Ik ben al een tijdje met een turbo conversie van mijn '88 900i bezig, op aanraden heb ik daarvoor naar een 9000 met Trionic op zoek gegaan.
De 9000 die ik daarvoor gevonden heb, door mij liefkozend direct de Frikandel gedoopt komt van de behoorlijk sikkeneurige 2e eigenaar.
Bij aankomst trof ik zoals verwacht een blauwe vieze ietwat verwaarloosde auto aan, het meest in het oog springende gebrek; een niet functionerende kilometerteller, iets waar ik met mijn snode plannen wel mee kon leven.
Na bevestiging van de prijs en betaling ontving ik de sleutels en de papieren en ging ik op weg met mijn nieuwe aanwinst.
Wat me opviel is dat de auto erg slecht tegen afremmen kan(afslaan veel bijregelen), vast een gevolg van het gebrek van een snelheidssignaal?
Maar verder is er eigenlijk maar weinig mis met de auto.
De motor trekt prima, nergens een spoor van blauwe rook te bekennen. Remmen doet ie kaarsrecht en ook bij ongeveer 130/140 km/h rijdt hij snaarstrak.
Het interieur is goed gebruikt maar nog prima op te knappen en het onderstel; vering en demping zijn in prima conditie.
Thuis gekomen nog eens een kritische blik op de auto geworpen, het spatbord aan de bestuurderskant heeft een roestplek verder 'lijkt' er geen roest te zijn, ik lees wel eens over narigheid rondom het raam?
Vandaag heb ik de auto eens netjes gewassen het is geen beauty meer, veel krasjes van een verblijf naast een heg en her der een buts maar de lak is eigenlijk bijna overal nog netjes.
Het zal wel duidelijk zijn waar dit verhaal heen gaat, ik kan het eigenlijk niet over mijn SAAB hart verkrijgen om deze fraaie wagen in stukjes te hakken daarvoor is hij gewoon nog te goed.
Wat vraagjes:
- Heeft iemand een idee wat er met de teller aan de hand kan zijn, wat zijn de gebruikelijke problemen bij de '97 er 9000?
- Het SRS lampje brand, wat kan er aan de hand zijn?
- Volgens OBD is er iets mis met de temperatuur sensor, lijkt te kloppen want hij komt niet op temperatuur, gebruikelijke problemen?
Ik hoop dat jullie wat tips hebben hoe ik deze auto kan redden want ik denk dat ie dat (ondanks zijn dagwaarde) nog wel waard is.