Achterwiellagers 95

1997-2010
Plaats reactie
Cerdik
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 13:55
Regio: NL - Provincie Gelderland

Achterwiellagers 95

Bericht door Cerdik » vr 14 jun, 2019 20:46

Hoi,

Ik dacht vandaag even de lagers van de achterwielen van mijn 95 uit 2006 te vervangen. Volgens Haynes is dat een simpele klus. En dat is het ook als je maar weet hoe je de naaf kunt verwijderen. Zit vast met vier bouten en Haynes zegt dat je deze moet verwijderen en daarna kun je de naaf eraf halen. Alleen ik krijg met geen mogelijkheid die bouten los. Alles zit in de weg en omdat er een lang draadeind op de naaf zit past een normale dop niet. Geprobeerd met ringsleutel maar dan kun je er niet bij. Pijpsleutel gekocht maar ook dat lukt niet omdat alles van de achterwielophanging in de weg zit. Wie kan me vertellen hoe, en vooral met wat voor gereedschap ik die bouten los kan krijgen?

Groet, Mark

hirsched
Geregistreerd lid
Berichten: 48
Lid geworden op: za 16 jan, 2016 16:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door hirsched » vr 14 jun, 2019 23:02

zijn je lagers kapot? of je banden gewoon gecupt ?
of wil je ze preventief vervangen?

het is een beetje lastig bijkomen, maar met goede kniestukjes en verlengstukken, kan je wel
op alle moeren komen. succes

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door ReinO » za 15 jun, 2019 8:14

je hebt een lange dop nodig en een kniestuk idd of een ratel met knik -die laatste werkt beter want ze zitten goed vast- .
Ik heb een wringijzer nodig in elk geval.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door tanisha » za 15 jun, 2019 9:02

Alles wat in de weg zit lossleutellen de bovenste draagarm moet los en naar boven geklapt worden.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door ReinO » za 15 jun, 2019 10:58

ik lees pijpsleutel? neem wel een dop van kwaliteit anders draai je die bout ook nog stuk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door ReinO » za 15 jun, 2019 10:58

ik lees pijpsleutel? neem wel een dop van kwaliteit anders draai je die bout ook nog stuk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Cerdik
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 13:55
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door Cerdik » za 15 jun, 2019 13:33

Lager rechtsachter maakt lawaai, geen cupping. Dan linksachter maar meteen ook vervangen. Dus lange dop kopen, verlengstukken en kniestukken heb ik wel. En dan maar opnieuw proberen en hopelijk draai ik niets kapot. Brug zou wel makkelijk zijn in dit geval :lol:

Groeten, Mark

Cerdik
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 13:55
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door Cerdik » za 15 jun, 2019 13:34

tanisha schreef:
za 15 jun, 2019 9:02
Alles wat in de weg zit lossleutellen de bovenste draagarm moet los en naar boven geklapt worden.
Heb je daar ervaring mee? Haynes zegt dat het niet nodig is.

Groeten, Mark

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door ReinO » za 15 jun, 2019 14:29

gewoon 1 lager vervangen want je weet niet hoe lang die ander nog goed blijft.
En lekker beginnen met sleutelen dan zie je vanzelf wat je wilt / moet doen.

Je gebruikt toch wel stevige bokjes voor je eigen veiligheid ?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door tanisha » za 15 jun, 2019 14:56

Cerdik schreef:
za 15 jun, 2019 13:34
tanisha schreef:
za 15 jun, 2019 9:02
Alles wat in de weg zit lossleutellen de bovenste draagarm moet los en naar boven geklapt worden.
Heb je daar ervaring mee? Haynes zegt dat het niet nodig is.

Groeten, Mark
Volgens mij heb ik dat wel een paar keer eerder gedaan! :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door Flybert » za 15 jun, 2019 16:11

Hallo Cerdik, onderstaand mijn ervaring:

Het is lastig sleutelen daar, maar je hoeft in ieder geval geen draagarm te demonteren. Gebruik een verlengde dop met cardangewricht. Neem 3/8", 1/2" is te dik.Wat daar ook goed werkt is met een ringsleutel met een "verzette" ring, geen vlak model. Let op dat er in feite 6 moeren zijn gebruikt op 4 tapeinden. Twee extra om een beugel vast te zetten.

Ik heb de klus verleden jaar gedaan bij ca. 380.000KM het is helemaal niet verkeerd om op hoge KM standen de twee naven gelijktijdig te vervangen.

Succes, Flybert

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door ReinO » za 15 jun, 2019 16:18

@flybert: maar preventief een wiellager vervangen? tja dan ken ik er nog wel een paar.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door tanisha » za 15 jun, 2019 20:16

Flybert schreef:
za 15 jun, 2019 16:11
Hallo Cerdik, onderstaand mijn ervaring:

Het is lastig sleutelen daar, maar je hoeft in ieder geval geen draagarm te demonteren. Gebruik een verlengde dop met cardangewricht. Neem 3/8", 1/2" is te dik.Wat daar ook goed werkt is met een ringsleutel met een "verzette" ring, geen vlak model. Let op dat er in feite 6 moeren zijn gebruikt op 4 tapeinden. Twee extra om een beugel vast te zetten.

Ik heb de klus verleden jaar gedaan bij ca. 380.000KM het is helemaal niet verkeerd om op hoge KM standen de twee naven gelijktijdig te vervangen.

Succes, Flybert
Jij durft met een 3/8 cardangewricht!
Ik ga daar hoe dan ook niet zitten klooien als ik met 1 bout er uit draaien lekker de ruimte heb om 1/2 en direct daarop mijn dikke ratel kan gebruiken.
En ja sommige zitten zo vast dat dit echt nodig is.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door Flybert » za 15 jun, 2019 22:03

Weet je wie ook durft met een 3/8"? Het WIS (workshop information system), ofwel, het Saab werkplaatshandboek.

Cerdik
Geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 13:55
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Achterwiellagers 95

Bericht door Cerdik » zo 16 jun, 2019 8:40

ReinO schreef:
za 15 jun, 2019 14:29
gewoon 1 lager vervangen want je weet niet hoe lang die ander nog goed blijft.
En lekker beginnen met sleutelen dan zie je vanzelf wat je wilt / moet doen.

Je gebruikt toch wel stevige bokjes voor je eigen veiligheid ?
Zeker gebruik ik bokjes. :) En de kilometerstandis nu 410.000 km dus ik vervang liever beide kanten als ik toch bezig ben. En ik heb gezien wat ik moet doen, het lukt alleen niet.

Plaats reactie