Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7385
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Bericht door RoelandV » ma 25 feb, 2019 23:56

@Rookie: wat is het verband tussen jouw opmerkingen en de Britse auto-industrie?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2607
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Bericht door jaap noord » di 26 feb, 2019 1:50

Ik denk een :"rookieverband",
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 547
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Bericht door 93Rookie » di 26 feb, 2019 10:33

Een Rookieverband: 90% van de ingezonden reacties zijn politieke reakties, nou ja eerlijk gezegd 75% komt eerder.
Dus van mij als Rookie een Negatief :offtopic: politiek verhaal. Waar naar mijn mening wel de kern van de Brexit in ligt.
Beheersing van de macht, de zittende Europese machtshebbers willen geen Engelse kroonjuwelen uithanden geven.
En het Engelse onderbuikgevoel, wij Engelsen zijn onafhankelijk van Europa, wij beslissen zelf over ons eiland.

Dan de auto-industrie en de aangekondigde vertrekken.
Even lekker generaliseren: Engelse Autofabrieksarbeiders zitten liever in de Pub dan dat zij kwaliteitsauto's willen bouwen.
Op zich waren de Oude Engelse auto's toonbeeld van innovatie en vakmanschap. Want het zijn goede technische monteurs.
Maar persoonlijk denk ik dat de leiding van de buitenlandse autoconcerns nu een kans zien om van de Engelse arbeidsmoraal af te komen, ingegeven door economische motieven van een Brexit, Dus de Rookie Topic conclusie Kleinschalige autobouw ja, maar wel gaandeweg vertrek van de grote autofabrieken.

Van een Rookie in Economische Geopolitiek

Update: 6 juni link: https://www.nu.nl/brexit/5925015/ook-fo ... el.html
Koppen: Ook Ford sluit grote fabriek in VK, ruim 1.700 banen op het spel

Ford sluit in 2020 een grote automotorenfabriek in de Welshe stad Bridgend
Het is de zoveelste autofabrikant die de productie in het Verenigd Koninkrijk terugschroeft in een periode van groeiende onzekerheid rond de Brexit.

Andere FORD fabrieken in het VK staan voor nu niet ter discussie. Zo is de fabriek in Dagenham een "kernonderdeel" van het bedrijf. Mocht er een 'no deal-Brexit' komen, dan zouden verdere stappen om het bedrijf te beschermen wel worden overwogen.
De Britse autosector wordt met name hard geraakt door de groeiende onzekerheid rond het Britse vertrek uit de Europese Unie.

Eerder kondigde Honda al aan een fabriek te sluiten in het Engelse Swindon.
Jaguar Land Rover liet in januari weten 4.500 banen te schrappen,
Nissan gaat stoppen met de productie van de X-Trail-SUV in het Verenigd Koninkrijk en Rolls-Royce kondigde eerder aan in 2020 zo'n 4.600 banen te zullen schrappen.
Daarnaast heeft Toyota gewaarschuwd dat een 'no deal-Brexit' waarschijnlijk banen zal gaan kosten.
Brexit-uitstel kwam te laat

In april zag de Britse autosector de productiecijfers maar liefst halveren.
Dat kwam doordat de fabrieken de deuren sloten om chaos te voorkomen na 29 maart; de oorspronkelijke datum waarop het Verenigd Koninkrijk uit de EU zou treden.
Die deadline werd uiteindelijk verschoven naar 31 oktober, maar dat uitstel kwam te laat om de plannen van de autofabrieken nog aan te passen.

Plaats reactie