Stand-alone ecu op een 900 classic?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Airspeed
Geregistreerd lid

Stand-alone ecu op een 900 classic?

Bericht door Airspeed » wo 24 jun, 2020 23:43

Vroeg me af: rijdt er iemand uit het forum met een stand-alone ecu op een 900 classic (of ander model)?

Reden is dat ik heel veel gelezen heb over Trionic T5-T8 en dat stand-alone soms wordt genoemd als alternatief, maar heeft iemand de stap al eens echt gezet? Een oude originele Saab computer gebruiken is ongetwijfeld goedkoper, maar even afgezien van discussies over de zinnigheid hiervan, vroeg ik me af of er iemand hier mee rijdt (of alleen geïnstalleerd heeft, daar neem ik al genoegen mee ;-)).

Uiteraard (gezien de topic vraag) overweeg ik het zelf eigenlijk vooral omdat ik wel ervaring met stand-alone heb en niet met Trionic en het is altijd makkelijker om 'aantekeningen te vergelijken' met iemand die er zelf al mee te maken hebt gehad.

Tnx!,
Walter

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Stand-alone ecu op een 900 classic?

Bericht door RoccoH » do 25 jun, 2020 8:57

Ik zou zeggen, verdiep je eens in Trionic en wellicht wordt het dan duidelijk waarom de meesten kiezen voor Trionic. :wink:

Trionic is redelijk uniek onder de motormanagementsystemen omdat brandstof, ontsteking én turbodruk geregeld worden. Daarnaast meet Trionic via de bougies hoe het verbrandingsproces verloopt (= ion-sensing) en kan hiermee de verbranding in elke cilinder individueel controleren en optimaliseren.

Kijk ook eens op het www.trionictuning.com/forum waar men zich voornamelijk bezig houdt met het aanpassen van de software voor Trionic, een ook een beetje aftermarket.

En complete ombouwset voor een classic 900 naar Trionic 5 is hier te vinden: https://www.modernclassicsaab.com/produ ... ersion-kit

Ik gok dat een ander willekeurig aftermarket systeem (bv KdFi of MegaSquirt) vergelijkbaar geprijsd is. Wellicht dat een ombouw naar Trionic met zelfbouw goedkoper kan, naar dan wel ten koste van heel veel vrije uurtjes. En dan heb je nog steeds niet alle voordelen die je wel met Trionic hebt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 25 jun, 2020 15:55

richardh van dit forum rijdt met KDFI op een T8 en er zijn een aantal Saabjes die met ECUmaster black rijden (vaak via KCPerformance). Ook leuk is Trionic 7 op een 900 classic, maar dan heb je wel even wat werk :lol:

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 25 jun, 2020 16:59

off topic: die ombouw sets naar T5 zijn zo prijzig. Er moeten toch genoeg sloop saabjes zijn waar dit goedkoper vanaf te halen is?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 25 jun, 2020 17:12

Nou zoveel slopers zijn er niet meer aangezien er talloze al zijn omgebouwd naar T5. En nog altijd zijn die populair onder ook bijv. het Opel publiek. Nog afgezien van het feit dat er puur om die reden vele mooie Saabjes nodeloos verdwijnen kosten slopers met de juiste spullen ook steeds meer plus je zit met al het gedoe en de zooi en hebt dan oude, niet altijd even betrouwbare onderdelen. Kortom een complete set is zo gek nog niet. Overigens vind ik die sets totaal niet duur. Zit een hoop (handen)arbeid in bijv. zo'n kabelboom maken (en het uitzoekwerk dat er aan vooraf gaat). Mensen geven ook bijv. gemakkelijk €1000 of meer uit aan een set 16" velgen. Dan is 2k voor een complete trionic set niet zo duur denk ik. Het blijft veel geld natuurlijk, hoe dan ook. Dus, voor de handige Harry is er dmv gebruikt spul van een sloper wat te halen. Wie dat niet kan of wil koopt een kant en klare set.

Airspeed
Geregistreerd lid

Bericht door Airspeed » do 25 jun, 2020 18:44

Dank voor de info heren!
Sapphire schreef:
do 25 jun, 2020 15:55
richardh van dit forum rijdt met KDFI op een T8 en er zijn een aantal Saabjes die met ECUmaster black rijden (vaak via KCPerformance).
Met die gasten zou ik wel contact willen hebben. Ben benieuwd naar sommige oplossingen, vooral het aansturen van de DI set zonder cam sensor.
Tnx!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 25 jun, 2020 19:14

Sonab met t16 RedArrow rijdt ook rond met een KCP oplossing.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 25 jun, 2020 19:26

Airspeed schreef:
do 25 jun, 2020 18:44
Met die gasten zou ik wel contact willen hebben.
Je kunt ze zo vinden via google, even bellen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 25 jun, 2020 19:28

Airspeed schreef:
Dank voor de info heren!
Sapphire schreef:
do 25 jun, 2020 15:55
richardh van dit forum rijdt met KDFI op een T8 en er zijn een aantal Saabjes die met ECUmaster black rijden (vaak via KCPerformance).
Met die gasten zou ik wel contact willen hebben. Ben benieuwd naar sommige oplossingen, vooral het aansturen van de DI set zonder cam sensor.
Tnx!
http://kcperformance.eu/nl/diensten/sof ... management

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » do 25 jun, 2020 19:57

Ik ben bezig met een programmeerbare ontsteking op mijn T8, dat zal van de zomer wel werken naar verwachting.
Het betreft een zelfbouw pakket van Jaycar, daarmee hoop ik onder druk verder te kunnen vervroegen dan 25 graden.

De K-jetronic en de APC kast doen de rest.
Dus ook een soort trio, maar dan net anders :D

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 25 jun, 2020 21:33

Deze kit? https://www.jaycar.com.au/programmable- ... m/p/KC5442

leuke spulletjes hebben ze, bedankt voor de link! :D

Airspeed
Geregistreerd lid

Bericht door Airspeed » do 25 jun, 2020 21:49

Sapphire schreef:
do 25 jun, 2020 19:26
Airspeed schreef:
Met die gasten zou ik wel contact willen hebben.
Je kunt ze zo vinden via google, even bellen.
Sorry voor de verwarring: ik bedoel met de individuele gebruikers die stand-alone zelf hebben geplaatst.
Dat KC alles voor je kan doen, geloof ik graag.
Andere hobbyisten kunnen vaak toch net ff beter snappen waar je tegenaan loopt als hobbyist en wat er op de markt te krijgen is.
Ik heb zelf al redelijk wat ervaring met stand-alone (DTA) op een ander platform, maar geen specifieke DI/Saab Classic combi ervaring. Vandaar 😉

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » do 25 jun, 2020 21:58

RoccoH schreef:
do 25 jun, 2020 21:33
Deze kit? https://www.jaycar.com.au/programmable- ... m/p/KC5442

leuke spulletjes hebben ze, bedankt voor de link! :D
Ja die is het. Het setje lag al 10 jaar op de plank.
- ontsteking kastje
- programmeer kastje
- coil driver
- knock sensor (niet echt nodig want zit al op APC)

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 27 jun, 2020 15:56

Airspeed schreef:
do 25 jun, 2020 21:49
maar geen specifieke DI/Saab Classic combi ervaring. Vandaar 😉
Er is so far nog niemand geweest die een DI volledig aan de praat heeft gekregen op een stand-alone systeem dat niet Trionic 5 is. Trionic is best wel geavanceerd in hoe nokkenaspositie en pingel opgepikt wordt, dat aap je niet zo even na ben ik bang. Vrijwel alle auto's die ik heb zien rijden met stand-alone ECUs gebruiken een ontstekingsverdeler voor nokkenas signaal (daar zit namelijk een hal sensor in) of gebruiken een wasted spark systeem.

Airspeed
Geregistreerd lid

Bericht door Airspeed » za 27 jun, 2020 22:56

reiernumans schreef:
za 27 jun, 2020 15:56
Airspeed schreef:
do 25 jun, 2020 21:49
maar geen specifieke DI/Saab Classic combi ervaring. Vandaar 😉
Er is so far nog niemand geweest die een DI volledig aan de praat heeft gekregen op een stand-alone systeem dat niet Trionic 5 is. Trionic is best wel geavanceerd in hoe nokkenaspositie en pingel opgepikt wordt, dat aap je niet zo even na ben ik bang. Vrijwel alle auto's die ik heb zien rijden met stand-alone ECUs gebruiken een ontstekingsverdeler voor nokkenas signaal (daar zit namelijk een hal sensor in) of gebruiken een wasted spark systeem.
Ik denk ook dat je de specifieke Trionic techniek om via de bobines knock op te pikken, niet eens moet proberen te imiteren met een stand-alone.
Ga ik iig ook zeker niet doen. Als ik de bobines gewoon als sequentiële units kan aansturen, ben ik al blij. Het past er zo mooi in, niks anders lukt dat mee denk ik. Knock control zijn ook genoeg oplossingen voor zoals je vast al weet 😉.
Desnoods eerst in wasted spark mode, en dan mag de dyno van KC wel bepalen of het werkt of niet 😉

Plaats reactie