Avonturen van een kersenrode Classic

1978-1993
Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoera!

Bericht door Vyv » vr 19 apr, 2019 16:52

Ewout schreef:
vr 19 apr, 2019 15:10
ROSIER schreef:
zo 31 mar, 2019 10:56
Krijg ondertussen spijt van de verkoop.... :D
Zo te zien op marktplaats.nl is dat op te lossen.
Voor de mensen die niet willen zoeken: https://www.marktplaats.nl/m1402105952

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » wo 01 mei, 2019 20:57

Vandaag heb ik het, ahum, state of the art speakersysteem van de rooie gedemonteerd. Reden: ik wil nu wel eens radio luisteren zonder gekraak. Anders dan verwacht bleek mijn auto rondom 10cm speakers te hebben. Ze zagen er zo uit:
Afbeelding2019-05-01 20.38.18
Afbeelding2019-05-01 20.47.05

Ik ben nu van plan voorin een setje Hertz DCX100.3 te zetten. @reiernumans: jij hebt die toch? Wat voor ervaring heb je?
Achterin hoef ik me niet zo druk te maken over de maximale inbouwdiepte. Hier komt dus iets robuusters, met dezelfde impedantie (4 ohm). En ik ga op Marktplaats een fatsoenlijke head unit zoeken.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door Vyv » wo 01 mei, 2019 22:48

Aiai... Karton en foam houden het blijkbaar geen 25+ jaar uit :O: :O:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door reiernumans » do 02 mei, 2019 11:23

9323 schreef:
wo 01 mei, 2019 20:57
Ik ben nu van plan voorin een setje Hertz DCX100.3 te zetten. @reiernumans: jij hebt die toch? Wat voor ervaring heb je?
Heel content mee! Maar lage tonen kunnen ze niet echt. Ik heb achterin 4x6 Hertz DCX speakers zitten en een underseat woofer tegen de linkerzijde van de kofferbak bevestigd. Als ik het geluid echt hard zet mis ik voor m'n gevoel een beetje midrange, maar over het algemeen klinkt het heel prima. Die 4x6'jes achter doen eigenlijk vooral rear fill (het gevoel geven dat je in het midden zit). Ik wil op lange termijn nog wat verzinnen om fatsoenlijk formaat speakers in de deuren ofzo weg te werken voor wat meer midrange power.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » do 02 mei, 2019 11:48

Dank!
Heb inmiddels op Marktplaats een Pioneer DEH-8400bt head unit gekocht. Niet nieuw, wel - voor mijn doeleinden - fatsoenlijk ding met behoorlijke versterker.

Zo'n underseat subwoofer is misschien wel een goed plan; welke heb je? Heb ik denk ik meer aan dan extra speakers achterin.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door reiernumans » do 02 mei, 2019 12:06

Ik wil zonder met stekkers te klooien de hoedenplank eruit kunnen vissen en de bank plat gooien als het nodig is (gebruik die enorme bagageruimte verrassend vaak), dus hoedenplank speakers zijn voor mij geen optie. Sowieso vind ik het niet fijn klinken als alle midrange van achter je komt. Bas maakt niet zoveel uit, daar hoor je vrijwel niet aan waar het vandaan komt. Ik heb een Phoenix Gold Z8150 underseat subje links achterin zitten. Neemt nauwelijks bruikbare ruimte weg, moest alleen wel een klein stukje uit de kofferbakvloer (die houten plank) zagen, anders kan die niet meer klappen.

Afbeelding
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » do 02 mei, 2019 12:13

top, dank!

Ik ben een beetje een noob hoor, dus nog wat vragen:
- sluit je m aan met tulpstekkers op je HU?
- waar tap je voeding af?

thanks :-)
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door reiernumans » do 02 mei, 2019 13:49

Tulpkabel + signaaldraad ('hé, word eens wakker!' seintje vanuit de radio naar de sub) vanaf de radio naar de sub, massa heb ik aangesloten bij het massapunt voor de achterlichten (onder de houten vloer op het balkje dat in de lengte over het midden loopt), voeding heb ik aangesloten op het stroom verdeelblokje rechts in de motorruimte. Kan evt ook naar de accu door natuurlijk. Ik had er een bedradingsetje bij waar ook een zekeringhouder en zekering in zaten, die heb ik vlak naast dat verdeelblokje liggen en zekert de dikke voedingsdraad. Door de dorpelbeschermingsplaatjes eruit te halen kun je het tapijt ver genoeg weghalen om de draden daar onder weg te proppen. Ik heb de dikke voeding zoveel mogelijk rechts langs lopen, vanaf de achterbank gaat 'ie naar het midden en daar door het geultje de kofferbak in. Tulp en signaal heb ik links achter de bekleding langs naar onder de achterbank getrokken en zo via het tapijt onder de middenconsole door langs de pook naar de radio.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » do 02 mei, 2019 15:28

Dank!
Op marktplaats inmiddels een Pioneer TS-WX120A gevonden. Klein subje maar als het goed is grote daadkracht. Voorlopig houd ik het bij head unit, plus Hertz- speakers op het dashboard en dit subwoofertje onder de passagiersstoel.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door reiernumans » do 02 mei, 2019 16:21

Ziet eruit als een mooi ding! Ik vond in mijn auto onder de stoel niet echt een lekkere plek, kon geen mooi vlak stuk bodem vinden en onder mijn rechter stoel zit zo'n hip origineel afvalbakje.. Heb nog even geprobeerd 'm onder de achterbank te zetten, maar ook daar was eigenlijk geen mooie plek te vinden. Rugleuning van de achterbank ook nog overwogen, maar dan schuif je daar elke keer je bagage tegenaan, en als de bank plat moet is het weer gedoe met de bedrading naar de sub. Uiteindelijk dus links achterin geworden. :)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » do 02 mei, 2019 16:39

Zo'n afvalbakje heb ik niet dus ik denk dat ik wel een plekje heb onder de rechterstoel :-)
Head unit heeft trouwens rca-uitgang speciaal voor subwoofer en dan kan ik het ding ook via de head unit instellen. Das wel relaxed.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door Steve-O » vr 03 mei, 2019 8:31

@9323: Die orginele speakers kun je eventueel van nieuwe rubberen centreerringen voorzien. Het kraken komt zeer wel mogelijk, door het vergaan van de orginele schuimrubber ringen. De luchtspleet waar de spoelen door heen en weer bewegen is vrij nauw. Als de conus niet goed gecentreerd blijft, maakt de spoel contact met de magneet, hetgeen het gekraak geeft.

Een andere oorzaak van gekraak in speakers, is losgesmolten spoeldraad door overbelasting van de speakers. Als de spoel niet meet strak omgewonden is kan deze ook de magneet raken.

Van de 900 classic weet ik het niet zeker, maar de units in de 9000 waren van erg goede kwaliteit. Een iets andere filtering (lees betere bescherming tegen te lage frequenties i.c.m. een goede subwoofer, gaf een geweldig geluid.

Voor een 900 Classic 3-deurs heb ik een keer een compact systeem onder de hoedenplank gebouwd, dat de ideale hoek met de achterrruit maakte. Units waren van visaton. De kast had intern vele tactisch geplaatste schotten die ook voor een T-line ontwerp zorgden. Waar door de overgang tussen mid en laag ook erg smooth verliep.

Als je wilt kan ik je in contact brengen met de eigenaar.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » vr 03 mei, 2019 9:51

Dank, nuttige info. Ik hou het even low budget, denk dat ik al veel kan bereiken met beperkte middelen.
Qua filtering: de Hertz-boxen gaan tot 70hz, wat niet heel slecht is voor het formaat, maar wil ik een beetje sparen door ze bv bij 80hz te laten beginnen. En misschien wat overlap realiseren met de sub door die bv tot 90hz te laten gaan oid. Zo kan ik de middentonen een beetje boosten wellicht.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door 9323 » ma 06 mei, 2019 15:27

Kleine update:
- audio-upgrade is ongoing. Heb ook geinvesteerd in nieuwe luidsprekerkabel.
- lekkage kofferbak grotendeels verholpen door slotvanger wat te verplaatsen. Klep sluit nu strakker.
- getril bij lage toeren in 3 is grotendeels verdwenen inmiddels. Nieuw vet voor bakklossen heeft wonderen verricht.

Nieuwe to do:
- volgens mij zit de originele radiateur er nog in. Dat is 'm aan te zien. Bovendien lekt-ie een beetje.
Vraag in dit kader: de radiateur voor turbo-uitvoeringen is goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. Kan die zonder verdere aanpassingen geplaatst worden? Beetje extra koelcapaciteit is natuurlijk ook nooit weg.
- de middendemper van de uitlaat rammelt. Schotten zijn niet goed meer gok ik. Het geheel is nog wel gasdicht, maar eea moet dus een keer worden vernieuwd. En dan moet meteen alles denk ik, want het zijn nog de originele uitlaatdelen dus die zitten vast lekker aan elkaar gerot.

De auto staat inderdaad op marktplaats. Ik hou wel van 'm, maar ik hou nog meer van de 9000, dus het kriebelt een beetje. Als ik evenwel geen goed bod krijg gaat-ie niet weg. Het is me al wel gebleken dat je een harde classic inmiddels met een lampje zoeken moet.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoera! Audioperikelen...

Bericht door reiernumans » ma 06 mei, 2019 17:42

Turbo radiateur past er zo in! Overigens koelt een dunne nieuwe radiateur ook prima hoor, ik heb mijne twee jaar terug vervangen voor een dunne (hadden op dat moment de goede niet liggen) en zelfs met 37 graden buitentemperatuur in de volle zon in de file staan was geen probleem. En dan hangt er bij mijn auto ook nog een airco condensor voor. Wel een 82gr thermostaat.

Wat betreft de uitlaat; afhankelijk van hoe ver je wil gaan en of je van een sportiever geluid houdt; als je de voorpijp (van het spruitstuk naar de katalysator) van een 2.1 monteert en de kat van een 2.1/Turbo past een turbo uitlaat er zo onder. Klinkt wat sportiever (demper minder en grotere diameter) en volgens mij helpt het ook voelbaar voor vermogen, al heb ik er zelf geen rij ervaring mee.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie