschuwde ook de koppakkking te vervangen.

In ieder geval: auto moest afgesleept worden naar Wijlhuizen, en ik zou een leenauto krijgen.
De Logikx-auto was er binnen een uur.
Leenauto eraf en 9-5 erop.

Die leenauto is een Nissan Micra.
Wat valt mij op: qua moderne snufjes heel compleet, maar niet, zoals een Saab, uitgedacht op simpel en direct te bedienen.
Alleen al voor de cruisecontrol moet je een kwartier studeren.
En verder: het mag dan een auto uit 2023 zijn, het haalt het niet bij een Saab uit 2009 als het gaat om wegligging, rijgedrag, stuurgedrag, remmen, laat staan stoelen en zitpositie.

Snel de Saab laten repareren en weer fijn rijden!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 26 mei, 2024 16:45

Dat is uiteraard gelukt, mn ook de thermostaat vervangen (en de gescheurde leiding natuurlijk)

Ik heb nog een heel andere vraag: ik heb een classic cabrio gekocht waar nog het nodige aan moet gebeuren (bak, dakmotor en interieur (stoel en zijpaneelbekleding).

Wat de bak betreft: Lex Wijlhuizen zegt dat het waarschijnlijk iets simpels is.
Maar nu zit ik met het volgende: ik gun het mijn dochter en haar vriendje om met die auto op vakantie te gaan, maar zij mag alleen automaat rijden (ze heeft een handicap). Nu had mijn eerste cabrio (een Amerikaan) een drietrapsautomaat. Ik vond het een vreselijk herriemakend ding. Maar zijn die bakken überhaupt nog te krijgen, gereviseerd uiteraard? Of zijn er 4-trapsautomaten (bv die uit de 9000) die op de 900 cabrio passen?

Heeft iemand een verstandig advies voor me?

Ik hoor het graag

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 26 mei, 2024 17:19

Andere automaat eronder gaat niet door de constructie (900 heeft de motor in lengte, 9000 in de breedte). De drietraps automaten kunnen wel gereviseerd worden, maar iets aan upgrades oid is er niet echt voor.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » zo 26 mei, 2024 21:41

Er zijn wel verschillende varianten van de 3-traps automaat. De late versies na 1990 draaien bijvoorbeeld wat minder toeren. Er is een Zweed die al lang bezig is met een upgrade waardoor dit nog meer omlaag zou gaan, maar hier heb ik al een tijd niet van gehoord.

Ik was enorm te spreken over de 3-traps automaat in m’n 900 LPT. 3000 toeren bij 100. Meer dan men gewend is bij een “normale” 900, maar nog steeds niets schokkends. Ik heb net idee dat er veelal negatief wordt gesproken over de automaat, terwijl men er geen ervaring mee heeft. Een 900 (vooral cabrio) zijn eenmaal oudere auto’s waarbij je niet altijd de perfectie moet nastreven. Maar goed, dat is mij mening. Samenvatting; de automaat is top!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 26 mei, 2024 22:26

Mijn 9-5 draait bij 100 ca 2.000 toeren, en is beter geïsoleerd. Maar je kunt niet alles hebben...

Als ik zo'n bak moet kopen, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » vr 21 jun, 2024 20:47

Saab-ingenieurs hadden een zekere reputatie: ze wisten oplossingen te bedenken voor problemen die niemand anders ooit voorzien had...
Elke ochtend, zolang als het niet warm is, moet ik daar glimlachend aan denken: De stoelverwarming van mijn Dame Edna werkt als volgt: uit -> hoogste stand -> laagste stand.
Waarom hebben die ingenieurs bedacht dat dit een betere volgorde is dan uit -> laagste stand -> hoogste stand?
In mijn logica is 0 -> 1 -> 2 logischer dan 0-> 2-> 1.
Iemand die de redenering van de Saab-ingenieurs kan volgen (hij wijkt ook af van al mijn vorige Saabs)?
Terzijde: ik heb een Saab die zijn werkzame leven gestart is in Spanje (Madrid). Wonder dus dat er überhaupt een stoelverwarming in zit.

Plaats reactie