Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

1997-2010
Gebruikersavatar
daniel 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door daniel 9-3 » vr 15 mar, 2019 21:14

Hadden ze in enter nog wat spullen voor een Edna?
Laatste keer dat ik er was hadden ze niet veel.
Er stond ook geen Edna.
Dus ik heb een grijze bekerhouder ipv zwart.
En ik zoek nog nieuwe 12v aansluiting met werkend lampje.
En ben nog op zoek naar een mobiel houder.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero -driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr - driver

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5616
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door Oosthoek » vr 15 mar, 2019 22:43

Het makkelijkst is om de website in de gaten te houden. Ze hebben wel wat spullen voor een DE maar niet geweldig veel. Denk dat ik nu ook een grijze bekerhouder heb maar dat zal niet zo opvallen vermoed ik.

Er stond overigens wel een deels gedemonteerde DE estate op de oprit. En ik kwam een DE estate met voorkant in de kreukels tegen op een oplegger op de A1 richting Enter, dus wie weet wordt die ook daar afgeleverd!
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1431
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door veenaalt » za 16 mar, 2019 3:51

https://www.aero-world-germany.de/

Dit is ook een hele leuke site. Net over de grens.
Dan kun je je naam eer aan doen. :-P+

Mooie DE trouwens. Wij hebben dezelfde in grijs!
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5616
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door Oosthoek » do 28 mar, 2019 20:40

Inmiddels ruim 3000 km gereden alweer, gaat wel hard zo! Gemiddeld 1/12, ik mag het gas wel wat harder intrappen als ik dit vergelijk met anderen! Oliepeil is nog steeds top, geen enkel verbruik. Ik zou graag ook de automaatolie peilen, maar blijkbaar is die peilstok verwijderd bij de Dame Edna? :? Ik krijg enige flashbacks naar de 900, waar de peilstok ook van de laatste modeljaren verdween. Wat een rare keuze.

Verder is er een raamgeleider gesneuveld, dus ik durf het ding helemaal niet meer open te doen. Bang dat ik met een open raam naar huis moet kachelen :lol: Ook merk ik dat er een soort 'knik' in het stuur te voelen is als ik naar rechts stuur en gas geef. Er lijkt ergens speling op te zitten. Dat moet maar eens bekeken worden door de garage. Zit me niet helemaal lekker.

En hoe langer hoe meer neiging ik krijg om andere dempers te gaan monteren. Op zich doen ze prima hun werk, maar het is wel een klein beetje een schuit zo. Verlagen wil ik niet, want "bruksbil", maar iets straffer is misschien een optie. Heeft iemand hier ervaring met standaard veerhoogte en Bilstein B6? Ik zou wel eens (mee) willen rijden voor het gevoel.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4566
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door Gele aero » do 28 mar, 2019 21:22

Dat knikje is ws simpel op te lossen door wat vet, zit in speling in de stuurkolom. Staan genoeg uitgebreide tutorials over op internet, met een uurtje ben je klaar en het is allemaal te doen in de cabine. Je ligt wel wat in ongemakkelijke houdingen.
Moet het zelf ook doen bij mijn 9-5, maar weet van mijn vorige dat het daarna ook lang verholpen is!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5514
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Van MY85 naar MY07: een nieuwe 9-5 op het forum!

Bericht door reiernumans » vr 29 mar, 2019 15:42

Aero veren met Bilstein B6 zijn een hele fijne match. Wellicht dat je met een forummer met die setup mee kan rijden, ik weet zo uit m'n hoofd even niet wie deze setup heeft die bij jou in de buurt zit alleen..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5616
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

Bericht door Oosthoek » za 15 jun, 2019 12:17

Zo, we zijn weer wat kilometers verder. Inmiddels bijna aan de 200k aanbeland. In plaats van sleutelwerk en het kopen van gadgets wilde ik maar eens zien hoe deze auto zich zou houden. Nou, het heeft me niet teleurgesteld. Hij loopt als een zonnetje, rijdt heerlijk en heeft verder geen kik meer gegeven. Dat geeft vertrouwen!

Afgelopen week heb ik wat tijd gehad voor inspectiewerk op de brug. Tijdens de aankoop had ik al een kritische blik geworpen, dat zag er allemaal prima uit. Ook nu weer verbaas ik me over het gebrek aan (vlieg) roest e.d. voor een auto met bijna 200k uit Zwitserland. Enige aandachtspuntje dat zichtbaar is, zijn roestplekjes op het subframe. Deze heb ik met staalborstel en schuurpapier schoon gemaakt en ingesmeerd met Owatrol CIP. Een reparatie kun je het niet noemen, maar zeker beter dan compleet onbehandeld laten. De dorpels en wielkasten laten van buitenaf geen enkel spoor van roest zien. Maar voor uitsluitsel zal er eens wat plastiek verwijderd moeten worden. Voor nu laat ik het mooi zitten. If it ain't broke...

Een ding dat mij opviel was de bandenspanning. Voor stond op 3.0 en achter op 3.2. Ik heb het maar naar de opgegeven waarden gezet van 2.4 rondom voor 0-160km/h. Daarboven kom ik toch niet. Is dit goed voor 17"? Iemand een idee waarom je dit zo hoog zou zetten? Overigens ben ik erg blij dat ik nog even de spanning van het reservewiel erbij pakte, die stond op 1,2 ipv 4,2... Niet zo handig als je hem dringend nodig hebt.

Het geknik in het stuur heb ik helaas nog niet kunnen aanpakken. Misschien van de week.

Een tijd geleden heb ik trouwens nog een specialist laten kijken naar de zaken die ik niet helemaal 100% vond. Zijn mening was: dit is gewoon een hele goede auto. Niets geks aan gevonden bij de proefrit. Aan de ene kant super natuurlijk. Aan de andere kant ben ik misschien dus te kritisch of moet mijn volgende auto maar een S-klasse worden ofzo... Ik weet het nog niet. Misschien tijd voor een ritje in een vergelijkbare auto, of een bezoekje aan een kritischer specialist?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4566
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

Bericht door Gele aero » za 15 jun, 2019 12:47

Knikjes in het stuur kunnen ook van subframerubbers komen, zo leerde Haaima mij. Dat is overigens een kritisch specialist mocht je een second opinion willen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12385
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

Bericht door Style&Co » za 15 jun, 2019 13:19

ik ga binnenkort een dame edna slopen (zwart met zwart interieur). Als je nog wat nodig hebt laat maarweten
live your dreams

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3871
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

Bericht door op » za 15 jun, 2019 22:14

Ik ben benieuwd of de lagere bandenspanning een hoger verbruik oplevert. Ik vind 2,7 een fijne druk voor 17 inch banden. Lekker zuinig en niet té hard. Voelt het onderstel beter aan?

Het nare van rijden met nieuwe goede dempers en veren (op jouw 900) is dat je op zich nog niet versleten dempers als duidelijk slechter ervaart en wil vervangen, terwijl een ander daar nog jaren happy me door zou rijden...

Het strak maken van een 9-5 onderstel (veren dempers en rubbers en bussen) is een van de mooiste cadeau's die je jezelf kan geven, de auto rijdt dan echt als nieuw. ik zou het wel zo origineel mogelijk hoeden, met origineel Aero veren en B6 Blisteins.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5616
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: Van MY85 naar MY07: vol vertrouwen naar 200k

Bericht door Oosthoek » zo 16 jun, 2019 12:39

op schreef:
za 15 jun, 2019 22:14
Ik ben benieuwd of de lagere bandenspanning een hoger verbruik oplevert. Ik vind 2,7 een fijne druk voor 17 inch banden. Lekker zuinig en niet té hard. Voelt het onderstel beter aan?
Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, dat zal ik vanaf volgende week doen als ik weer aan het werk ben.

Gisteren heb ik een lange rit gereden en lijkt het me wel op te vallen dat de scherpe randjes van mijn klachten verdwenen zijn...? Algemeen meer gevoel van comfort en bij gas los/gas erop veel minder het idee dat er een 'tik' voelbaar is. Ik vraag me af of dit placebo is, of dat de bandenspanning daar daadwerkelijk aan bijgedragen heeft.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Plaats reactie