Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

2002-2012
Plaats reactie
kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » zo 27 jan, 2019 22:38

Hallo allemaal,

DIt is mijn eerste bericht aangezien ik sinds kort eigenaar ben van een Saab 9-3 1.8t sport sedan uit 2004 (YS3F). Ik heb de Saab laten ombouwen naar LPG en hij rijdt heerlijk.

Ik heb alleen twee irritante probleempjes met de auto:

1. Mijn ruitenwissers voor slaan af en toe op hol. Ze doen het even goed in elke stand, maar al vrij snel gaan ze continu in de interval stand en willen ze even niet stoppen. Daarna stoppen ze midden op de ruit. Vanaf dat moment werken ook de ruitensproeiers niet. Soms na een half uur ofzo doen ze het weer kort voordat hetzelfde gebeurt. Het is dus niet zo dat ik niet kan wissen, maar ideaal is anders. Ik las in dit onderwerp een vergelijkbaar probleem (viewtopic.php?f=18&t=135794), maar diegene zegt niks over zijn ruitensproeiers.

2. Bij de centrale deurvergrendeling doet 90% van de keren 1 deur (rechts achter) het niet. Af en toe doet deze het wel wat eigenlijk nog vervelender is, want dan moet ik hem dus altijd controleren.

Nu heb ik gelezen dat punt 1 een relais of de ruitenwissermotor kan zijn. Klopt dit en wat is meest voor de hand liggend? Zijn beide goed door een doe het zelver te vervangen? En klopt het dat de centrale deurvergrendeling relais dezelfde is als voor de ruitenwissers voor (dahct dat ook ergens gelezen te hebben)? Is het dan dus waarschijnlijk dat het een relais is aangezien ik beide problemen heb?

Als laatste: zit dit relais boven mijn koppelpedaal? En hoe kom ik daarbij (wat moet ik open maken)? Zie onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil er graag mee aan de slag en hoop dat jullie me kunnen helpen! Bedankt!

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » ma 28 jan, 2019 17:48

Nu ik wat verder zoek op het forum zie ik dat dit waarschijnlijk toch twee verschillende problemen zijn:

Voor de ruitenwissers vind ik dat waarschijnlijk de ruitenwissermotor moet worden vervangen. Voor de centrale deurvergrendeling is het waarschijnlijk de motor in de deur. Klopt dit of hebben jullie andere ervaringen? Zijn dit specifieke Saab 9-3 sport sedan problemen?

Is het belangrijk dat ik exact dezelfde partnummers vind (ik vind een hoop verschillende gebruikte onderdelen online)? Zijn beiden goed uit te wisselen?

Bedankt!

Sdikken
Donateur
Donateur
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 sep, 2017 18:43
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door Sdikken » ma 28 jan, 2019 21:32

kv10a schreef:
ma 28 jan, 2019 17:48
Voor de centrale deurvergrendeling is het waarschijnlijk de motor in de deur. Klopt dit of hebben jullie andere ervaringen? Zijn dit specifieke Saab 9-3 sport sedan problemen?

Is het belangrijk dat ik exact dezelfde partnummers vind (ik vind een hoop verschillende gebruikte onderdelen online)? Zijn beiden goed uit te wisselen?

Bedankt!
De motor in de deur heb ik zelf ook al eens moeten vervangen, is prima te doen. Daarna geen problemen meer gehad.
Saab 9-3 1.8t SE Hirsch 2010
Ex: Saab 9-3ss 2.0t vector 2004

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » za 20 apr, 2019 14:05

UPDATE: inmiddels de ruitenwissermotor vervangen en de problemen zijn inderdaad meteen opgelost: ik kan weer sproeien en alle standen werken weer normaal.

Volgende stap is de centrale deurvergrendeling motor vervangen in de deur. Ik zal het laten weten als dat is gebeurd.

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door fuga » za 20 apr, 2019 19:26

Let op de goede types, niet alles past op elkaar. Motortje schoonmaken heeft mij tot op heden nog goed geholpen.
Saab 9³ ss '04 Vector

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » za 20 apr, 2019 20:16

Je bedoelt van de deurvergrendeling? Dan zal ik dat zeker eerst proberen.

Het is vreemd dat hij het ongeveer 80-90% van de tijd niet doet maar soms ineens wel.
Dus moet altijd goed opzetten of hij dicht is.

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door fuga » za 20 apr, 2019 20:56

Van de deurvergrendeling ja.
Saab 9³ ss '04 Vector

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » zo 21 apr, 2019 16:22

fuga schreef:
za 20 apr, 2019 19:26
Let op de goede types, niet alles past op elkaar. Motortje schoonmaken heeft mij tot op heden nog goed geholpen.
Hoe/war precies schoon te maken? Of gewoon even demonteren en contact nalopen en vuiligheid verwijderen genoeg?
Is het simpel om de deurpanelen te verwijderen?

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door fozwart » zo 21 apr, 2019 16:47

kv10a schreef:
zo 21 apr, 2019 16:22
Hoe/war precies schoon te maken? Of gewoon even demonteren en contact nalopen en vuiligheid verwijderen genoeg?
Is het simpel om de deurpanelen te verwijderen?
Je kunt op het internet wel filmpjes vinden waarin wordt uitgelegd hoe je het slot zelf kunt openmaken en reinigen. Als je dat hebt gedaan controleer dan wel eerst of het slot het doet. Je zou niet de eerste zijn die een slot uit elkaar heeft gehaald en gemonteerd, de deur meteen heeft dicht gegooid en die er achter komt dat de deur helemaal niet meer opengaat. Eerst controleren dus.

Verwijderen van slot zie:
https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... sserie/asv
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door fuga » zo 21 apr, 2019 17:08

Gedeeltelijk kan je die beschrijving weggooien. Het raam hoeft er 100% zeker niet uit. Met een beetje handigheid kan je het slot door de deurgreep naar buiten steken.

https://m.youtube.com/watch?v=cAhoQtGszcY
Zo dus!
Saab 9³ ss '04 Vector

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door fozwart » zo 21 apr, 2019 17:42

fuga schreef:
zo 21 apr, 2019 17:08
Gedeeltelijk kan je die beschrijving weggooien. Het raam hoeft er 100% zeker niet uit. Met een beetje handigheid kan je het slot door de deurgreep naar buiten steken.

https://m.youtube.com/watch?v=cAhoQtGszcY
Zo dus!
Dat is zeker een mogelijkheid, de link is de WIS variant.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » zo 21 apr, 2019 22:32

Mooi klusje voor een van de lange weekenden binnenkort!

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door Jan Geert » di 23 apr, 2019 10:47

Grappig, ik heb precies hetzelfde met mijn (voor mij nieuwe) 2004 Caab vector. Ik had de schema's in WIS bekeken en eigenlijk min of meer geconcludeerd dan het probleem in CIM zou moeten zitten, aangezien de elektrische circuits van de wissers and de sproeier installatie niets met elkaar te maken hebben en pas in de CIM logic bij elkaar komen.

En ook gaat bij mij af en toe de CV van de passagiersdeur niet mee. Je hoort dan ook de 'whirr' van het motortje niet, dus het lijkt een elektrisch probleem.

vwb de wissers: na het starten werkt de wis/ was installatie één maal, maar de wissers blijven iets van 20 seconden lopen om dan op een willekeurige plaats te stoppen. Daarna werkt ook de sproeier niet meer.
Positie 1 en 2 werken normaal, interval doet hetzelfde als positie 1, en in alle gevallen blijven de wissers direct staan als je de installatie uit zet. Je moet dus 'handmatig' parkeren. Op een gegeven moment wordt je er handig in om de hendel op het juiste moment los te laten zodat de wissers op de rustpositie staan. Het werkt, maar dat is dan ook alles.
En af en toe werkt het gewoon weer zoals het moet. Maar niet vaak.

Toch zou het fijn zijn als iemand kan uitleggen hoe een defecte wissermotor ervoor kan zorgen dat de sproeierpomp niet meer werkt. Misschien 'ziet' de CIM dat de parkeerschakelaar niet werkt, en blokkeert de CIM logic de pomp?
Ik snap graag dingen voordat ik van alles ga vervangen. Toch zou dit een opluchting zijn, een CIM is nogal kostbaar. Een wissermotor is zo vervangen en kost niet zo veel, een euro of 100.

kv10a
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 27 jan, 2019 14:25
Regio: - kies een regio

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door kv10a » vr 10 mei, 2019 15:20

Late reactie, maar het klinkt wel alsof het hetzelfde probleem is.

Ik heb geen schema voor je, maar ook bij de saabhandelaar waar ik mijn nieuwe ruitenwissermotor vandaan heb gaven ze aan dat het waarschijnlijk de ruitenwissermotor was. Op basis van wat ik online had gevonden en dit advies heb ik deze vervangen en zoals al aangegeven werkt nu alles weer zoals zou moeten.

Meer dan deze ervaring delen kan ik niet voor je doen, maar zou het allicht proberen! Hoe het kan en waar bijvoorbeeld de link zit met de ruitenwisservloeistof pomp, geen idee...

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ruitenwissers en centrale deurvergrendeling

Bericht door Jan Geert » za 11 mei, 2019 11:32

Hi Kv10a,

Ik heb de schema's wel, die staan namelijk in WIS. Vandaar mijn verwarring, omdat wissers en sproeiers echt 2 aparte circuits zijn.

Anyway, af en toe werkt de interval gewoon weer wel nu, soms ook weer niet. Het vervangen van de motor is niet moeilijk, ik denk dat ik gewoon bij RenD maar een motor bestel en hem even vervang.

Ik heb in zowel mijn 9000 als 9-5 de koplampwissers uit elkaar gehad voor een soortgelijk probleem. De meeste Saabrijders hebben wel meegemaakt dat die dingen op een gegeven moment random maar wat doen. Dat lag toch ook aan het mechanisme dat de parkeerpositie en de afslag bepaalde.

We gaan het wel zien.

Plaats reactie