Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Hallo mede forumers!
Ik denk ik maak even mijn eigen topic aan, dan hoef ik niet voor elke vraag een topic te starten
Ik heb deze auto al weer een aantal maanden, bijna een jaar. Nu is die 15 jaar en ga ik um op de zaak zetten.
Ik kocht deze auto niet te duur hij heeft hier ook op het forum gestaan in gespot, er was al iemand wezen kijken toen die had um laten staan omdat hij de distributi ketting hoorde. Ik had bedacht dan reviseer ik de motor even maar bij nader inzien wil ik de auto eerst leren kennen. Hier nog even een plaatje van de wagen
De auto heeft 290k gelopen en had een aantal defecten :
-kachel ventilator deed het niet (bleek weerstand)
-ruitenwisser mechanisme versleten
-temperatuursensor werkte niet (was compleet verdwenen)
-stoelversteling deed raar en werkte deels( bleek een memory knop die bleef haken)
-karterventilatie klopte niks van (slangetje die los hing en een terugslag klep die er gewoon tussen uit was gehaald)
- aircopomp sloeg niet aan ( bleek dat de demper en de magneetring van elkaar los geschoten waren)
-uitlaat demper was verot (op het Facebookforum een
mooie rumus demper op de kop getikt)
-knipperlicht vol water (was gescheurd)
Al deze defecten heb ik nu gefixt en er zit weer een nieuwe keuring op. Dat heeft me allemaal weinig gekost, de meeste onderdelen zaten wel op de sloper die ik hier heb staan.
Veder heb ik de multiriem en de rolletjes vervangen hadden ook herrie, Het ketting blijf je horen maar het klinkt al een stuk beter zonder krijsend rolletje.
Ook had ik motor Olie besteld met een filter maar hij zweet behoorlijk rond de carterpan dat ik bedacht had die eerst even te lichten, toen kwam ik tot de conclusie dat ik de uitlaat er wel af krijg maar niet terug met die verrotte bevestigingen dus eerst maar sparen voor een downpipe.(als iemand nog 1 heeft liggen hoor ik dat graag) uiteindelijk wil ik deze auto flink opknappen maar zoals ik eerder beschreef wil ik um eerst leren kennen door er gewoon mee te gaan rijden. Dus als i zich goed houd dan ga ik er in investeren gaat alles kapot en erger ik me daar aan ja dan kan ik um beter slopen en een andere zoeken.
De auto rijd nu redelijk (heeft versleten vering)maar alles werkt wat er op zit! Wat mij nu nog stoort is een dansende turbodrukmeter (ik verdenk zelf het gasklepenhuis) iemand een ander idee? Ik hoor het graag!
Tot zo ver eerst
Gr Sjoerd
Ik denk ik maak even mijn eigen topic aan, dan hoef ik niet voor elke vraag een topic te starten
Ik heb deze auto al weer een aantal maanden, bijna een jaar. Nu is die 15 jaar en ga ik um op de zaak zetten.
Ik kocht deze auto niet te duur hij heeft hier ook op het forum gestaan in gespot, er was al iemand wezen kijken toen die had um laten staan omdat hij de distributi ketting hoorde. Ik had bedacht dan reviseer ik de motor even maar bij nader inzien wil ik de auto eerst leren kennen. Hier nog even een plaatje van de wagen
De auto heeft 290k gelopen en had een aantal defecten :
-kachel ventilator deed het niet (bleek weerstand)
-ruitenwisser mechanisme versleten
-temperatuursensor werkte niet (was compleet verdwenen)
-stoelversteling deed raar en werkte deels( bleek een memory knop die bleef haken)
-karterventilatie klopte niks van (slangetje die los hing en een terugslag klep die er gewoon tussen uit was gehaald)
- aircopomp sloeg niet aan ( bleek dat de demper en de magneetring van elkaar los geschoten waren)
-uitlaat demper was verot (op het Facebookforum een
mooie rumus demper op de kop getikt)
-knipperlicht vol water (was gescheurd)
Al deze defecten heb ik nu gefixt en er zit weer een nieuwe keuring op. Dat heeft me allemaal weinig gekost, de meeste onderdelen zaten wel op de sloper die ik hier heb staan.
Veder heb ik de multiriem en de rolletjes vervangen hadden ook herrie, Het ketting blijf je horen maar het klinkt al een stuk beter zonder krijsend rolletje.
Ook had ik motor Olie besteld met een filter maar hij zweet behoorlijk rond de carterpan dat ik bedacht had die eerst even te lichten, toen kwam ik tot de conclusie dat ik de uitlaat er wel af krijg maar niet terug met die verrotte bevestigingen dus eerst maar sparen voor een downpipe.(als iemand nog 1 heeft liggen hoor ik dat graag) uiteindelijk wil ik deze auto flink opknappen maar zoals ik eerder beschreef wil ik um eerst leren kennen door er gewoon mee te gaan rijden. Dus als i zich goed houd dan ga ik er in investeren gaat alles kapot en erger ik me daar aan ja dan kan ik um beter slopen en een andere zoeken.
De auto rijd nu redelijk (heeft versleten vering)maar alles werkt wat er op zit! Wat mij nu nog stoort is een dansende turbodrukmeter (ik verdenk zelf het gasklepenhuis) iemand een ander idee? Ik hoor het graag!
Tot zo ver eerst
Gr Sjoerd
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Leuk topic. Je hebt al een aardige lijst met achterstallig onderhoud gefixt.
Mooi om te zien dat het niet allemaal drama hoeft te zijn als men denkt iets te zien of horen.
Voor een handige klusser kan het nog steeds een prima auto zijn, als de aanschaf prijs er maar naar is.
Ik heb helaas geen idee wat er voor zorgt dat de turbodruk meter danst.
Maar genoeg kenners die je wel in een goede richting kunnen laten zoeken.
Mooi om te zien dat het niet allemaal drama hoeft te zijn als men denkt iets te zien of horen.
Voor een handige klusser kan het nog steeds een prima auto zijn, als de aanschaf prijs er maar naar is.
Ik heb helaas geen idee wat er voor zorgt dat de turbodruk meter danst.
Maar genoeg kenners die je wel in een goede richting kunnen laten zoeken.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Ik neem aan dat je bij normale belastingen bedoeld (en niet bij WOT, want dan zal het waarschijnlijk wat anders zijn).Killercave86 schreef: ↑za 10 aug, 2019 9:20... Wat mij nu nog stoort is een dansende turbodrukmeter (ik verdenk zelf het gasklepenhuis) iemand een ander idee? Ik hoor het graag!..
Mijn 9-5 had ik bij belastingen, net onder oranje in de "turbodruk" meter, ook wel eens last van een dansende "turbodruk" wijzer (is eigenlijk een luchtmassa wijzer...). In mijn geval bood een nieuw GKH uitkomst. Daarna was het dansen weg. Het dansen kon je overigens, naarmate het erger werd, ook voelen in de auto.
Echter, jaren geleden had ik ook eens iets wat hierop leek (dansen van luchtmassa). Toen bood een ander (weliswaar gebruikt) GKH geen uitkomst, toen heb ik het verholpen door de FPR (brandstofdruk regelaar) te vervangen. Blijkbaar had deze na al die jaren wat moeite met het houden van de goede druk. Dit hielp de laatste keer dus niet.
Succes!
En mooie combi hoor, die 9-5 en 9-3's
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Is volgens mij de auto waar ik naar heb gekeken, stond in Amersfoort toch? Zal het topic volgen, benieuwd of het allemaal mee valt.
Qua turbodrukmeter: check ook even alle vacuumslangen en maak de LMM even goed schoon. Dat zijn de goedkope opties namelijk en wat het type: baat het niet dan schaadt het niet, en vaak zijn die toch al respectievelijk gaar en smerig.
Qua turbodrukmeter: check ook even alle vacuumslangen en maak de LMM even goed schoon. Dat zijn de goedkope opties namelijk en wat het type: baat het niet dan schaadt het niet, en vaak zijn die toch al respectievelijk gaar en smerig.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Dankje EVO
Nu weet ik dan bijna zeker dat het GKH het moet zijn
Presies zo als je omschrijft voel ik het aan de auto en is het met weinig belasting
Gele aero
Het klopt ja we hebben het over de zelfde wagen
Binnen kort ga ik er in rijden dus dan zal ik het beleven
Ben er deze vakantie lekker mee bezig geweest en ik krijg al wat vertrouwen in de auto
Heb ook even compressie gemeten viel mij niet tegen cilinder 3 was 12,7 bar en de rest net iets boven de 13 bar
En de vacuüm slangetjes heb ik al vervangen en de terugslag klepjes ook
Nu weet ik dan bijna zeker dat het GKH het moet zijn
Presies zo als je omschrijft voel ik het aan de auto en is het met weinig belasting
Gele aero
Het klopt ja we hebben het over de zelfde wagen
Binnen kort ga ik er in rijden dus dan zal ik het beleven
Ben er deze vakantie lekker mee bezig geweest en ik krijg al wat vertrouwen in de auto
Heb ook even compressie gemeten viel mij niet tegen cilinder 3 was 12,7 bar en de rest net iets boven de 13 bar
En de vacuüm slangetjes heb ik al vervangen en de terugslag klepjes ook
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Vandaag dan maar eens de spoiler geplaatst die al een tijdje op de plank lag
Vind dat dit um echt afmaakt!
Vind dat dit um echt afmaakt!
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Waar heb je een spoiler geplaatst? Ik zie alleen een grijze vlek in een loods staan
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Als je op de afbeelding drukt word die groter
Ben wel benieuwd hoe anderen de afbeelding groter in de Posts krijgen?
Ben wel benieuwd hoe anderen de afbeelding groter in de Posts krijgen?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Ik plaats ze met postimage en dan zijn ze al groot.
(Geloof ik )
Maar ziet er goed uit! Nu nog een setje billsteins en je bent klaar.... even denken, wie zou je daarmee kunnen helpen...
(Geloof ik )
Maar ziet er goed uit! Nu nog een setje billsteins en je bent klaar.... even denken, wie zou je daarmee kunnen helpen...
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Probleem met gkh heb ik ook. Als je auto uitleest staat waarschijnlijk foutcode p1231 erin. Ik heb er al een keer een andere ingezet, maar dat heeft maar tijdelijk geholpen. Even slikken en een nieuwe kopen dus...
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Als het inderdaad het GKH is dan zou ik eerst maar even je kettingspanner er uit halen en kijken hoever die uitgeslagen is. Als die ver is en je moet de hele distributie doen, dan zou ik dat eerst doen alvorens een gkh te vervangen. Nadat je dan eerst de afweging hebt gemaakt of je hem gaat opknappen of in onderdelen gaat verkopen. En voorzover ik het me kan herinneren was de ketting behoorlijk hoorbaar. Wellicht heb je mazzel en is het alleen de bovenste geleider (die bovenin het kleppendeksel zit) die vergaan is en dan ben je heel snel klaar.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Oh daar ben ik het helemaal mee eens. Met dat gkh kun je voorlopig wel doorrijden, maar als de distributie knapt is het afgelopen met de pret.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Volgens mij zeggen jullie beide het zelfde! Maar dat maakt niet uit
Voor die ketting ben ik niet zo bang stond laats iemand naast mijn auto die zelf een los ketting had (550k) en die vond de mijne nauwelijks hoorbaar en heel heftig vind ik het zelf ook niet klinken
Vandaag heb ik het gasklephuis vervangen en de dansende meter is weg
Vanavond heb ik de lamellen nog vervangen en dat staat meteen een stuk netter
Wat ik mij nog af vroeg kan ik deze unit uitwisselen met een standaard Saab 9-5 radio?
Voor die ketting ben ik niet zo bang stond laats iemand naast mijn auto die zelf een los ketting had (550k) en die vond de mijne nauwelijks hoorbaar en heel heftig vind ik het zelf ook niet klinken
Vandaag heb ik het gasklephuis vervangen en de dansende meter is weg
Vanavond heb ik de lamellen nog vervangen en dat staat meteen een stuk netter
Wat ik mij nog af vroeg kan ik deze unit uitwisselen met een standaard Saab 9-5 radio?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Ik vermoed dat je dat kunt zien aan de stekkers. De standaard radio heeft een bruine en een zwarte mulitconnector + een antennekabel via het harnas achterin. Als er bij jou diezelfde connectors aanwezig zijn + een eventuele 3e voor de speciale navisfuncties dan ben je in business. Als er voor de navi alleen maar een of meer andere connectors zitten, moet je een andere kabel vanaf de amp leggen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Sjoerd zijn 9-5 earo estate 2004 wel&wee
Hallo mede saab liefhebbers
Vandaag gaf ik even iets te veel gas uit een bocht weg waar door de esp zou ingrijpen echter gingen toen alle storingen lampjes branden die met de remmen te makken hebben
Uitgelezen met de Elm327 die gaf p2500 aan
Heb de code gewist maar de lampjes die van de remmen blijven branden
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of een idee hoe ik dit kan oplossen dan hoor ik dat graag!
Vandaag gaf ik even iets te veel gas uit een bocht weg waar door de esp zou ingrijpen echter gingen toen alle storingen lampjes branden die met de remmen te makken hebben
Uitgelezen met de Elm327 die gaf p2500 aan
Heb de code gewist maar de lampjes die van de remmen blijven branden
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of een idee hoe ik dit kan oplossen dan hoor ik dat graag!
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)