Geluid bij gasgeven in 4 en 5

1997-2010
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door ReinO » do 18 apr, 2019 17:31

en de hitteschilden, en een rammelende kat. enz. we raden mee :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » vr 24 mei, 2019 13:57

Vandaag langsgereden bij Haaima voor een diagnose, wat een aardige man is dat! Hij heeft even in de auto gereden en kwam nagenoeg direct tot de conclusie dat het een veel voorkomend probleem is bij zowel saabs als andere merken. De dempers in de koppelingsplaat werken niet goed meer en dat geeft bijgeluiden. Hoef ik me geen zorgen over te maken en als tzt de koppeling op is en de boel vervangen wordt, dan zal het geluid ook weg zijn.
Wel merkte hij dat de subframerubbers niet allemaal meer goed zijn en dat daardoor het geluid en de trilling wat versterkt worden. Krijg een prijsopgave van hem hiervoor en weg dan even af of ik dat ooit direct met de koppeling laat doen, ze direct laat doen of zelf een poging doen voor die rubbers. Hij heeft ook nog aangegeven dat als het de achterste rubbers zijn, je de schroef er uit kunt halen en dan het rubber wat kunt opvullen en dan weer de schroef vastzetten.

Aardige en kundige man! En nog even kunnen kijken bij een 900 cabrio die hij aan het opbouwen was, werkelijk alles aan die auto was nieuw, prachtig!!!!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Tubbe » vr 24 mei, 2019 14:38

Inderdaad een prettige garagist. En gelukkig een vrij onbezorgde constatering. Nu vooral de vraag of je je er aan irriteert en desnoods 200k wilt wachten voordat je koppeling gaat ;-)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » vr 24 mei, 2019 14:43

Nu vooral de vraag of je je er aan irriteert en desnoods 200k wilt wachten voordat je koppeling gaat ;-)
Hahaha ja klopt! Maar ik denk dat 98% van de rijders het niet eens zou horen, je hoort het ook pas echt goed als je relatief dichtbij de linker vangrail rijdt. Denk dat ik er wel mee kan leven, mocht het geluid erger worden, dan gaat de klus eerder beginnen dan dat de koppeling op is. Maar heb even gekeken naar het proces van koppeling vervangen... Nou kan ik een hele hoop zelf, maar dit :shock:
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » do 06 jun, 2019 9:23

Haaima gaf nog aan dat het vervangen van de bakolie een geluiddempend effect heeft en sowieso geen kwaad kan. Nu heb ik wat zitten neuzen op het internet maar ben er nog niet helemaal over uit; is dit nu redelijk te doen voor de DIY-klusser? Ik beschik niet over de speciale Saab-tool om de aftapplug en niveauplug te komen, heb wel een 8mm inbus bitje aangeschaft want van wat ik las moet het daar mee lukken met dan smalle engelse sleutel. Verneem graag of dit redelijk te doen is of dat ik beter even naar de garage kan gaan die de tool heeft liggen. Thanks alvast voor de tips!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door ReinO » do 06 jun, 2019 9:34

een erg lang verlengstuk of een knikstukje - die laatste is altijd geklungel- en dan via de wielkuip.
Spuit hem ff schoon met remmenreiniger dat werkt makkelijker.

Good lick!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door op » do 06 jun, 2019 10:46

Zie je wel, het bezoek aan de specialist geeft uitsluitsel.

Hoeveel kilometer heeft jou 9-5 gelopen inmiddels?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » do 06 jun, 2019 13:10

Kilometerstand is inmiddels ergens in de 180.000, ik meen 183.000. Peanuts natuurlijk voor een 9-5 gelukkig!

@reino, ik dacht juist dat je met geen mogelijkheid bij die aftapplug komt van de zijkant, maar zal eens een blik werpen met de wielkuip eruit.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Steve-O » do 06 jun, 2019 20:17

Ik zou geen smalle engelse sleutel nemen. Goede engelse sleutels kosten een euro of €40-100 maar zijn zeker niet smal. De doorsnee engelse sleutel die betaalbaar is, sluit doorgaans net niet strak genoeg, waardoor als de dop iets te vast zit, je het bitje ronddraait.

Wat makkelijker te krijgen is, strakker zit en minder kost is een platte ringsleutel, maar ik weet niet of je die eroverheen krijgt als het bitje is geplaatsts of je met het bitje in de ringsleutel er ruimte is om de combinatie in de dop te steken. Een steeksleutel in een engelse maat die eigenlijk en fractie te klein is zou misschien willen ???

Is het anders ook mogelijk om via de vulopening olie uit te zuigen met een pompje?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » vr 07 jun, 2019 8:36

Ringsleutel is ook mijn eerste optie. Enige nadeel is dat ringsleutel maatje 8 niet erg lang is en je toch best wat kracht nodig hebt, want die plug zit op 50nm vast volgens mij. Maar dat zal idd de eerste poging worden.
Ik heb een oil extractor, maar het lijkt me bij de bak wel fijn het via die plug af te tappen aangezien ik dan gelijk de magneet kan bekijken en schoonmaken die in de aftapplug zit. Daarbij moet ik sowieso bij de niveau plug zien te komen, want anders wordt vullen wel een erge wild-guess.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Steve-O » vr 07 jun, 2019 8:48

Als je de ringsleutel 8 er wel op en af kan krijgen, vraaag dan evt iemand die kan lassen om een 2 of 2,5 cm brede strip staal aan het sringsleutelleuteltje te lassen, dan heb je meer moment bij het losdraaien. Ook bij het vastdraaien, dus dan niet teveel kracht zetten!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » ma 10 jun, 2019 14:42

Gister poging 1 gedaan voor vervanging bakolie en vandaag poging 2. Ergo poging 1 niet gelukt. Bitje van Hazet paste perfect maar die bouten zitten zo verrekte hard vast dat deze met een steeksleutel 8mm op het bitje niet los te krijgen zijn, de steeksleutel is zelfs verbogen. Met kniestukjes ed kwam ik er niet bij via de wielkas (alwaar het middelste afdekdeel er niet meer bleek te zitten (scheelde weer een klusje, maar toch maar eens een keer van een sloper halen).
Gelukkig kwam mijn buurman altijd weer op het juiste moment langs! Zeg buurman heb jij een slijptol? Ja tuurlijk! Wil jij dan even deze inbussleutel inkorten! Ja tuurlijk! Toen echter geen tijd meer om verder te klussen.
Vanochtend met de ingekorte inbussleutel aan de slag en beide pluggen binnen 5 minuten los! En op zich geen overbodige luxe om die bakolie te vervangen want van die rode kleur was weinig meer over.
Klusje geklaard! Nu nog even op de snelweg kijken of het geluid minder is geworden, in de straat valt al wel op dat de bak wat stiller is. Ook in lage toeren in zijn vier hoorde ik het geluid nog niet.

Kwam er ook achter dat die stabi’s van veerpoot naar stabilisatorstang speling hadden (althans die aan de bestuurderskant), waarmee ook een irritante rammel verklaard is, die optreedt aan wat langere ritten. Via Amazon de versterkte versie besteld voor 26 euro, dus die er binnenkort maar even opzetten.

Laat deze week in het topic wel weten of het geluid minder/weg is.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Steve-O » ma 10 jun, 2019 21:17

Die ingekorte imbussleutel ontbrak nog in de rij van tips. Geniaal! Dat ik daar zelf niet op kwam ...
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door werli » di 11 jun, 2019 7:55

heey
als de de aflaat plug hebt kunnen bereiken met een ingekorte inbus8 hou er dan mee op, ga niet beginnen klieren om stop nr 2 op de zijkant los te willen
er zit boven op de bak nog een inbus 8 (of 22dop)die makkelijker te bereiken is
en doe er een tube grafiet olie bij speciaal voor geluiden in schakelbakken kost iets omdat het het waard is

mvg werner

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Geluid bij gasgeven in 4 en 5

Bericht door Gele aero » di 11 jun, 2019 8:16

als de de aflaat plug hebt kunnen bereiken met een ingekorte inbus8 hou er dan mee op, ga niet beginnen klieren om stop nr 2 op de zijkant los te willen
er zit boven op de bak nog een inbus 8 (of 22dop)die makkelijker te bereiken is
Werner, snap niet helemaal wat je bedoelt. Want je moet die aan de zijkant loskrijgen om te vullen toch? Als het er daar uitloopt, dan zit er genoeg bakolie in en doe je die stop weer erop/vast.
Overigens is het dus allemaal gelukt hoor (Alle drie de pluggen/stoppen/bouten). Goede tip van de grafietolie, helaas zit alles dus nu al dicht en afgevuld.... Wellicht doe ik binnenkort nog een wissel bij wijze van spoelen, want heb toch een liter bakolie over. Dan zal ik eens naar de grafietolie kijken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie