Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 09 mar, 2019 8:00

Er zijn ook professoren, die beweren, dat er geen klimaat probleem is. Volgens mij geen breed gedragen visie.
Er is niemand hier die dat beweert Theun, er wordt alleen genuanceerd aan de hand van feiten en onderzoeken dat er geen 1 op 1 verband is, en ja I&O gelezen.

Dit topic zou wel een stuk korter zijn zonder Theun. Want hij is de enige met een afwijkend standpunt / met een andere redenatie.
Steevast worden door hem kranten en onderzoeken als partijdig weggezet - al door Rookie aangehaald- . Daar is geen redeneren tegen
opgewassen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » za 09 mar, 2019 8:33

N drammer..
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » za 09 mar, 2019 11:30

Ik heb nog wel even zitten rekenen aan de verhouding tussen de gemiddelde auto uit het onderzoek die 6 liter/100km verbruikt en bij 700.000km pas vervuilender wordt dan een electrische auto. 6 liter/100km halen wij niet met onze SAABs. De mijne doet gemiddeld 7,5 liter/100km maar laat ik iets ongunstiger rekenen en 8,3 liter per 100km als uitgangspunt nemen. Dan kom je nog aan meer dan 500.000km die je af kan leggen zonder vervuilender te zijn. Dit wordt natuurlijk afgevlakt als alle electriciteit 100% duurzaam wordt opgewekt. Met het tempo waarin politiek en bedrijfsleven nu handelen, gaat dat nog decennia duren. 50% over 10 jaar zou al een mijlpaal zijn.

Met het plegen van goed onderhoud aan mijn SAABjes en die helemaal opgebruiken, doe ik het dus helemaal niet slecht. Zeker als je daar ook nog het percentage ethanol bij betrekt dat ik pleeg te tanken.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » za 09 mar, 2019 11:57

Ach ja je kan altijd nog een houtvergasser achterop je Saab hangen als je nergens meer benzine kan tanken. :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 09 mar, 2019 17:25

Ik wijs eerst graag nogmaals op het I&O onderzoek.
Niet minder vliegen, niet korter douchen, geen geld reserveren voor de transitie, niet minder vlees eten, niet zonder sleurhut naar Frankrijk.
Voor oplossingen vooral naar anderen wijzen, maar het eigen gedrag niet willen aanpassen.
Pas je in je in dit profiel? Misschien ben je dan onderdeel van het probleem: doe de I&O test.

Het EEA (European Environment Agency) is duidelijk over EVs.
Dit is een link naar een bericht over een zeer gedegen onderzoek van het EEA uit 2018.

https://insideevs.com/eea-reports-evs-h ... r-quality/

Alle aspecten komen zo'n beetje aan de orde, ook de schaarse grondstoffen, de effecten van de winning, productie en gebruik,
maar ook de oplossingen voor bijvoorbeeld de ecologische footprint.
Op korte termijn te verwachten ontwikkelingen worden ook meegenomen voor zover bekend op het moment van samenstellen.
Bijvoorbeeld op het terrein van hergebruik en recycling (hoofdstuk 5, pagina 46 en verder).
De oplossingen zijn er en er wordt keihard aan gewerkt.
Ik heb er hier al erg veel gemeld, zoals de VW hergebruik en recycling fabriek en de al aanwezige recycling infrastructuur voor auto's (ARN).
Bij sommige grondstoffen is grip krijgen op de ecologische footprint van de winning moeilijk vanwege de locaties. Bijvoorbeeld Bolivia, China, Congo.
Op dit punt wijs ik weer op het I&O onderzoek. Ik stel voor: doe eens aan zelfreflectie.
De ecologische footprint is bij veel meer producten dan alleen EVs moeilijk beheersbaar te maken.

De pdf (ja, ik heb het rapport gelezen):

https://www.eea.europa.eu/publications/ ... life-cycle

De titel is: "Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives
TERM 2018: Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) report".

Belangrijkste concluderende opmerking: EVs zijn duidelijk schoner (klimaat en luchtkwaliteit) en het verschil met fossiel zal alleen maar groter worden.

Ecologische footprint van een EV:
Ja, er is een ecologische footprint, met name tijdens de transitie.
Net als andere producten, hebben ook EVs een footprint.
Waarom een EV in dit opzicht anders zien dan ieder ander product?
Bijvoorbeeld koffie (Max Havelaar, biologisch) of hout (FSC).

EVs: je kunt kiezen voor een VW (kobalt, met recycling), een BYD (geen kobalt, recycling is een ?) of misschien ooit zelfs een NEVS (kobalt?,?).
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » za 09 mar, 2019 18:47

Ik wijs nogmaals graag op het volgende:

De combinatie van waterstof welke geproduceerd wordt met behulp van duurzaam opgewekte electriciteit een mooie gesloten keten. Het begint met water en er komt na gebruik ook weer water uit.

Daarnaast kan ik melden dat ik:

- Nagenoeg nooit vlieg (nog beter dan minder, vind ik!)
- Een deel van mijn inkomen en tijd actief investeer in transitie
- Minder vlees eet
- Wel douche (met door aardwarmte opgewarmd water), maar niet badder (anders dan zwemmen in het zwembad)
- Nooit met een sleurhut naar Frankrijk ga, en ook geen soortgelijke afstand naar elders met een sleurhut.
- Niet dagelijks met een auto rijdt
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 10 mar, 2019 2:03

van Theun 49: Voor oplossingen vooral naar anderen wijzen, maar het eigen gedrag niet willen aanpassen.
Pas je in je in dit profiel? Misschien ben je dan onderdeel van het probleem:
Theun49 je gaat prat op jouw kennis, maar ik zal proberen die vast geroeste dogma's omver te werpen.

Wat Rookie stellingen voor oplossen van vastgeroeste denkfouten.

Aardolie en Aardgas zijn Abiotische processen
Deze grondstoffen zijn nagenoeg onuitputtelijk
Onze aardkern bestaat uit Metallische Waterstof
Onze aardkern is koud, is op 150 km diepte warm en op 500 km diepte koud
Aardolie velden en gasvelden worden van onderaf door abiotische processen weer aan gevuld.
Methaan ( aardgas bestaat uit 85% methaan) borrelt o.a. uit de Barentszzee, de Java Zee en de Noordzee omhoog
Methaan is geurloos en kleurloos en is een broeikasgas.
Methaan heeft een 25 x groter vermogen in het broeikaseffect dan C02
CO2 is zwaarder dan lucht ( onze atmosfeer) en slaat voor het overgrote deel neer in de Oceanen.
Co2 wordt tot het maximale opname vermogen van de lucht opgenomen.
In vele honderden eeuwen geleden was het CO2 gehalte hoger dan nu in 2019. ( ad note)
Co2 heeft een aandeel van 0,045% in de atmosfeer ( ca 20% is zuurstof ca 78 % is stikstof en 2% overige gassen o.a edelgassen )
Wij mensen ademen ook Co2 uit.
Ik neem aan dat fotosynthese voor jou een bekent biologisch fenomeen is.

Theun als 49 -> 1949 betekent, dan ging ik maar weer eens aan de studie.

https://klimaatgek.nl/wordpress/2013/01 ... mp-co2/
Laatst gewijzigd door 93Rookie op ma 15 apr, 2019 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Aero75
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 27 aug, 2018 2:13
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Aero75 » zo 10 mar, 2019 2:44

Ik heb niet alle posts gelezen dus misschien is onderstaande al ergens neergezet... Het probleem zou vooral het opwekken van waterstof zijn. Belgische onderzoekers aan KULeuven hebben blijkbaar heel recent baanbrekend onderzoek gedaan hieromtrent

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/16 ... oge-ogen0/


https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ogle.be%2F
Saab 9-5 Estate Vector 2.0T biopower (2008)
Saab 90 (1985)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » zo 10 mar, 2019 11:38

Methaan heeft een 25 x groter vermogen in het broeikaseffect dan C02
CO2 is zwaarder dan lucht ( onze atmosfeer) en slaat voor het overgrote deel neer in de Oceanen.
Co2 wordt tot het maximale opname vermogen van de lucht opgenomen.
In 1950 was het CO2 gehalte hoger dan nu in 2019.
Die KUL is al vaker langs geweest: dat verhaal klopt echt wel Theun49. Mooie opsomming van Rookie ook weer: hij is daarmee geen klimaatontkenner.

Gisteren de directeur van Toyota Europa in BNR over het ontwikkelen van EV en waterstof:

' we ontwikkelen beide vormen want we weten nog niet wat op termijn het meeste perspectief biedt en we denken dat voor beide vormen markt is, geen van
beiden zal een monopoly krijgen en het kan allemaal stukken beter en veel goedkoper want dan hebben we er allemaal wat aan itt hoe het nu is. Ook voor diesel
blijven er toepassingen indien het om extra koppel gaat in bv grote machines'.

Beetje vrij samengevat uiteraard.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 14 mar, 2019 17:35

Is Theun 49 afgehaakt: Hebben wij hem kunnen overtuigen? hierbij zijn quote:
Alle aspecten komen zo'n beetje aan de orde, ook de schaarse grondstoffen, de effecten van de winning, productie en gebruik
Nu lees ik verontrustende berichten over de effecten van de winning van schaarse grondstoffen:
En als laatste de productie van de motoren.
Daarin zitten permanente magneten in waar neodymium voor gebruikt wordt, waarvan winning en productie extreem vervuilend zijn.
Neodymium behoort tot de zeldzame aardmetalen en is een bijzonder materiaal.
In combinatie met ijzer en borium kunnen hiermee de momenteel sterkste permanente magneten ter wereld worden vervaardigd.
De Britse krant ‘Daily Mail’ veroorzaakte veel opschudding met een rapportage over de Chinese industriestad Baotou, de plek waar een groot deel van de wereldvoorraad van neodymium gewonnen wordt.
De rapportage bevatte schokkende foto’s over gifmeren en verhalen van bewoners over gezondheidsproblemen zoals kanker, huidproblemen en uitvallende tanden.
Met andere woorden, niet alleen de productie van de accu’s veroorzaakt vervuiling maar de productie van de magneten voor de motoren nog veel meer.
Overigens in windmolens worden deze grondstoffen ook gebruikt. Hoezo schone stroom?
Van een Rookie in delfstoffen.

zoeken op : neodymium (Nd2Fe14B) en Samarium Cobalt (SmCo)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 14 mar, 2019 18:09

Die footprint is niet alleen tijdens de transitie vervuilend: er zijn gewoon geen duurzame oplossing voor het maken van
de accu s -en de auto s , met name tesla haalt zijn spullen over de hele wereld- . En de levering
van stroom is ook niet opgelost.

En westerse landen importeren die genoemde, zeldzame magneetstoffen natuurlijk zonder ethisch kompas?

By the way:
- wij vliegen nooit (29 jaar geleden voor het laatst)
- we staan sinds 4 jaar op de camping in nederland
- stadsverwarming van de biomassa -geen keus overigens
- reisauto op lpg
- geen plastic tassen en zo weinig mogelijk plastic: maar doe dat maar eens

Het kan altijd beter natuurlijk.
Laatst gewijzigd door ReinO op vr 15 mar, 2019 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2954
Lid geworden op: za 11 jun, 2011 21:09
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door blue city » do 14 mar, 2019 19:24

:D

En voor de verandering even een menselijke toon. EV's gebruiken accu's waar onder meer kobalt en lithium in verwerkt zit. Kobalt uit Kongo, waar het door KINDERARBEID gewonnen wordt en lithium uit Chili, waar komplete gebieden naar de haaien gaan. Maar och, het is de ver van mijn bed show toch????. Laat mij maar mooi in mijn 14 jaar oude Caabje rijden.

:O:
Elkenaine proat over het zoep'n van mien Saab, moar gain aine proat over zien dörst

9-3 SS Aero 2.0T automaat 2004 Zwart 247PK BSR
9-3 SC 1.8t Vector Chili Red Hirsch 195 pk
90 MY '87 Ambassador blue Sold

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » vr 22 mar, 2019 1:32

Oud nieuws. En heb je ook een tablet, PC, 60" scherm of nog erger smartphone? KOBALT ALARM!!!! I&O test is een aanrader.

De professor uit Leuven met zijn halfslachtige onderzoek heeft al bakzeil gehaald.

De nuance en de realiteitszin zijn bij hem inmiddels terug (te vinden op bijvoorbeeld tweakers.net).

Evs zijn nu al (veel) schoner dan de minst vervuilende fossielen (diesels enz.) Gelopen koers.
Sorry, guys.

Maar hoe dan ook, de Chinezen lossen het probleem voor ons wel op: inmiddels 1 miljoen gepasseerd.
Soms is een wat strakker geleide economie heel erg goed!
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ROSIER » vr 22 mar, 2019 8:11

Maar hoe dan ook, de Chinezen lossen het probleem voor ons wel op: inmiddels 1 miljoen gepasseerd.
Soms is een wat strakker geleide economie heel erg goed!
Idd....zo strak dat ze iedere 2 dagen een nieuwe kolencentrale openen... Natuurlijk om al die EV's van vuile stroom te voorzien. Goed bezig die Chinezen! :D
Laatst gewijzigd door ROSIER op vr 22 mar, 2019 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 22 mar, 2019 8:35

Die misstanden in de winning van zeldzame materialen zijn niet achterhaald en idem voor de ontwikkeling van waterstof: dat gaat gewoon door.
Rosier heeft gewoon gelijk: er wordt daar - China- zo idioot veel vervuild dat we daar als Nederland natuurlijk totaal niet toe in verhouding staan.

Provincie Groningen is niet voor niets bezig om in Delfzijl een waterstofcentrale te ontwikkelen.

Gisteren werd bekend dat de 5 jaar oude hybride auto s massaal worden uitgevoerd: zo zie je maar waar mensen hun morele kompas hebben.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie