Achteruitrijlichten 95 (en 96?)

1967-1980
Sadelrûker
Geregistreerd lid

Achteruitrijlichten 95 (en 96?)

Bericht door Sadelrûker » zo 14 dec, 2008 2:49

Nou heb ik jaren zonder achteruitrijlichten gereden, maar ik had het in mijn kop gekregen om dat te veranderen.

Maar hoe werkt dat met die lichten? Zoekend in Haynes zie ik ze alleen in het el. schema. In het werkstatthandbuch: auch nichts en ook in het boek van Brejaart stond het ook al niet.

Navraag gedaan bij de garage: op de versnellingbak zit een schakelaar die reageert op de versnelling.

IK heb het uitgezocht en het leek me wel aardig dat hier te melden.

De schakelaar op de versnellingsbak bij de koppeling:

Afbeelding

Werking: De rode draad zit aan zekering 8 en daar staat bij ingeschakeld contact 12V op. Als de schakelaar in wordt gedrukt dan komt er ook 12V op de witte draad die naar de lampjes gaat.

De lichten gingen niet branden bij ingedrukte schakelaar, dus eerst de draadjes maar kort sluiten om te controleren of de lampen en bedrading wel werken.

Afbeelding

Zekering knalt er niet uit, dus geen kortsluiting. Rechter lamp brandt, linker niet. Linker lamp vervangen en die brandt ook. Bedrading is dus in orde.

Schakelaar los gedemonteerd en schoon gemaakt met thinner tegen vettigheid en de contacten met ammonia tegen oxidatie.

Controle met multimeter leert dat schakelaar kort sluit als deze ingedrukt wordt
Aansluiten schakelaar en controle

Afbeelding

Schakelaar weer op de versnellingsbak gezet en bak in de vrijloop

Afbeelding

Bak in de achteruit

Afbeelding

Hier heb ik de schakelaar wel flink moeten richten om te zorgen dat ie goed ingedrukt wordt door de lip die op de stang zit. Bij los testen leek het dat je hem niet zo ver in hoeft te drukken, maar eenmaal gemonteerd moest hij toch bijna helemaal ingdrukt voordat de lichten gingen branden.

Ja hij doet het!
Afbeelding

Ik zie hier nog wel eens discussies of het achteruitrijlicht nu wel of niet APK afkeur is. De officiële lezing ken ik niet, maar mijn 95 is tijdens mijn bezit 9x APK gekeurd en heb minimaal 2x een steekproef gehad terwijl de achteruitrijlichten niet werkten. Dat hoeft dus niet tot afkeur te leiden.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » zo 14 dec, 2008 13:15

schakelaar is vaker een probeem (heb ik zelf ook gehad).

verpichting van achteruitrijlampen zijn bouwjaarafhankelijk, geloof dat het voor auto's verplicht is vanaf 1981 of zo (tenminste 1)

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » zo 14 dec, 2008 14:30

Achteruitrijverlichting is zeker geen APK eis op de 96/95, mijn 96 gaat altijd zonder de APK door aangezien ik er 3 heb, dat mag dan weer niet, stekker op de bak gaat er altijd af.

Volgens mij is het pas een APK eis vanaf 96 of 97 of iets in die geest, wil je het helemaal zeker weten, even wachten tot er een APK keurmeester reageert.

Greetz,

Dennis

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Achteruitrijlichten 95 (en 96?)

Bericht door 72sonett3 » zo 14 dec, 2008 14:40

Sadelrûker schreef:Maar hoe werkt dat met die lichten?
Je moet ook niet in Haynes zoeken, maar in ons eigen Saabforum... :D

Afbeelding

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » zo 14 dec, 2008 22:24

Ja sorry, ik zal het niet meer doen.... :?

Gek genoeg is de Haynes manual toch altijd de eerste bron om te zoeken, ondanks dat ik daar meestal net niet genoeg info vindt.

Dat topic op het forum had ik niet gevonden, misschien een typefout of net de verkeerde zoekterm. Dat filmpje werkt bij trouwens niet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 14 dec, 2008 22:34

Sadelrûker schreef:Gek genoeg is de Haynes manual toch altijd de eerste bron om te zoeken, ondanks dat ik daar meestal net niet genoeg info vind.
En de schema's gaan ook maar tot 1972...
Dat filmpje werkt trouwens niet.
Nee en ik kan er ook niet meer bij om het te editen, maar dit zou moeten werken...

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 15 dec, 2008 22:20

Thanks! (toevallig onlangs nog met Desmond over gehad, dus wist dat ik er niet ver naast zat ;))

wijb
Geregistreerd lid

Bericht door wijb » ma 28 jul, 2014 22:47

Ah bedankt voor deze foto's! Ik was al op zoek naar die schakelaar. Het is trouwens wel een crime om die eruit te krijgen, met z'n onbereikbaar geplaatste schroef/moertjes..

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 29 jul, 2014 0:18

Achteruitrijlichten zijn heel lang geen APK afkeur. Voor mijn 900 van '83 was het ook geen afkeur onlangs. Had trouwens pas na de APK in de gaten dat ze niet (meer) werkten.

Wat ik ook wel geinig vind, en wat volgens mij op een 96/95 ook wel makkelijk te maken is is dat de voorste hoeklichten ook gaan branden bij achteruitrijden, geeft net wat meer licht opzij. Bij een 900 kun je dit eenvoudig aansluiten, bij sommigen typen is het zelfs voorbedraad.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 29 jul, 2014 9:01

Eén achteruitrijlicht verplicht vanaf 1/1/1998, een tweede mag.
Dat van 'als het er op zit moet het werken' geldt m.i. alleen voor verplichte verlichting en verklikkerlichtjes (voor b.v. mistachterlicht). M.a.w. als je er een mistachterlicht op heb gemaakt terwijl dat niet hoeft (auto van voor 1/1/1998) dan hoeft het mistachterlicht niet te werken (want niet verplicht), maar het verklikkerlichtje in het dashboard wel.
Sapphire schreef:Wat ik ook wel geinig vind, en wat volgens mij op een 96/95 ook wel makkelijk te maken is is dat de voorste hoeklichten ook gaan branden bij achteruitrijden...
Ja, inderdaad. De stads/parkeerlichten zitten redelijk dicht bij de schakelaar, twee extra draadjes en klaar... Moet er wel een fitting in voor dubbele gloeidraad, of met een diode zorgen dat niet de achteruitrijlichten aan gaan tegelijk met de stadslichten.

Eh... hoewel... als ik 's avonds achteruit rij, zijn de (stads)lichten al aan en overdag heb ik de extra verlichting niet nodig.

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » di 29 jul, 2014 12:23

Zo had ik het ook begrepen, en zo is de mijne ook al twee keer door de APK gekomen zonder werkende achteruitrijverlichting :P

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » di 10 nov, 2020 22:53

Hallo,

Mag ik hier nog even op voortbouwen?

De achteruitrijlichten van mijn Saab 96 werken niet.
Het plaatje op de stang drukt tegen de schakelaar.
Ik heb ook al eens de schakelaar ingedrukt terwijl de auto in neutraal stond (wel stroom ingeschakeld, niet de motor laten draaien).

Draadjes aan de schakelaar schoongemaakt en eens tegen elkaar gehouden.
:oops: Degene die de lichten moest checken terwijl ik met mijn hoofd ergens in het motorcompartiment hing, heeft niet goed gekeken. Blijkt dat de lichten wél werken als ik de draadjes tegen elkaar houd.

:arrow: Nu dus op zoek naar de schakelaar en hoe die te vervangen.

Zekering vervangen.

Hoeveel A moet die zekering zijn? Nu is ze 8.

Geen resultaat: achteruitrijlichten doen niks.

(Ook al de lampen vervangen, ja hoor 8) )

Dus: help!
Afbeelding

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 11 nov, 2020 1:05

Klinkt dan als een defecte schakelaar
Ze willen nog wel eens de geest geven.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 11 nov, 2020 9:10

Hij heeft de draadjes van de schakelaar al eens tegen elkaar gehouden, blijkbaar zonder resultaat, dus het zit dan niet alleen in de schakelaar.

Heb je wel getest met contact aan?
Op beide kanten van de zekering moet 12 V staan, op één kant van de schakelaar ook.
Met ingedrukte of kortgesloten schakelaar moet er 12 V op het middencontact van de fitting staan.
Is de massaverbinding van de fitting wel ok?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 11 nov, 2020 17:59

Erger nog, is de hele massaverbinding vanaf fitting tot carrosserie nog wel in orde? Dat moet via een route van schroeven en klemmetjes op een plaats die schreeuwt om problemen agv corrosie.

Alex

Plaats reactie