stuurslot blokkade

2010-2012
trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59
Regio: - kies een regio

stuurslot blokkade

Bericht door trollhans » do 31 jan, 2019 15:15

Komend uit een wasstraat wilde ik na het stofzuigen de auto weer starten maar op display verscheen "stuurslot blokkade"En wat ik ook probeerde niets werkte.Auto niet starten ,stuur niet te bewegen en toen maar de anwb gebeld.Eerst accu doorgemeten(was ok)en toen alles diep gereset door de min pool van de accu te halen en ja hoor auto startte weer probleemloos.Wel viel alles terug in het frans(auto kwam uit frankrijk) ,radiostations een rommeltje maar via configuratie alles weer op z"n plek gekregen.Codes door laten meten en deze motormanagement meting gaf aan :communicatiestoornis.
Advies :mocht u dit ook krijgen in de 9.5 NG (heb wel de xwd 6 cil met alles van Hirsch erop en eraan incl uitlaat)dan is een sleuteltje 10 in het zijvakje om de min pool van de accuklemmen snel los te maken heel erg makkelijk!
Eea komt door het feit dat er na 2012 geen nieuwe releases ,updates ,verbeteriingen ed hebben plaatsgehad.Rijdende schijnt het wel onmogelijk te zijn dat het stuurslot blokkeert.Voor mij in ieder geval een hele geruststelling!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stuurslot blokkade

Bericht door U-Poll » do 31 jan, 2019 22:24

Dat was zéker een hele nare ervaring - mooi dat het nu weer 'goed' is. Ik wil wel een opmerking maken: het is niet zo dat er -sinds 2012- geen updates meer zijn voor de verschillende software modules! Die zijn er zeker WEL geweest!! Menig NG'er heeft de meest idiote storingen gehad, meestal vergezeld door duistere teksten op de display van het dashboard (met een mooie oranje cirkel er om heen en '3x ping'). Zo hadden velen van ons een stuurslot mededeling... er was zelfs een mooi lijstje in omloop van handelingen die je moest doen om uit die dead-loop te komen. Echter, dit is helemaal op te lossen door de juiste modules te updaten! Een goede (ex) Saab dealer kan dit doen... en er zijn ook een paar forummers die dit ook kunnen. Let op: voor bijvoorbeeld dat stuurslot zijn er iets van drie betrokken modules die moeten worden geupdate, de garagist (die de update doet) moet écht weten wat hij moet doen - geen beun dus! Dus hup, updaten, dat scheelt veel frustratie. Update dan ook gelijk ALLE software modules.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: stuurslot blokkade

Bericht door rene » do 07 feb, 2019 19:33

Verstandig is om je stuurslotmotor te laten vervangen. Gelijk dan ook een softwareupdate uitlaten voeren Van de ECM, BCM en PEPS en je probleem is over.
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
chicomarx
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 03 mei, 2009 17:52
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: stuurslot blokkade

Bericht door chicomarx » za 09 feb, 2019 5:25

U-Poll schreef:
do 31 jan, 2019 22:24
Echter, dit is helemaal op te lossen door de juiste modules te updaten! Een goede (ex) Saab dealer kan dit doen... en er zijn ook een paar forummers die dit ook kunnen.
Wat is de procedure om zelf een software update te doen? Want ik kreeg deze stuurslot melding zonet ook. Batterij afkoppelen was niet nodig, gewoon uitstappen, auto op slot, en na een tijdje opnieuw proberen: geen enkel probleem meer. (voorlopig)

Ik lees op Engelse forums dat dit vooral voorkomt als hij met de voorste wielen gedraaid wordt geparkeerd. In mijn geval stonden de wielen idd niet recht.
1991 Saab 900i 16v
1998 Saab 900 S
2010 Saab 9-5 TiD Vector

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stuurslot blokkade

Bericht door U-Poll » za 09 feb, 2019 9:35

Helaas! dat kan je zelf niet doen als je geen MDI ding hebt (zoiets als een Tech2 van de vorige Saab modellen). Via dat apparaat haal je software updates op van een centrale plek (?) en worden ze in de modules van je boordcomputer gezet. Je moet écht weten waar je het over hebt om dit te kunnen doen! (en de spullen hebben dus). Slechts een enkele forummer heeft er een (ik weet er een paar, PB me anders) en alle ex-Saab dealers/garages uiteraard ook. Het valt me alleen op dat die niet allemaal pro-actief letten op de software (updates) tijdens het onderhoud.

Ik ga vandaag nog even speuren naar de ‘workaround’, dus de handelingen die je zelf terplekke moet doen om uit de situatie te komen.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: stuurslot blokkade

Bericht door RoelandV » za 09 feb, 2019 11:09

rene schreef:
do 07 feb, 2019 19:33
Verstandig is om je stuurslotmotor te laten vervangen. Gelijk dan ook een softwareupdate uitlaten voeren Van de ECM, BCM en PEPS en je probleem is over.
Ik zou dat uit kostenoverwegingen omdraaien: eerst de software updaten en als de klachten dan niet over zijn pas het stuurslot vervangen.
Keep on smiling!

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: stuurslot blokkade

Bericht door rene » za 09 feb, 2019 18:17

Ik zou dat uit kostenoverwegingen omdraaien: eerst de software updaten en als de klachten dan niet over zijn pas het stuurslot vervangen.
[/quote]

Totdat je echt problemen hebt en de auto niet wil starten.
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: stuurslot blokkade

Bericht door RoelandV » za 09 feb, 2019 18:37

Als de stuurslot melding weg is waarom zou de auto dan opeens niet meer starten?
Keep on smiling!

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: stuurslot blokkade

Bericht door rene » za 09 feb, 2019 18:40

RoelandV schreef:
za 09 feb, 2019 18:37
Als de stuurslot melding weg is waarom zou de auto dan opeens niet meer starten?
In de stuurslotmotor zit ook je immobilisatie. Die stuurslotmotoren gaan bij alle NG's stuk.
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: stuurslot blokkade

Bericht door RoelandV » za 09 feb, 2019 18:46

Lijkt me nogal voorbarig om alle onderdelen die mogelijk een keer stukgaan preventief te vervangen.
Keep on smiling!

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: stuurslot blokkade

Bericht door rene » za 09 feb, 2019 18:48

RoelandV schreef:
za 09 feb, 2019 18:46
Lijkt me nogal voorbarig om alle onderdelen die mogelijk een keer stukgaan preventief te vervangen.
Ik heb ook niet gezegd dat je alle onderdelen preventief moet gaan vervangen. Die stuurslotmotor is een zwakke schakel mbt tot de immobilisatie.
Volvo V60 V60 T5 Inscription 2019
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
chicomarx
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 03 mei, 2009 17:52
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: stuurslot blokkade

Bericht door chicomarx » zo 10 feb, 2019 6:13

rene schreef:
za 09 feb, 2019 18:40
Die stuurslotmotoren gaan bij alle NG's stuk.
Kan ik ergens zien welke software versie er nu op staat? Want het is misschien al eens uitgevoerd bij een service. Of ook alleen met MDI?
De stuurslotmotor zelf is nog nooit vervangen. Hij heeft bijna 200,000 km.
1991 Saab 900i 16v
1998 Saab 900 S
2010 Saab 9-5 TiD Vector

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: stuurslot blokkade

Bericht door RoelandV » zo 10 feb, 2019 10:03

chicomarx schreef:
zo 10 feb, 2019 6:13
....De stuurslotmotor zelf is nog nooit vervangen. Hij heeft bijna 200,000 km.
Ze gaan dus niet "bij alle NG's stuk".... :D
Laatst gewijzigd door RoelandV op zo 10 feb, 2019 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3697
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stuurslot blokkade

Bericht door U-Poll » zo 10 feb, 2019 10:04

Antw @chicomarx: dat kan alleen met een MDI Tester én iemand die snapt waar hij mee bezig is.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: stuurslot blokkade

Bericht door Tubbe » ma 11 feb, 2019 22:01

U-Poll schreef:
za 09 feb, 2019 9:35
...en alle ex-Saab dealers/garages uiteraard ook. Het valt me alleen op dat die niet allemaal pro-actief letten op de software (updates) tijdens het onderhoud.
Dat gold bij de vorige generatie ook al. Kwam er zelf ooit een keer achter bij een forummer met Tech2 dat de mijne in meer dan 10 jaar tijd nooit een update van de software had gehad, ondanks jarenlang trouw dealeronderhoud. Dat vond ik wel een triest moment. Natuurlijk kan je zeggen dat het niet nodig is als er geen problemen zijn, maar sommige software (foutmarges ed) geeft juist preventief meer ruimte en kinderziektes worden er uitgehaald. Het zegt wel iets over de "liefde voor het merk" en het businessmodel van die dealer denk ik.
Ik ben vanaf dat moment niet meer bij de dealer geweest voor regulier onderhoud.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie