130 liter voor €150
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Beste Sapphire,
ik plaag je maar een beetje, heb veel respect voor je liefde voor het merk en auto's.
En ik geef geld uit aan de stomste dingen en roep dan maar dat LPG rijden me veel bespaart!
Dat vind ik overigens oprecht. Goed, ik moet 1 keer per 550 km tanken in plaats van 1 keer per 750; dat is bij 1000 of meer km per week iets vaker. Dat zij zo, geeft me de kans om een deel van het bespaarde geld aan een blikje fris uit te geven .
In ruil daarvoor ondervind ik technisch niet of nauwelijks meer problemen dan op benzine en scheelt het veel.
Maar in mijn 900's reed ik ook meer dan 40K per jaar en tankte vrolijk benzine. Dat was maar zo. En toen ik stopte met roken heb ik ook niet gemerkt dat mijn huishoudeconomie er veel beter op werd.
en als ik electrisch ga rijden weet ik het ook nog steeds op te maken...
Maar gelukkig rijden we allebei fijne Saabs
ik plaag je maar een beetje, heb veel respect voor je liefde voor het merk en auto's.
En ik geef geld uit aan de stomste dingen en roep dan maar dat LPG rijden me veel bespaart!
Dat vind ik overigens oprecht. Goed, ik moet 1 keer per 550 km tanken in plaats van 1 keer per 750; dat is bij 1000 of meer km per week iets vaker. Dat zij zo, geeft me de kans om een deel van het bespaarde geld aan een blikje fris uit te geven .
In ruil daarvoor ondervind ik technisch niet of nauwelijks meer problemen dan op benzine en scheelt het veel.
Maar in mijn 900's reed ik ook meer dan 40K per jaar en tankte vrolijk benzine. Dat was maar zo. En toen ik stopte met roken heb ik ook niet gemerkt dat mijn huishoudeconomie er veel beter op werd.
en als ik electrisch ga rijden weet ik het ook nog steeds op te maken...
Maar gelukkig rijden we allebei fijne Saabs
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Tsja, nu val ik in mijn eigen zwaard...
Net in Zuid-Frankrijk geweest en 400 km rond en over de Mont Ventoux geweest. Veel bergen dus, en klimmen en dalen. Met drie mensen erin en na 375 km was de lpg-tank leeg: 1 op 5,5.
Met een lpg-prijs aldaar van ca €0,80 is dat een dure hobby.
Waar ligt dat aan? Scheuren door de bergen? Volle belasting? Inferieur Frans gas?
Op de terugweg was het weer gewoon 1 op 8-8,5. Ook 4 personen, stevig doorgereden (135)
Net in Zuid-Frankrijk geweest en 400 km rond en over de Mont Ventoux geweest. Veel bergen dus, en klimmen en dalen. Met drie mensen erin en na 375 km was de lpg-tank leeg: 1 op 5,5.
Met een lpg-prijs aldaar van ca €0,80 is dat een dure hobby.
Waar ligt dat aan? Scheuren door de bergen? Volle belasting? Inferieur Frans gas?
Op de terugweg was het weer gewoon 1 op 8-8,5. Ook 4 personen, stevig doorgereden (135)
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 130 liter voor €150
Een turbo stook gewoon door, wel of geen berg
Je kunt het ook anders benaderen, hoe leeg was je gelopen op benzine
Je kunt het ook anders benaderen, hoe leeg was je gelopen op benzine
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Het wordt steeds leuker om LPG te rijden,,,
De afgelopen jaren was de prijsverhouding LPG : Diesel : Benzine 1 : 2 : 2,5
Nu is het bij veel tankstations al 1: 2,5 : 3
(€ 0,60 voor een liter LPG, € 1.80 voor een liter benzine)
Overigens is de adviesprijs voor LPG € 0,86, maar zelfs op de snelweg is het bij Total en BP meestal € 0,60. Bij Texaco (en vaak bij Shell) blijft LPG onverminderd duur
De afgelopen jaren was de prijsverhouding LPG : Diesel : Benzine 1 : 2 : 2,5
Nu is het bij veel tankstations al 1: 2,5 : 3
(€ 0,60 voor een liter LPG, € 1.80 voor een liter benzine)
Overigens is de adviesprijs voor LPG € 0,86, maar zelfs op de snelweg is het bij Total en BP meestal € 0,60. Bij Texaco (en vaak bij Shell) blijft LPG onverminderd duur
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 130 liter voor €150
Verbaas mij dat de lpg in verhouding ook zo goedkoop blijft, meestal stijgt het dapper mee.
Kan niet goed verklaren, lijkt op overschot
Goede nieuws, er komt een tankstation bij, bij ons in de buurt, op 500 en een paar km van een andere, kan niet wachten tot ie klaar is, prijs gaat zeker €0,03 cent per liter omlaag en komt nu al een paar jaar niet meer boven de €0,63
Kan niet goed verklaren, lijkt op overschot
Goede nieuws, er komt een tankstation bij, bij ons in de buurt, op 500 en een paar km van een andere, kan niet wachten tot ie klaar is, prijs gaat zeker €0,03 cent per liter omlaag en komt nu al een paar jaar niet meer boven de €0,63
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 130 liter voor €150
Mijn ervaring met LPG in de bergen is dat ie juist zuiniger is; dit was wel met een dafje en de haarspelden vlot nemen. Remmen is immers energie omzetten in warmte.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
49 cent en 1 op 9 in Luxemburg ongeacht bergje op bergje af
Haalde 500km op een tank van minder dan 5,5ct/km...
Nu weer terug naar 1 op 8,2-8,3 rond de 60 cent in Nederland ...
Haalde 500km op een tank van minder dan 5,5ct/km...
Nu weer terug naar 1 op 8,2-8,3 rond de 60 cent in Nederland ...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: 130 liter voor €150
Even een random vraag, waarom gebruikt Nederland, als enige in heel Europa, de eenheid km/l? Voor zover ik kon nagaan moet je al naar bepaalde delen van Afrika, Azië of Oceanië gaan om het tegen te komen (en dan nog). Ergens historisch omdat het gemakkelijker uit te leggen is aan iemand die in MPG rekent?
(geen flame, ik vraag mij het oprecht af van waar het komt)
(geen flame, ik vraag mij het oprecht af van waar het komt)
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Ik neem aan dat je bedoelt km per liter ipv l per 100km?sprankel schreef: ↑vr 31 mei, 2019 0:30Even een random vraag, waarom gebruikt Nederland, als enige in heel Europa, de eenheid km/l? Voor zover ik kon nagaan moet je al naar bepaalde delen van Afrika, Azië of Oceanië gaan om het tegen te komen (en dan nog). Ergens historisch omdat het gemakkelijker uit te leggen is aan iemand die in MPG rekent?
(geen flame, ik vraag mij het oprecht af van waar het komt)
Nou gewoon: omdat 1 : x makkelijker rekenen is dan x : 100.
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Op mijn beurt vraag ik me af waar de l/100km eenheid vandaan komt. Waarom dan geen ml/km ofzo, als l/km een te klein getal is.
Tot dusver verbruik ik gemiddeld 120ml/km LPG met de 9-5, in elk geval
Ik ben me bewust dat ik een ouderwetse eenheid gewend ben, heel langzaam wen ik aan l/100km, maar die 100 is eigenlijk de vreemde eend in de bijt.
km/l * tankinhoud = actieradius, sim-pel. Net als mpg eigenlijk.
Maar uit l/100km... oef... dan moet je achterstevoren binnenstebuiten gaan rekenen, kom je op actieradius = (tankinhoud / l/100km) * 100
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 1 op 11 ? 550 / 11 = 50L.
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 11l/100km? Eeeuuhhh... 11 * (550 / 100) = 60,5L.
Toch allemaal ingewikkelder met die 100 erbij. Tenzij je uitsluitend veelvouden van 100 rijdt natuurlijk.
Tot dusver verbruik ik gemiddeld 120ml/km LPG met de 9-5, in elk geval
Ik ben me bewust dat ik een ouderwetse eenheid gewend ben, heel langzaam wen ik aan l/100km, maar die 100 is eigenlijk de vreemde eend in de bijt.
km/l * tankinhoud = actieradius, sim-pel. Net als mpg eigenlijk.
Maar uit l/100km... oef... dan moet je achterstevoren binnenstebuiten gaan rekenen, kom je op actieradius = (tankinhoud / l/100km) * 100
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 1 op 11 ? 550 / 11 = 50L.
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 11l/100km? Eeeuuhhh... 11 * (550 / 100) = 60,5L.
Toch allemaal ingewikkelder met die 100 erbij. Tenzij je uitsluitend veelvouden van 100 rijdt natuurlijk.
Laatst gewijzigd door web op vr 31 mei, 2019 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: 130 liter voor €150
Nee, de eenheid die NL gebruikt is km/l of x aantal km per liter brandstof wat dan ook nog omgekeerd uitgesproken word als 1 op 5. In sommige Arabische landen word het uitgedrukt tegen 20 liter omdat de vaten daar vroeger 20 liter per vat brandstof was ofwel km/20lcollega schreef: ↑vr 31 mei, 2019 0:43Ik neem aan dat je bedoelt km per liter ipv l per 100km?sprankel schreef: ↑vr 31 mei, 2019 0:30Even een random vraag, waarom gebruikt Nederland, als enige in heel Europa, de eenheid km/l? Voor zover ik kon nagaan moet je al naar bepaalde delen van Afrika, Azië of Oceanië gaan om het tegen te komen (en dan nog). Ergens historisch omdat het gemakkelijker uit te leggen is aan iemand die in MPG rekent?
(geen flame, ik vraag mij het oprecht af van waar het komt)
Nou gewoon: omdat 1 : x makkelijker rekenen is dan x : 100.
Alles wat je hier aanhaalt is gewoonte, ik reken mij iedere keer suf om van km/l terug te rekenen. Voor mij is die km/l een vreemde eend in de bijt, voor een Amerikaan is kilometer een vreemde eend in de bijt. Wat je gewoon bent om te gebruiken lijkt altijd het simpelste dus ik geloof je meteen op je woord als jij zegt dat 1 op 11 simpel is.web schreef: ↑vr 31 mei, 2019 0:49Op mijn beurt vraag ik me af waar de l/100km eenheid vandaan komt. Waarom dan geen ml/km ofzo, als l/km een te klein getal is.
Tot dusver verbruik ik gemiddeld 120ml/km LPG met de 9-5, in elk geval
Ik ben me bewust dat ik een ouderwetse eenheid gewend ben, heel langzaam wen ik aan l/100km, maar die 100 is eigenlijk de vreemde eend in de bijt.
km/l * tankinhoud = actieradius, sim-pel. Net als mpg eigenlijk.
Maar uit l/100km... oef... dan moet je achterstevoren binnenstebuiten gaan rekenen, kom je op actieradius = (tankinhoud / l/100km) * 100
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 1 op 11 ? 550 / 11 = 50L.
Hoeveel heb je nodig voor een rit van 550km bij 11l/100km? Eeeuuhhh... 11 * (550 / 100) = 55L.
Toch allemaal ingewikkelder met die 100 erbij. Tenzij je uitsluitend veelvouden van 100 rijdt natuurlijk.
Overigens ga je nog wat moeten oefenen vrees ik want bij een verbruik van 11l/100km is je 55 liter na 500km al op en ga je de laatste 50km te voet moeten afleggen
Als ik je mag helpen, gezien je in eenheiden van 100 rekent, 55 liter aan 11l/100 km => 55/11 = 5 => 500km
Hoeveel liter heb je dan wel nodig, 550km aan 11 l/100km => 5.5 * 11 => 60.5 liter
Behalve de UK die dan ook in miles, yards en feets werkt en bijgevolg met MPG is er geen enkel land in Europa dat niet l/100km gebruikt, bij mijn weten is er ook geen enkele auto die zijn verbruik in km/l weergeeft laat staan dat men het dan ook nog omgekeerd uitdrukt dus mijn vraag blijft branden van nieuwsgierigheid waar het vandaan komt.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Oeps
Bewerkt.
In elk geval was de km/l al ingeburgerd voordat er uberhaupt boordcomputers bestonden, dus dat is 1.
Ook stond het vroeger zo in de folders en autojaarboeken.
De vraag is dus eigenlijk hoe, waarom en wanneer de l/100km hem verdrongen heeft.
Bewerkt.
In elk geval was de km/l al ingeburgerd voordat er uberhaupt boordcomputers bestonden, dus dat is 1.
Ook stond het vroeger zo in de folders en autojaarboeken.
De vraag is dus eigenlijk hoe, waarom en wanneer de l/100km hem verdrongen heeft.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Omdat het leuk is... KNAC autojaarboek 1977.
Wat een zuipschuit die 99, vergeleken bij de 96!
Wat een zuipschuit die 99, vergeleken bij de 96!
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
zo ken ik het ook 1:14, 1:12 etc. Op een gegeven moment zijn de Duitse automerken op hoeveelheid liter per onder kilometer overgegaan. En dan gaat de Nederlandse autopers mee.
of is het een standaard industrie norm? of zelf een Europees voorschrift?
of is het een standaard industrie norm? of zelf een Europees voorschrift?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
In de autojaarboeken zie ik de overgang ergens in de jaren '80. Laat ik nou nog net in de jaren '70 geboren zijn
En verdomd, hoewel ik dat niet toen al zou verwachten, dat is een ECE norm.
Kortom de l/100km standaard is inderdaad de 'schuld' van de EU
En verdomd, hoewel ik dat niet toen al zou verwachten, dat is een ECE norm.
Kortom de l/100km standaard is inderdaad de 'schuld' van de EU