T7 Software voor 2.0 met TD04 Turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Carroda
Geregistreerd lid

T7 Software voor 2.0 met TD04 Turbo

Bericht door Carroda » di 23 jul, 2019 17:24

Hallo,

Ik ben zelf nog nieuw in het tuning gebeuren met Saabs. Nu hebben we een 2002 Saab 9-3 met een 2.0 185pk, gechipped d.m.v. een kastje van BSR (standaard motor, alleen een BSR sportuitlaat zit er onder) Deze loopt verder top.
Nu is er een 9-3 Cabrio bij gekomen, deze hebben we gekocht met een kapotte motor. Hier is nu een blok in gekomen uit een 9-5, een 2.0 met een Mitsubishi TD04 Turbo er op.
We hebben deze motor al laten lopen, eerst op de originele 150pk ecu, dat was uiteraard 3x niets. Bij snel veel gas geven, zodra er boost opgebouwd werd, begon het vrij heftige terugregelen. als je langzaam op het gas ging, was het op zich prima.
Nu hebben we de boost mapping van een 2.3t (met td04) gecombineerd met de kenvelden van de BSR chip. en op zich rijdt dit wel ok. echter weet je gewoon dat dit verre van optimaal zal zijn.

Dus mijn vraag is, heeft iemand misschien een goede 'chip' (software) van een 2.0 met TD04 turbo, of een complete ECU welke ik evt een keer zou kunnen kopiëren om deze eens in die cabrio te proberen. :mrgreen:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: T7 Software voor 2.0 met TD04 Turbo

Bericht door Orphy » di 23 jul, 2019 22:34

Als het een 2.0 is uit een 9-5 dan is de td-04 er later opgezet. Die werd namelijk alleen op de 2.3 aero geleverd. (En later op de 2.3T nog geloof ik) maar nooit op de 2.0t.
De 9-3 aero werd wel met de T7 2.0 met deze turbo geleverd. Als de td-04 dus later op de 9-5 motor is gezet zal daarvan de software indertijd waarschijnlijk ook van zijn aangepast.

Er zitten genoeg kenners op dit forum die er (veel) meer verstand van hebben dus er zullen wel meer reacties komen.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Dion Htp, die is er erg bekend mee en kan je er alles over vertellen en beschikt ook over de software.
(Maar waarschijnlijk reageert hij zelf nog wel :lol: )

Succes!

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 24 jul, 2019 23:22

Ja dat gaat helaas niet werken.

juist ook omdat BSR er een andere manier van tunen op na houdt dan eigenlijk voor T7 gewenst is. Zij houden de boostmappen leidend voor de vermogensafgifte wat eigenlijk bij een luchtmassa gestuurd systeem erg vreemd is.

Ik kan je er met alle liefde mee helpen maar kopiëren en plakken doe ik liever niet en ik probeer altijd het eind product zo goed mogelijk af te maken. Dus maak een afspraak via pb of dionhpt@gmail.com en kom gerust eens langs om de boel goed af te stellen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 24 jul, 2019 23:25

Ja, dat eerste wat Dion schrijft bedoelde ik ook eigenlijk, met die mapjes. :lol:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 25 jul, 2019 0:38

Ja hoor heb zat software beschikbaar dus kom maar kopiëren!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 25 jul, 2019 0:43

DionHPT schreef:
wo 24 jul, 2019 23:22
Ja dat gaat helaas niet werken.

juist ook omdat BSR er een andere manier van tunen op na houdt dan eigenlijk voor T7 gewenst is. Zij houden de bootsmappen leidend voor de vermogensafgifte wat eigenlijk bij een luchtmassa gestuurd systeem erg vreemd is.

Ik kan je er met alle liefde mee helpen maar kopiëren en plakken doe ik liever niet en ik probeer altijd het eind product zo goed mogelijk af te maken. Dus maak een afspraak via pb of dionhpt@gmail.com en kom gerust eens langs om de boel goed af te stellen.
Je doet nu net of Saab voor iedere auto een ander software programma schreef dat was ook allemaal hetzelfde.
Ik zou ook totaal niet inzien waarom je elke auto op maat zou moeten gaan maken als het verder gewoon een standaard blok is.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 25 jul, 2019 14:17

Nee dat zeg ik niet. Maar als je eenmaal gaat knutselen aan een auto en met andere turbo's gaat werken begin je toch richting het op maat werk te gaan. Iedere turbo heeft weer een andere wastegate voorspanning, origineel of imitatie turbo ze reageren allemaal anders.

Het is vaak eerder de auto op orde krijgen want de software kan je in de simpele gevallen (stage 1 of bijvoorbeeld hier) vrij gelijk houden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 25 jul, 2019 15:49

Wil je leren het zelf te doen? Dan zou ik me inschrijven op Trionictuning.com of gelijkende sites.

Wat betreft je wagen. In princiepe heb je er een 9-3 Aero krachtbron in liggen. De software voor deze aero's is makkelijk te vinden. Komt volgens mij ook nog steeds mee met de installatie van T7Suite. Kijk eens naar die maps en pas heea in je huidige software zo aan dat het een betere match wordt. Je zou ook de aero bin zelf kunnen rijden, maar als de auto origineel geen Aero was moet je nog wat foezelen.

Als alles dan op stage 0 goed loopt (na je blokwissel) zou ik verder gaan met tunen. Of het laten doen, wat natuurlijk ook kan.

En als laatste... je hebt geen gekke of aparte setup. Alle maps zou je redelijk makkelijk moeten kunnen vinden. Ik zou niet weten waarom je voor eigengebruik dus niet heea bij elkaar zou kunnen kopieren. Ook daar leer je tenslotte ook van.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 30 jul, 2019 13:08

bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben inmiddels ook al ietsje verder. Bij de Saab 9-5 2.3t was de turbo kapot gegaan, en we hadden nog een 205pk 9-3 staan, waar de turbo nog erg goed uit zag van buiten. die er af gehaald, en op de 9-5 geschroefd. Bleken de olie en kvs leidingen anders te zijn.. nog een keer goed gekeken, en dit was dus ook een td04 (originele saab turbo). Dus de ecu/software van deze zal sowieso goed moeten werken in de andere 9-3. echter als je deze dan vergelijkt met die bsr gechippede, is de standaard 205pk chip wel een beetje een aanfluiting. juist dat koppel wat je in het middenbereik er bij krijgt door het chippen mist dan volledig.

iig rijdt de auto op een veilige setup, motorisch lijkt die zo dik in orde. met normaal rijden is een verbruik van zo'n 7,5-8l/100km haalbaar. (weet niet hoe het bij de T7 Saabs zit, maar als er iets niet in orde is met m'n vr6-je gaat deze meteen meer verbruiken en moet je echt moeite doen om deze onder de 10l te kunnen rijden, dus dat houd ik nu ook een beetje als maatstaaf aan. )

Het is idd wel het idee om er zelf mee aan het rommelen te gaan. Ik zal ook zeker eens gaan kijken op Trionictuning.com, thanks voor de tip. :)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 30 jul, 2019 16:07

En als het niet lukt of je heb vragen, gewoon hier stellen. Er zijn genoeg forummers die T7 kunnen tweaken en uitleg kunnen geven.

Plaats reactie