Ik was van plan om nog éven te wachten, en hoopte dat deze er nog zou zijn als ik ècht zover was... Ik had deze namelijk al sinds begin januari op 't snotje, had er in februari ook al eens omheen gelopen en erover gesproken met Bas... Maar vrij kort daarna kwamen er onverwacht natuurlijk toch eerst wat andere perikelen en prioriteiten...
Ondertussen is deze vijfdeurs Viggen echter nooit uit 't oog of uit 't hart geweest. Dus toen 'ie afgelopen donderdag ineens van 't (de afgelopen weken zéér regelmatig door mij bekeken) internet verdwenen was, terwijl ik nìet degene was die 'm gekocht had, wist ik 't 100% zeker; Deze Viggen mòest erbij in de verzameling... Hoe òngelooflijk ik baalde dat 'ie 'weg' was, was niets minder dan een bevestiging daarvan... Via via ontdekten we gelukkig metéén gisterochtend al dat 'ie tòch nog beschikbaar was, hoewel wèl uit de reguliere verkoop verwijderd...
Dit is namelijk echt een Viggen met een mooi, vanaf nieuw tot nu, volledig bekend verhaal en bovendien overduidelijk een gekoesterd exemplaar. Een ontegenzeggelijke klasse beter dan m'n o zo geliefde MC Yellow Viggen bij aanschaf was...
Deze heeft, na de eerste paar maanden de demo van De Snelheid te zijn geweest, nèt geen 150.000 Km gereden, door één NL eigenaar, en hij is uitgevoerd met, behalve helaas die schìtterende oranje stoel-inlays, àlle andere destijds bestelbare opties. Al met al is dit daardoor een bijzonder goed gedocumenteerde en compleet gespecte NL vijf deurs Viggen imho...
Deze Viggen ontving bovendien in 2006, bij 130.000Km, preventief en onder coulance een fabrieksnieuw blok, ingebouwd bij de Saab dealer (ivm black sludge risico's). Een fabrieks-nieuwe bak met Saab LSD werd bij 149.000 Km door Haaima ingebouwd ivm dat 't inmiddels een 'prive collectie' auto was. Ook kreeg de Viggen een compleet Abbot inlaattraject inclusief intercooler, een Abbott 3" DP met compleet Abbott uitlaatsysteem, bijbehorende Abbott software, Abbott steeringrackbrace en draagarmbussen en een Eibach Bilstein onderstel... Oh yeah..

Sinds het verscheiden van het officiële Saab dealernetwerk werd de Viggen uitsluitend nog onderhouden door Peter Haaima, en ook optisch is deze Viggen in bóvengemiddeld mooie staat. Zowèl van binnen...

als óók van buiten...

gaan we er de komende winter alvast maar lekker dagelijks van genieten!