Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » ma 20 mei, 2019 19:03

die prof uit Leeuven had ik al pagina s eerder als correctie neergezet zoals het hoort. Maar al die berekeningen versluieren gewoon een hele hoop.
Hoe dan ook gaan alle ontwikkelingen gewoon door, aan het eind zal wel een winnaar zijn / de populairste energievorm zijn.
Dat neemt niet weg dat we nu al ethische beslissingen moeten nemen over vervuiling en misbruik van arbeid elders.

En als de hele buurt hier op ev over gaat? dat wil helemaal niet. Er staat nu al constant de enige paal van de buurt bezet... .
We gaan nog meer gascentrales sluiten, hoe komen we dan aan onze stroom als kernenergie niet mag?
In mijn achtertuin trouwens wel als ik gratis stroom van ze krijg :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » ma 20 mei, 2019 20:39

Theun49 schreef:
ma 20 mei, 2019 12:25
Zelfs de professor uit Delft die te zien was in een H2 promo in VPRO Tegenlicht ontkende niet,
dat H2 een belabberd slecht rendement heeft. En dus slecht is voor het milieu.
Niet per definitie! Dat staat los vanelkaar. Je kunt dit 1000x melden, maar dan is het nog steeds onwaar.
Als je productiemethode milieuvriendelijk is en gebruik wordt gemaak van redundant energy, is het niet slecht voor het milieu! (zoals ik eerder al uiteenzette en anderen wel begrijpen)
Daar komt de concurrentie om de schaarse grondstof (drinkbaar) water nog bij.
Voor H2 is geen drinkbaar water nodig. Er kan gebruik worden gemaakt van ontzilt zeewater (wie weet is dit wel te combineren met het winnen van Lithium?). Ontzilt zeewater kan je niet dirnken. Evenmin kun je er zonder toevoegingen land mee irrigeren. Want dat is bij de aanleg van CSP-centrales aan de kust van droge gebieden ook een interessante optie.

Het is niet zo zwart/wit als jij beweert en ook is de race in 2030 mogelijk helemaal nog niet gelopen!

@Reino +1 @JElger -1
De exportovereenkomst die de EU recent met Trump is overeengekomen, handelt ondermeer over de import door de EU van grote hoeveelheden LNG, te vervoeren met schepen. Er zullen aan de Amerikaanse kust zelfs extra terminals worden gebouwd. (Vreemd dat Jelger dit niet online leek te kunnen vinden. Zoek anders eens op "Trump EU video". Kwam bij mij bovenaan in de hitlist.)
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » ma 20 mei, 2019 21:04

Dat is een prima deal Steve-O, en broodnodig vanwege de Energie Unie die de EU lidstaten met elkaar hebben afgesproken, die onder meer diversificatie van energieleveranciers en bronnen beoogt, omwille van stabiliteit en energieveiligheid van onze energievoorziening. Dat is ons dus niet door de Amerikanen door de strot geduwd, maar is onderdeel van de beleidsdoelstellingen binnen de Energie Unie. Het is maw onderdeel van Europees beleid.

Tegelijkertijd hadden we wat ambivalenter met de Amerikaans lobby voor LNG om kunnen gaan als de Duitse regering haar oren wat minder had laten hangen naar "Gazprom-Rosneft" Gerhard Schroeder, de voormalige Duitse bondskanselier, die door het Kremlin strategisch is ingekocht om de NordStream2 pijp er doorheen te drukken. Een pijp die volstrekt overbodig is, maar die de energie stabiliteit in Europa en binnen de EU gaat bedreigen. Aangezien Duitsland volstrekt ongevoelig is als het gaat om breken met Europese afspraken (zie ook euro begrotingsnormen in verleden), moet er wat tegenover gesteld worden. En dat is dit.

Strategisch broodnodig die deal met de VS, maar in principe was het overbodig geweest. Dat is het probleem in Europa bij velen: veel te weinig geopolitiek handelen. NordStream2 betekent 30% van de Europese gasbehoefte over 1 route (2 parallelle pijpen). Dat is een strategisch risicovolle situatie gezien de ervaring met het gebruik van de gaskraan als politiek wapen door de vrinden in het Kremlin.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 21 mei, 2019 11:44

In het Midden-Oosten drinken ze bijna alleen ontzilt zeewater. Er riep iemand weer iets.
In plaats van lithium als goedkoop bijproduct te gaan winnen, willen ze daar een toekomst door van dat ontzilt drinkwater H2 te gaan maken.
Drinkwater is wereldwijd schaars en H2 heeft een belabberd rendement.

Op inhoudelijke punten met betrekking tot milieu en uitstoot hoeft er geen discussie te zijn over een elektrische toekomst. H2 is op afstand tweede keus.
Het probleem is dat de fossiele industrie danig tegengas geeft, puur uit eigen belang.
En dat belang ligt bij zo lang mogelijk doorgaan met fossiel en daarna H2. En de lobby werkt, ook binnen de EU op links..

Beetje cynisch, maar H2 uit fossiele bronnen is spotgoedkoop en frauderen is erg gemakkelijk als H2 van ver komt.
Ook als de drinkwatervoorziening ergens in gevaar komt door de grootschalige groene H2 productie,
zou vuile H2 uit fossiele bronnen weer op de agenda terecht kunnen komen.
Datzelfde geldt als de economie in zwaar weer komt.
Als we nu niet vol inzetten op de betere alternatieven dan het laag rendement H2,
zijn wij en onze planeet in een economische crisis weer overgeleverd aan de fossiele industrie.
Nogmaals: H2 is tweede keus en alleen toe te passen in zeer uitzonderlijke situaties. Beste voorbeeld: de ruimtevaart.

In de VS is BIG OIL erg strijdlustig met Trump als "democratisch" gekozen zetbaas om de eigen belangen boven aan de agenda te plaatsen.
En nu komen ze China tegen die vol inzet op het terugdringen van fossiele brandstoffen.

Dus wordt het een handelsoorlog. Daar worden ook andere producten bij betrokken, maar de harde kern is BIG OIL.
China lijkt hard terug te slaan tegen BIGOIL en Trump. Bijvoorbeeld met een 90% prijsdaling van lithium.

Gaan Corporate BIG OIL en de VS winnen? Ik denk dat het lastig wordt voor Trump. Hij heeft ook veel tegenwerking uit andere landen en in eigen land.
Op federaal niveau versoepelt hij bijvoorbeeld de uitstootnormen voor auto's om BIG OIL te steunen,
maar dat stuit op harde oppositie uit staten van de democratische Unie, die niet in handen zijn van BIG OIL, zoals CA.
Die staten dreigen nu een stap verder te gaan: het verbieden van de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren.

PS. @ReinO: is het licht bij jou al uit? Je buurvrouw heeft immers een Audi EV met 100kWh accu.Afbeelding
PS2: Voor de duidelijk: Denk je nou werkelijk dat ze alleen H2 gaan produceren uit water en energie, die anders onbenut blijven? Get real, @Steve-O! Major reality check!
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 21 mei, 2019 20:33

@Jelger: ja, hellemaal logisch. Ik schreef immers dat er ook voordelen aan de deal kleven.

@Theun49: Ja er ropet iemand weer iets. Jij! Ontziltwater is niet zondermeer als drinkwater te gebruiken. Direct uit de installatie is het namelijk corrosief. Een sootgelijk effect zie je met gedestilleerd water, dat lost vuil op.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 22 mei, 2019 0:19

@REIN-O: heb je al een dieselaggregaat bij BORENT gereserveerd? Afbeelding

@Steve-O: wel gecheckt bij een deskundige? En welke dan? Of is het je mening dat ontzilt water corrosief is?
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 22 mei, 2019 11:13

De trieste realiteit van de Hyundai Nexo waterstof auto verkopen versus de invloed van het succes van elektrische in China.

In totaal heeft Hyundai iets meer dan 1000 waterstof Nexo's verkocht a €78.000 per stuk (NL) in het afgelopen jaar.
De meeste in thuisland Korea. Daar wordt met publiek geld geforceerd een H2 infrastructuur aangelegd. 308 zijn buiten Korea verkocht.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... -nexo.html

Raad eens waar een flink deel van die wereldwijd verkochte 308 mogelijk naar toe zijn gegaan?
Ja hoor, naar de H2 lobby in NL, die blijkbaar graag €40000 extra per kobalt accu EV auto (=Nexo) betaalt om 200km verder te kunnen op H2.
300 H2 auto's waren er dit jaar in NL verkocht, werd trots gemeld bij de recente H2 reclamestunt van BAM, Rijkswaterstaat, de TU Delft en nog 17 andere H2 promoters.

En dan elektrisch in China.
Het succes van goedkope, kleine elektrische auto's (miljoenen worden er paar jaar verkocht, circa €3000 per stuk) heeft een forse impact op de vraag naar benzine in China.
Aldus een rapport van Rice University’s Baker Institute for Public Policy, waarin ook wordt gesteld, dat deze ontwikkeling de markt voor olie wereldwijd zou kunnen ontwrichten.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... llins.html

Is dit voldoende voor een winstwaarschuwing bij BIG OIL?
Of zijn de maatregelen van Trump in de handelsoorlog tegen China afdoende om het tij te keren voor BIG OIL?
China heeft al gereageerd met een forse prijsdaling van lithium, waardoor de prijs van de elektrische (mini) auto's wordt verlaagd.

Wat vind jij?

@REINO: misschien voortaan even de datum checken? Plaatsing van jouw Thorium reactor volgend jaar op 1 april?
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » wo 22 mei, 2019 11:22

Nee, dat kost gaat voor de baat uit. Het proces om EV's te kunnen rijden en laden, heeft bij aanvang ook vele miljoenen gekost. Stop nou met dat gezeur, man!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » wo 22 mei, 2019 11:41

Als het over het milieu gaat is het altijd gedram van lieden die overtuigd zijn van hun eigen gelijk..
De praktijk is doorgaans erg kostbaar en weinig effectief..

Tesla ziet kans elk jaar grotere verliezen te lijden, valt het merk om heb je ineens 'n hoop waardeloos en milieu belastend schroot
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » wo 22 mei, 2019 12:33

Even als Rookie met beide benen op de discussie grond gaan staan.

Per 31 december 2018 waren er in Nederland:

44.984 volledig elektrische personen auto's geregistreerd
en
97.702 Hybride personen auto's

Bron https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 2018.pdf


Met van die mooie ambtelijke afkortingen: BEV PHEV
Laatst gewijzigd door 93Rookie op wo 22 mei, 2019 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » wo 22 mei, 2019 12:50

En daar dan 'n paar miljard aan subsidie in weggelopen.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2954
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door blue city » wo 22 mei, 2019 12:58

:shock:

en dan is mijn vraag nog niet beantwoord. Wat doen we met versleten accu's, Limburg in de mergelgrotten. Barendrecht in de daar aanwezige holtes of Groningen in de zoutholtes. Mijn idee? We dumpen ze allemaal op de Dam in Amsterdam, of op het Binnenhof. Overigens zal dit mijn laatste bijdrage zijn aan dit irritante door Milieu idioten aangemoedigde topic. Tenzij je het te bont maakt @Theun 49.
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » wo 22 mei, 2019 15:36

Geen laadpalen. En geen H2.

Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 22 mei, 2019 19:00

blue city +1 :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » wo 22 mei, 2019 20:31

https://nos.nl/artikel/2285856-kabinet- ... imaat.html

Kabinet trekt een paar honderd miljoen extra uit voor klimaat

Wat betekent dat?

Uit overleg over de voorjaarsnota is gekomen dat er dit jaar eenmalig 400 miljoen euro extra wordt uitgetrokken om de afgesproken duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Vanaf volgend jaar wordt er structureel 110 miljoen euro extra vrijgemaakt. Volgende maand komt het kabinet met de specifieke plannen voor deze gelden, maar een richting is al bekend:
Een deel van het bedrag gaat naar een warmtefonds. Dat is een fonds waar huizenbezitters aanspraak op kunnen maken als ze hun woning duurzamer willen maken. Daarnaast wordt het extra geld gebruikt om de aanschaf van tweedehands elektrische auto's te stimuleren en woonwijken van het gas af te krijgen.
Deze budgetten komen bovenop de eerder toegekende bedragen, zoals de eenmalige 500 miljoeen betreffende de Urgenda uitspraak, en structureel 300 miljoen per jaar.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie