problemen met openen cabrio kap

1993-2002
Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 11 jun, 2019 14:20

Ik heb een 900ng cabrio uit 1994. Sinds vandaag wil de kap niet meer. Wat volgens mij niet goed gaat is de ontborging van de kap in het midden van de kofferklep. De elektro motoren doen hun best, maar .... Ik heb alles wat op het forum staat al gedaan. Wat ik kon vinden in ieder geval, Massa accu los, contactspray in de connectoren van de twee units die ik vind in de bekleding van de achter kant, rechts achter direct een motor die een stang aandrijft en links achter een zilveren kast met twee grote stekkers bovenop.

Waar kan ik nog verder zoeken naar de oorzaak? En hoe los ik dat dan op? Ik rijd graag open en niet alleen met de ramen!

gr. Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door martinphili » di 11 jun, 2019 16:55

Als het werkelijk de vergrendeling is herken ik je probleem. Bij mij was het de elektromotor in de tonneau die de geest gegeven had. Via de kofferbak , bekleding van de zak weghalen (clips) en het rubber van de zak zelf voorzichtig lostrekken bij de scharnieren.
Daarna de plastic kap weghalen, dopsleutel tien. Op je rug en met een looplamp kun je dan het mechanisme zien. De tandwiel bak drijft twee stangetje aan die de grendels bedienen. Twee pinnetjes losmaken en je kunt de grendels verschuiven. De kap kan dan weer open.
Ik heb het opgelost met een nieuwe tonneau maar je kunt ook complete mechanieken kopen bij de bekende adressen. Als de tonneau eenmaal open is, is dat eenvoudig te doen.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 11 jun, 2019 23:23

Thanks, zal dan eerst maar eens kijken of er stroom staat op de elektromotor onder de tonneau cover. Dan vervangen van motor. gr Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » ma 24 jun, 2019 17:21

Vandaag de motor die de vergrendeling doet losgehaald. Geen beweging in te krijgen. Zal mogelijk vervangen moeten worden. De stangetjes die de borging doen zitten ook zo vast dat gewoon handkracht niet voldoende is. By the way ik had eerst vooraf gecontroleerd of de motor wel stroom kreeg en dat is zo. Hebben jullie nog verdere tips of is het vervangen van het motortje voldoende. Zie foto. Ga dan deze week nog langs een sloper, weet dat ik echt een 900ng mechanisme moet hebben.
Gr Jörg
Afbeelding

Afbeelding
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » ma 24 jun, 2019 19:31

Laatste check gedaan en gewoon 12 volt op het motorthe gezet. Plots doet ie het weer. Alles gesmeerd en weer in elkaar gezet. Dak via knop bediend en het werkt weer....totdat de tonneau cover niet open gaat om het dakgat te onthullen. Blijkbaar zal ik alles langs moeten. Heb nu ff de accu los om alles in ruststand te krijgen. Ideen? Gr Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door martinphili » ma 24 jun, 2019 20:29

jschorni schreef:
ma 24 jun, 2019 17:21
weet dat ik echt een 900ng mechanisme moet hebben.
Ik heb mijn tonneau vervangen door eentje van een 9-3 en dat werkt voortreffelijk.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jaap noord » ma 24 jun, 2019 20:48

Fifth bow gaat dus wel open?
Maw: de vergrendeling werkt wel?
Als de fifth bow wel open gaat, kan het aan de fifth bow eindschakelaar liggen of aan de tonneau motor potmeter switch. Deze zit op de motor as van de tonneau aandrijving, tegen de rechter wielkast aan in de kofferbak.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2019 10:00

Jaap dank voor je tip. Na wat freubelen, stekkers los inspuiten en weer vast zetten ging het geheel eeer eens verder. Tonneau open dak halverwege en dan stopt ie. Stukje terug richting dicht en dan eeer open gaat ie hortend en stotend open. Nu de kunst om weer dicht te gaan en alles soepel te krijgen. Heb je hier nog tips op? Heb eerst de stroom er maar weer eens afgehaald ( omdat ik op het forum heb gelezen dat de ECM dan wellicht in basis beter gaat werken. ) de test ga ik zo doen.
Toch graag tips die leiden naar een gegarandeerde openen en sluiten.
Gr Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jaap noord » di 25 jun, 2019 10:46

Zo te lezen werkt het wel, maar loopt het niet helemaal lekker.
Hoe lopen de elektro motoren? Dan bedoel ik het geluid, lopen ze rustig of moeilijk?? Til de flapjes aan de zijkanten eens op, hier zie je de tandwielen van het loopwerk, en ook micro switches. Zijn deze niet verbogen? En smeer het loopwerk ook eens tijdens het draaien, dus eigenlijk even met 2 man. Het leest alsof het dak al heel lang niet bediend is geweest.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2019 11:56

De microswithches zien er goed uit en werken, laat ik zo zeggen klikken netjes. Daar waar ik bij kon heb ik al eerder gesmeerd. Ja de auto had ruim 1 jaar stil gestaan bij een dealer. Ik heb wel al best een aantal keer probleemloos alles kunnen openen en sluiten. Kan het zijn dat een storing in de sdi ervoor zorgt dat het geheel niet meer werkt? De tonneau kap werkt nu in ieder geval weer prima. Nu het dak zelf nog. Ben bij een saab dealer om overleg te hebben hoe ik nu verder moet. De auto zit vol van die kleine sensortjes. Hoe weet ik welke een probleem geeft.
Gr. Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2019 14:17

Volgende test gedaan. Dak via grendel achter achterbank lisgekoppeld en dichtgedaan, erg moeizaam in begin. Dat lukte allemaal, maar de tonneau gaat niet omdat een sensor blijkbaar niet doorgeeft dat de tonneau naar beneden mag. Resume. Dak open gaat de tonneaukap wel open gaat het dak niet omhoog. Handmatig omhoog halen daarna werkt dak ook vanaf halverweg dicht. Bij dak dicht en raam dak nov omhoog wil de tonneaucover niet naar beneden. Kan dat met de hand? Lijkt er dus echt wel sterk op dat de aansturing van het open hebben van de tonneau naar kap niet goed gaat en dat de aansturing kap klaar tonneau naar beneden niet werken. Welke sensoren zijn dat? Is dat die op de 5e boog rechts achter? En hoe krijg ik de auto waterdicht totdat ik dit euvel verholpen heb?
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jaap noord » di 25 jun, 2019 17:14

Zo uit mn hoofd is dat toch de positiemeter op de as van de tonneau motor.heb hier digitaal wel een how to van Saab,maar dan heb ik jouw emailadres nodig. Kan het zo niet delen.
Heb hier geen pc,doe alles met de telefoon,zit momenteel even in Oostenrijk.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2019 18:48

Jaap, ik stuur je een pb met mijn email adres.
Alvast dank.
Gr Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jschorni » di 25 jun, 2019 20:37

Jaap ik heb wat verstuurd maar twijfel of dit goed gegaan is. Pb blijft in de uit bak staan en niet in verzonden. Probeer anders morgen nog eens.
Oproep aan anderen. Hoe sluit je handmatig een cabrio dak en dan met name de tonneau cover. Moet ie los van de motor, bij de kruiskoppeling?
Gr Jörg
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: problemen met openen cabrio kap

Bericht door jaap noord » di 25 jun, 2019 22:23

Er zit een trekkoord rechts achter de achterbank zitting,hiermee ontgrendel je de tonneau, maar helaas wil de middel nog wel eens erger dan de kwaal zijn. Met die hendel, ontgrendel je de motor rechts achter in de kofferbak,maar deze moet later wel weer terug gezet worden. Die tonneau motor is een @#$# constructie namelijk.
Maar als je daar nog geen last van hebt gehad, gewoon trekken en ontgrendelen.
Stuur je wel een PB.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Plaats reactie