voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
Viggenblue
- Geregistreerd lid
Bericht
door Viggenblue » ma 28 dec, 2020 20:00
Hallo allemaal,
Ik dacht afgelopen week een mooie cilinderkop(b205/b235) op de kop getikt te hebben, maar na nadere inspectie lijkt dat toch wel tegen te vallen. De cilinderkop lijkt bij de vorige eigenaar een keer hard gevallen te zijn (zie foto's). het deel waar de bout voor het thermostaathuis zit is goed krom. Nu vroeg ik mij af is dit nog terug te buigen met verhitten of kan ik beter op zoek gaan naar een ander? De rest ziet er na schoonmaken namelijk nog wel prima uit. Zou het verbogen deel voor een slechte sluiting van de thermostaat kunnen zorgen waardoor deze gaat lekken? de kop is niet meer vlak door de val op het uiteinde, maar ik denk dat dit na vlakken opgelost is. Ook is het draad bij het uitlaat spruitstuk niet heel fris meer(aan het begin is het draad compleet weg). Daar moet dus een helicoil in.
Is dit nog het redden waard?
mvg,
Erben

-
werli
- Donateur (2x)

Bericht
door werli » ma 28 dec, 2020 20:04
heey
ik heb er nog wel gebruikte liggen
zeker van B205
interesse ? > pb
mvg werner
-
busy
- Donateur (4x)

Bericht
door busy » ma 28 dec, 2020 21:34
Even naar een revisie bedrijf gaan en vragen.
Een andere cylinderkop is altijd nog te krijgen. (Ook bij de hobby club)
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » ma 28 dec, 2020 22:29
Zonde, maar ik zou er geen energie in steken. Risico zou mij te groot zijn. Heb je zometeen er allemaal tijd en geld in gestopt, blijkt er iets niet goed...
Ik zou voor ene gaan waarvan je niet al van te voren weet dat er mogelijk iets mee mis is.
My 2p
-
lauxus
- Geregistreerd lid
Bericht
door lauxus » di 29 dec, 2020 15:43
[]
Mijn idee
Reden: onnodige qoute
-
Viggenblue
- Geregistreerd lid
Bericht
door Viggenblue » di 29 dec, 2020 18:46
bedankt allemaal voor de reacties. Dat wordt dus een andere zoeken.
Iemand misschien enig idee hoe je kan meten dan een oliepomp huis nog goed is? Deze kop was eigenlijk bedoeld voor een b234i uit een 1994 900ng met t5 koppakking, t7 kop en dan met turbo in een 9-5. Daarvan heb ik het oliepomphuis opgemeten en de clearance van de ring met het huis. Deze was veel te groot (met de oude buitenring), die is dus niet meer te gebruiken (het is de kartelige ring nog dus die is niet meer te koop). volgens haynes is de tolerantie 0.03mm-0.08mm (ik kwam op 0.15mm met voelerblad). Nu vroeg ik mij af: is de kans dat ik een goed tweedehands huis (van b2X5) vind dan niet automatisch zo goed als nul? De ring is vgm van veel harder materiaal dan het huis zelf. Stel het huis valt buiten de toleranties is dat dan een heel groot probleem? Of is een nieuwe binnen en buitenring genoeg? neem aan dat die ook slijten.
alvast bedankt,
Erben
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » wo 30 dec, 2020 11:10
van die gebruikte ring moet je dus ook de tolerantie weten na inbouw.
maar dat hij versleten is... . wellicht al te lang met te weinig druk gereden?
-
Viggenblue
- Geregistreerd lid
Bericht
door Viggenblue » wo 30 dec, 2020 22:10
ja dat denk ik ook. Lagers zagen er idd niet fris meer uit.
Maar als ik op zoek ga naar een nieuwe zijdeksel moet ik dus eigenlijk een nieuwe buitenring mee om te passen?