Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17474
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door jelger » zo 03 mar, 2019 11:59

Of mensen het (iets) voor het milieu of hun portemonnee doen is niet primair relevant, het gaat er om dat er onderaan de streep schonere voertuigen op straat komen. Of andere gewenste verandering.

Als je een bepaald effect wil krijgen dan zul je daarop actief moeten sturen, niet passief met de handen over elkaar toekijken of er niet spontaan iets gebeurd. En belastingen zijn de beste sturing (gebleken). De meeste mensen hebben geen bezwaar tegen minder belasting betalen. Dat principe weegt -op de massa- altijd zwaarder dan andere ideologisch gedreven zaken.

Spelbreker hierin is echter diezelfde overheid die jojo beleid hanteert. Vaak gedreven door electorale verschuivingen. Dit inconsistente beleid raakt vervolgens burgers en bedrijven. Wat vervolgens het beeld van een onbetrouwbare overheid versterkt. Niet geheel onterecht natuurlijk.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » zo 03 mar, 2019 12:10

Ja, dat klopt, maar ik ben niet van het uitdelen van cadeautjes aan vriendjes. Ik wacht op de serieuze klimaatmaatregelen.

Dus niet wat Mark c.s. nu bijvoorbeeld doen in de glastuinbouw. Van dat hap-snap, goedkoop scoren, beleid.
Wel de glastuinbouw van het gas afhalen, omdat er in Groningen een probleem is, maar vervolgens geen goede ondersteuning bieden
bij de implementatie van elektrische alternatieven zoals zuinige (LED) verlichting en warmtepompen.

Als gevolg daarvan wijzen de glastuinbouwers dan onterecht naar de elektriciteitsvoorziening (het netwerk, Tennet).
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13973
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 13:03

jelger schreef:
zo 03 mar, 2019 11:59
Of mensen het (iets) voor het milieu of hun portemonnee doen is niet primair relevant, het gaat er om dat er onderaan de streep schonere voertuigen op straat komen. Of andere gewenste verandering
volgens mij best n beetje relevant, er is ondertussen een serieus bedrag verspilt (> € 1.500.000.000,--) feitelijk zonder enig meetbaar resultaat...
Plug ins van 2013 gingen vorig jaar massaal de grens over, die van 2014 gaan dit jaar.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17474
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door jelger » zo 03 mar, 2019 15:35

Ik hoor dat verde als een ronkende socialist :-P+ vooral de belastingdruk hoog wil houden. De meeste Nederlanders zien dat anders en maar goed ook. Neoliberalisme is uit, maar socialisme is niet opeens in. :wink: Wel bij populistisch rechts trouwens. Gek genoeg.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13973
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 15:56

Ik voel niet de behoefte om geld te verbranden bij heilloze projecten.

Zou overigens voorstander zijn van roadpricing, accijns op kerosine en BTW op vliegreizen..

En nog steeds n minimale actieradius van 400km voor een EV.
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 03 mar, 2019 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17474
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door jelger » zo 03 mar, 2019 15:58

Dit is geen geld verbranding. De overheid geeft immers niet meer uit. De overheid int minder. En moet daardoor minder uitgeven. Lijkt me een win-win voor de belastingbetaler die vindt dat er al teveel wordt geïncasseerd en uitgegeven.

Niettemin, wat je aanstipt is feitelijk wat er langzamerhand door de zogenaamde, populistisch aangeduide, "klimaat drammers" voor wordt gestaan: verschuiving van de belastingen o.a. op basis van milieu voet afdruk (of duurzaamheid) en verbruik / consumptie. Daartegenover minder arbeidsheffing e.d. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar gaat net als met de HRA geleidelijk. Dat is waar dit kabinet o.a. mee bezig is, zij het niet genoeg. Helaas is dat een nadeel van een consensus en polder democratie i.t.t. de "power vertical" die je in sommige andere landen ziet.

En die actieradius is een kwestie van tijd voor de technologische vooruitgang.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » zo 03 mar, 2019 17:56

Echt serieuze maatregelen moeten er genomen worden. we hebben de Urgenda uitspraak.

Mark lijkt niet al te veel haast te maken met het uitvoeren van rechterlijke uitspraken.
Teer verkiezingsvaasje. Serieuze maatregelen gaan zeer doen en Mark wil de geit en de kool sparen.
Zeker in verkiezingstijd.

Het bereik is al geen probleem meer. Beetje herhaling van zetten en steeds weer dezelfde oude anti EV koeien, die al lang dood zijn.

Zoals een forummer (Steve-O?), die maar bleef roepen, dat recycling van accu's een probleem zou zijn.
Welnee, en de producenten van EVs beseffen dat ze verantwoordelijkheid dragen. En tonen het, heel anders dan de zware (fossiele) industrie, zoals Tata.

Bijvoorbeeld VW. Gaat op zeer korte termijn een recycling fabriek bouwen.
Ja mensen, het is in het nieuws. Ik verzin het niet, zoals sommigen willen doen geloven.
Het gebeurt echt. Geen fake news.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... itter.html
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13973
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 18:43

Koop nou gewoon zo'n ding en hou eens op anderen steeds de les te lezen...
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13743
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door ReinO » zo 03 mar, 2019 19:26

Dat is het 'm nu juist: Luister en kijk ook eens naar het tegengeluid over die vermeende Co2 bedreiging.
En dan wil ik niet aan het napraten blijven, neem kennis van de werkelijke wetenschappelijke feiten.
Informeer je en hang geen "geloof" of "ideologie" aan, bekijk het dan eens voor de variatie uit het oogpunt van doelmatigheid.
Ik zal proberen dit met een voorbeeld van die Duitse Professor Dr. Ludecke weer te geven.
In China en India staan 3700 kolengestookte elektriciteit centrales en worden er 600 bij gebouwd.
Nu wil de politiek op basis van het Parijs akkoord, in Duitsland, dat 2% van de wereld Co2 uitstoot, haar eigen kolencentrales sluiten. Europa neemt met een aandeel van 10% aandeel in de wereldwijde CO2 uitstoot voor haar rekening. De U.S.A, Rusland, China, India en straks Afrika doen niet mee en mogen volgens dat akkoord van Parijs nog tot voor ons ongekende hoogte met Co2 uitstoot doorgaan.
Doelmatigheid betekent het werkt op deze wijze niet!!!!!!
Het gaat ons met z'n allen miljarden aan welvaart kosten.
Begrijp dat nou eens . ;-|+
ik zie hier weinig inhoudelijk weerlegging op, naast de ingestorte verkoopcijfers: waarom zouden wij het speeltje van de rijken financieren? hebben we niets anders te doen.
Tuurlijk allemaal :offtopic: maar niks mis mee toch? Het blijft netjes en op basis van een eigen betoog -ok sommigen zijn wat rigide- maar wat wil je.

citaat is van rookie
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17474
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door jelger » zo 03 mar, 2019 19:42

"Speeltje van de rijken". Tja, als de retoriek bij zulke framing blijft..

Ik kom uit een huurwoning zonder gas. Met een eigen warmte installatie. Als ik nu zie wat ik kwijt ben in de wintermaanden aan gas in mijn koophuis, ik ben blij als ik, met een beetje 'financiele steun voor de rijken' straks mijn cv ketel weg kan knikkeren, en zonnepanelen op het dak heb. Maar met zulke linkse hakken komen we daar nooit.

Van socialistische heilstaat en quasi gele hesjes kletskoek 'pak die rijken, roof het geld' is nog nooit de wereld beter geworden..

We hebben aanslinger stimulereringen nodig, als we serieus werk willen maken van de energie transitie, mits we die willen natuurlijk. Dat geldt dus zowel voor subsidies rond huiselijke energie, als omslag automobiliteit.

En ja, die Saab gaat er uit.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13973
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 19:48

Verlaat je dan ook dit "goddeloze" forum?
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13973
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 19:56

jelger schreef:
zo 03 mar, 2019 15:35
Ik hoor dat verde als een ronkende socialist :-P+ vooral de belastingdruk hoog wil houden. De meeste Nederlanders zien dat anders en maar goed ook. Neoliberalisme is uit, maar socialisme is niet opeens in. :wink: Wel bij populistisch rechts trouwens. Gek genoeg.
je zou je gehoor eens goed na moeten laten kijken...hoor je ook stemmen?

Lees van jou dat je wat financiële ondersteuning nodig hebt om je stookkosten omlaag te brengen, ik heb alleen niet de geringste behoefte daar aan mee te gaan betalen...ga er zelf gewoon voor sparen, dat doen normale mensen.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 730
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » zo 03 mar, 2019 20:27

Qua verduurzaming van de woning: een lening met lage (of nul-)rente die je 'terugbetaalt' met de verlaging van je lasten is op zich natuurlijk geen gek alternatief.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » zo 03 mar, 2019 21:03

Ik reken erop, dat Mark na de verkiezingen gewoon doorgaat met het uitdelen van cadeautjes (de fiscale voordeeltjes van de dure hybride en EV subsidie, die volgens de Rekenkamer nauwelijks blijvend duurzame effecten hebben gehad) met een groen randje aan zijn achterban ten koste van nouja , vul maar in. Zorg bijvoorbeeld (de Jong wil verder bezuinigen).
Nogmaals: ik reken er zeker op, dat Mark en zijn sidekick in de Kamer door willen gaan met het uitdelen van cadeautjes met een groen randje aan de achterban als ze de gelegenheid wordt gegund.

Aan echte, serieuze maatregelen beginnen ze niet. Bijvoorbeeld geld investeren in warmtepompen en zuinige verlichting in de glastuinbouw.
Dit weekend in het nieuws. Of nee, eigenlijk dus niet. Geen ondersteuning of fiscale investeringsregelingen. Ze moeten wel van het gas af.
Wie bes-tiert dit ministerie ook al weer? Economische zaken. Inderdaad, Wie bes. Die warmtepompen zijn echte duurzame investeringen.
Heel groen. Zie dit niet gebeuren bij dit trio zonder stevige stok achter de deur / tik op de vingers.

En daar kunnen wij de komende PS verkiezingen voor zorgen. De PS gaat er ook echt over: bijvoorbeeld in NH, sancties voor veelpleger Tata.
En indirect een stevige CO2 tax via de Eerste kamer.

Bij VW heeft een vergelijkbare tik (dieselschandaal) goed gewerkt. VW is goed op koers voor een duurzame, circulaire accu EV toekomst.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7385
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » zo 03 mar, 2019 21:08

Ik merk dat we weer een béétje afdwalen van het onderwerp. Daarom maar even een slinger richting de EV-discussie.

Jullie herinneren je ongewtijfeld de naam Piëch. Die naam was lange tijd verbonden aan VW en Porsche.
En jullie herinneren je wellicht ook dat ik gemeld heb dat de verkopen van Porsche in ons land in de eerste twee maanden
van 2019 dramatisch zijn ingezakt.

Welnu, de kleinzoon van de Piëch Sr. gooit het over een andere boeg. Hij heeft een eigen bedrijf gestart, Piëch Automotive.
Dit bedrijf is gericht op het bouwen van EV's. Uiteraard heeft Piëch Jr. de beschikking over ruim voldoende startkapitaal.

Het eerste concept-model dat Piëch Junior heeft gepresenteerd heet Mark Zero:

Afbeelding

Ja, ik hoor het al... lijkt erg op een Porsche. Nou dat is niet zo vreemd gelet op de roots van Piëch junior.
Deze EV zou goed zijn voor meer dan 600 Pk en een actieradius hebben van ca. 500 km.

Bron: https://www.autowereld.com/nieuws/auton ... -mark-zero
Laatst gewijzigd door RoelandV op zo 03 mar, 2019 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep on smiling!

Plaats reactie