Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » za 23 feb, 2019 1:19

Kobalt zit ook in laptops, tablets en smartphones. Ik denk dat Millerman dat bedoelt. Je kunt er eigenlijk niet om heen.

Het is eens geprobeerd: een smartphone produceren zonder nare zij-effecten.
Het bleek onmogelijk om zo'n ding te produceren zonder een verticale structuur in de totale inkoop/productieketen.
Tesla doet een poging om de hele keten onder controle te krijgen van delven van grondstoffen tot de schone energie productie en het laden.

En er zijn al EVs met accupakketten zonder kobalt: lithium-titanaat-oxide en lithium-ijzer-fosfaat. Binnenkort komt titanaat-niobium-oxide (Toshiba fabriek wordt gebouwd).
Het eerste type is bijvoorbeeld gebruikt in een serie van de Mitsubishi I-Miev. Misschien nog ergens vandaan te halen (import).
BYD levert veel modellen met ijzerfosfaat. Er rijden hier een aantal van in NL. Maar waar ze hier in NL particulier gekocht kunnen worden?
Voorbeeld: een soort regiotaxi ergens in Drente.

Dus het kan NU al: kobalt vrij rijden in een EV.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Steve-O » za 23 feb, 2019 14:53

Het kan wel, maar het is nog niet de standaard. Dat duurt nog wel even.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » za 23 feb, 2019 19:15

En tot dat moment moet er toch (betaalbaar) gereden worden...
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » zo 24 feb, 2019 12:31

Bereik is al realiteit. Zelfs in de winter.

360km tot 450 km in de winter in een praktijktest uit Noorwegen. Vijf moderne EVs,
waaronder de nu al redelijk betaalbare en niet aan te slepen Hyundai Kona (415 km).
https://insideevs.com/winter-test-elect ... als-range/

Ook opslag en snel laden en recycling zijn al realiteit. Geen toekomst muziek. Voorbeelden zijn al gepost.
Om er nog 1 in herinnering te roepen: de Cruijff Arena buffer met 280 hergebruikte EV accupakketten.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 24 feb, 2019 12:54

Is die Johan Cruijff arena buffer te bezoeken? Wil het wel eens zien..
Lijkt me best indrukwekkend.

Het zijn wel allemaal afgekeurde accu's, zijn die dan zo slecht?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » wo 27 feb, 2019 17:16

Welnee, geen afkeur, maar tweede leven na eerst gebruikt te zijn in Nissan Leafs.
Ze zijn zelfs zo goed, dat ze daarna nog uitstekend te gebruiken zijn als buffer. Resultaat: recycling en lage kosten. Wat wil je nog meer?

Trouwens, de eerste Leaf accu's waren LMO, met mangaan, zonder kobalt.

De buffer is niet erg interessant om te bezoeken, lijkt me.

https://www.prmansion.com/scoop-it/aren ... orziening/
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » wo 27 feb, 2019 17:24

https://www-parool-nl.cdn.ampproject.or ... 4600805%2F

Het staat er toch? Afgekeurde accu's die onder garantie vervangen zijn ivm capaciteitsafname..
Ik verwachtte ook niet dat er al zoveel leafs gesloopt waren
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door tanisha » wo 27 feb, 2019 17:36

Tesla weer negatief in het nieuws met brand na ongeval en hulpdiensten die er nog niet goed op zijn voorbereid.

https://www.ad.nl/auto/man-sterft-in-vu ... ~a29f321c/
https://www.ad.nl/auto/tesla-batterijen ... ~a654f595/
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~a3a6c65c/

En het laatste artikel over hoe de brandweer er op gaat anticiperen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » wo 27 feb, 2019 17:42

@ Verde900. Nee, prima accu's, die Leaf accu's. Geen afkeur. Het is uitval onder garantie waarmee Nissan rekening heeft gehouden. LMO accu's.
Nissan heeft namelijk gekozen voor een pakket zonder kobalt en een accu management systeem zonder actieve koeling in de eerste Leafs.
Daardoor komen er binnen de garantieperiode meer in aanmerking voor vervanging als ze gebruikt worden onder ongunstige omstandigheden.

Reden voor de keuze: de Leaf kon met een lagere prijs in de markt worden gezet.

En met uitstekende garantievoorwaarden. Dat blijkt.


Lithium accubrandjes: Nieuw voor de brandweer. Het is even wennen.
Ze zijn moeilijk te blussen, maar niet extreem gevaarlijk.

Bij een stel doe-het-zelvers ging het mis bij de ombouw van een heel oude pruttelbak van begin vorige eeuw tijdens het opladen van een stel Tesla accu modules.
Het ex-pruttelbakje werd naar buiten geduwd om daar uit te branden. Leverde een leuke video op. Op het oog minder gevaarlijk dan veel legaal vuurwerk.
https://insideevs.com/tesla-princess-ca ... ire-video/

Een accubrandje in een originele Tesla is veel minder spectaculair. Brandremmende voorzieningen.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door jelger » do 28 feb, 2019 0:23

tanisha schreef:
wo 27 feb, 2019 17:36
Tesla weer negatief in het nieuws met brand na ongeval en hulpdiensten die er nog niet goed op zijn voorbereid.
Lijkt me dat de brandweer na zoveel jaar Tesla's die rondrijden, negatief in het nieuws is, dat ze nu nog niet weten hoe er mee om te gaan. Fikken die Tesla's te weinig dat ze geen ervaring opdoen?

Enfin, typisch gevalletje van wat een ieder zelf uit het nieuws haalt en dat samenvat in een frame.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door 93Rookie » do 28 feb, 2019 11:57

Even een positief on Topic item
De Polostar 2 heeft een bereik van:
Polestar monteert het accupakket daar precies tussen. Het accupakket heeft een capaciteit van 78 kWh, wat zorgt voor een actieradius van 500 kilometer (WLTP).
Voor meer informatie:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_76214

Van een aftastende R 8) 8) kie

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » vr 01 mar, 2019 11:19

Dat is toch een stuk duurder dan de basisversie van de Tesla model III met een real world EPA range van 350km (ongeveer 500km WLTP): US$35.000.

Nu te bestellen in de VS. Binnenkort ook hier. Afbeelding

https://insideevs.com/summary-of-todays ... ouncement/
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » vr 01 mar, 2019 12:35

Die polestar is er echter nog niet. De Tesla's komen echter gewoon in bulk langs op de snelweg
Afbeelding

That said: meer competitie, meer beter!
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » vr 01 mar, 2019 14:46

Ja, zelfs de duurdere modellen gaan als zoete broodjes.
Met een fiscaal lokkertje mooi over de streep getrokken net voor de jaarwisseling!

Die van US$35.000 is een echte game changer.
Aanschafprijs op hetzelfde niveau als een ICE pruttelbak uit dezelfde klasse.

Vervolgens zijn de overige kosten, onderhoud, thuis opladen, wegenbelasting e.d. veel lager.
Eenvoudig rekensommetje toch?
Dat wordt massaal aan de accu EV na 2020 als de aanschafsubsidie uit het klimaatakkoord er is.

Waterstof is nergens. Vele malen duurder. Zelfs met de extreem hoge subsidie die het nu heeft.

Tesla houdt voorlopig nog wel een voorsprong. VW geeft het eerlijk toe:

https://insideevs.com/volkswagen-ceo-te ... -has-edge/
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door 93Rookie » vr 01 mar, 2019 16:33

Beste Teun49,
Aanschafprijs op hetzelfde niveau als een ICE pruttelbak uit dezelfde klasse
bedoel je hiermee een benzine of diesel bak?

Dan denk Ik dat ik maar een tandje hoger moet schakelen, in mijn poging domheid te keren.
Er is totaal geen reden om de bangmakerij over Co2, die de basis van al deze discussies is, voor waarheid te aanvaarden. Het zijn politieke leugens! ;-|+ die worden verspreid en je doet er onbewust aan mee. Neem eens kennis van dit onderstaand verslag:

https://www.youtube.com/watch?v=yrDoeg3-Vpw

Dit is een verslag op YouTube van een Professor Dr. Ludecke in de Duitse Bondsdag.
Je moet goed de Duitse taal beheersen om het te kunnen volgen, maar ook deze Professor komt met steekhoudende argumenten.

Van een steeds verdrietiger R :bluecry: :bluecry: kie

Plaats reactie