Voor veel mensen is het om allerlei redenen onder de streep ook niet interessant om op Lpg over te schakelen.
Als de voorinvestering de motivatie is, dat is natuurlijk waar maar hoeft geen probleem te zijn.
Als je jezelf de tijd gunt om een tijdje ernaar uit te kijken zonder dat haast aan de orde is. Saabs zijn niet meer nieuw te koop en veelal degelijk, veilig en comfortabel genoeg om tussen de hedendaagse auto s mee te komen. Ook zijn er in het verleden veel Saabs op gas gezet en niet opgereden maar goed onderhouden.
Je kan t best uitkijken naar een auto waar de vorige eigenaar de investering voor de installatie al heeft gedaan en grotendeels geheel of iig gedeeltelijk voor je heeft afgeschreven. Zo heb ik mn zwarte ook gekocht, ruim 10 jaar terug met al een aardige boodschap aan km s met t gas nog maar een ton aan km s erin en voor een vergelijkbare prijs van een benzinebroeder. Voor km s hoef je bij degelijke goed onderhouden techniek niet bang te zijn, zie t als een sport om er zoveel mogelijk km s bij te rijden. Op die manier kan een youngtimer auto op gas een heleboel op je budget besparen.
En sommigen doen het gas gewoon fonkelnw in een saab op leeftijd, ik ken een geval van een aantal jaar terug bekende die een nette vroege 9-5 overnam en daar subiet een fikse gasbel van 85l in liet bouwen en door de vele vele km s die hij dagelijks reed had ie al binnen het halve jaar zn investering eruit waarna ie comfortabel als een dolle ging terugverdienen, onderwijl spaarde ie qua km s zn verzamelwaardige andere Saabs.
Natuurlijk wordt t aanbod van dergelijke auto s met t verstrijken van de jaren af maar ze zijn er nog, hangt gewoon van de wensen, omstandigheden, mogelijkheden en instelling af of iemand handig "aan t gas gaat
" of niet. Het opwaarderen van een auto die je net aanschaft kan idd best kostenintensief al is een goede inschatting vaak goed te maken, voor t volledig updaten ging ik meestal uit van de aanschafprijs aan zga alle verslijtonderdelen, filters en vloeistoffen erbij en de nodige uren bij een redelijk goede basis en dan heb je nauwelijks afschrijving en de eerste ca 5 jaar geen buitensporig onderhoud. Natuurlijk heb je daar wel faciliteiten, mogelijkheden en zin voor nodig.
Maar dat is bij benzine dan weer nauwelijks anders dan bij gas.
BP heeft bij zga alle landelijke pompen dus ook langs snelweg een redelijke literprijs voor lpg.
Lokale kleinere pompen en bp gebruiken de kortingen tot ca 25ct per liter gas en dus ongeveer kostprijs en lage marges vaak als bijvangst/lokker voor behoudt van draagvlak en bijv de shop bijv net zoals supermarktlokkertjes als goedkope eigenmerk leverworst of cake, de bewuste consument profiteert.