Koelvloeistof op straat
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Koelvloeistof op straat
Hallo,
Ik sta op een hoge berg in Italië, mooi uitzichtpunt, met een sportsedan die volledige voorraad koelvloeistof eruit gegooid heeft. Het komt op straat ergens ten hoogte van de turbo. Dus niet bij de radiator. Wordt door een pechdienst opgehaald.
Iemand een idee?
De koelventilator sloeg nog aan bij het uitzetten van de auto.
Ik sta op een hoge berg in Italië, mooi uitzichtpunt, met een sportsedan die volledige voorraad koelvloeistof eruit gegooid heeft. Het komt op straat ergens ten hoogte van de turbo. Dus niet bij de radiator. Wordt door een pechdienst opgehaald.
Iemand een idee?
De koelventilator sloeg nog aan bij het uitzetten van de auto.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
- K Plop
- Geregistreerd lid
- Berichten: 794
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 9:40
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Koelvloeistof op straat
Via dop of overdrukleiding eruit gegooid?
Heb iets dergelijks gehad met onze 9-5, bleek dat ik het indicatiepijltje van het expansievat verkeerd had begrepen, die heeft boven aan een horizontale streep, ik dacht dat de vloeisof ergens tussen die streep en de onderkant van de pijl moest staan. Fout, ik had hem aangevuld tot de streep waar het max bij de punt van de pijl moet zijn, te veel dus.
Dat icm hoge buitentemp, een auto die volbeladen net de Stelvio (aanzienlijk lagere buitenlucht druk dus!) op was gegaan werd de dop te veel. Grote plas er naast.
Mij viel direct na stoppen op dat de koelfan bleef draaien, wat bij onze ex 9-5 echt nooit gebeurde.
Nadraaien bij de 9-3 is echter norrmaal maar als het vat te vol zit, de auto zwaar heeft moeten werken, een lagere buitenluchtruk en aangezien het expansievat (en dat overdrukleidinkje) van een 9-3 boven de turbo zit, zou het best eens mee kunnen vallen.
Succes in ieder geval.
Heb iets dergelijks gehad met onze 9-5, bleek dat ik het indicatiepijltje van het expansievat verkeerd had begrepen, die heeft boven aan een horizontale streep, ik dacht dat de vloeisof ergens tussen die streep en de onderkant van de pijl moest staan. Fout, ik had hem aangevuld tot de streep waar het max bij de punt van de pijl moet zijn, te veel dus.
Dat icm hoge buitentemp, een auto die volbeladen net de Stelvio (aanzienlijk lagere buitenlucht druk dus!) op was gegaan werd de dop te veel. Grote plas er naast.
Mij viel direct na stoppen op dat de koelfan bleef draaien, wat bij onze ex 9-5 echt nooit gebeurde.
Nadraaien bij de 9-3 is echter norrmaal maar als het vat te vol zit, de auto zwaar heeft moeten werken, een lagere buitenluchtruk en aangezien het expansievat (en dat overdrukleidinkje) van een 9-3 boven de turbo zit, zou het best eens mee kunnen vallen.
Succes in ieder geval.
Gehad:
1986 900i 4 deurs
1992 900EP cabrio
2001 9-5 sedan 2.3t SE Sports Edition
2003 9-5 Aero Estate
2004 9-3 Vector 2.0 Cabriolet
Nu:
2007 Aston Martin V8 Vantage (grigio titanio)
2008 BMW 125i coupe (sedona red)
2016 Jaguar XE 25t (storm grey)
1986 900i 4 deurs
1992 900EP cabrio
2001 9-5 sedan 2.3t SE Sports Edition
2003 9-5 Aero Estate
2004 9-3 Vector 2.0 Cabriolet
Nu:
2007 Aston Martin V8 Vantage (grigio titanio)
2008 BMW 125i coupe (sedona red)
2016 Jaguar XE 25t (storm grey)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof op straat
Meestal oogt het meer dan dat er feitelijk verloren gaat. Volledige voorraad is namelijk nogal wat, meestal minimaal 7 liter. Verhaal van K Plop is meest waarschijnlijk. Als inderdaad alles weg is, en het is onder de auto dan is het w.s. een koelslang die is gescheurd of losgekomen, of een gat in de radiateur of een kapotte waterpomp.die volledige voorraad koelvloeistof
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Koelvloeistof op straat
De garage heeft er een 1,5 liter water ingegooid en op de brug gezet. Ze beweren dat het lekt bij de pakking van de waterpomp. Met draaiende motor dit keer geen volledig vat leeg.
Ze beweren dat het door de pakking komt want daar drupt het een beetje. Ik vind het vreemd want daar gaan toch geen volledige liters door in zo'n kort tijd.
Dure en lastige reparatie geven ze aan want de onderdelen kunnen ze zomaar niet aankomen.
Geen idee wat de ANWB er mee wil. Auto en sleutel achter moeten laten. Second opinion geen idee of de garage dat toestaat..
Ze beweren dat het door de pakking komt want daar drupt het een beetje. Ik vind het vreemd want daar gaan toch geen volledige liters door in zo'n kort tijd.
Dure en lastige reparatie geven ze aan want de onderdelen kunnen ze zomaar niet aankomen.
Geen idee wat de ANWB er mee wil. Auto en sleutel achter moeten laten. Second opinion geen idee of de garage dat toestaat..
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof op straat
Als ze er maar 1,5 liter bij moesten gooien dan valt het gelukkig wel mee en gok ik toch op omschrijving van K Plop. Met lekkage van pakking van waterpomp zou ik wel durven rijden. Gewoon peil in de gaten houden. Ken de 9-3 sport sedan niet qua pakking en constructie dus laat verdere tips even aan de experts over, altijd lastig als je daar staat en zo’n Italiaanse garagist met een diagnose aankomt. Ik ben zelf dat altijd zeer argwanend want ze weten hoe omhoog je zit op dat moment met een kapotte auto en ze je letterlijk alles wijs kunnen maken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Koelvloeistof op straat
Als ze niet aan onderdelen kunnen komen binnen X dagen, wordt de auto gerepatrieerd naar nederland en krijg je vervangend vervoer.Robbert_s_ schreef: ↑wo 26 jun, 2019 17:01want de onderdelen kunnen ze zomaar niet aankomen.
Geen idee wat de ANWB er mee wil. Auto en sleutel achter moeten laten. Second opinion geen idee of de garage dat toestaat..
Klinkt in dit verhaal misschien als de beste optie als ik je twijfels lees.
Edit:
48 uur is het
Terugbrengen van uw voertuig en bagage vanuit het buitenland naar Nederland gebeurt als uw auto niet binnen 48 uur (op een eiland 4 dagen) nadat u pech, een ongeval, of diefstal bij ons hebt gemeld én niet voor de terug- of doorreis gerepareerd kan worden. De hoogte van reparatiekosten is geen reden voor repatriëring. Zijn de kosten voor repatriëring hoger dan de restwaarde van het voertuig, dan repatriëren wij niet.
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue
- gj.stegeman
- Donateur
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: Koelvloeistof op straat
Het lekken bij de waterpomp gaat meestal pas als de motor warm is en tijdens het rijden merk je dat niet. Door de hitte druppelt het en verdampt veelal. Het lek was waarschijnlijk al langer aanwezig. Sta je stil met een warme motor dan zie je het lekken en druppelen.
Zolang het er niet uitgutst met liters tegelijk kun je er mee rijden en na elke 100 km wachten, motor af laten koelen en bijvullen.
Geen goede situatie en denk dat de diagnose juist is van de garage, want het druppelt bij de waterpomp. Lek is lek en laten maken is het enige wat je kunt doen of je moet met samengeknepen billen de reis willen hervatten en elke keer weer controleren en bijvullen met water. Neem dan een heel veel water mee.
Zolang het er niet uitgutst met liters tegelijk kun je er mee rijden en na elke 100 km wachten, motor af laten koelen en bijvullen.
Geen goede situatie en denk dat de diagnose juist is van de garage, want het druppelt bij de waterpomp. Lek is lek en laten maken is het enige wat je kunt doen of je moet met samengeknepen billen de reis willen hervatten en elke keer weer controleren en bijvullen met water. Neem dan een heel veel water mee.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3612
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koelvloeistof op straat
48 uur geldt veelal vanaf het moment van diagnose (dus diagnose stellen geldt meestal niet als wachttijd) en is sterk afhankelijk van de verzekeraar hoe dit wordt geïnterpreteerd. Het is denkbaar dat je nu een huurauto krijgt en de garage langer de kans krijgt op onderdelen te wachten zodat je op de terugweg je eigen auto weer meeneemt bijvoorbeeld. Repatriëren naar je eigen garage is ook een optie, (blijf dan wel checken dat het binnen de afspraken tijdig gebeurt). Goed de kleine lettertjes lezen en bedenken wat je zelf wilt. Soms kun je op het gewenste resultaat aandringen.
Twijfel over de diagnose kan zoiets zijn.
Ligt sterk aan de behandelaar van je dossier. Snel een keuze maken geeft je meer vakantieplezier
Enjoy!
Twijfel over de diagnose kan zoiets zijn.
Ligt sterk aan de behandelaar van je dossier. Snel een keuze maken geeft je meer vakantieplezier
Enjoy!
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Koelvloeistof op straat
Ja, lekker doorrijden en ieder uur controleren en eventueel bijvullen. Dat is wat ik 2 jaar geleden ook heb gedaan vanuit zuid Duitsland. Met als gevolg dat ik bleef bijvullen en de koppakking er toch de brui aan had gegeven. Waarschijnlijk al stuk bij de eerste lekkage. Je kunt zeggen wat je wilt maar de saabjes hebben een tering hekel aan een iets te warme hoofd. Als de koeling ook maar even ontbreekt gaat het toch vaak mis.
Nu was er bij mij een slang gescheurd, en dik 3 liter water kwijt.
Ik snap dat je graag in je eigen Saab terug naar huis wilt, maar bedenk wel dat doorrijden toch voor meer "schade" kan zorgen.
Overleg met de verzekeraar is inderdaad voor nu het belangrijkste. Succes.
Nu was er bij mij een slang gescheurd, en dik 3 liter water kwijt.
Ik snap dat je graag in je eigen Saab terug naar huis wilt, maar bedenk wel dat doorrijden toch voor meer "schade" kan zorgen.
Overleg met de verzekeraar is inderdaad voor nu het belangrijkste. Succes.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof op straat
Ergo; niet doorrijden dus! Wist niet dat ze zo gaan lekken op een pakking. Ken die pakking alleen van een 9000 en dan is hij van papier, dus mijn verwachting was dat hij daar niet zo doorheen kon lekken. Even balen daar in Italië, maar hopelijk komt alles goed.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Koelvloeistof op straat
Het grappige is dus dat op die berg de vloeistof uit het potje zo op straat liep. Nu bij de garage bleef die toch gewoon half vol staan maar hingen er druppels ergens onder de motor.
Bij dit type zit de waterpomp "in de motor" en hangt er niet los aan. Dus het verhaal van de lekkende pakking trek ik in twijfel en dit zijn druppels. Daar waar er eerder een paar liter de straat op gingen in seconden tot maximaal 30 minuten.
Bij dit type zit de waterpomp "in de motor" en hangt er niet los aan. Dus het verhaal van de lekkende pakking trek ik in twijfel en dit zijn druppels. Daar waar er eerder een paar liter de straat op gingen in seconden tot maximaal 30 minuten.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6825
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof op straat
Liep je temperatuur daarvoor al op of niet? Kan ook zijn dat je thermostaat niet goed werkt en daardoor alles via het reservoir eruit geperst wordt. Mijn voorgevoel zegt toch nog steeds dat K Plop wel eens gelijk kan hebben. Want als de waterpomp in het blok zit, hoe heeft de garage dan kunnen constateren dat het lekt bij de pakking van de waterpomp??!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Koelvloeistof op straat
Niet bij de algemene garage laten maken! Je kan rijden met een hoop water bij je, als het waarschuwingslampje nog werkt is dat safe. Je kan dus vanaf je vakantieadres naar een SAAB specialist in Italie gaan, die zullen je graag helpen, en ze weten wat ze moeten doen.
Dat zou mijn plan zijn.
Ik weet niet of je in een huisje zit of op de camping, maar daar is vast een Engels sprekende Italiaan die jou wil helpen met zoeken op het Italiaanstalige deel van het internet en ook wel met de garage wil bellen als ze daar geen Engels spreken.
Succes!
Dat zou mijn plan zijn.
Ik weet niet of je in een huisje zit of op de camping, maar daar is vast een Engels sprekende Italiaan die jou wil helpen met zoeken op het Italiaanstalige deel van het internet en ook wel met de garage wil bellen als ze daar geen Engels spreken.
Succes!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10007
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Koelvloeistof op straat
Thermostaat zal wel eventjes hebben blijven plakken, dan gooit ie er zo alles uit.
Onlangs ook nog voorgehad bij een 9-3NG, waarbij ook de waterpomp eerste verdachte was omdat die ook een beetje lekkage vertoonde.
Bijvullen en na een kwartier weer heet en kvs spugen, na vervanging thermostaat alles weer bueno
Onlangs ook nog voorgehad bij een 9-3NG, waarbij ook de waterpomp eerste verdachte was omdat die ook een beetje lekkage vertoonde.
Bijvullen en na een kwartier weer heet en kvs spugen, na vervanging thermostaat alles weer bueno
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Koelvloeistof op straat
Zojuist bij de garage geweest. Bijgevuld, 20km gereden. Tussendoor moeten bijvullen en na de rit alweer melding low coolant. Het zeikt er uit zodra de motor ook maar op temp komt. Teveel om mee naar huis te rijden...
Achterkant motor, nabij/onder de turbo ergens denk ik. Hoop dat als het de thermostaat is dat de garage niet oppert voor repatriëring.
Achterkant motor, nabij/onder de turbo ergens denk ik. Hoop dat als het de thermostaat is dat de garage niet oppert voor repatriëring.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI