ik weet het niet meer !

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 14:47

medeforummers

iemand de goede tip

De saab 9-3 2.0t T5 op LPG, heeft ruim 10.000 km in 3.5 mnd probleemloos gereden, en van het ene op andere moment hield die bij constante snelheid in ( 80km p/uur) op LPG was het erger.
Op benzine loopt die beter, maar je voelt toch lichte schokjes.
Ook stationeer zitten er hikken in al met al loopt zeker niet mooi stationeer , bij LPG voel je het beter.
eerste verdachte LPG pomp ! www.g3gas.nl laten komen, alles doorgemeten en getest, niks te vinden. heb toch een andere pomp laten plaatsen ( voor het zelfde geld overlijdt die over een paar maanden) en gezien me dochter zolang mogelijk in haar Saab wil blijven rijden . Alles gecontroleerd proefrijden , nog het zelfde probleem.
nieuwe bougies erin , geen resultaat. Andere bobine erop ( uit een goed rijdende T5) geen resultaat . Bougies op 0,8 gezet. Beter, leek erop dat dit het was. de man kon kon niks meer doen ( toch ruim 2 uur bezig geweest met alles. Volgens hem e.v.t. toch de inspuitmondjes.

Gisterenavond gestart, loopt prima overschakelen op LPG ook goed in het begin, als die op temp begint te komen, lijkt het wel of die op 3 cilinders loopt en ook op benzine
en dan opeens is het over, en even later begint het weer.
Tijdens het rijden idem dito, zo loopt die mooi , en zo lijkt het wel als je gas geeft, dat er een cilinder niet meedoet. Hup alle bougies eruit ( allemaal brand schoon en mooi wit)
Moet zeggen dat het op benzine minder erg is ( maar je voelt het wel lichtjes)
Auto slaat snel aan en de ene keer loopt die zowel op benzine als lpg stationeer goed, en de andere keer allebei belabberd of op Benzine beter en LPG slecht.
Als die loopt, wordt het eerdere slechter dan beter.

Laatste optie is de inspuitmondjes, maar dit heb ik eerdere meegemaakt, dat gebeurde meestal op de snelweg naar lange ritten dat die begon te stotteren, even op benzine en het was weer een tijdje over.
Maar meteen na starten op benzine en LPG rottig lopen , dat geloof ik niet. Maar ja wie ben ik .

wat heb ik inmiddels gedaan :
alle vacuüm leidingen gecontroleerd
compressie gemeten >11,5 bar
stekkers gecontroleerd
remreiniger alles ingespoten om te kijken of er ergens lucht lekkage is
DI cassettes en Bougies de NGK 7 ES 11ook vernieuwd (Gap 0,9 )verwisseld.

De auto reed daarvoor prima geen enkel probleem ( op de waterpomp na), gezien me dochter hem elke dag nodig heeft. zit er enige druk op.

het betreft een
9-3 2.0t automaat (T5)
bij 2000
km.st aanschaf : 297000 feb 2019
km.heden : 308000

heeft bij aanschaf door mij een grote beurt gehad :
bougies
Luchtfilter
Pollenfilter
remschijven voor + blokken
olie + filter
nieuwe vacuumslangen
alle olielekkages verholpen
automaatbak olie 2 x ververst
nieuwe radiator
retourlading stuurbekrachtiging vervangen

Dus mocht er iemand de goede tip hebben !
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door Harrie1971 » vr 24 mei, 2019 14:53

Lpg + benzine problemen, dus probleem in motor of aansturing. Veel al vervangen. Het enige dat ik nog kan bedenken is versleten nokkenas(sen)?
ECU uitwisselen met ander exemplaar?
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 15:07

Harrie1971 schreef:
vr 24 mei, 2019 14:53
Lpg + benzine problemen, dus probleem in motor of aansturing. Veel al vervangen. Het enige dat ik nog kan bedenken is versleten nokkenas(sen)?
ECU uitwisselen met ander exemplaar?
daar zat ik ook al aan te denken , dan maar de ecu even overzetten ( heb gelukkig nog een T5 liggen )
morgen maar proberen.
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door Harrie1971 » vr 24 mei, 2019 15:25

Katalysator afgebrokkeld en dicht? Geeft ook rare verschijnselen, maar dan meestal vooral vermogensverlies. Daar hoor ik je niet over, dus zal wel niet
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14119
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door ReinO » vr 24 mei, 2019 15:56

je hebt geen sonde fout?
al heel veel is gecheckt: goed gedaan en goede volgorde en dan blijven toch de rubber ringen over van de injectoren.
Ff een uurtje sleutelen: vergeet niet een knikstukje voor het laatste boutje te gebruiken. Als dat het niet is: binnenkort waren
ze toch een keer aan de beurt.
ecu reset geeft geen resultaat?
ik ga morgen verder denken.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5521
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door Steve-O » vr 24 mei, 2019 16:36

- bedrading in gasklephuis?
- injectoren versleten?
- kabelbreuk naar een van de injectoren?
- ergens een connector vuil/gecorrodeerd/luie klemkracht?

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 17:08

Harrie1971 schreef:
vr 24 mei, 2019 15:25
Katalysator afgebrokkeld en dicht? Geeft ook rare verschijnselen, maar dan meestal vooral vermogensverlies. Daar hoor ik je niet over, dus zal wel niet Afbeelding
als die even goed loopt, rijdt die vanouds, genoeg vermogen .
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 17:10

ReinO schreef:
vr 24 mei, 2019 15:56
je hebt geen sonde fout?
dat is waar ik ook aan denk, gezien stationeer ook niet goed loopt, schommelt heel erg , zo loopt even goed en dan weer beroerd.
zal die van mijn carbio T5 eruit halen ( als die wil , om hem even te wisselen
morgen weer alles na lopen.
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 17:13

Steve-O schreef:
vr 24 mei, 2019 16:36
- bedrading in gasklephuis?
- injectoren versleten?
- kabelbreuk naar een van de injectoren?
- ergens een connector vuil/gecorrodeerd/luie klemkracht?
het vreemde vind ik dat het van het ene op andere moment gebeurde. stotteren en inhouden vooral bij constante snelheid. op LPG voelde je het ergst
alle kabels bewogen om te kijken of ik daar reactie op had. maar totaal geen effect.
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 17:16

ReinO schreef:
vr 24 mei, 2019 15:56
je hebt geen sonde fout?
al heel veel is gecheckt: goed gedaan en goede volgorde en dan blijven toch de rubber ringen over van de injectoren.
Ff een uurtje sleutelen: vergeet niet een knikstukje voor het laatste boutje te gebruiken. Als dat het niet is: binnenkort waren
ze toch een keer aan de beurt.
ecu reset geeft geen resultaat?
ik ga morgen verder denken.
ecu heb ik ook gereset, ook van de vialle computer. geen effect.
een uurtje sleutelen lijkt me wel heel snel. maar wil ze gerust vervangen, maar dat wil ik alles uitsluiten. ik dacht daar ook eerst aan. maar die op benzine ook niet mooi loopt heb dat even uitgesloten.
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12979
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door tanisha » vr 24 mei, 2019 20:48

Oude einddamper? Zo ja trek die er maar onder vandaan!
Al meerdere keren meegemaakt binnenzijde verrot en het engelenhaar wat er in zit verstopt deels de uitlaat.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
toniboy
Geregistreerd lid
Berichten: 798
Lid geworden op: do 24 mar, 2005 11:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door toniboy » vr 24 mei, 2019 20:56

tanisha schreef:
vr 24 mei, 2019 20:48
Oude einddamper? Zo ja trek die er maar onder vandaan!
Al meerdere keren meegemaakt binnenzijde verrot en het engelenhaar wat er in zit verstopt deels de uitlaat.
Die is nieuw net 10.000 km gedraaid , maar iedergeval bedankt voor het meedenken
Saab Cabrio 2.0t T5 2000 208.000 km
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004 398.000 km
Saab 9-3 2.0t 2001 210.000 km
Saab 9-3 2.0t T5 LPG coupe 2000 312.000 km
Subaru Impreza GTT 2000 271.000 km

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2526
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: Kies een regio:

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door Sonab » vr 24 mei, 2019 21:03

haperende luchtmassameter?
brakke massa ergens?
SAAB. Karakter op wielen.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12979
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door tanisha » vr 24 mei, 2019 21:12

Dan eerst bij de basis beginnen compressie test en controleren op lekken met remmen reiniger.

Is er ook nog warm en koud verschil?
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14119
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: ik weet het niet meer !

Bericht door ReinO » vr 24 mei, 2019 21:26

uurtje is misschien wat snel maar 1,5 is reëel.
en schiet me net te binnen: die aansluitingen op de tank zelf corroderen nogal. simpel te checken en soms
schokkend veel roes.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie