Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 02 aug, 2019 8:36

We komen hier terug op het discussiepunt van het efficënt gebruiken van de verloren productieuren van windmolens en andere duurzame productiemethoden waarvoor niet altijd afname is op het net, voor de productie van H2.

En als de energie per gewicht van H2 bijna 3x zoveel is als van benzine, heeft hij die factor dan ook in zijn berekeningen meegenomen.

Nieuw punt lijkt de noodzaak is het evaporeren van H2 tijdens opslag/langdurig stilstaan van de auto. Is dit eerder uit berekeningen van anderen weggelaten, of toch al meegenomen? Is dit bij alle vormen van opslag zo noodzakelijk als Ulf Bossel beweert? En hoe eenvoudig is het niet, om reservetanks op opslagfasciliteiten te plaatsen. Je mag zelfs aannemen dat hier al rekening meegehouden is. Pompen om over te pompen naar andere tanks, heb je niet nodig. Daar kan de druk van het medium zelf volstaan.

Bij auto's op LPG mag je om soortgelijke reden niet 100% vullen. Misschien lult mijnheer Bossel quasi uit zijn nek? Dat lijkt er wel op. Gewoon alles bijeenharken om weerstand op te wekken. Of is het de journalist die het artikel richting geeft? En het artikel is nogal gedateert, we zijn 13 jaar verder!

Nice try, Theun.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » za 03 aug, 2019 9:49

Verkopen van EV’s wereldwijd met twee-derde toegenomen

De verkopen van batterij-aangedreven elektrische auto’s zijn in de eerste helft van dit jaar bijna twee-derde hoger uitgekomen dan in 2018.
Met wereldwijd 694.494 batterij-EV’s komt de toename om precies te zijn uit op 68,4 procent, berekent PriceWaterhouseCoopers in een marktanalyse.
Bron: https://www.automobielmanagement.nl/mar ... oegenomen/
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 03 aug, 2019 10:03

@Steve-O: ja, je bent niet van de wetenschap, dat weet ik inmiddels.
Je hebt een eigen mening en zo te zien en te lezen trap je in de H2 lobby promo's van het niveau van de gemiddelde TV reclame: noem vooral de nadelen niet.

De deskundige in Nieuwsuur gaf al aan, dat bij opslag van H2 in gasvelden toch wat vraagtekens moeten worden gezet.
Daarom speciaal voor jou ..Afbeelding, nee, ik ben de link naar het stuk zelf "Why the hydrogen economy doesn't make sense" vergeten te plaatsen. En dan toch maar een vergelijking met de reclame van de NL H2 lobby.

www.industrializedcyclist.com/ulf_bossel.pdf Let op: naam bevat een spatie tussen ulf en bossel.

In het kort op: https://phys.org/news/2006-12-hydrogen- ... oesnt.html
De H2 economy doesn't make sense. Keiharde natuurkunde, die de voorstanders van H2 buiten beschouwing laten.

Ulf Bossel is evenwichtig in zijn stukken. H2 is een energiedrager en geen energiebron zoals sommige H2 enthousiastelingen denken.
Als er dan toch een energiedrager nodig is voor bijzondere toepassingen, vinden Bossel en Eliasson een "Synthetic Liquid Hydrocarbon
Economy" veel beter dan de waterstof versie, te lezen in "Energy and the hydrogen economy" :

afdc.energy.gov/files/pdfs/hyd_economy_bossel_eliasson.pdf

Methanol, ammonia enz. Uiteraard geproduceerd in een gesloten, duurzame cyclus. Bijvoorbeeld uit afval.
Hier zou een rol kunnen zijn voor fossielen om een bijdrage te leveren bij het opruimen van alle troep die ze in ze milieu hebben gebracht en nog brengen.

Kijk eens hoeveel evenwichtiger de stukken van Ulf Bossel zijn in vergelijking met bijvoorbeeld onze Delftse Ad van Wijk (van de H2 lobby).

Een promo stuk van de H2 lobby in opdracht van de Gasunie, waaraan Ad zijn naam heeft verbonden:
www.vno-ncw.nl/meer-informatie/dutch-hy ... onomy-2050

De Gasunie wil uiteraard aan het gas blijven. Puur eigenbelang: zonder gas geen toekomst voor Gasunie.
Ook veel VNO-NCW leden hebben belang bij H2. Zeker de fossiele.
Deze publicatie van de van de New Energy Coalition kijkt niet naar de nadelen van H2 en uiteraard helemaal niet naar verstandiger alternatieven:

www.vno-ncw.nl/meer-informatie/dutch-hy ... onomy-2050

Prof. Ad van Wijk staat vermeld in dit stuk met een eenzijdige H2 signatuur. Hij werkt vaak samen met de Gasunie.
Ook is hij verbonden aan het Noordelijke Innovation Board (Northern Netherlands Innovation Board).
Ik zou de naam "Noordelijke Fossiele Belangengroep" passender vinden.
Ad publiceert vrij eenzijdig over de H2 economie en H2 technologie.
Ik ga uiteraard niet meer links plaatsen maar een duckduckje maakt snel duidelijk waar Ad zijn naam aan verbindt.

Hoe werkt een en ander hier in NL uit?
Wat betreft het personenvervoer heeft H2 de nederlaag al te pakken bij het grote publiek.
De cijfers zoals markt, verbruik en minimaal €30.000 extra investering per voertuig liegen niet. Tankstations kosten €1.000.000 plus.
Eigenlijk alleen (of met eeb paar uitzonderingen) zijn het overheden zoals Rijkswaterstaat, gemeente Den Haag, provincie en gemeente Groningen, die de dure H2 energieslurpers kopen.
Verleid door de subsidies uit Den Haag als product van de H2 lobby met diepe zakken. In Groningen is de lobby zelfs succesvol bij Groenlinks.
Dus een beperkte H2 infrastructuur zal er zeker komen als zelfs Groenlinks bestuurders door de knieen gaan....

NL hoort nou eenmaal bij de weinige landen waar een sterke fossiele lobby veel invloed heeft op de overheid.
Net als in bijv. Japan, Zuid-Korea, Trump-USA, de Golfstaten.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » za 03 aug, 2019 10:21

Ik denk dat er maar één factor is die uiteindelijk bepaalt wat het gaat worden: de eindgebruiker.
Houd me niet bezig met wetenschappelijke onderbouwingen, maar kijk gewoon naar de ontwikkelingen in de autobranche.

Begrijp bijvoorbeeld totaal niet waarom een bedrijf als Van Mossel zoveel dealerschappen overneemt.
Voor het traditionele dealerbedrijf - zoals we dat nu kennen - is helemaal geen toekomst weggelegd.
Dat wordt dus flink afboeken bij Van Mossel de komende jaren, denk ik dan.
Ik verwacht dat er de komende jaren nogal wat autopaleizen leeg komen te staan.

Verder lees ik graag info op websites die door de eindgebruikers hoog gewaardeerd worden.
Blijkbaar wordt daarnformatie verstrekt die de eindgebruiker begrijpelijk een waardevol vindt.
Eén daarvan is deze website:

https://www.energievergelijken.nl/nl/ov ... sch-rijden
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » za 03 aug, 2019 12:03

@RoelandV: inderdaad, we zien het wel voor de autobranche. De actualiteit bepaalt een hoop. Niet het aandragen van oude cijfers van een kortzichtige die niet in oplossingen wil denken, maar een persoonlijke vendetta lijkt uit te moeten vechten met de Gasunie. En voor de eindgebruiker is de actieradius toch een van de belangrijkste punten.

@Theun49: Jij weet helemaal niks over mij. Ik weet al heel lang dat H2 een energiedrager is, en ik weet veel meer dan ik hier deel. Ook zonder dat artikel. Je doet aannames. Dat is wat anders. En je herhaling van vermeende feiten over hoge kosten slaan als een #@$ op een trommelvel. :stop: daar eens mee, het wordt saai en irritant.

Iedereen die voor een elektrische auto kiest wordt uiteindelijk keihard geconfronteerd met nieuwe soorten belasting en eorme afschrijving, om nog maar te zwijgen van de schade die het mileu is en zal worden aangedaan en humanitair reeds is geschied. Ben jij zo'n wetenschapper die tegelijkertijd godvrezend is? Daar gaan we de wereld niet mee redden namelijk.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » za 03 aug, 2019 12:59

Theun49 schreef:
za 03 aug, 2019 10:03
....zo te zien en te lezen trap je in de H2 lobby promo's van het niveau van de gemiddelde TV reclame: noem vooral de nadelen niet.
Als topicstarter heb ik dit onderwerp gelanceerd omdat ik denk dat er een belangrijke verandering gaat plaatsvinden in de autowereld.
Daarbij is voor mij de vraag welke kant het opgaat: elektrisch rijden of waterstof.

Ik zou het op prijs stellen als iedereen hier gewoon kort en bondig zijn/haar menng ventileert zonder dengirerende opmerkingen over
de mening van andere forumleden. Laat gewoon iedereen hier in zijn/haar waarde.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » za 03 aug, 2019 13:27

Van mijn kant prima, maar wie mij beledigt, krijgt het gewoon terug. Ik laat me niet koeieneren door iemand die denkt dat hij boven anderen staat. Punt.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » za 03 aug, 2019 13:34

@Steve-O: ik begrijp precies wat je bedoelt, vandaar ook mijn oproep om te stoppen met denigrerende
opmerkingen over de mening van andere forumleden.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » za 03 aug, 2019 19:38

Actieradius is een veel ingebracht dingetje. In een land als Nederland, voor je dagelijkse woon werk dingen is het huidige aanbod meestal al voldoende. Geef de industrie nog een jaar of 5 en de actieradius komt ook voor de "betaalbare" modellen rond de normaal op benzine. Niet iedereen wil perse 1100 km aan een stuk kunnen rijden. Anders reed niemand hier in een auto die met moeite de helft haalt.

Maar goed, ik hou mijn mond weer, want je moet vooral geen vertrouwen hebben in technologische innovatiekracht.

Ps ik ben geen gesponsord lobby individue op dit vlak ook al krijg ik wel eens kleine douceurtjes uit Soros fondsen.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » za 03 aug, 2019 19:50

Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes, wel mooi idd..
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » zo 04 aug, 2019 6:08

zo n beetje 100% ev gaat vanuit de lease en tegelijk wachten we op de 1e betaalbare modellen voor het grote
publiek. Daarna krijgen we al het vaker herhaald verhaal dat we bij lange na niet voldoende
elektriciteit kunnen transporteren en niet genoeg accu s kunnen maken.
Daar heb je idd geen lang verhaal voor nodig: lange verhalen bedekken meestal van alles / draaien je een rad voor ogen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » zo 04 aug, 2019 8:07

Lease bestaat bij de gratie dat het voertuig aan het eind van het contract verkocht gaat worden aan 'n eigenaar..(dus niet meer aan alleen 'n gebruiker)
Daar gaat met ev' s n probleem ontstaan, (beperkte inzetbaarheid en acceptatie) hybrids zijn vandaag al moeilijk kwijt te raken door hun complexere en daardoor kostbaardere techniek.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 04 aug, 2019 9:11

Er lijkt een trend te ontstaan waarbij de eindgebruiker de auto niet meer koopt maar betaalt voor het gebruik.
Van die ontwikkeling zagen we al een eerste begin bij de introductie van private lease.
Aan het einde van de private lease-termijn gaat de auto terug naar de leasemaatschappij.

Waar ik zelf nog steeds aan moet wennen is de rol daarin van de ANWB.
Dat was altijd een vereniging die ONAFHANKELIJK was en NAAST de berijder stond met haar dienstverlening.
Als je nu op de website kijkt dan zie je de ANWB als commerciële aanbieder van private lease, met een prominente
rol voor LeasePlan en de modellen van Renault.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » zo 04 aug, 2019 9:21

Hoe zie jij dat dan aan het einde van 'n leaseperiode? Het is uitgesloten dat je door gaat met alleen betalen voor gebruik voor nog eens 4 jaar.. Er komt groot onderhoud aan dat nooit past in het tarief wat de eerste 4 jaar betaald werd.
De auto moet einde contract of verkocht worden of gesloopt geworden..
48mnd betalen voor gebruik maakt 'n auto nog meer 'n weggooiartikel
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 04 aug, 2019 9:45

Ik verwacht dat er een trend komt in de richting van het gebruik van zoveel mogelijk recyclebare onderdelen en materialen.
Keep on smiling!

Plaats reactie