Olieverbruik 9-3 Aero 2003
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Hallo allen,
Sinds een jaar ben ik trotse eigenaar van een 9-3 SS Aero uit 2003 (295.000km op de klok). Inmiddels 25.000km en vele reparaties verder nog steeds fan van deze auto. Toch blijft een probleem aanwezig, namelijk een erg fors olieverbruik (0,5 tot 1 liter per 1000km). Bij aankoop was ik niet op de hoogte van dit probleem terwijl het wel reeds aanwezig was. In de loop van de tijd heeft een Saab specialist meerder reparaties gedaan om het te tackelen (waaronder 2x motorflush + carter er onderuit, nieuwe TD04, verhelpen oliedruksensorlekkage en additieven aan de olie). Uiteindelijk kreeg ik de diagnose: Gehele blok al met al versleten dus overal verdwijnt iets (enkel op te lossen met nieuw blok). Ik kan mij lastig voorstellen dat dan zo weinig merkbaar is qua roken dus zou graag van jullie eens horen of er zaken zijn waar ik nog eens naar kan kijken.
Symptomen:
- Geen duidelijke pluim bij gas geven/gas loslaten
- Bij koude motor en lage buitentemperatuur enkele seconden blauwe rook, dit verdwijnt daarna (Straat staat niet blauw oid)
- Vermogen lijkt volledig beschikbaar
- Geen sporen van lekkage aan onderzijde/op de vloer
- Compressie in cilinders +- 9 bar (lijkt aan de lage kant)
- Vuldop loopt niet te rammelen op de opening
- Roetig beeld uitlaat (op dit moment is software nog niet aangepast aan andere downpipe, mogelijk heeft dit hier wat effect op)
- Uit factuur blijkt dat vorige eigenaar carterventillatieklep heeft laten vervangen
Alvast bedankt!
Thomas
Sinds een jaar ben ik trotse eigenaar van een 9-3 SS Aero uit 2003 (295.000km op de klok). Inmiddels 25.000km en vele reparaties verder nog steeds fan van deze auto. Toch blijft een probleem aanwezig, namelijk een erg fors olieverbruik (0,5 tot 1 liter per 1000km). Bij aankoop was ik niet op de hoogte van dit probleem terwijl het wel reeds aanwezig was. In de loop van de tijd heeft een Saab specialist meerder reparaties gedaan om het te tackelen (waaronder 2x motorflush + carter er onderuit, nieuwe TD04, verhelpen oliedruksensorlekkage en additieven aan de olie). Uiteindelijk kreeg ik de diagnose: Gehele blok al met al versleten dus overal verdwijnt iets (enkel op te lossen met nieuw blok). Ik kan mij lastig voorstellen dat dan zo weinig merkbaar is qua roken dus zou graag van jullie eens horen of er zaken zijn waar ik nog eens naar kan kijken.
Symptomen:
- Geen duidelijke pluim bij gas geven/gas loslaten
- Bij koude motor en lage buitentemperatuur enkele seconden blauwe rook, dit verdwijnt daarna (Straat staat niet blauw oid)
- Vermogen lijkt volledig beschikbaar
- Geen sporen van lekkage aan onderzijde/op de vloer
- Compressie in cilinders +- 9 bar (lijkt aan de lage kant)
- Vuldop loopt niet te rammelen op de opening
- Roetig beeld uitlaat (op dit moment is software nog niet aangepast aan andere downpipe, mogelijk heeft dit hier wat effect op)
- Uit factuur blijkt dat vorige eigenaar carterventillatieklep heeft laten vervangen
Alvast bedankt!
Thomas
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Ik dacht dat de minimale compressiedruk even boven de 12 bar zou moeten zijn, dan is 9 wel aan de lage kant. Ik zou eens bij Jansen langs gaan.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Maar zegt de compressiedruk dan ook iets over de staat van de olieschraapveren? Dat beide aan dezelfde slijtage onderhevig zijn snap ik. Wat/wie bedoel je precies met Jansen?
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Saab Rhenen
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Bron: viewtopic.php?f=18&t=164207#p1805750Minimale compressie voor de B207 is trouwens 12.4 bar. Hier de compressiemeting uitvoeren door het startmotorrelais (pos. 8 in de UEC - zekeringkast onder de motorkap) te verwijderen en pin 87 en 30 met een aan-uit schakelaar te bedienen voor de meting. Blijkbaar hier meten met koude motor en gesloten gasklep want dat wordt niet specifiek genoemd.
Keep on smiling!
-
- Donateur
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: do 10 nov, 2011 17:16
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Hebben ze het terugslagklepje in de inlaat al eens vervangen
Wil je je auto getuned hebben PM me dan, misschien kan ik je helpen.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
Ook de-tunen , SAI uitprogrammeren etc. mogelijk
Volkswagen Golf 7 Variant 2.0 TDI met GTD specs.
Seat Leon ST 1.6 TDI Maxton.
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Mijn Aero uit 2003 verbruikt ook wat olie. Iets minder maar een liter op 3000km. Tot nu toe geven de verschillende specialisten door het land aan: nergens lekkage, turbo in orde, klepje al vervangen.. het hoort een beetje bij het blok denk ik. Ik maak me er geen zorgen om nu het een 150000km stabiel blijft. De auto kan er gewoon oud mee worden denk ik.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Dank voor jullie reacties.
Ah! Lees veel goede verhalen, daar zou vast een diagnose gesteld kunnen worden.
Ik betwijfel of compressie gemeten is op de wijze zoals hierboven beschreven. Vraag mij dan ook af of de waarden wel kloppen, met name omdat ik niet het idee heb dat er vermogen kwijt is (lijkt mij wel sprake van wanneer er >3 bar compressietekort is).RoelandV schreef: ↑za 27 jul, 2019 23:55Bron: viewtopic.php?f=18&t=164207#p1805750Minimale compressie voor de B207 is trouwens 12.4 bar. Hier de compressiemeting uitvoeren door het startmotorrelais (pos. 8 in de UEC - zekeringkast onder de motorkap) te verwijderen en pin 87 en 30 met een aan-uit schakelaar te bedienen voor de meting. Blijkbaar hier meten met koude motor en gesloten gasklep want dat wordt niet specifiek genoemd.
Op facturen van de vorige eigenaar is te zien dat dit in mei 2018 gebeurd is. Problemen waren toen ook al aanwezig.
Interessant! Wat ik mij dan afvraag is waar het dan wel blijft. Wordt het dan toch bij een bepaald toerental/carterdruk verstookt? Ik baal een beetje van het feit dat dit probleem maar niet getackeld wordt omdat ik juist wat leuke upgrades wilde gaan uitvoeren (downpipe, 3'' pijp en bijbehorende software-aanpassing). Dit lijkt mij op dit moment niet zo'n goed idee.Robbert_s_ schreef: ↑zo 28 jul, 2019 14:53Mijn Aero uit 2003 verbruikt ook wat olie. Iets minder maar een liter op 3000km. Tot nu toe geven de verschillende specialisten door het land aan: nergens lekkage, turbo in orde, klepje al vervangen.. het hoort een beetje bij het blok denk ik. Ik maak me er geen zorgen om nu het een 150000km stabiel blijft. De auto kan er gewoon oud mee worden denk ik.
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Mijn B207R uit 2006 verbruikt iets van een half litertje olie op 10.000 km, en da's bij meer dan 3 ton op de klok.
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Dat vind ik een verbruik dat zeer acceptabel is voor een dergelijke KMstand.
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: za 16 jan, 2016 16:50
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
nou, ik ken er genoeg die bij 300.000km+ nog geen liter op 10.000 gebruiken hoor...
grote vraag is ook; hoe was de eigenaar voor jou ermee? heeft diegene bijvoorbeeld een lekkage gehad,
wellicht weliswaar laten verhelpen, maar toch langdurig met veel te weinig olie gereden...tsjah, dan
blijft je motor altijd gebruiken.
b207 motoren, zowel de E/K als de R, staan absoluut Niet bekend om verbruik
grote vraag is ook; hoe was de eigenaar voor jou ermee? heeft diegene bijvoorbeeld een lekkage gehad,
wellicht weliswaar laten verhelpen, maar toch langdurig met veel te weinig olie gereden...tsjah, dan
blijft je motor altijd gebruiken.
b207 motoren, zowel de E/K als de R, staan absoluut Niet bekend om verbruik
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Ik weet enkel dat de auto tot 180k als lease-auto gefungeerd heeft. Uiteraard geen idee of er destijds problemen zijn geweest. Wel bleek de turbo hiervoor al eens vervangen. Blijft bij mij nog wel de vraag waar de olie dan heen gaat? Sluipt het stiekem bij in het verbrandingsproces?hirsched schreef: ↑zo 28 jul, 2019 22:02nou, ik ken er genoeg die bij 300.000km+ nog geen liter op 10.000 gebruiken hoor...
grote vraag is ook; hoe was de eigenaar voor jou ermee? heeft diegene bijvoorbeeld een lekkage gehad,
wellicht weliswaar laten verhelpen, maar toch langdurig met veel te weinig olie gereden...tsjah, dan
blijft je motor altijd gebruiken.
b207 motoren, zowel de E/K als de R, staan absoluut Niet bekend om verbruik
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: za 16 jan, 2016 16:50
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
wellicht een niet zo voorzichtige leaserijder geweest dan, want een turbo van een B207 vernieuwd Voor de 180.000 km,
heb ik nog niet eerder gehoord (wellicht andere hier wel?). sowieso gaan de turbo's niet veel kapot (zowel van de B207E/L als B207R).
tsjah bij geen/slecht onderhoud natuurlijk wel
heb ik nog niet eerder gehoord (wellicht andere hier wel?). sowieso gaan de turbo's niet veel kapot (zowel van de B207E/L als B207R).
tsjah bij geen/slecht onderhoud natuurlijk wel
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 262
- Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Ik heb overigens geen idee of dit tijdens het lease-tijdperk is geweest. Zal het onderhoudsboekje eens nalopen.hirsched schreef: ↑zo 28 jul, 2019 23:28wellicht een niet zo voorzichtige leaserijder geweest dan, want een turbo van een B207 vernieuwd Voor de 180.000 km,
heb ik nog niet eerder gehoord (wellicht andere hier wel?). sowieso gaan de turbo's niet veel kapot (zowel van de B207E/L als B207R).
tsjah bij geen/slecht onderhoud natuurlijk wel
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- Daimster
- Donateur (2x)
- Berichten: 646
- Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Olieverbruik 9-3 Aero 2003
Mijn b207l 2006 gebruikt geen druppel olie maar ik heb dan ook alle keerringen laten vervangen met wissel koppeling. Heeft nu 245k. Moet wel zeggen dat de wissel olie altijd rond de 9000 a 10000 km gebeurt.
Nec temere Nec timide
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1
Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1