Help... de dealer verzuipt!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Help... de dealer verzuipt!

Bericht door RoelandV » vr 29 mar, 2019 22:59

De BOVAG heeft de noodklok geluid. De daling van auto-nieuwverkoop is dramatisch als gevolg van invoering van de WLTP.
Na de eerste twee maanden van 2019 ligt de nieuwverkoop zo’n 15 procent lager dan een jaar eerder.
Autodealers komen daardoor in de problemen, zo stelt de Bovag.

Ter toelichting: de WLTP is de nieuwe meetmethode die vorig jaar is ingevoerd om de uitstoot van nieuwe auto's te meten.
De uitkomsten zijn over het algemeen hoger dan volgens de oude meetmethode en dat leidt tot hogere BPM-bedragen.
Door die hogere BPM-bedragen komt de nieuwverkoop onder druk te staan.

De BOVAG roept staatssecretaris Snel van Financiën in een brandbrief op om direct de BPM-tabel te herzien.

Bron: https://www.automobielmanagement.nl/aut ... bpm-tabel/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door Ewout » vr 29 mar, 2019 23:29

(Hoe vaak worden 'drastisch' en 'dramatisch' nog door elkaar gehaald...? :roll: )

Het business model van veel dealers is niet flexibel genoeg om dit soort wijzigingen tijdig op te vangen. En de single brand dealer is wat nieuwverkopen betreft vrijwel overgeleverd aan wat diens fabrikant een paar jaar geleden heeft bedacht.

Maar dat wist men een jaar of tien geleden ook allemaal al. Tradities...
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door Steve-O » za 30 mar, 2019 9:05

Gewoon eindelijk die hele rot-BPM afschaffen. Er zijn maar twee landen in de wereld die zoiets kennen: Noorwegen en Nederland, de rest bewijst dat het belastingstelsel prima zonder BPM functioneert. Dus weg ermee, morgen nog!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
N207
Donateur
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door N207 » za 30 mar, 2019 10:00

Steve-O schreef:
za 30 mar, 2019 9:05
Gewoon eindelijk die hele rot-BPM afschaffen. Er zijn maar twee landen in de wereld die zoiets kennen: Noorwegen en Nederland, de rest bewijst dat het belastingstelsel prima zonder BPM functioneert. Dus weg ermee, morgen nog!
Ik geloof dat ook Denemarken ook een BPM kent. Samen met ons kikkerlandje liggen de prijzen van nieuwe auto's daar het hoogst.

Staat natuurlijk los van het feit dat de BPM een totaal overbodige bijdrage is aan de staatskas. In feite betaal je belasting over iets waarover al belasting is betaald (net zoals bij die andere onzinnige belasting; erfbelasting, waarbij erfgenamen belasting betalen over geld waar door de overledene al belasting over is betaald). Enige jaren geleden was er juist sprake van dat de overheid de BPM zou gaan afbouwen. Nu hoor ik alleen maar weer berichten over een verdere ontwikkeling van de BPM. Om als dwangmiddel te gebruiken bij het "vergroenen" (lees; bevorderen van elektrisch rijden) van ons wagenpark. Zwabberbeleid dus, waar dealers en potentiële autokopers de dupe zijn.
Drie exen: Saab 96 v4 "Knut" (1974), Saab 9-3 2.3T Viggen Coupé (2000), Saab 9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv (2010)
Huidig: Volvo V60 T5 R-design Polestar (2019)

Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
Berichten: 981
Lid geworden op: di 08 nov, 2005 14:39
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door Blacky Turbo S » za 30 mar, 2019 16:02

Flauwekul. BPM is niet het probleem. Dat bestaat al heel lang, En het ging altijd goed. Kom net terug uit Duitsland... Van onder andere de BPM hebben wij hier prima wegen. In Duitsland geen BPM en ook niet zulke goeie wegen, en achterlijk veel baustellen.

Probleem ligt bij de fabrikanten, maar daar durft de BOVAG niet aan. BPM is voor het publiek een makkelijkere prooi. Fabrikanten zetten dealers onder druk met een achterlijke waslijst aan eisen. Allemaal einbahnstrasse beleid. Autofabrikanten hebben jarenlang de kluit belazerd, en waarschijnlijk nog steeds. Laat de autosector z'n eigen troep opruimen.
Als de auto markt de vraag niet aan kan, hoor je dealers ook niet klagen, geven ze ook geen extra kortingen. In tegendeel, want de auto's raken ze dan toch wel kwijt.

Begrijp me goed, van mij hoeft die BPM ook niet. Maar dit is een probleem tussen dealer en fabrikanten.

(Heb als huurhuis bezitter ook al de troep van ondergelopen eigen huis bezitters moeten betalen. Laat iedereen z'n eigen rommel opruimen.)
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door RoelandV » za 30 mar, 2019 17:03

Vanmiddag bedacht ik mij dat we allemaal minder files en een schoner milieu willen.
Als we nou eens simpelweg beginnen met minder nieuwe auto's op de weg te zetten.
Of wordt die ontwikkeling dan weer teniet gedaan door meer parallel import?
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door Theun49 » zo 31 mar, 2019 13:01

Op termijn zal autoverkoop veel meer online gebeuren. Ook is er bij de jongere generaties minder interesse voor het bezitten van een auto.

Investeren in een gedateerde verkoopketen is weggegooid geld.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door verde900 » zo 31 mar, 2019 13:02

Helemaal snappen doe je de noodkreet van de BOVAG niet..
Op online aankopen wordt namelijk ook bpm geheven, zelfs bij jonge mensen..
Het lijkt er op dat BPM excessief verder gaat stijgen en juist op import auto's zijn er allerlei (onterechte) voordeelregels die haaks staan op het naar rato belasten van CO2.
Die gedateerde kanalen moet voorlopig nog wel zorg dragen voor onderhoud en garantie, dat lukt online niet optimaal.
Zijn ze "out of business" door het gekloot van onze overheid wordt dat allemaal best n hele uitdaging..
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door RoelandV » zo 31 mar, 2019 19:40

Ik vermoed dat de pijn zit in drie factoren:

1. Door de hogere BPM verkoopt men minder nieuwe auto's
2. Er worden steeds meer nieuwe auto's verkocht via private lease, met kleine marges + alle risico's voor rekening van dealer/importeur
3. De dealer mist de marge op online verkochte auto's, maar wordt daarna wel aangesproken om garantie te verlenen,

En voor dat laatste ontvangt hij slechts een gedeeltelijke vergoeding van de importeur.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door martinphili » zo 31 mar, 2019 22:32

plus dat auto's steeds minder in de werkplaats komen door de steeds grotere service intervallen.
Mensen uit de branche die ik spreek vertellen nog steeds dat de verkoop van een nieuwe auto weinig opbrengt maar dat de verdienste zit in de uren dat de auto in de werkplaats staat. Die uren worden steeds minder en met de komst van de EV wordt dat zelfs nog lastiger. Geen wonder dus dat voor veel dealers het water tot aan de lippen staat.
De opmerkingen van Blacky Turbo S snijden ook heel veel hout. Importeurs en fabrikanten gebruiken de dealers graag als speelbal.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door RoelandV » ma 01 apr, 2019 21:12

Dat laatste wordt wel steeds moeilijker voor de importeurs want de dealerbedrijven zijn
steeds vaker eigendom van dealerholdings met veel vestigingen en meerdere merken.

Qua omvang ligt bij de dealerholdings Van Mossel inmiddels ruimschoots aan kop.
Zij hebben in een paar jaar tijd een gigantische groei doorgemaakt en zijn rendabel.
Zo kan het dus ook!
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door verde900 » ma 01 apr, 2019 21:23

Weet niet of je de excessieve BPM perikelen n beetje volgt maar had n Volvo V40D2had 4jr nog 1200 aan BPM, 3jaar terug was het al 2.200 BPM en vandaag is het ruim 10.000 BPM, en er hangt n additionele verhoging van nog eens 6500 in de lucht.
In Duitsland doet door de wltp een gelijk gespecificeerde Volvo V40 D2 ex BPM daar
vandaag ook al 32k met 19%btw.
Laatst gewijzigd door verde900 op ma 01 apr, 2019 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door RoelandV » ma 01 apr, 2019 21:36

Nog voordat het dieselschandaal was losgebarsten zag je al een stijgende trend in de BPM.

Diesels zag men als vervuilende auto's. Volkswagen probeerde die denkwijze te beïnvloeden met presentaties
over "nieuwe schone dieselmotoren". Toen die verhalen onjuist bleken te zijn eiste de politiek - met name in de
de VS en in de EU - harde maatregelen. In ons land werd dat vertaald in een extreme stijging van de BPM.

Dat leidde vrij snel tot een dramatische daling van de vraag naar dieselauto's.
Vooral een merk als Land Rover heeft het op dat punt zwaar te verduren.
Ook bij andere merken zie je inmiddels de voorraad nieuwe en gebruikte dieselauto's flink oplopen.
Voor verknochte dieselrijders zijn dit geweldige tijden want dieselauto's worden voor spotprijzen aangeboden.

Dankzij een uitspraak van de Hoge Raad kan het overigens zeer lonend zijn om een nieuwe auto in het buitenland te kopen
en de dealer aldaar te vragen om ervoor te zorgen dat er bij invoer tenminste 3.000 km op de teller staat.....

Bron: https://www.autobahn.eu/10439/rechter-m ... op-teller/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door 93Rookie » di 09 apr, 2019 23:49

Help ... de dealer verzuipt.
Even een andere invalshoek op deze stelling:
Even dwars denken:
Even de geschiedenis in:

Ligt het niet aan de importeurs dat de dealers verzuipen.
Steeds grotere concentratie van dealer- groot - concerns.
Steeds meer verkopen, steeds meer investeren.

Ooit was er in het Gooi een Saab dealer de Spiegel garage in een prachtig oud pand met veel vaste klanten.. Deze jarenlange trouwe Saab dealer met een afbetaald pand en een uitstekende naam kreeg van de Saab cowboys te horen dat hij naar een zicht locatie moest, investeren om zijn dealerschap te behouden.
Deze Saab vakman weigerde om zich in de schulden te steken en verloor zijn officiële dealer status.
Als hij een nieuwe Saab verkocht dan moest hij shoppen bij collega Saab dealers.
Het vet is bij de zicht locatie dealers van de botten en ze worden door regeltjes en dwaze overheidsmaatregelen nog eens verder afgekloven.
Daarom drijven ze niet meer maar verzuipen.
Ook nu zie ik het weer gebeuren met Ford & VAG Dealers die dan Bosch Service Centre Ford specialist moeten worden, of als ze verstandig zijn dan gaan ze in de goede tweedehands autohandel zitten.
Of de Importeur eist dat de multi-dealer zijn Suzuki dealerschap moet op geven omdat dit niet past in het VAG concern concept.

Naar mijn mening destijds en ook nu achterhaald Apenrots gedrag.
Ik ben de grootste, ik ben de enige op deze rots, :-P+ bah.
Van hele kleine R :wow: :wow: kie .

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Help... de dealer verzuipt!

Bericht door Theun49 » vr 03 mei, 2019 17:54

Ja, Saab is ter ziele. Deze week reed ik nog langs een Saab garage met "TE KOOP" groot op de voorgevel.

Even terug naar het topic. .

Ik begrijp de noodkreet van de BOVAG heel goed.

In reactie op het plan van wethouder Dijksma van Amsterdam om de lucht in de stad met ingang van 2030 schoon te krijgen,
kwam de voorman van de BOVAG in Nieuwsuur van gisteren of eergisteren met een aantal zeer realistische scenario's.

Bijvoorbeeld dat de meeste autobezitters op korte termijn, hij noemde 2025, alleen al vanwege de lagere kosten (aanschaf, onderhoud, BPM) uit eigen beweging voor elektrisch gaan kiezen.
Wat hij duidelijk niet begrijpt is, dat niet alle 13 miljoen auto's in NL vervangen hoeven te zijn voor 2030 om de lucht in Amsterdam schoon te krijgen.
Ook de ontwikkeling naar meer auto mobiliteit als service heeft hij nog niet goed in het vizier.
De markt verandert en de BOVAG moet mee. Hoort gewoon bij het ondernemerschap.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Plaats reactie