Reier's 900 T16 Special - End of an Era
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Reier's 900 T16 Special
Leuke review!
Benieuwd naar de lange termijn ervaring, houdt ons op de hoogte
Benieuwd naar de lange termijn ervaring, houdt ons op de hoogte
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Mooi om te zien hoe deze 900 langzaam (?) maar zeker helemaal naar smaak geüpgraded wordt.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Dank voor de reacties/complimenten! Ik zal zeker een lange termijn review plaatsen als ik alles helemaal naar wens heb.
Slow & Steady wins the race hè. Ik heb met deze auto een soort einddoel in m'n hoofd van hoe ik de ultieme 900 Classic daily driver voor me zie, waar ik langzaam maar zeker naartoe wil werken. Ik probeer zoveel mogelijk halve oplossingen te vermijden en met goede spullen te werken. Helaas is dat niet gratis, dus gaat er wat tijd overheen. Dat heeft als voordeel dat ik veel meer tijd neem voor vooronderzoek, en als nadeel dat ik soms een beetje doorschiet ('scope creep' noem ik dat graag). Blijft een leuke uitdaging om de balans te zoeken tussen een goede looks en dagelijkse bruikbaarheid. Zo kan ik er stiekem ook wel van genieten om veel teveel tijd te stoppen in de afweging welke bandenmaat het beste past bij wat ik voor ogen heb (overigens een hele uitdaging met 17x7.5 ET25 onder een Classic).
Vandaag de auto laten uitlijnen. Althans, de sporing goed laten zetten. Wegens tijdgebrek niet toegekomen aan het uitshimmen van de bovenste draagarmen, helemaal perfect uitlijnen komt wel als ik mijn ideeën voor de achteras ook om heb gezet tot onderdelen op de auto. Ik bleek toch niet zo'n goede eyeball-alignment te hebben gedaan tijdens montage van de spoorstangen en stuurkogels. De voorwielen stonden echt schots en scheef onder de auto, oeps. Voelt erg lekker om het stuur weer recht voor me te hebben en rechtuit te gaan ipv rechtsaf. Heb ook het idee dat er weer wat meer rust in de voortrein zit, wat wel zal kloppen met hoe ver de sporing van de Saab specificaties af stond. We komen er wel!
Slow & Steady wins the race hè. Ik heb met deze auto een soort einddoel in m'n hoofd van hoe ik de ultieme 900 Classic daily driver voor me zie, waar ik langzaam maar zeker naartoe wil werken. Ik probeer zoveel mogelijk halve oplossingen te vermijden en met goede spullen te werken. Helaas is dat niet gratis, dus gaat er wat tijd overheen. Dat heeft als voordeel dat ik veel meer tijd neem voor vooronderzoek, en als nadeel dat ik soms een beetje doorschiet ('scope creep' noem ik dat graag). Blijft een leuke uitdaging om de balans te zoeken tussen een goede looks en dagelijkse bruikbaarheid. Zo kan ik er stiekem ook wel van genieten om veel teveel tijd te stoppen in de afweging welke bandenmaat het beste past bij wat ik voor ogen heb (overigens een hele uitdaging met 17x7.5 ET25 onder een Classic).
Vandaag de auto laten uitlijnen. Althans, de sporing goed laten zetten. Wegens tijdgebrek niet toegekomen aan het uitshimmen van de bovenste draagarmen, helemaal perfect uitlijnen komt wel als ik mijn ideeën voor de achteras ook om heb gezet tot onderdelen op de auto. Ik bleek toch niet zo'n goede eyeball-alignment te hebben gedaan tijdens montage van de spoorstangen en stuurkogels. De voorwielen stonden echt schots en scheef onder de auto, oeps. Voelt erg lekker om het stuur weer recht voor me te hebben en rechtuit te gaan ipv rechtsaf. Heb ook het idee dat er weer wat meer rust in de voortrein zit, wat wel zal kloppen met hoe ver de sporing van de Saab specificaties af stond. We komen er wel!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Injectie
- Moderator
- Berichten: 10439
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Zelfs niet uitgelijnd reed het al redelijk goed. Enne zoals Sapphire al zei: Mooie wielen!!!!!!!
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Van 't weekend de eerste echte langere rit gereden met de nieuwe setup en huidige afstelling (5 klikjes voor, 4 klikjes achter).
Het verschil tussen het KCP onderstel dat ik had en de huidige setup is echt ENORM. Doordat (vooral aan de voorkant) de veerkarakteristiek heel anders is, is de auto een stuk minder gevoelig geworden voor kleine oneffenheden en ribbels in het asfalt. Op grotere oneffenheden slaat de neus ook veel minder ver door, waardoor je veel rustiger achter het stuur zit en het gevoel van controle een stuk sterker is. Tot zover ben ik dus echt enorm blij!
Het verschil tussen het KCP onderstel dat ik had en de huidige setup is echt ENORM. Doordat (vooral aan de voorkant) de veerkarakteristiek heel anders is, is de auto een stuk minder gevoelig geworden voor kleine oneffenheden en ribbels in het asfalt. Op grotere oneffenheden slaat de neus ook veel minder ver door, waardoor je veel rustiger achter het stuur zit en het gevoel van controle een stuk sterker is. Tot zover ben ik dus echt enorm blij!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Injectie
- Moderator
- Berichten: 10439
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Had er al iemand mooie wielen geroepen?
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Alleen insiders.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Aha.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- caspar
- Donateur (5x)
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Reier's 900 T16 Special
ben wel benieuwd
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Hahaha, sorry jongens. In al mijn enthousiasme het OG Saabforum even vergeten..
Gister, met dank aan Injectie voor het banden monteren en balanceren, eindelijk mijn nieuwe zomerset kunnen monteren! Het is geworden: BBS CS4 (CS013 to be exact) in 17x7.5 ET25, banden zijn Hankook Ventus Prime 3 215/40R17 87V. Het ziet er echt GENIAAL uit naar mijn bescheiden mening, alleen loopt het achter nog een beetje aan. Ik heb de schokdempers voor weer een klikje harder gezet, achter zelfs drie klikjes (we zitten weer op acht). Het is nu minder dan het was maar nog niet perfect. Ben nog aan het nadenken hoe ik het helemaal opgelost krijg. De bandenmaat staat op de wielen echt perfect, dus denk dat het een gevalletje achteras perfect centreren en een beetje camber geven wordt.
Gister, met dank aan Injectie voor het banden monteren en balanceren, eindelijk mijn nieuwe zomerset kunnen monteren! Het is geworden: BBS CS4 (CS013 to be exact) in 17x7.5 ET25, banden zijn Hankook Ventus Prime 3 215/40R17 87V. Het ziet er echt GENIAAL uit naar mijn bescheiden mening, alleen loopt het achter nog een beetje aan. Ik heb de schokdempers voor weer een klikje harder gezet, achter zelfs drie klikjes (we zitten weer op acht). Het is nu minder dan het was maar nog niet perfect. Ben nog aan het nadenken hoe ik het helemaal opgelost krijg. De bandenmaat staat op de wielen echt perfect, dus denk dat het een gevalletje achteras perfect centreren en een beetje camber geven wordt.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Reier's 900 T16 Special
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019