Het grote(re) remmen topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Het grote(re) remmen topic

Bericht door Gele aero » do 09 mar, 2023 10:49

Ik open er maar even een apart topic over, want her en der is wel wat info te vinden, maar weinig gegroepeerd/compleet.
Onder de 9-5 zitten de 308mm Aero remmen, voor veel omstandigheden prima, maar met volle auto (4 personen + bagage) vind ik de standaard set wat ondermaats. Nu zijn er verschillende opties, allemaal met voor- en nadelen.
  • 308mm + betere blokken = niet iedereen is onverdeeld enthousiast over betere blokken (snellere slijtage/piepen remmen etc).
    314mm set = relatief makkelijk en prijsgunstig aan te komen, maar past niet altijd zonder spacers op 17" velgen van de 9-5
    340mm/345mm upgrade = passen wel weer op alle 17" velgen, maar aan de prijzige kant.
Even een paar vragen van mijn kant:
Ik ga mijn voorste wiellagers vervangen, kan ik de 314mm/345mm stofkappen dan al wel monteren en de 308mm klauwen terugplaatsen of past dat niet?
Wie weet welke 17" velgen wel en welke niet passen? Schijnt dat de 9-5DE Aero velgen niet passen.
Iemand ervaring met de Black Diamond schijven en blokken van PFS? Is een 308mm setup en zou beter moeten remmen dan de standaard setup.
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Lees ook graag de ervaringen van eenieder.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Het grote(re) remmen topic

Bericht door evo » do 09 mar, 2023 13:59

Vroeger... reden er ook op cobalt setups rond. Vond ik altijd wel sexy. Even wat gegoogled..... https://www.saabcentral.com/threads/bre ... ts.629041/

Ik heb uiteindelijk onder de familie 9-5(....) de min of meer stock 314 van de 9-3II gestoken. Mijn stalen 16" wintervelgen gaan hier gewoon overheen. Ziet er lekker stock uit, maar met nette schijven en blokken blijft het net wat langer goed remmen. Bij bijv volle bepakking een paar keer achter elkaar van 200+ naar 100... wie kent het niet als je op die Autobahn graag naar huis wilt...
Calipers zijn ook zat 2de hands te vinden, voor 2x niks... zitten oa onder Vectra's, Signums en waarschijnlijk nog wel meer Opels.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 09 mar, 2023 14:07

Ja klopt, naar de 314mm heb ik zitten kijken. Maar dat zijn, voor zover ik weet, nu uitgerekend de remklauwen die gaan aanlopen bij een bepaald aantal 9-5 velgen waaronder mijn winterset (9-5DE aero velgen). Met die set ben je inderdaad voor een appel en een ei klaar.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 09 mar, 2023 14:15

Speciale remblokken etc is allemaal leuk maar binnen bepaalde marges niet heel interessant. Black Diamond is redelijk spul maar zeker niet de top en remt wel iets beter dan bijv. PPS (wat ook krom gaat op een 9-5) maar de meeste winst zit mijns inziens toch in het optimaliseren (en onderhouden!) van de setup:

a) kracht maal arm, ergo een grotere schijf en eventueel groter remblokoppervlak (bijv. 308 heeft dezelfde remblokken als 288, maar 314 heeft groter oppervlak).
b) de klauw (314 vs 308 scheelt weinig maar de klauw is veel beter geconstrueerd en remt daardoor harder/gelijkmatiger)
c) de manier waarop het remblok wordt aangedrukt (meerzuiger klauwen hebben beter krachtverdeling dus de efficiency van het rempakket gaat omhoog, zie bijv. de bekende Brembo/Hirsch setup)

d) eventueel versterkte remslangen (staalomvlochten of bijv. kevlar). Echter is dit grotendeels voor het pedaalgevoel (dosering) en dus de remervaring dan de daadwerkelijke remkracht.
e) hoge kwaliteit remvloeistof, bijv. op silicone basis. Daardoor heb je minder last van het hygroscopisch effect van normale remvloeistof, ergo watergehalte waardoor e.e.a. sneller gaat koken met verlies van remkracht tot gevolg.

Geldt ook voor de achterremmen natuurlijk, maar ik dacht dat je die al Aero 300 mm had. En doorgaans zijn qua fitment vooral de voorremmen een "issue", vandaar dat ik daar met name op inging.

Ik denk dat het lastig wordt een compleet overzicht te maken van welke velgen op welke setups passen (niet moeilijk, maar extreem veel werk en niet alle combinaties zijn bekend) ook omdat het er vanaf hangt of je spacers wilt gebruiken of niet. Het leuke aan dit soort dingen is natuurlijk ook het zelf uitdokteren van de setup, zoals Evo bijv. een mooie setup zonder spacers heeft op zijn trackday 9-3 met Viggen velgen.

N.B. in plaats van de remmen aan te passen op een gebruikt aangekochte winterset zou ik liever een mooie remmensetup monteren en de velgen er eventueel bij aanpassen. Er zijn setjes zat in omloop in alle soorten, maten en staten (en dus prijsklassen) dus vermoedelijk is dat zonder grote meerkosten te realiseren. Andere optie is gewoon een 314 klauw monteren en passen. Internet wijsheden zijn niet altijd zaligmakend. Zo heb ik al talloze keren gelezen dat 308 niet past met 16" Viking (ALU-8) velgen. En dat past wel gewoon. Kortom men leest het en praat elkaar na zonder dat iemand het checkt.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 09 mar, 2023 14:43

Dank voor de uitvoerige uiteenzetting Sapphire. Inderdaad is de 314mm de meest gangbare en makkelijke upgrade en moet ik wellicht de gok wagen. Tegelijkertijd: ik wil onder geen enkel beding afscheid nemen van de originele anni-velgen op mijn 9-5, de winterset kan ik mij nog wel overheen zetten.
Weet jij ook of de grotere stofkappen passen op de 308mm klauw? Dan heb ik die stap alvast gezet als ik de wiellagers vervang.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 09 mar, 2023 15:03

Nou aangezien het winter is zou ik zeggen: op naar Parallel met een zomerwiel.

Dat van die stofkappen zou ik niet zeker weten. Zou de wiellagers en remmen tegelijk doen, scheelt ook half het werk.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 mar, 2023 21:26

Dan moet je je velgen wel passen met verse blokken en schijven. Want naarmate het slijt krijg je meer ruimte.

Net nieuw plaats ik een 3mm spacer tussen de stock Aero velgen van mijn MY03 9-5. Maar na 1 seizoen passen ze er ook al zonder spacers op...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 09 mar, 2023 22:34

Daar heb je gelijk in, maar parallel had als ik t goed las net bij Mink z’n remmen laten vernieuwen bij de upgrade naar 314
Dus dan is alles vers.

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » di 14 mar, 2023 22:11

Over die 340mm remmen. Is het lastig aan passende schijven te komen? Ik zie die set vooralsnog alleen bij J&D te koop staan...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 14 mar, 2023 22:17

Die set is door J&D ontwikkeld, vandaar dat zij alleen de schijven aanbieden.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 15 mar, 2023 11:28

die 340 set is leuk. En inderdaad een goede klantenbinder. Maar de schijven zitten er nu bijna 275.000 op bij mij. en ik ben pas met mijn 2e set blokjes bezig.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 15 mar, 2023 15:35

Nog een aanvullende vraag:
Past de standaard remslang van een 9-3 ook, of is daar de aansluiting op de remleiding ook anders van? Of past alleen die aangepaste versie van onder andere HEL?

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » wo 15 mar, 2023 22:30

Injectie schreef:
wo 15 mar, 2023 11:28
die 340 set is leuk. En inderdaad een goede klantenbinder. Maar de schijven zitten er nu bijna 275.000 op bij mij. en ik ben pas met mijn 2e set blokjes bezig.
Dat zijn indrukwekkende getallen! Ik vind het altijd wel een beetje eng om van een leverancier te kopen die als enige de producten aanbiedt. Mocht die zaak onverhoopt stoppen dan heb je een set klauwen waar je niks mee kan...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 16 mar, 2023 0:14

Ik werk bij deze specifieke leverancier. Komt wel goed. (Ik weet het recept)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 16 mar, 2023 9:28

Als ze gemaakt worden, zijn ze ook wel te vinden die 340mm remmen, gok dat ze niet specifiek voor het bedrijf ontwikkeld zijn. :wink:

Plaats reactie