Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: schokkende klussen

Bericht door Gele aero » vr 15 sep, 2023 8:57

Heel mooi! En die velgen maken de auto echt af 8)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 15 sep, 2023 13:48

De smaakpolitie heeft nog eens gekeken maar die voorkant staat echt te hoog om een bekeuring te ontlopen.
Credits wel voor de handvatten in kleur en die velgen: ieder zijn smaak gelukkig anders leefden
we in N Korea.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 15 sep, 2023 16:04

In alle eerlijkheid vind ik de 'oude' velgen (sorry, ken die Alu nummers niet uit m'n hoofd :D ) echt de mooiste die er zijn! Maar idd, smaken verschillen, dat maakt het forum alleen maar interessant:) Hulde voor al het werk!

KoninK
Geregistreerd lid

Bericht door KoninK » vr 15 sep, 2023 16:51

Alu36 zijn prachtige saabige velgen, vindt ze wel beter onder een 9-3og passen dan onder een 9-5.
Voor de 9-5 staat de alu 56 het mooist mijns inziens.
Afbeelding

Veren en dempers vervangen staat bij mij ook op de lange planning, heb je die nou zelf vervangen op straat?

Blijf jaloers op die heerlijke kleur blauw

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 17 sep, 2023 7:28

Ik zit te genieten van alle reacties, dank!
Ik vind deze velgen in combinatie met de kleur echt fantastisch, bij een zwarte auto vind ik het dan weer niks.
De alu39 houd ik voor de winterset, ze zouden ook onder de 9-3 kunnen, maar donkere velgen onder een zwarte auto vind ik ook niks.

Alle veren en schokbrekers heb ik op straat vervangen, het stelt echt niks voor als je de juiste spullen hebt. Ik zorg wel altijd voor extra veiligheid.
De krik zet ik middenvoor bij het sleepoog, dan links en rechts 2 assteunen onder de scharnierpunten van de wielophanging. Als het wiel er af moet schuif ik die dan weer onder het officiële krikpunt. Sinds ik nageslacht heb kijk ik extra uit. Heb ooit eens een auto van een schaarkrik zien vallen bij een buurman die zelf zijn winterbanden aan het wisselen was. Hij zat een tel daarvoor wijdbeens met zijn benen onder de auto :shock: gelukkig net goed gegaan.

De rijhoogte hou ik lekker zo. Hij gaat fantastisch over de springschansen in de straat zo. Ik vind het ook prima staan, de dame heeft al een lange overhang aan de voorkant dus optisch al laag. Het zou dan alleen om de vulling van de wielkasten zijn, maar het blijft ook gewoon een familiewagen natuurlijk.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: turbo begeven?

Bericht door el-barro » wo 15 nov, 2023 12:01

Het ging al weer te lang goed, ik was al bijna begonnen aan de klusjes die waren blijven liggen, zoals de achterremmen.
Ik heb het vermoeden dat mijn turbo het gaat (heeft) begeven, vergeleken met de 9-3 is de 9-5 echt traag, groot turbogat, maar vanaf 3000tpm gaat hij wel. De 9-3 reageert daarentegen direct op het gas en de turbo komt dan direct er achteraan.
Nu heb ik gevoeld en er zit geen speling op die er niet hoort, maar ik vind hem wel wat zwaar draaien, lijkt mij dat dat niet hoort en het verklaart de symptomen.

Nu kan ik natuurlijk een garett er in zetten en klaar is kees, maar dit lijkt me de uitgelezen kans om er een mitsu met kingcobra in te zetten.
Ik denk er nog.even over na, maar als iemand een cobra en olieleidingen heeft liggen ter overname mag die gene me proberen over te halen 8)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 15 nov, 2023 13:07

Bij een 9-5 komt sowieso de turbodruk pas wat hoger in de toeren er echt in. Zou eerst alles nalopen of het echt de turbo is, kan ook een vacuümfles zijn of een van de beruchte Evap-klepjes. Zo’n klepje van een tientje dat niet goed werkt, geeft echt een heel andere auto.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 16 nov, 2023 0:25

+1

Wellicht is het ook een idee om een kenner eens aan je turbo te voelen. Gaat 'ie werkelijk zo zwaar of hoort het zo. Maar ik zou in eerste instantie ook zeggen, checken op vacuümlek en de klepjes. Kleine moeite, groot plezier (als dat het is).

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 16 nov, 2023 10:48

Staat je SID "open"?
Een snelle check kan dan zijn of mReq (wat je rechtervoet vraagt) en mAir (wat de bladblazer levert) niet te ver uit elkaar liggen.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 16 nov, 2023 19:21

Ik heb juist de moeite genomen om alle klepjes en vacuumslang te vervangen. En mijn SID staat niet open helaas.
Wat ik eerst ga doen is een set maken om het inlaattraject op 1bar overdruk te zetten, dan kun je pas echt lekkages vinden.
Wordt wederom vervolgd

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 24 jan, 2024 20:54

Er is nog niet veel gesleuteld, mede door het weer en omdat ik liever met de 9-3 door de pekel ga.
Laatst kreeg ik de melding rearlight failure, dus ik dacht even een bolletje te wisselen. Bleek alle richtingaanwijzervloeistof in mijn lamp gelopen te zijn!
Hij stond bijna helemaal vol met water, waardoor ook alle contacten gecorrodeerd waren. Droog maken, scheur lijmen in het glas en alle contacten weer stroomdoorlatend maken was nog wel een vervelende klus.

Vanmorgen naar de garage voor de apk..... rearlight failure.... ;-|+

Snel unit uitgebouwd.... wéér vol met water... gelijk maar gaatje onderin geboord, kan het er tenminste ook weer uit.
Binnenkort maar op zoek naar een andere unit.

Maar eind goed, al goed een verse apk :O: Wel een opmerking olielekkage, dus we hoeven ons weer niet te vervelen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 24 jan, 2024 21:16

is je titel nog actueel? je kan ook het slangetje van de apc halen, dan heb je volle
turbodruk - wel ff uitkijken met fuelcuts-

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: en we prutsen verder

Bericht door el-barro » di 28 mei, 2024 21:38

De turbo doet het vooralsnog niet slechter dan eerder. De tijd om er veel aan te doen is er ook niet echt geweest.
Afgelopen weekend dacht ik even een klusje tussendoor te doen: de ruitenwisserarmen een likje verf geven.

Ik heb het contact uitgezet met de ruitenwissers halverwege het raam.
Aan de binnenkant aan beide zijden een strook tape geplakt langs de wisser, dan kunnen ze makkelijk in de juiste stand terug.
Motorkap open.
Moer los en het ruitenwissertrekkertje er op, even draaien en.... ;-|+ niks!
Goed in de kruipolie gezet en..... nog niks!
Met een ringsleutel de trekker zo strak mogelijk gezet, het metaal begon op de moer al om te krullen.... niks.
Meer kruipolie en met een hamer zacht kloppen.... niks.

Het probleem is dat er onder de as een rubber balg zit en natuurlijk een hele kunststof kap én een voorruit die niet van hitte houden, dus de brander zag ik niet zo zitten.
Dan maar nog meer kruipolie en de trekker er de hele middag op laten zitten. Door de regen moest de motorkap weer dicht, maar dan moest het trekker er ook weer af.
Zondag verder....

Zondag eerst kruipolie, dan pas ontbijt.
En weer lopen prutsen. Werd uiteindelijk een herhaling van de dag er voor.... wat kan dat vastzitten zeg!
Maandag uit werk weer een poging, trekker op spanning en tikken, rommelen.... niks
Ok er was geen andere optie, de brander moest er op.
Ik vond een mooi eiken plankje van het parket, die paste mooi onder de arm op het raam en dan kon ik precies een stuk plaatstaal er tussen schuiven als hitteschild, deze lag nu los van de ruit en het kunststof.
Brandertje er op, 10seconden ongeveer... TIK! en los :D

Tip voor een ieder: doe wat moeite om een hitteschild te maken en pak de brander, 17jaar galvanische corrosie gaat niet los met kruipolie!

Het hitteschild:

Afbeelding

Morgen de krukaskeerring achter de poelie vervangen, er komen weer vlekken op de parkeerplaats waar ik vanaf wil.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 29 mei, 2024 1:21

Mooi voorbeeld van zorgvuldig gepast geweld gebruiken. Heb dit zelf nog niet eerder met een brander aangepakt. Je tip kan zeker nog weleens van pas komen. Mijn ervaring is dat ze namelijk vaker zo vast zitten. Ook als ze al eens gedemonteerd zijn geweest.

Ik keek even naar je foto en zag een voor mij ogenschijnlijk misschien een nog onbekend model ruitenwissertrekkertje. Kun je daar ook een aparte foto van plaatsen?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 29 mei, 2024 15:07

Afbeelding
Voila, ruitenwissertrekker van ome Ali. Link heb ik niet, ooit eens gekocht en voor het eerst dat ik hem zelf heb gebruikt :D

Plaats reactie