De Groene Turbosloep

1978-1993
Pruttel
Geregistreerd lid

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » ma 23 aug, 2021 22:28

En zo vliegen er acht maanden voorbij sinds de laatste post.

Met de Saab gaat het nog steeds goed. Weinig nieuwe dingen gedaan, omdat ik onverhoopt 5,5 maand bij huis heb gezeten zonder werk. Dat hakte er financieel wel even in, maar geen moment heb ik gedacht om de Saab te verkopen. Dat zou betekenen dat ik (1) er alleen maar spijt van zou hebben en (2) ik bij betere financiën opnieuw eentje zou aanschaffen. Net nu ik een band met de auto heb.

Gelukkig per 1 augustus weer een nieuwe baan, dus langzaam maar zeker sparen voor de komende tijd en de plannen ten uitvoer gaan brengen. Allereerst de Saab maar eens meegenomen op vakantie naar Italië. 38 graden was geen probleem dit jaar, met een nieuwe D088 radiateur en mogelijkheid zelf de fan te bedienen. In totaal zo'n 3500 km in twee weken, waarbij de Saab geen krimp gaf op doorhangen van de achterzijde met fietsen en bepakking na (sorry, bumpstops!! :roll: ) Wel heb ik in de afgelopen maanden nog wel wat kleine dingen gedaan:

- Katvervanger gemonteerd (rechte pijp van voorpijp naar einddemper)
- Olie ververst na 10k, inclusief wederom engine flush
- D088 radiateur + doorverbinden van koelfan naar de 'Extra' knop
- Nieuwe zomerbanden en velgen.

Die velgen was wel even een dingetje. Ik wilde (zoals bijna iedereen) natuurlijk 16 inch, maar deze zijn onbetaalbaar geworden. Als ze er wél zijn, dan behoeven ze vaak nog reparatie en/of spuitwerk. Ben je toch al even gauw een rooitje kwijt voor een setje velgen.
Toen liep ik tegen de Ronal Turbo's aan. Past m.i. goed bij de stijl van de auto en waren met krappe 400 euro voor nieuwe velgen een goede en budgetvriendelijke aanschaf. Via een goede vriend aan een setje nieuwe UniRoyal RainExperts gekomen en rijden maar!

En natuurlijk de obligate foto, dit maal vanaf de Sella pas.

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 23 aug, 2021 23:13

Ronal Turbo's! :wow: :wow: :wow:

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » di 24 aug, 2021 4:23

Ik wilde zeggen dat ik laatst ook een 900 met Ronal Turbo’s had gezien, maar stond naast je in Huizen. Leuke wagen én mooi plaatje zo op de bergpas

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 24 aug, 2021 15:44

Vyv schreef:
ma 23 aug, 2021 23:13
Ronal Turbo's! :wow: :wow: :wow:
+1
Geweldige velgen en wat een mooie foto!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 24 aug, 2021 16:42

Gave velgen! Nog niet eerder gezien. 400 euro lijkt mij een koopje eigenlijk.

Issam
Geregistreerd lid

Bericht door Issam » wo 25 aug, 2021 1:20

De velgen staan ‘m goed! Heb ze ook kort overwogen, maar er kwam wat anders op m’n pad.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 26 aug, 2021 19:05

Inderdaad staat goed zeg. Waar heb je ze vandaan? Kan zo gauw eigenlijk alleen de 900NG/9-3 versie vinden. Echt wel een period correct look.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » vr 27 aug, 2021 12:41

Hannes schreef:
do 26 aug, 2021 19:05
Inderdaad staat goed zeg. Waar heb je ze vandaan? Kan zo gauw eigenlijk alleen de 900NG/9-3 versie vinden. Echt wel een period correct look.
Heb deze bij GivaWheels besteld in Goirle. Wanneer ze voor een 900 classic zijn wel even invullen dat het voor een Saab 9000 is, anders doet de zoekfunctie het niet. Overigens reageren ze ook prima op telefonische bestellingen. Hoe ik dat weet? Nou.... :roll:

Afgelopen maandag in een moment van onoplettendheid op de N325 ri. Nijmegen op de stoeprand langs de weg geklapt met 80 km/h :O: . Auto trok altijd al een klein beetje naar rechts en had mezelf al beloofd dat nieuwe ophanging en uitlijning spoedig zouden gebeuren. Beste klapper, gelijk de auto een stuk verderop neergezet en gecontroleerd. Ik dacht geen schade te hebben gezien, maar bij het wassen van de auto gisteren toch een kromme velg gespot. AU! ;-(+

Plaats Delict:
Afbeelding

Foto velg:

Afbeelding

Duidelijk is te zien dat ter hoogte van 'Turbo' de lip behoorlijk is ingedeukt. Daarnaast vermoed ik een hele kleine karkasbreuk in de band te hebben. Dan ben je wel blij dat je een 'betaalbaar' velgje naar de klote hebt gereden. Nieuwe band en velg zijn besteld, deze gaat als reserve dienen voor de pure noodgevallen.

Ergo: autorijden is nog steeds gewoon een gevaarlijke bezigheid en ik heb geluk dat dit mijn enige schade lijkt te zijn. En dat het even pijn doet in de portemonnee neem ik dan helemaal voor lief.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 27 aug, 2021 13:11

Hannes schreef:
do 26 aug, 2021 19:05
Ook hier nieuw te vinden:
https://www.velgenshop.nl/velgen/ronal/ ... t-28-85037

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » wo 06 okt, 2021 14:26

Gewoon even een foto, omdat het kan en omdat het de afgelopen week spontaan herfst is geworden qua weersomstandigheden (meteorologisch gezien waren we er al).

De Saab gaat binnenkort voor groot onderhoud richting de garage van een goede vriend. Aldaar gaat het complete onderstel eronder vandaan en worden nieuwe schokdempers (Bilstein B6), verlagingsveren (Kilen) en alle rubbers vervangen. Als de as eronder vandaan is wordt tevens wat laswerk uitgevoerd, zodat de auto voor volgend voorjaar weer in goede conditie is!

Ik ga proberen om een deel van het proces in beeld te brengen.

Afbeelding

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » di 12 apr, 2022 17:59

En we zijn weer een tijdje verder...

De auto staat nog steeds droog binnen in de garage bij een kennis. In de uurtjes tussen de bedrijven door wordt langzaam maar zeker gewerkt aan de roestplekken. Hoewel het in eerste instantie meevalt, is één van de mannen (ouwe rot én plaatwerker) bezig geweest om met het hamertje rond te tikken. Daar kwam langzaam maar zeker toch het ene na het andere deel tevoorschijn. Belangrijkste punten: reservewielbak, achterste wielkasten, asdoorvoer linksvoor.

Overigens is ook de voorruit eruit. Deze had al een dikke pit, dus werd sowieso een keertje nodig. Daarnaast zal er een blaasje onder de ruit op de strip tussen motorkap en raam. Saillant detail is dat de vorige eigenaar deze nog drie jaar geleden heeft laten spuiten, waarbij spuiter niet de moeite nam (of betaald kreeg) om het rubber even op te tillen en/of raam eruit te pakken. Het resultaat: rot in de sponning die lekker kon woekeren. Pakken we gelijk aan, nu het nog geen laswerk is.

Inmiddels zijn er al heel wat uurtjes in het laswerk gestoken en is de reservewielbak bijna zo goed als klaar. Hierna moeten nog de overige plekjes en de asdoorvoer linksvoor gedaan worden. Ook pakken we gelijk de roestbehandeling mee, door de holle ruimtes te behandelen en de bodem na het laswerk met Waxoyl blanke roestbehandeling te spuiten. Hppelijk kan ie er dan weer heel wat jaartjes tegenaan.

Maar goed, hoe nu verder de komende tijd? Het laswerk zal al met al nog wel een paar maandjes duren want we hebben allemaal geen haast ermee. Daarna pakken we door met de anti-roest behandeling en gaan we het onderstel aanpakken. Bij demonteren hebben we al twee versleten fuseekogels aangetroffen en wat gedroogde rubbers her en der. Overigens heb ik uiteindelijk de GAZ-dempers van Reier overgenomen om straks de verlaging goed mogelijk te maken. Hopelijk is alles op tijd klaar voor het Saabfestival, want ik wil dit jaar toch wel met eigen auto die kant op! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pruttel
Geregistreerd lid

Henkie is BACK

Bericht door Pruttel » ma 06 mei, 2024 15:02

De aanloop
In oktober 2021 bracht ik mijn 900 Classic naar een goede bekende met een eigen garage, een plek waar onder andere jongeren met een afstand tot de maatschappij leerden om vakmanschap op te doen. De vrijwillige en gepensioneerde plaatwerker als projectleider en leermeester. Tijd om eens goed te inspecteren waar de roest zit, hoe te verhelpen en wat er verder te verbeteren viel.

Een lange periode volgden. Regelmatige updates waarbij met bolkophamers de gaten in de bodem getikt werden. Hard lijkend staal bleek door de tand des tijds omgezet in LU Bastogne. Meer paneermeel dan zweeds staal. Kofferbak, kokers, asdoorvoeren en schokdemperbevestigingen vielen door de mand.

Maar aan ieder traject komt een einde. Na 2,5 jaar heb ik daarom afgelopen weekend mijn classic weer opgehaald.

Eindbalans:
- Op meerdere plekken nieuw staal (kofferbak, wielkasten binnen, binnenschermen achterzijde, asdoorvoer linksvoor, framekoker rechtsvoor, bodemplaat bestuurder en bijrijder
- Alle rubbers in het onderstel vervangen
- Nieuwe fuseekogels
- Achteras ontroest
- Nieuwe veren en schokdempers (Veren: Kilen, dempers: GAZ)
- Volledig behandeld met Waxoyl bodemwax
- Wielkasten van binnen in kleur gespoten

En, hoe rijdt dat nou?

Eén woord: genieten. De verlaging staat prachtig, zeker in combinatie met de Ronal Turbo's. De ophanging is redelijk stug maar comfortabel genoeg. Voorzijde moet ik de dempers nog iets straffer afstellen maar achter is het perfect. Bovendien zit de katalysator er weer gewoon netjes onder (mede i.v.m. APK), maar het is me wel goed zo. Nog luider hoeft niet, de Simons einddemper levert al een sportief brommetje aan dit groene bommetje.
Na ophalen afgelopen zaterdag gelijk ruim 250 kilometer weer gemaakt, inclusief tripje naar een mede-Saabist in Deventer.

Het leven is mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 mei, 2024 15:12

Erg leuke auto!!

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » ma 06 mei, 2024 17:29

Wat een fantastisch mooie auto. Mooiste kleur en mooiste wielen, wat mij betreft. :love:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Henkie is BACK

Bericht door Ewout » ma 06 mei, 2024 20:44

Pruttel schreef:
ma 06 mei, 2024 15:02
De verlaging staat prachtig, zeker in combinatie met de Ronal Turbo's.
Helemaal mee eens, als ik de foto's zo bekijk! Mooi, lekker doorgezet ook, gezien wat er allemaal gedaan is. :thumbup2:

Plaats reactie