eerste Viggen

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: eerste Viggen

Bericht door Sapphire » zo 10 jul, 2022 11:56

Style&Co schreef:
zo 10 jul, 2022 10:49
dit meen je niet... mal verschrot? :evil:

Meen me te herinneren dat deze velgen in Italië gemaakt werden
Correct, in Italië. De leverancier wilde het mal niet langer meer aanhouden als Saab (Orio) niet meer bestelde. De laatste batch van 750 velgen was in ongeveer 2 jaar er doorheen. Maar dit gaat met nog veel meer dingen gebeuren. Plus er worden steeds meer zaken die bijna op zijn opgekocht door kapitaalkrachtige partijen die voorzien dat hiermee te speculeren valt zodra het op is. Lastige situatie voor service centers.

Denk een combinatie van te lage afname (saabrijders die alles te duur vinden (en voor veel zaken zijn vaak goedkopere aftermarket alternatieven, wat het (blijven/opnieuw) produceren van originele delen onrendabel maakt), te kleine aantallen - zeker viggen specifieke dingen want maar 4600 geproduceerd, opslagruimte die de mallen innemen terwijl de markt booming is voor artikelen met grotere afzet, etc etc). Met de voorbumper idem. Was (zowel met bumper als velgen) al niet meer de originele producent, maar ik had het wel slim gevonden als Orio het mal gekocht had. Maar mogelijk kon dat juridisch niet ofzo. Enfin, er is nog hoop. De ALU 90 bijv worden nog opnieuw geproduceerd in Polen. Zijn sinds kort weer terug in stock na een lange backorder periode. Ben benieuwd wat de overname door Hedin gaat betekenen qua beschikbaar blijven van (non-)cruciale parts.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 jul, 2022 11:58

Klopt van die alu 90, maar er schijnt wel degelijk verschil in kwaliteit te zitten. Ik heb dat zelf nog niet gezien dus heb het van horen zeggen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 10 jul, 2022 12:00

Klopt maar beter iets dan niets. Een opgelapt origineel setje is ook niet altijd beter, zeker niet als er een of meer velgen gericht moeten worden.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 jul, 2022 12:02

Mwah, ik heb zelf wel eens een imitatie alu 65 set gehad, die was echt aanmerkelijk slechter gemaakt. Je zag het ook direct aan de achterkant.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 10 jul, 2022 12:06

Orphy schreef:
zo 10 jul, 2022 11:41
de kleur Lightning Blue is namelijk erg viggen specifiek :-).
Je was al weer vergeten dat ik een Aero in deze schitterende kleur heb 😉. Het exclusieve is er dan wel een beetje af hè? 😜

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 jul, 2022 12:11

Tja, maar voordat die de weg op kan…. 😂

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 10 jul, 2022 14:11

Style&Co schreef:
zo 10 jul, 2022 10:51
die heb ik de afgelopen tijd veel zien staan bij een 'bepaald' adres in Groningen. Mooie auto. Uit welk land komt deze oorspronkelijk?
Deze is in 2011 uit Duitsland gekomen. Voor zo ver ik weet samen met de eerste eigenaar die nu in NL woont. Eerste registratie 7 juli 1999, dus vorige week 23 jaar oud.

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 10 jul, 2022 14:14

Style&Co schreef:
zo 10 jul, 2022 10:51
die heb ik de afgelopen tijd veel zien staan bij een 'bepaald' adres in Groningen. Mooie auto. Uit welk land komt deze oorspronkelijk?
De motor en versnellingsbak zijn gereviseerd en een LSD ingebouwd. Grotere intercooler, nieuwe slangen en nog veel meer klein spul. Nu weer in de opbouw fase. Ik kijk uit naar de eerste rit. Moet weer helemaal ingereden worden.

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 10 jul, 2022 14:19

Style&Co schreef:
zo 10 jul, 2022 11:26
hoeveel Viggens telt dit mooie land eigenlijk?
Het grappige is dat er volgens wat ik heb kunnen vinden in de RDW database ongeveer 80 zijn, terwijl er origineel ongeveer 50 geleverd zijn in NL.

Zie het onderwerp Viggen Register. Moet weer bijgewerkt worden. Reacties op dit onderwerp om het up to date te houden/krijgen zijn van harte welkom.

Ook een tweede Viggen meeting zit zeker in het vat. Corona heeft wat roet in het eten gegooid.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 10 jul, 2022 19:16

Dank voor de leuke reacties en de interessante info. Die van mij blijkt volledig origineel, ook aan onderstel lijkt niets veranderd.
Welke banden hebben jullie op de Viggen ? er zitten bij mij nu bf goodrich g force op en zeker de voorste zijn zo goed als opgereden

@NeufegliseThierry
herspoten ? origineel nooit geleverd volgens mij. Wel in het (bijna) even mooie cosmic blue ;-)

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 10 jul, 2022 19:34

NeufegliseThierry schreef:
zo 10 jul, 2022 12:06
Je was al weer vergeten dat ik een Aero in deze schitterende kleur heb 😉. Het exclusieve is er dan wel een beetje af hè? 😜
Tenzij overgespoten in Lightning Blue is de Aero blauw toch net anders. Ook mooi, maar wel anders en geen Lightning Blue.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 10 jul, 2022 19:36

Dat weet ie wel :-)

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 10 jul, 2022 19:43

Na heel veel kilometers op Michelin Pilot Sport 4's onder verschillende Saabs ben ik overgestapt op Michelin Primacy 4's. Nadeel is dat die 'n fractie minder 'sportief' zijn in heel snel genomen bochten, voordeel vind ik dat ze veel comfortabeler aanvoelen. Ook gaan ze wat langer mee.

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 10 jul, 2022 23:19

DV 9-3 schreef:
zo 10 jul, 2022 19:43
Na heel veel kilometers op Michelin Pilot Sport 4's onder verschillende Saabs ben ik overgestapt op Michelin Primacy 4's. Nadeel is dat die 'n fractie minder 'sportief' zijn in heel snel genomen bochten, voordeel vind ik dat ze veel comfortabeler aanvoelen. Ook gaan ze wat langer mee.
Ik rij nu op Michelin Pilot Sport 4 en in combinatie met de Bilstein dempers rijdt het heel strak, zelfs niet verlaagd.
Na de Hankook’s die er op zaten is er nu een veel betere bocht vastheid en veel minder onderstuur.
Zoals DV 9-3 schreef zijn richels wel hard en ook klinkerwegen zijn niet heel comfortabel. Dat is wel een nadeel.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 10 jul, 2022 23:34

Ik heb nu op de SAAB de Michelin Primacy 4, een genot ten opzichte van de Pirelli. De Michelin Pilot Sport 4 S heb ik op de 308 GTi [in plaats van de Michelin Super Sports] en die zou ik absoluut niet op de SAAB willen hebben [veel te stug]... Totaal andere auto natuurlijk.

Plaats reactie