Nee,dat was een ander: https://www.youtube.com/watch?v=rqE89Y0voxs
Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
- Gårdarket
- Donateur (5x)
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Subaru Outback
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
vanderzanden schreef: ↑wo 06 nov, 2019 16:20Leuk hoor zo'n WC-eend baas die het eigen product aanprijst.Gårdarket schreef: ↑do 07 nov, 2019 17:44
Nee,dat was een ander: https://www.youtube.com/watch?v=rqE89Y0voxs
...zeg ik, WC-eend .... , niets meer en niets minder
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
O ja? Wel goed onderbouwd jongens? Audi (VW) heeft ook waterstof in het leveringsprogramma ....
Er is vraag en dus levert VW (Audi), ReinO heeft interesse, maar elektrisch is wel beter ...
Er is vraag en dus levert VW (Audi), ReinO heeft interesse, maar elektrisch is wel beter ...
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Wat nou? Hij leek een die-hard petrolhead: James May van het bekende BBC autoprogramma.
James May Says Cars Deserve To Be Electric, It's Happening
https://insideevs.com/news/381848/james ... rs-future/
Whether we like it or not, EVs are the better option.
Nou, kom er maar in, jongens!
James May Says Cars Deserve To Be Electric, It's Happening
https://insideevs.com/news/381848/james ... rs-future/
Whether we like it or not, EVs are the better option.
Nou, kom er maar in, jongens!
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik heb nog ergens een 9000 uit 1986 staan. Geen katalysator, dus de volle vuile 130pk paraat
(Zo lang het nog mag...)
(Zo lang het nog mag...)
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Bron: https://www.nu.nl/auto/6010942/daimler- ... talen.htmlAutomaker Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat flink in het personeelsbestand snijden,
meldt het bedrijf donderdag. Zo hoopt de automaker 1,65 miljard euro te besparen. De kostenbesparing is volgens Daimler
nodig om investeringen in elektrisch en autonoom rijden te bekostigen.
Keep on smiling!
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Uppdrag gränskning was gisteravond op de Zweedse TV om de uit de hand lopende goud/koper/vanadium/lithium/...-koorts aan de kaak te stellen.
Het komt erop neer dat er op 600 (en groeiend in aantal) locaties (bijelkaar honderden hectares) door meer dan 90 bedrijven mag worden proefgeboord naar genoemde metalen, ten behoeve van de grondstoffenvoorziening voor alles wat op accu's werkt, en met name de EV's. (Ook de Waterstofauto heeft dergelijke accu's maar een stuk minder.)
De Zweedse mijnautoriteit geeft min-of-meer elke aanvrager groen licht en je moet als grondbezitter een flink uithoudingvermogen en heeeeeeele diepe goedgevulde broekzakken hebben, om te proberen het tegen te houden. 93% van alle beroepszaken wordt in het voordeel van de boorders uitgesproken. Als je de kaart met gebieden met boortoestemming bekijkt, zie je dat het buitenproportionele begint aan te nemen.
Een van de argumenten van de boorders is de gunstige belastingen en de wens om niet van China afhankelijk te zijn. Dat laatste kan ik me wel iets bij voorstellen, maar moet ook geen vrijbrief zijn om overal maar natuurverpestende en luchtvervuilende mijnbouw te ontplooien.
Dat stof de hele wereld over reist is me van de week in een documentaire hierover duidelijk geworden. Er ligt al Saharazand en zand uit de Bengobi op de Noordpool. Het aantal zandstormen in Azië neemt jaar op jaar toe en de situatie ziet er voor de toekomst niet goed uit. Om die reden is China begonnen met het beplanten van lange grassoorten in een ruitpatroon, wat gevolgd zal worden door het planten van bomen. En niet op een klein stukje, maar stroken met een totale lengte van 4500 kilometer. Ze zijn hier in 1978 mee begonnen en het moet in 2050 klaar zijn. Maar in de recente geschiedenis zijn toch nog delen van steden bedolven door zandstormen. China zegt toch dat het effect heeft en plant rustig door. In het Midden-Oosten neemt het aantal zandstormen eveneens toe. Het probleem is zo groot dat er een satelliet in omloop is gebracht, waarmee de flow van het zand en stof over de hele aardbol wordt gevolgd.
Het is dus niet slim om op zulke grote schaal aan mijnbouw uit te breiden, omdat naast andere ecologische effecten metalen overal neerzullen dalen waar het niet in de natuur thuishoort. Bovendien is in Skåne een combinatie van uranium en vanadium aanwezig. Mijnbouw aldaar zal onherroepellijk een enorm stralingsgevaar opleveren.
Het komt erop neer dat er op 600 (en groeiend in aantal) locaties (bijelkaar honderden hectares) door meer dan 90 bedrijven mag worden proefgeboord naar genoemde metalen, ten behoeve van de grondstoffenvoorziening voor alles wat op accu's werkt, en met name de EV's. (Ook de Waterstofauto heeft dergelijke accu's maar een stuk minder.)
De Zweedse mijnautoriteit geeft min-of-meer elke aanvrager groen licht en je moet als grondbezitter een flink uithoudingvermogen en heeeeeeele diepe goedgevulde broekzakken hebben, om te proberen het tegen te houden. 93% van alle beroepszaken wordt in het voordeel van de boorders uitgesproken. Als je de kaart met gebieden met boortoestemming bekijkt, zie je dat het buitenproportionele begint aan te nemen.
Een van de argumenten van de boorders is de gunstige belastingen en de wens om niet van China afhankelijk te zijn. Dat laatste kan ik me wel iets bij voorstellen, maar moet ook geen vrijbrief zijn om overal maar natuurverpestende en luchtvervuilende mijnbouw te ontplooien.
Dat stof de hele wereld over reist is me van de week in een documentaire hierover duidelijk geworden. Er ligt al Saharazand en zand uit de Bengobi op de Noordpool. Het aantal zandstormen in Azië neemt jaar op jaar toe en de situatie ziet er voor de toekomst niet goed uit. Om die reden is China begonnen met het beplanten van lange grassoorten in een ruitpatroon, wat gevolgd zal worden door het planten van bomen. En niet op een klein stukje, maar stroken met een totale lengte van 4500 kilometer. Ze zijn hier in 1978 mee begonnen en het moet in 2050 klaar zijn. Maar in de recente geschiedenis zijn toch nog delen van steden bedolven door zandstormen. China zegt toch dat het effect heeft en plant rustig door. In het Midden-Oosten neemt het aantal zandstormen eveneens toe. Het probleem is zo groot dat er een satelliet in omloop is gebracht, waarmee de flow van het zand en stof over de hele aardbol wordt gevolgd.
Het is dus niet slim om op zulke grote schaal aan mijnbouw uit te breiden, omdat naast andere ecologische effecten metalen overal neerzullen dalen waar het niet in de natuur thuishoort. Bovendien is in Skåne een combinatie van uranium en vanadium aanwezig. Mijnbouw aldaar zal onherroepellijk een enorm stralingsgevaar opleveren.
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 15 nov, 2019 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Paard en wagen was zo gek nog niet, nietwaar?
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik vraag me af of het niet mogelijk is om efficiëntere electromotoren te bouwen die met gerecycle-de loodaccu's uit de voeten kunnen. Of misschien minder krachtiger electromotoren in EV's dan tot nog toe. Waarom moet een EV met formule-1 snelheid op kunnen trekken. Da's toch onzin. En wordt de actieradius ook niet groter met minder krachtige motoren? Dat lijkt een logische gedachte.
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 16 nov, 2019 2:08, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- John
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
De gedachte van Steve-O is op zich niet zo raar, maar ik denk dat dat niet zo is.
Dat zou zo zijn als een grote motor die licht belast wordt een laag rendement heeft: dan verspil je veel energie. Als ik me het goed herinner van de college's aandrijftechniek van weleer is het rendement van een elektromotor heel hoog. Er zijn draaiverliezen (nemen toe bij hoger toerental) en warmteverliezen (nemen kwadratisch toe bij belasting: I2 x R). Dus als je een sterke motor minder belast nemen de verliezen navenant af. Het warmteverlies kan weleens kleiner zijn dan een kleinere motor (want een grotere motor heeft meer koperwikkelingen nodig voor hoog vermogen, dus mogelijk meer oppervlak), het wrijvingsverlies mogelijk wat hoger (want grotere lagers).
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen
Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen
Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik volg je redenering en begrijp dat de mijne geen stand houdt. Mogelijk valt dan voordeel te behalen uit een beperking in de acceleratie. Het volume van de accu's en het gewicht daarvan werkt echter ook tegen om de massa in beweging te krijgen. Misschien valt er te experimenteren met de variomatic versnellingsbak die DAF ooit ontwikkelde.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
eigenlijk raar idd dat op deze ontwikkeling niet ingezet wordt. Want wie wil er met 4.0 sec. accelereren naar 100km u?
Daar is na een paar keer de lol wel van af. Ik vind 6 seconden al snel aanvoelen.
Daar is na een paar keer de lol wel van af. Ik vind 6 seconden al snel aanvoelen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Dat is 1 van de reden van het succes van elektrisch rijden en komt vooral door tesla, het snelle optrekken .
De eerste de beste ..... die een auto wil zonder (in het begin) of lage bijtelling besteld een tesla en kan optrekken met snelheden waarbij hij een Ferrari nog klop kan geven.
Hoe goed denk je dat dit het doet op de verjaardag gesprekjes of aan de koffie tafel.
Maar als ik even kijk welke personen bij ons op het bedrijf met een tesla rijden ( de teller staat inmiddels op 15) 4 grote voor de directie, de kleine zit inmiddels ook in het pakket voor de managers dan durf ik met 13 personen de wedstrijd wel aan waarbij ik dan mijn 900 GT pak
Ik heb het niet over een stoplicht sprintje, maar over een rally ritje op een buitenaf weggetje
Overigens ontlok ik ze wel eens met de uitspraak en hoe is het met de bereikbaarheidsangst en het oplaadsyndroom
Kan je vertellen, daar hebben de meeste toch wel moeite mee, als je even doorvraagt
Mijn daily’s rijden op lpg, waarvan de meeste niet (zomaar) op benzine, dus ik ben al gewend om te tanken bij 350
Ritje westen of zuiden > 200km betekend op de heenweg daar al ergens tanken,
Savonds terug wordt op lpg al lastiger omdat je niet overal meer kunt tanken ( onbemande pompen mogen niet leveren)
Even terug naar gewicht en snelheid, snel optrekken met een boel gewicht kost gewoon energie, ook met van die zware Duracell monsters, en dan maar beweren en belonen met zogenaamd geen uitstoot
In den haag hebben ze er geen verstand van, of ze hebben zich laten belazeren door de lobby of ze hebben een pakje boter op hun hoofd
VW campagne op tv al gezien. Hoe #@$ ik iemand in elektrisch
De eerste de beste ..... die een auto wil zonder (in het begin) of lage bijtelling besteld een tesla en kan optrekken met snelheden waarbij hij een Ferrari nog klop kan geven.
Hoe goed denk je dat dit het doet op de verjaardag gesprekjes of aan de koffie tafel.
Maar als ik even kijk welke personen bij ons op het bedrijf met een tesla rijden ( de teller staat inmiddels op 15) 4 grote voor de directie, de kleine zit inmiddels ook in het pakket voor de managers dan durf ik met 13 personen de wedstrijd wel aan waarbij ik dan mijn 900 GT pak
Ik heb het niet over een stoplicht sprintje, maar over een rally ritje op een buitenaf weggetje
Overigens ontlok ik ze wel eens met de uitspraak en hoe is het met de bereikbaarheidsangst en het oplaadsyndroom
Kan je vertellen, daar hebben de meeste toch wel moeite mee, als je even doorvraagt
Mijn daily’s rijden op lpg, waarvan de meeste niet (zomaar) op benzine, dus ik ben al gewend om te tanken bij 350
Ritje westen of zuiden > 200km betekend op de heenweg daar al ergens tanken,
Savonds terug wordt op lpg al lastiger omdat je niet overal meer kunt tanken ( onbemande pompen mogen niet leveren)
Even terug naar gewicht en snelheid, snel optrekken met een boel gewicht kost gewoon energie, ook met van die zware Duracell monsters, en dan maar beweren en belonen met zogenaamd geen uitstoot
In den haag hebben ze er geen verstand van, of ze hebben zich laten belazeren door de lobby of ze hebben een pakje boter op hun hoofd
VW campagne op tv al gezien. Hoe #@$ ik iemand in elektrisch
Laatst gewijzigd door turbopilot op za 16 nov, 2019 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Bron: https://www.deingenieur.nl/artikel/mind ... stofauto-sDankzij een vondst van de TU Eindhoven is er mogelijk minder van het zeldzame,
dure metaal platina nodig in brandstofcellen. Dat maakt de waterstofauto’s of -batterijen
duurzamer en goedkoper.
Keep on smiling!