Storing softtop

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lavali
Donateur
Donateur
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 21:46
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Storing softtop

Bericht door Lavali » do 14 mar, 2019 19:35

Gister avond op snelweg ineens een melding “close operation softtop before driving”
Gestopt en geprobeerd de kap te sluiten of te openen, maar toen de melding dat kap enkel manueel gesloten kan worden.

Toch even bij mijn garage laten uitlezen en daar kwam melding dat potentio meter B1010 een fout vertoond.
Aangezien ik hier weinig van snap, mijn vraag of er iemand is die mij zou kunnen helpen.
Liefst in buurt van Turnhout Eindhoven.
Saab 93 Cabrio 1.9 TTiD Aero automaat, stage 1 Dion HPT

Gebruikersavatar
Lavali
Donateur
Donateur
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 21:46
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Storing softtop

Bericht door Lavali » do 14 mar, 2019 19:44

Betreft een Saab 93 1.9 TTiD Aero uit 2010, maar zojuist ging kap wel open en dicht

Saab 93 Cabrio 1.9 TTiD Aero automaat, stage 1 Dion HPT

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Storing softtop

Bericht door jansen » vr 15 mar, 2019 8:29

B1010 zegt dat er een verkeerde positie wordt aangegeven door een positie sensor, welke sensor dat is vergt inzicht en ervaring met het uitlezen van de leeswaarden van alle sensoren.

Gebruikersavatar
Lavali
Donateur
Donateur
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 21:46
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Storing softtop

Bericht door Lavali » vr 15 mar, 2019 8:57

Dank voor je reactie

Deze meldingen zijn zo ineens gekomen s nachts tijdens een rit op de snelweg met veel neerslag, en tijdens een periode dat ik de kap al tijdje niet open heb gehad.
Gister middag laten uitlezen bij de garage ( ervaren saabmonteur, die te weinig ervaring heeft met cabriodaken ) die de storingen heeft gereset.
Vervolgens naar huis gereden en gisteravond na meerdere keren met de wagen weg te zijn geweest viel ineens geen foutmeldingen meer.
Vanmorgen auto gestart en in garage, dus in droge toestand de kap geprobeerd te openen en deze ging zonder probleem open.
Ook deze ochtend naar het werk gereden en geen meldingen meer op SID.

Zal als het droog is de kap eens volledig openen en zien waar er sensoren zitten en deze schoonmaken.

Wel prettig dat de meldingen en werking van softtop terug gestopt zijn en de kap weer werkt.

Dat het iets zou zijn met sensoren had ik al door, maar had het vermoeden dat het iets te maken zou kunnen hebben met het elektrisch circuit, vorige week heb ik accu laten vervangen omdat deze het aan heg begeven was.

Als er iemand met dezelfde ervaringen is hoor ik dat graag.

Saab 93 Cabrio 1.9 TTiD Aero automaat, stage 1 Dion HPT

Gebruikersavatar
wysiwyg
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 14:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Storing softtop

Bericht door wysiwyg » vr 15 mar, 2019 17:31

Zou van Dongen in Zeeland (het plaatsje) iets voor je kunnen betekenen? Hebben veel kennis.
Ooit 2 x Saab 99, nu 9-3 Cabrio - 2x Honda CX500 - Triumph Tiger GT900 Pro - Honda CB650z (project)

Gebruikersavatar
speed01
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 14:00
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Storing softtop

Bericht door speed01 » wo 27 mar, 2019 11:58

Grappig......... (of eigenlijk niet)
Ik had exact hetzelfde.
Ook een TTID Aero cabrio.

Tijdens het rijden, met gesloten kap kreeg ik dezelfde mededeling :-)

Het leek me door de schakelaar op het dashboard te komen.
Dak wilde niet meer volledig sluiten.
Na een paar pogingen sloot het dak toch weer helemaal soepel en geen meldingen meer in het scherm.

Misschien toch een beetje aanslag ontstaan in de schakelaar door het lang niet gebruiken ?

Enfin, het is weer lekker weer, dus hij kan lekker droogblazen.
9-3 ttid aero cabrio

Gebruikersavatar
Lavali
Donateur
Donateur
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 21:46
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Storing softtop

Bericht door Lavali » wo 27 mar, 2019 12:13

Inderdaad raar, maar blij dat Saab zelfoplossend is

Heb daar in totaal 4 dagen last van gehad, en dat was het.
Nu waren dat wel 4 druilerige dagen met veel neerslag, en dan zijn wij cabriolisten ook direct van slag

Buiten resetten van alle foutmeldingen heb ik er weinig aan gedaan.

We genieten weer volop, en tegen einde van weer terug 18 graden.
Maar rij al hele week top down, skipak, extra winterjas en stoelverwarming doen wonderen.

Saab 93 Cabrio 1.9 TTiD Aero automaat, stage 1 Dion HPT

Aero2019
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 03 mei, 2019 19:33
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Storing softtop

Bericht door Aero2019 » wo 08 mei, 2019 22:07

Toevallig kreeg ik dezelfde melding met een Aero uit 2005 en is hij vandaag bij Van Dongen 😉 nagekeken. Morgen haal ik de auto op en kan dan melden wat bij mij de uitkomst was.

Aero2019
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 03 mei, 2019 19:33
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Storing softtop

Bericht door Aero2019 » vr 10 mei, 2019 9:12

Goedemorgen, hierbij een update van de storing. Van Dongen uit Zeeland heeft het contactslot vervangen, alsmede de schakelaar van de vergrendelboog en de schakelaar op de 6e boog.

Hiermee zou het probleem moeten zijn opgelost😁
Nou op hoop van zegen!

Allen hartelijk bedankt voor de input en het meedenken. Bijzonder plezierig en nuttig!

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Storing softtop

Bericht door Ronnes » do 04 jul, 2019 21:04

Deze middag toen ik de cabrio wilde dichtleggen kreeg ik ook de melding dat dit enkel nog handmatig kon en dat er een service center moest gecontacteerd worden. De kap was bijna dicht, enkel de afdekplaat moest nog terug op zijn plaats en de kap vergrendeld worden. Ik heb het enkele keren geprobeerd, contact uit en terug aan, maar melding bleef komen. Toen ben ik in het instructieboekje gaan zoeken naar een oplossing of mogelijke oorzaak. De melding staat wel tussen de mogelijke storingen, maar verder niks. Uiteindelijk heb ik nog eens geprobeerd om de kap te sluiten en de foutmelding was er niet meer. Alles werkte weer als vanouds. Vanavond de kap ook weer kunnen openen zonder problemen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie