Opsporen oorzaak P030000

2002-2012
Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Jan Geert » ma 02 sep, 2019 9:17

Dit motortje heeft een BDP sensor. Sterker nog, ik heb nog een nieuwe sensor liggen, maar krijg die oude met geen mogelijkheid uit de motor getrokken :roll: anders had hij er al lang in gezeten.
In mijn 9-5 hield hij er bij heet worden gewoon mee op, waarna de motor in volle vaart afsloeg. Niet erg leuk ;-|+

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Dikketrip » di 03 sep, 2019 23:10

[]Holy shit!!

Trek je net een Porsche 911 er uit op de autobahn kapt je Saab er mee...

:(
Laatst gewijzigd door Injectie op vr 06 sep, 2019 5:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Michel o » wo 04 sep, 2019 21:48

Hmm even meegelezen ik ben hier niet zo in thuis, echter die hik in de motor wat je aangeeft (fuel cut off) Kan dit niet op de 1 of andere manier met de brandstofpomp te maken hebben?
Mijn saab doet zoiets vergelijkbaars sinds ik de brandstofpomp wat overleden was heb laten vervangen door een garage die volgens mij iets niet goed heeft gedaan met de inbouw van de nieuwe volgens hun originele pomp (wat ik overigens in twijfel trek).
Bij flink optrekken "pedal to the metal" is er een hik voelbaar alsof de motor heel even geen benzine krijgt gas dan wat meer doseren en het is weer weg.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Jan Geert » wo 04 sep, 2019 22:05

Er zit normaliter wel een fuel cut-off bij de RPM redline, hoe die bij dit model werkt weet ik eigenlijk niet. Iig kwam ik daar zelfs niet in de buurt voordat de motor plotseling zeer sterk inhield.
Even meten of je netjes iets van 3 bar op de rail hebt kan al best wat zorgen wegnemen.

In mijn geval is het met het vervangen van de bobines gewoon helemaal weg. Ik rijd nu een week met nieuwe orignele Saab bobines, geen CEL meer gehad sinds de wissel. Daarvoor iedere dag wel een keer. De Bremi kan ik in reserve houden voor noodgevallen, de auto rijdt er zeker zo goed mee als met de Saab bobines, maar de feedback naar de T8 is gewoon net even buiten specificatie. De originele 'yellow top' Saab bobines kunnen wel de afvalbak in ben ik bang.

In combinatie met andere gebreken - in dit geval een vacuumlek bij de inlaat temp sensor en ook een defecte carterventilatie- kan het nogal onvoorspelbaar uitpakken. Na achtereenvolgens die gebreken te hebben hersteld werd het patroon steeds duidelijker, maar precieze diagnose blijft lastig.
Ach ik troost me er maar mee dat kennelijk een hier zeer gereputeerde Saab specialist er namens de vorige eigenaar ook zijn tanden op heeft stukgebeten. Maar ik heb natuurlijk oneindig meer tijd om van alles te proberen en te testen dan hij :D

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Michel o » wo 04 sep, 2019 22:41

Bij mij is de hik ook absoluut nog niet in het red line gedeelte dit is eigenlijk, stel bij wegtrekken van een stoplicht na een seconde al direct aanwezig "keep in mind" alleen bij echt gassen.
En alleen voordat ik het vergeet bij minder als de helft gevulde benzinetank.
Dit deed hij niet bij de vorige pomp, eens wat uitgezocht en bleek ergens op een Amerikaans forum een zelfde exacte beschrijving van iemand gevonden te hebben waar een leiding (pin me er niet op vast lang geleden gelezen) beschadigd zou zijn van de pomp bij het inbouwen ervan.
Gezien ik veel kms maak en de garage die hem ingebouwd heeft niet thuis geeft heb ik besloten het maar te laten voor wat het is, ik rijd vrijwel altijd met meer als de helft in de tank en dan is het probleemloos.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Dikketrip » do 05 sep, 2019 14:21

[]Vooral onderin heb je denk ik niet veel druk nodig omdat van je pomp omdat je nog RPm moet opbouwen.

Hikjes kanzeker iets zijn met ontsteking.
Bobine, bougies, bekabeling.
Accu nog lekker fris?
Als je de storing hebt. Doe eens al je stroom trekkende dingen uit. Nog steeds storing?

En met Obd of tech II kijken of je steeds misfire hebt op de zelfde cilinder. Dan heb je echt honderden meer misfire op die cilinder.

Als je bougie niet vonkt, geeft je injector geen brandstof.
Laatst gewijzigd door Injectie op vr 06 sep, 2019 5:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Dikketrip » do 05 sep, 2019 14:24

Is hij getuned?
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door reiernumans » do 05 sep, 2019 14:27

Dikketrip schreef:
do 05 sep, 2019 14:21
Vooral onderin heb je denk ik niet veel druk nodig omdat van je pomp omdat je nog RPm moet opbouwen.
Niet helemaal waar, bij vollast verrijkt het systeem dus heb je in principe meer brandstof nodig. De pomp draait op een constante druk en benzineflow, de drukregelaar en hoe lang de injectoren open staan regelen de hoeveelheid benzine die de motor in gaat.

Een klein hikje tijdens acceleratie klinkt niet direct als een fuelcut probleem. Fuelcut is meestal heel abrupt en best wel een klap (bijna met je hoofd tegen de voorruit niveau). Hoe oud zijn je bougies, heb je enig idee wat voor type bougies erin zitten, wat voor bobines zitten erin? Van je beschrijving klinkt het meer als een ontstekingsdingetje en niet als een fout met de brandstofpomp (wat doet je die garage en het geleverde onderdeel in twijfel trekken?).
Dikketrip schreef:
do 05 sep, 2019 14:21
Als je bougie niet vonkt, geeft je injector geen brandstof.
Volgens mij klopt dit ook niet. Als je BDP sensor geen signaal geeft wordt de pomp niet aangestuurd, maar bij een misfire bijvoorbeeld is er gewoon benzine in de verbrandingskamer. Het mengsel wordt alleen niet op het juiste moment verbrand.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Michel o » do 05 sep, 2019 19:31

@reiernumans de fuelcut is idd bijna met hoofd tegen de ruit als ik niet het gasloslaat en doseer plak je er ook letterlijk (mits je zonder gordel rijd ertegenaan) Bougies zijn vlak voor de pimp wissel vervangen voor de originele.
Waarom ik de garage in twijfel trek is omdat de pomp vlak voor kerst het opgaf en vervangen moest worden (letterlijk een weekje ervoor) ik moest ivm afspraken rondom kerst dus maar even snel regelen dat het opgelost werd en dus maar een garage geregeld die absoluut niet mijn eerste keus was. Ik leverde de auto met 0 storingsmeldingen af, en al de tijd voordat de pomp het begaf had ik 0 problemen geen fuelcut of dergelijke, reed als een trein (totdat hij uit het niets weigerde te starten).
Ik haalde hem op boem cel lamp aan in dat ik hem starte na het afrekenen had direct al argwaan en de gedachte van waarom zeggen ze mij niet even dat het lampje brand en waarom brand die überhaupt.
Dus direct auto uitgezet en terug naar binnen gelopen.
Ik kreeg te horen dat is normaal en dat trekt eruit.
Beetje argwanend maar weggereden en direct de hele tijd leek het alsof de auto heel even geen benzine kreeg (fuel cuts) thuisgekomen direct gebeld met de desbetreffende garage en kreeg weer zelfde antwoord dat zou met een paar dagen eruit moeten zijn.
Week later niet eruit en toen begon het op te vallen meer als een halve tank nergens last van, bij minder was het probleem daar.
Ik heb toen ik hem naar de garage bracht heel uitdrukkelijk nog gezegd zet de originele pomp er weer in mag ook gerust wat meer kosten (om problemen te voorkomen ik had al uitgezocht dat er drukverschil in de originele en imitatie pomp zat).
Nog maar eens geprobeerd contact te leggen met de garage maar bleven volhouden dit is tijdelijk.

@dikketrip het betreft een originele ongetunede wagen ik heb hem wel eens willen gaan tunen bij Dion echter ben ik er niet aan toegekomen.

Om wel even aan te haken bij topic starter ik heb gisteren nog eens even wat verder gegoogled, ik neem aan dat de foutcode p0300 is ipv p030000?
Ik was nog wat aan het rondlezen op saab central waar ook nog het 1 en ander hierover te vinden is met een soortgelijke beschrijving wat jij schrijft.
Heb je daar ook al gekeken voor wat meer informatie?
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Jan Geert » vr 06 sep, 2019 12:17

Zowel de Saab WIS als de Esid2 diagnostics in de auto zelf hebben die extra 2 posities in de codering. De generieke OBD2 code is inderdaad P0300. Maakt verder ook niet uit.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Dikketrip » vr 06 sep, 2019 13:29

Ik had het woordje mss even moeten gebruiken.
Weet niet of het ook bij dit type Saab zo is.

Geen vonk, geen brandstof.

Niet bij alle type auto’s.



Zal eens navragen bij “de Saab specialist”


:O:
het probleem is als het goed is opgelost met originele bobines;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Jan Geert » vr 06 sep, 2019 13:50

Michel o schreef:
do 05 sep, 2019 19:31

Ik was nog wat aan het rondlezen op saab central waar ook nog het 1 en ander hierover te vinden is met een soortgelijke beschrijving wat jij schrijft.
Heb je daar ook al gekeken voor wat meer informatie?
Eerlijk gezegd kan ik meestal niet zo veel met conversaties op forums, omdat in de meeste gevallen de precieze context van een storing niet duidelijk is, het overgrote deel van de klagers geen diagnose heeft gedaan of zelfs een code uitgelezen, maar wel een oplossing verwacht. Het stuurt je daarom vaker de verkeerde kant op dan de goede. Helaas.
Als je dan toch een tijd achter een beeldscherm wilt zitten heb ik het idee dat het beter werkt om bijvoorbeeld technische documentatie en diagnose procedures door te lezen. In de WIS bijvoorbeeld staat bij alle systemen een beschrijving van het werkingsprincipe, in veel gevallen met diagrammen. Zie bijvoorbeeld hierboven het schema van de het hele luchtsysteem rond de motor. Begrijp je hoe het principe werkt, en kan je dat combineren met een specifieke foutcode dan kom je echt wat verder en kan je een specifieke vraag stellen. Ook voor degenen die later lezen is het dan duidelijker wat de precieze omstandigheden van de storing waren, wat er is uitgesloten en waarom, etc.

In jouw specifieke geval: je hebt het over een CEL na het vervangen van de pomp, maar wat was de storingscode eigenlijk? Is dat inderdaad P0300?

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Dikketrip » vr 06 sep, 2019 14:59

Mijn correctie,

Saab:

zolang de bdp sensor een toerental aangeeft blijft ie inspuiten.

:O:
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door Michel o » vr 06 sep, 2019 17:09

De storingscode wat ik destijds kreeg, ik heb hem toen live laten uitlezen door een kennis overigens niet met een tech 2, was meerdere keren misfire of dit op 1 of meerdere cilinders was kan ik mij niet meer herinneren.

Ik begrijp wat je bedoelt overigens met je stelling omtrent het zoeken naar informatie maar het wilt je ook wel eens op een idee brengen waar je nog niet aan gedacht hebt.
Klagen omtrent een saab vind ik moeilijk ik geniet er dagelijks van :-)
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Opsporen oorzaak P030000

Bericht door fozwart » vr 06 sep, 2019 17:15

Dikketrip schreef:
vr 06 sep, 2019 14:59
Mijn correctie,

Saab:

zolang de bdp sensor een toerental aangeeft blijft ie inspuiten.

:O:
Dat wisten we al hoor :D :D
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Plaats reactie