Advies en/of informatie

2002-2012
HarryNa
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 aug, 2019 16:36
Regio: NL - Provincie Groningen

Advies en/of informatie

Bericht door HarryNa » wo 14 aug, 2019 12:25

Beste forumleden,

Ik ben hier net aangemeld omdat ik graag wat informatie en advies wil. Net als iedereen hier ben ik ook een Saab-liefhebber. Of kan beter zeggen WAS ik een liefhebber.
Ik heb momenteel een Saab 9-3 Sport Sedan uit 2003, een 1.8T Business Line met Hirsch Tuning. Reed heerlijk maar sinds een jaar stapelen de problemen met deze auto zich wel op. Er staat nu 304.000 km. op de teller, waarvan ik verantwoordelijk ben voor de laatste 83.000 km. Auto in 2015 gekocht bij dealer Schaap in Lemmer, zag ie er nog zo goed als nieuw uit. Niks meer van over terwijl ik er zo zuinig op ben.

Wat zijn de vragen/problemen die met de auto nu:
1. Er zit een rammel onder de auto die de garage niet kan vinden. Alle stabilisatorstangen zijn inmiddels vervangen maar hebben het probleem niet opgelost. Het hitteschild is ook het probleem niet. Maar het blijft klinken alsof er een los blik tegen de onderkant van de auto tikt. Vreselijk irritant. Voordeel, ik hoef niet te toeteren als ik fietsers of voetgangers nader of op bezoek ga. Men hoort me van verre aankomen? Dit probleem bekend en wat kan het nog zijn?
2. De auto is na vervangen van een stuurkogel zoekende, vooral met het remmen. Is het net alsof ik op ijs sta. Heb de auto inmiddels laten uitlijnen, remmen gecheckt en de banden zijn nagekeken. Probleem blijft.
3. Er zit nu een klik in het stuur... Iets in het stuurhuis los of kapot?
4. Bijna geen enkel deel in het interieur heeft nog de coating. De knoppen zijn wit, op deurgrepen binnen is alles er zowat af, knopje van het dashboardkastje is kaal. Is gewoon vreselijk om te zien. Is dat nog te verhelpen of is het gewoon schroothoop?
5. De spiegelkappen links en rechts zijn wit, zit geen laklaag meer. Compleet afgebladderd.
6. De deurgrepen zijn vlekkerig.
7. De handgreep aan de binnenzijde van het kofferdeksel is zomaar losgekomen.
8. Er lekt ergens remvloeistof maar 2 garages konden niet vinden waar precies. Nieuwe leidingen hebben het probleem niet verholpen.
9. De boordcomputer slaat soms op hol en moet dan compleet gereset worden anders werkt niks meer, ook pdc niet.
10. De afdekkap rondom de versnellingspook/handrem laten los en zelfde geld voor de bestuurdersstoel, die overigens zelf ook rammelt/beweegt.
11. Een van de gordels achterin wil niet meer oprollen.
12. De draaiknop van de verlichting viel er zomaar uit en moest bij de dealer opnieuw vastgezet worden.
13. De cd-speler werkt niet meer.
14. De radio-ontvangst is verschrikkelijk slecht op sommige plekken.

Ik had de auto gekocht omdat ik hem mooi vond en altijd al een Saab heb willen hebben. Maar dit is serieus de allerslechtste auto die ik ooit heb gehad. En ik heb ook een Renault en Citroën gehad en zelfs die waren nog beter dan dit ding. En toch... het rijdt heerlijk, is anders... Wat kan ik nog doen aan deze problemen en is het nieuwere model beter? Ook wat betreft interieurkwaliteit? Want die kale knoppen en spiegelkappen... bah bah bah. Ben benieuwd naar de reacties!

Hartelijke groet, Harry

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1036
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Advies en/of informatie

Bericht door davidd » wo 14 aug, 2019 12:47

Tsja, het klinkt als of het over mijn 9-3 gaat. Zelfde jaar iets hogere kilometerstand. Die klik in het stuur zei de garage, was mij nog nooit opgevallen. Kan met de CIM te maken hebben, zwakke plek, maar ik heb er nooit wat aan laten doen. Wat wel opvalt zijn de afbladderende knoppen in het interieur. Die zijn nog nieuw te bestellen bij J&D van den Bosch geloof ik, hebben ze ook een nieuwe antenne, e.d.

CD-speler geeft denk ik na 15 jaar gewoon de geest, oftewel vind ik niet vreemd. Hetzelfde met de lak e.d. Gordels zijn meestal gewoon vies is mijn ervaring. Na 300k en 16jaar in weer en wind moet je er veel tijd en liefde in gaan steken. Ik zelf heb de spiegelkappen en handgrepen gewoon opnieuw gespoten, is weer als nieuw.

Met de technische vragen kan ik je eigenlijk niet helpen (andere forummers zeker wel). Enkel met de opbeurende woorden dat het gewoon een Saab blijft en met een paar middagen klooien aan de auto ziet hij er weer puik uit en bespaar je jezelf de spijt die je krijgt als je hem zou verkopen.
90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Advies en/of informatie

Bericht door 93Rookie » wo 14 aug, 2019 13:33

Sorry Mannen,
Het heet Saab maar is natuurlijk in 2003 afkomstig uit het Opel / General Motors tijdperk.
De omslag zit al tussen de 900 NG en de eerste 9-3 zo omstreeks het jaar 2000.
Als ik het plaat- en spuitwerk van mijn 900 zie en dat vergelijk met de 9-3 van de eerste generatie, die laatsten roesten gegarandeerd op de achterste wielkasten.

Ook mag niet uit het oog verliezen dat het om auto's gaat van 15 jaar en ouder met de nodige ervaringskilometers. 300.000 :wink:
Die hebben natuurlijk nog meer extra zorg nodig, daarom staat dit forum bol van technische tips, vervangende onderdelen gebruikt en nieuw, Saab garage specialisten en restauraties.

Dus met de zoekopdracht zoeken naar oplossingen of vragen om professionele hulp.
Succes mannen.

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Michel o » wo 14 aug, 2019 16:15

Een hele waslijst.
De rammel als die zo erg is dat je niet eens hoeft te toeteren bij fietsers en bij bezoek (bel ik overigens altijd aan ipv toeteren :D) dat zou een garage toch moeten kunnen vinden, uitlaat wellicht even van voor tot achter nalopen misschien is die rot en hoor je hem?
Remvloeistof lekken zou ook bij remklauw rubbers van de piston af kunnen komen als deze bij vervangen Remblokken beschadigd raken.
Als ik de rest zo lees vraag ik mij af of er niet van 2 auto's eentje gebouwd is (ex schade auto wellicht) voor dat jij hem gekocht hebt met alle bijkomende problemen van dien.
Persoonlijk ik ging er geen moeite meer in duwen.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Bummer » wo 14 aug, 2019 18:16

De opmerking dat er van twee één gemaakt zou zijn, is tamelijk suggestief. Naast je neerlggen, wat mij betreft.

De rammel onder de auto - heb je zelf mee gekeken toen de auto op de brug stond? Ophangrubbers van de uitlaat gecheckt?

Remolie - de hoofdremcylinder wil met deze km-stand nog weleens minder worden. Nieuwe cylinder zou een mogelijkheid kunnen zijn, waarmee vermoedelijk ook het trekken bij het remmen verholpen wordt.

Tik in het stuur - CIM module (direct achter het stuur) waar de licht- en richtingaanwijzerschakelaars zitten is een optie. Bij mijn Estate heb ik deze vervangen ivm een slecht werken cruise control en richtingaanwijzer - tik was meteen ook weg.

Wat betreft de boordcomputer - is er een storingscode uitgelezen en bij jou bekend? Van daaruit is het makkelijker verder zoeken.

Cd-speler - vervangen door een ‘tweede handsje’. RenD, Elferink... er zijn tal van leveranciers te noemen die er wel eentje hebben liggen. Sommigen geven zelfs enkele maanden garantie.

De gordels - kappen weghalen, stofzuiger erbij, oude doek om de boel rondom het mechaniek wat op te schonen en het asje met veer een beetje insprayen met iets als WD 40.

De rest is vooral optisch. Kun je ook vervangen met tweedehands onderdelen. Sedans zijn vaker op de sloop te vinden, dus dat moet geen probleem zijn voor wat betreft de beschikbaarheid van onderdelen.

Ja.... Saab... Het rijdt lekker, kraakt hier en daar wat en.... Het is een leuke hobby!

Mijne heeft 354.000 op de teller waarvan 130.000 door ondergetekende. Hou vol!
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

HarryNa
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 aug, 2019 16:36
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Advies en/of informatie

Bericht door HarryNa » wo 14 aug, 2019 19:58

Dat de auto van GM is dat is bekend. Maar een Vectra uit 2003 heeft toch geen kale knoppen, werken de meeste cd-spelers nog wel van... En wat ik zeg, ik heb wel vaker oudere auto's gehad en ook een aantal met veel hogere kilometerstanden dan deze, maar voor mij is dit toch wel heel bizar. En dan stoort de rammel en het optisch nog het meest. En ik ben weer te weinig liefhebber om er mee aan de slag te gaan, en knutselen aan auto's is ook zeker geen hobby van me. Sowieso klussen en knutselen niet. Een auto moet goed zijn, klaar. Wil ik geen tijd en energie in steken eigenlijk. Als ik bovenstaande zo lees dan zal dat bij deze Saab wel moeten gebeuren. Jammer....

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Michel o » wo 14 aug, 2019 20:17

Heeft bummer overigens gelijk in mijn opmerking was idd een beetje subjectief te noemen, ik stel alleen mijn vraagtekens bij zo een waslijst.
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

HarryNa
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 aug, 2019 16:36
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Advies en/of informatie

Bericht door HarryNa » wo 14 aug, 2019 20:27

Heb ik nog niet gehad over doffe koplampen, centrale deurvergrendeling die niet meer goed werkt. Maar dat zijn sowieso bekende kwalen heb ik hier al gelezen.

Tot een jaar geleden was er niet veel aan de hand, maar de laatste 7-8 maanden gaat het ineens heel erg hard en ik weet niet waarom want er is niets veranderd. Sterker nog de auto wordt juist minder gebruikt nu. Ik ben het eens dat het een enorme waslijst is en dat vind ik ook niet normaal. Daarom kan ik vanuit mijn oogpunt deze Saabs ook niet benoemen als zijnde goede auto's. Ik vind het eerder rotzooi.

De auto stond bij aankoop niet bekend als een schadeauto. NAP etc. klopte ook gewoon. Is dus ook gekocht bij een officiële dealer en ben tweede eigenaar. Dus ik ga er niet vanuit dat de auto soort van zelfbouw is geworden. Haha

Zijn de modellen van na de facelift beter? Ook qua knoppen die afbladeren en zo?

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Bummer » wo 14 aug, 2019 21:31

De nieuwe dashs hebben er mischien minder last van. Hier en daar wordt gesuggereerd dat handcrème een oorzaak zou kunnen zijn voor afbladderende knoppen. Niet onmogelijk, maar in mijn geval zijn er alleen kleine stukjes van de raamknopjes in de deur wit geworden (terwijl ik geen handcrème gebruik :wink: ).

Advies? Wat wil je horen? Lijst aanpakken en op naar de 5 ton? Of wil je een andere auto?

Het is zo makkelijk om hier op het forum anderen ideeën te geven van wat de mogelijkheden zijn, maar niemand anders dan jijzelf kan het beste bepalen wat voor jou de beste optie is in jouw situatie! Dus ik kom niet verder dan: probeer realistisch te blijven in wat jouw budget is en hoeveel tijd je erin wil (laten) steken.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

HarryNa
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 aug, 2019 16:36
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Advies en/of informatie

Bericht door HarryNa » wo 14 aug, 2019 21:59

Ik denk dat dat ook het beste advies is Bummer. Maar ik vroeg me af het redelijkerwijs mogelijk is er iets aan te doen zonder dat teveel gaat kosten en teveel tijd gaat kosten? Tijd heb ik nou net niet al teveel over (werk, studie, baby). Of dat het maar zo laten en gewoon voor een andere auto gaan kijken misschien toch de beste optie is.

Ik gebruik trouwens ook geen handcrème o.i.d. Wel ben ik Personal Trainer en ik ben dus nogal eens bezweet. Denk dat de knoppen niet goed bestand zijn tegen het lichaamszout. Maar mijn vorige auto, een Mercedes SLK uit 2000 met 200.000 km. op de teller kende al deze problemen niet. Vind het nog altijd jammer dat ik dat die uit praktische overwegingen weg moest. En dan denk je / hoop je in Saab een mooie en vooral goede vervanger gevonden te hebben... en blijkt het een drama. Nogmaals, jammer.

En ik vroeg me dus af of het zin heeft naar een andere (nieuwere) Saab 9-3 te gaan kijken of dat de problemen vrij algemeen voorkomend zijn?

Gebruikersavatar
alewijn
Geregistreerd lid
Berichten: 535
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 2:09
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Advies en/of informatie

Bericht door alewijn » vr 16 aug, 2019 23:06

Hallo,

Ik rijd een Saab 9.3 SS 1.8 T uit 2007 en ik heb alleen twee nieuwe banden en drie voor lampen moeten vervangen, verder geen enkele last gelukkig.
Oh ja, ik ben wel op zondag geboren ! :wink:

:O:
Saab 9.3 SS 1.8T 2007 Hirsch Stage 1
Saab 9.3 SS 2.0t 2006
Saab 900 NG Talladega 2.3i Coupé ( rode )
Volvo 340

Hanz99
Geregistreerd lid
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 19 jun, 2016 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Hanz99 » zo 18 aug, 2019 15:55

Ook ik heb een Saab 93 SS uit 2007 en heb van dit alles geen last. De mijne heeft 240k gereden waarvan ik de laatste 60k heb gereden als 6de eigenaar. Behoudens 1x een kapotte bobine, een gebroken veerpoot en een gat in de airco-radiator geen schade gehad en normaal onderhoud. Ik rij er elke werkdag 150 km mee. Ook geen rammeltjes, kraakjes of andere onverklaarbare geluiden en ik kan daar absoluut niet tegen. Zo te horen hebt je echt wel pech maar ik hoor je ook zeggen dat ie wel lekker rijdt. Tsja je moet soms geluk hebben en dat heb jij duidelijk niet met deze auto. Ik neig dan toch naar wegdoen zeker als de garage een aantal zaken niet opgelost krijgt. Misschien ook eentje kopen van na de facelift van 2007.
Saab 9-3 1.8t sport sedan 2008 (Prins VSI 20 LPG, 320k) intro edition zwart
Kia E-Niro 2021. (partner)

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Advies en/of informatie

Bericht door fozwart » ma 19 aug, 2019 2:13

Altijd vervelend als een auto tegen valt op verschillende punten. Maar, wellicht zijn er oplossingen, daarom een aantal vragen.

1. Er zit een rammel onder de auto die de garage niet kan vinden. Alle stabilisatorstangen zijn inmiddels vervangen maar hebben het probleem niet opgelost. Het hitteschild is ook het probleem niet. Maar het blijft klinken alsof er een los blik tegen de onderkant van de auto tikt. Vreselijk irritant. Voordeel, ik hoef niet te toeteren als ik fietsers of voetgangers nader of op bezoek ga. Men hoort me van verre aankomen? Dit probleem bekend en wat kan het nog zijn?
Zit er misschien een steen(tje) tusen de remschijf en het beschermschild. Dat gebeurt vaker en kan een vreselijk rammelend geluid veroorzaken. Of loopt er een beschermschild aan?
2. De auto is na vervangen van een stuurkogel zoekende, vooral met het remmen. Is het net alsof ik op ijs sta. Heb de auto inmiddels laten uitlijnen, remmen gecheckt en de banden zijn nagekeken. Probleem blijft.
Zijn alleen de voorwielen uitgelijnd of is er een vierwieluitlijning gedaan?
3. Er zit nu een klik in het stuur... Iets in het stuurhuis los of kapot?
Probeer dat eens te beschrijven. Is het een hoorbare klik of voel je een klik?
4. Bijna geen enkel deel in het interieur heeft nog de coating. De knoppen zijn wit, op deurgrepen binnen is alles er zowat af, knopje van het dashboardkastje is kaal. Is gewoon vreselijk om te zien. Is dat nog te verhelpen of is het gewoon schroothoop?
Komt bij meer auto's voor, is erg vervelend.
5. De spiegelkappen links en rechts zijn wit, zit geen laklaag meer. Compleet afgebladderd.
Is op te lossen door weer glad te maken en te (laten) spuiten, er zijn er die plasticoat gebruiken.
6. De deurgrepen zijn vlekkerig.
Deurgrepen binnen of buiten?
7. De handgreep aan de binnenzijde van het kofferdeksel is zomaar losgekomen.
Schroeven los of afgebroken?
8. Er lekt ergens remvloeistof maar 2 garages konden niet vinden waar precies. Nieuwe leidingen hebben het probleem niet verholpen.
Als je remvloeistof verliest dan zou dat toch te vinden moeten zijn.
9. De boordcomputer slaat soms op hol en moet dan compleet gereset worden anders werkt niks meer, ook pdc niet.
Is alles van de laatste software versie voorzien?
13. De cd-speler werkt niet meer.
Wat doet hij precies niet? Werkt hij in het geheel niet of zit er nog een cd in?
14. De radio-ontvangst is verschrikkelijk slecht op sommige plekken.
Zitten alle stekkers goed vast? Is er aar de antenneversterker gekeken?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Advies en/of informatie

Bericht door Steve-O » di 20 aug, 2019 7:47

1 - de rammel- naast de reeds genoemde oorzaken: losse schotten in een van de dempers, los hitteschild, speling veerpootlagers, los zittend steenslagschild (bij de remmen), iets vervangen de afgelopen 10.000km waarvan een schroef/bout niet goed is aangedraaid, stabistangen vervangen schrijf je (maar alle vier - 2 verticale op de voorwielen of alleen de horizontale bij voor- en achteras) als alleen de horizontale vervangen zijn is het mogelijk dat de bovenste kogel van een van de verticale te ver is uitgesleten en er speling op zit.

2 - lees na vervangen stuurkogel e.e.a. gecheckt, maar daar stat niet bij dat de bevestiging van de bervangen stuurkogel is nagelopen. Lees dat er 1 vervangen is, misschien had de andere kant (ook) gemoeten? - Andere opties zijn mogelijk geoppeld aan punt 8.

4 - nieuwe knoppen en handvaten bestellen (moet niet veel tijd kosten om zelf te doen)

5 - tja, spuiten natuurlijk of zwart plastidippen

8 - zou ook te maken kunnen hebben met punt 2. Zou het zoeken bij de de aansluitingen op de ABS-computer, de door Bummer genoemde hoofdremcylinder of een van de remcylinders in een klauw die aan revisie/vervanging toe i.c.m. te ver versleten blokken (maar dan zou je eigenlijk complete uitval van remmerij verwachten - evt. nog bij een reparatie het voorraadtankje van de remvloeistof beschadigd ???

De "waslijst" komt niet van een nacht ijs, begrijp ik. Sommige problemen hadden wellicht eerder geadresseerd kunnen worden door second opinions bij andere garages of SAAB-specialisten. Nu telt het op en weegt het zwaarder. Maak de balans eens op met pen+papier en een rekenmachine. Zijn er nog mogelijkheden op garantie van reparaties? (evt. discussies kosten wel tijd, natuurlijk). De 9-3 SS/SC hebben meer te lijden gehad van de besparingsdrang van GM dan andere SAABmodellen zoals de 9-5, vanwege de lagere marges. Tioch rijden er in Zweden nog legio rond waar kennelijk men minder problemen mee heeft dan jouw exemplaar. Wel meer nieuwere dan oudere, en veel Zweden eigen hun auto (om het even of het SAAB is of niet) ruim voor de 300.000km van de hand te doen. Het "knoppen/handvaten" probleem laten de meesten kennelijk bij servicebeurten in orde maken of men rijdt er mee door.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

HarryNa
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 aug, 2019 16:36
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Advies en/of informatie

Bericht door HarryNa » ma 17 aug, 2020 21:14

Hallo,

Even een tijdje stil geweest. Corana nogal wat impact gehad hier ook.

Uiteindelijk besloten om de auto te houden en er zelf maar wat mee aan de slag te gaan qua optische dingen. Als de auto goed is rijdt het gewoon heel fijn, zeker omdat een Hirsch getunede versie is.

De Handgrepen, handschoenenkastje, spiegels en afgebladerde bedieningspanelen heb ik allemaal zelf kunnen vervangen. Verbazingwekkend hoe simpel een SAAB eigenlijk in elkaar geklikt zit. En (bij mij) zonder rammels. Nieuwe koplampen en portiersloten moeten nog.

Nog even een reactie op een reactie, de auto heeft wel ieder jaar gewoon een grote onderhoudsbeurt gehad maar wel bij mijn eigen universele garage. Dus op zich kun je niet spreken van achterstallig of nalatigheid op dat vlak. Alleen niet bij de Saabspecialist, maar die zitten ook niet echt in de buurt. Overigens heeft de SAAB er inmiddels ruim 318.000 km op zitten dus eigenlijk doet ie het best prima. Maar de dingetjes blijven komen. Een update:

- De rammel is nog altijd niet gevonden. Morgen gaat ie weer naar de garage voor inmiddels de vijfde zoektocht.
- Ondertussen is de auto olie gaan lekken, ik vind overal kleine druppeltjes. Ik vrees voor de krukaskeerring aan de voorzijde, ik hoop op iets minder ingrijpends. Het oliepeil verandert niet opvallend maar de remvloeistof moest ik onlangs wel bijvullen dus wellicht dat het probleem daar ligt. Kan dat ook middenvoor?
- Ik denk dat een wiellager aan zijn einde komt, ik hoor op de snelweg wat zingen.
- Het grootste probleem is dat het geluid helemaal uitvalt. Na wat gekraak is er een plof hoorbaar en valt het gehele audiosysteem uit. De parkeersensoren, knipperlichten en andere verklikkers hoor je dan allemaal niet meer. Ook geen muziek meer uiteraard. Het infodisplay voor het audiosysteem reageert dan ook niet meer. Geen idee wat het probleem is, maar het lijkt te zijn begonnen na het plaatsen van een nieuwe accu door de garage. Kan dat? Ook is de cd-speler ondertussen overleden, kan dat er ook mee te maken hebben? De garage geeft aan ook geen idee te hebben.

In het najaar ga ik er mee naar een wintersportgebied en moet alles het wel weer doen.

Hoe dan ook... de SAAB is vooralsnog een blijvertje ondanks twijfels eind vorig jaar. Je houdt er van of niet. :D

Plaats reactie