Een tijdje terug heb ik voor mijn Saab 9-⁵ MY02 een ander motorblok opgebouwd bestaande uit een B204 onderblok, verwijderde balansassen, TD04-15T, T7 kop en aanbouwdelen en T5 nokkenassen. Dit geheel is i.c.m 3 inch downpipe en 2.5 inch Maptun catback afgesteld op 275pk en 390Nm i.c.m de eenjarige 5-bak automaat.
Nu wil ik later dit jaar een spaghetti uitlaatspruitstuk plaatsen i.c.m TD04-22T turbo.
Nu vroeg ik mij af of het zin heeft de kop ook aan te passen en op welke manier ik dit dan moet doen.
Nu weet ik dat er met flowen en zwaardere klepveren al winst te behalen is qua cilinderdrukvulling en eventueel iets meer toeren draaien, maar vraag ik mij het volgende af....
1. Heeft het zin om nog voor andere nokkenassen te gaan als T5 nokkenassen bij een vermogen van 380-400pk? En zou je dan T5 injectienokkenassen kiezen of iets anders?
2. Wat is qua klepveren de ideale combinatie?
3. Heeft het zin om na het flowen van de kop eventueel grotere in- en uitlaatkleppen te laten plaatsen? Of is dit iets voor hogere vermogens? En zo ja, wat merk je hiervan in het lagere toerenbereik + wat is de ideale combinatie?
Het doel is een auto die dagelijks inzetbaar moet zijn, maar die niet dagelijks gebruikt gaat worden. In de toekomst overweeg ik eventueel nog wat meer vermogen i.c.m een F40 handbak wissel.... Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden en eventuele ervaringen van mensen hier.
T7 cilinderkop
-
evo
- Donateur (2x)

Re: T7 cilinderkop
Je vraagt een beetje naar de bekende weg...
Makkelijker ademen is altijd goed. Maar hoeveel werk wil je je op de hals halen?
Als je voor de scherpste nokkenassen van SAAB zou gaan, die je er zo in kunt leggen, kom je uit bij die van de B202. Je moet ze wel zelf timen. Let erop dat als je nokkenassen kiest voor vermogen (hogerin de toeren) je onderin altijd inleverd. Voor een "gewone" wagen zou ik niet voor meer dan 268gr gaan en 10mm lift. Met strakkere veren kun je dan leuk naar de 7k gaan.
Wat betreft klepveren... de T7 kleppen zijn vrij zwak. kies veren die net sterk genoeg zijn, anders trek je je kleppen lang.... is dus nokkenas(profiel) en toerenbereik afhankelijk... (ik trap mijn hybride met gerust hart over de 7k, met 10mm lift op 276gr assen, wel alleen met goede DI...
)
Met nokkenas timing en ECU tuning (ontsteking, mengsel, boost) regel je het gros van het character... spaghetti is nauwelijks nodig onder de 400pk. Wat zeg ik... T7 asjes draaien dat ook...
Makkelijker ademen is altijd goed. Maar hoeveel werk wil je je op de hals halen?
Als je voor de scherpste nokkenassen van SAAB zou gaan, die je er zo in kunt leggen, kom je uit bij die van de B202. Je moet ze wel zelf timen. Let erop dat als je nokkenassen kiest voor vermogen (hogerin de toeren) je onderin altijd inleverd. Voor een "gewone" wagen zou ik niet voor meer dan 268gr gaan en 10mm lift. Met strakkere veren kun je dan leuk naar de 7k gaan.
Wat betreft klepveren... de T7 kleppen zijn vrij zwak. kies veren die net sterk genoeg zijn, anders trek je je kleppen lang.... is dus nokkenas(profiel) en toerenbereik afhankelijk... (ik trap mijn hybride met gerust hart over de 7k, met 10mm lift op 276gr assen, wel alleen met goede DI...
Met nokkenas timing en ECU tuning (ontsteking, mengsel, boost) regel je het gros van het character... spaghetti is nauwelijks nodig onder de 400pk. Wat zeg ik... T7 asjes draaien dat ook...